کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ پتوس چیست ؟ (بعلاوه آموزش درمان)

0

گیاه پتوس از گیاهان محبوب آپارتمانی می باشد زیرا هم ظاهر زیبایی داشته و هم پرورش و نگهداری از آن بسیار آسان است. با این حال در زمان پرورش گیاه ممکن است با زرد شدن برگ پتوس از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی مواجه شوید و تعجب کنید که در کدام بخش از نگهداری گیاه مشکلی ایجاد شده است.

پتوس
پتوس

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، ما به تمامی دلایل و یا علت زرد شدن برگ پتوس به صورت جداگانه می پردازیم تا بتوانید با شناسایی این عوامل گیاه خود را درمان کرده و از زردی برگ های پتوس خود در آینده جلوگیری کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

به صورت کلی دلایل زرد شدن پتوس به شرح زیر می باشد:

  • دسترسی گیاه به نور بیش از حد خورشید.
  • استفاده بیش از حد کود شیمیایی و یا استفاده از کود بی کیفیت.
  • پوسیدگی ریشه ی گیاه توسط آبیاری بیش از حد.
  • هجوم بیماری های قارچی به گیاه.
  • قرار گرفتن گیاه در معرض درجه حرارت های بسیار سرد و گرم.
  • آبیاری کمتر از حد نرمال گیاه.
  • مرگ طبیعی برگ ها و یا به عبارتی تجدید برگ های مسن گیاه.

آیا نور بیش از خورشید باعث زرد شدن برگهای گیاه می شود؟

زرد شدن برگ پتوس
زرد شدن برگ پتوس

گیاه پتوس از گیاهان آپارتمانی با نور کم بوده و نیز مانند سایر گیاهان آپارتمانی دیگر به مقدار معینی از نور خورشید احتیاج دارد و به طور کلی می توان گفت گیاه به نور مستقیم خورشید علاقه ای نداشته و تمایل آن به نور غیر مستقیم خورشید می باشد.

در واقع نور مستقیم خورشید باعث می شود تا برگ های گیاه شما زرد شده و یا حالاتی از سوختگی داشته باشد.

شما می توانید گیاه پتوس را در داخل منزل و یا حتی در یک محیط های سایه دار به آسانی پرورش دهید ولیکن همان طور که اشاره شده نور محل مذکور می بایست به صورت غیر مستقیم در دسترس گیاه قرار بگیرد.

به جرات می توان گفت یکی از دلایل محبوبیت گیاه پتوس در نزد دوست داران گل و گیاه همین بحث نیاز نوری بوده که گیاه با شرایط نوری کم به خوبی سازگاری دارد.

در نتیجه به هیچ وجه نیازی نیست که گیاه را در زیر آفتاب و یا در کنار پنجره قرار دهید همین که در محیط نگهداری گیاه نور ملایم ولی غیر مستقیم برای گیاه فراهم باشد، کافیست.

اگر اطمینان دارید علت زرد شدن برگ پتوس شما به خاطر تابش بیش از حد نور خورشید به گیاه است تنها کافیست گیاه را به یک مکان سایه دار منتقل کنید.

از سویی دیگر می توانید با یک پرده ی شفاف تا حد زیادی از عبور نور خورشید از پنجره جلوگیری نمایید تا میزان نوری که برای نگهداری پتوس در دسترس گیاه قرار می گیرد کاهش پیدا کرده و یا به عبارتی فیلتر شود (فاصله دو متری تا پنجره مناسب است).

چه میزان کود برای تقویت پتوس مناسب بوده و باعث زردی برگهای آن نمی گردد؟

علت زرد شدن برگ پتوس
علت زرد شدن برگ پتوس

گیاه آپارتمانی پتوس نیاز زیادی به کود جهت رشد و نمو خود ندارد با این حال برخی از دوست داران گیاه تمایل دارند خاک را از کود غنی کرده و گیاه را به رشد حداکثری خود ترغیب کنند.

قطعا بهتر خواهد بود از کود گیاهان آپارتمانی برای پتوس هر 2 الی 3 ماه یکبار آن هم در فصل رشد گیاه استفاده کنیم تا بهترین نتیجه استفاده از کود در پرورش گیاه مان نمایان شود.

کود مصرفی برای پرورش پتوس باید متعادل و با کیفیت باشد و همان طور که اشاره شد می بایست از مصرف زیاد کود پرهیز کرد.

کوددهی زیاد موجب عوارض جانبی و توقف رشد پتوس می شود که به شرح کامل آن در مقاله آموزش پرورش سریع پتوس پرداخته ایم.

اگر مرتبا از کود برای تغذیه گیاه خود استفاده می کنید، نمک های حاصل از کوددهی در خاک جمع شده و اثر منفی بر سلامت گیاه می گذارد که در نتیجه ی تجمع نمک ها، شما شاهد زردی و یا قهوه ای شدن برگ پتوس خود خواهید بود.

در صورتی که اطمینان دارید علت زرد شدن برگ پتوس شما به دلیل کوددهی بیش از حد گیاه است می بایست خاک گلدان را چندین بار شستشو دهید و در حین شستشو اجازه دهید تا آب به طور کامل از انتهای گلدان خارج شود.

روش دیگر، خارج کردن گیاه از گلدان و استفاده از خاک جدید برای محیط کشت گیاه است.

آبیاری بیش از حد شایع ترین علت زرد شدن برگ پتوس

دلیل زرد شدن برگ پتوس
دلیل زرد شدن برگ پتوس

اگر گیاه پتوس شما دارای چندین برگ زرد است، به جرات می توان گفت علت اصلی این اتفاق آبیاری بیش از حد گیاه می باشد (درست مانند زردی برگ زاموفیلیا).

زمانی که خاک گلدان از زهشکی ضعیفی برخوردار باشد، آب زیاد منجربه مرطوب ماندن بیش از حد خاک شده و در صورتی که بارها این اتفاق برای گیاه شما رخ دهد، ریشه های گیاه پتوس پوسیده و رنگ برگ های آن زرد خواهد شد.

با پوسیده شدن ریشه ها، جذب آب و مواد غذایی کاهش پیدا کرده که در نتیجه ی آن برگ ها زرد شده و حتی ممکن است دچار ریزش شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است قبل از آنکه آبیاری پتوس را انجام دهید اجازه دهید خاک گلدان خشک شود.

برای تشخیص زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی می توانید انگشت اشاره خود را به داخل خاک وارد کرده و در صورت مرطوب بودن خاک، آبیاری گیاه را به زمان دیگری موکول نمایید.

در نقطه مقابل در صورت عدم احساس رطوبت در خاک گلدان، گیاه را آبیاری نمایید. خاک پتوس می بایست دارای قدرت زهشکی بالایی باشد و اگر مشاهده می کنید که خاک گلدان به خوبی آب آبیاری را تخیله نمی کند، برای بهبود شرایط زهشکی خاک می توانید از مقداری پرلیت استفاده نمایید.

برای آنکه به طور کامل مشخص شود که علت زرد شدن برگ پتوس به علت آبیاری بیش ازحد و پوسیدگی ریشه است در قدم اول گیاه را از گلدان خارج نمایید و سیستم ریشه ای آن را بررسی کنید.

اگر مشاهده کردید که ریشه ها سفید و سالم هستند این بدان معنی است که می بایست به دنبال دلیل دیگری برای زردی برگ گیاه خود باشید.

در صورتی که ریشه های آلوده و قهوه ای رنگ را مشاهده می کنید می بایست ریشه های آلوده را توسط قیچی باغبانی هرس کرده و به طوری که تنها ریشه های سالم گیاه باقی بماند، از گیاه خود در خاک سالم و تازه نگهداری نمایید.

چگونه بیماری ها به ریشه های گیاه پتوس آسیب می رسانند؟

از سویی دیگر اگر آبیاری پتوس بیش از حد مجاز صورت بگیرد خاک به شدت مرطوب شده و ممکن است محیطی برای رشد قارچ ها در خاک گلدان فراهم شود.

در نتیجه ی هجوم قارچ ها ریشه ی پتوس پوسیده می شود و در نهایت گیاه پژمرده و از بین خواهد رفت.

از راه های دیگری که قارچ ها به گیاه آسیب می زنند زمانی است که ساقه و برگ گیاه بر اثر غبارپاشی آب مرطوب شوند که این امر نیز موجب زردی برگ گیاهان آپارتمانی، زرد شدن برگ پتوس و ریزش آن خواهد شد.

هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی امری رایج بوده زیرا غبارپاشی گیاه نیاز به شرایط ایده آلی دارد که معمولا افراد نسبت به فراهم کردن آن بی توجه هستند.

از غبارپاشی پتوس جدا خودداری کنید و گیاه را تنها از ریشه آبیاری کنید و برای آبیاری اجازه دهید تا خاک گلدان 90 درصد خشک شود و سپس آبیاری را انجام دهید.

در صورتی غبارپاشی گیاه باید خدمت شما عزیزان عرض کنم که بستری برای هجوم قارچ ها به گیاه فراهم شده و در نهایت این هجوم، گیاه شما از بین خواهد رفت.

درجه حرارت نامناسب چگونه باعث زرد شدن برگهای گیاه می شود؟

گیاه آپارتمانی پتوس در دمایی کاملا تنظیم شده رشد می کند، به عبارت دیگر می توان گفت پتوس در محدوده دمایی 21 الی 27 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد متابولیسمی خود را خواهد داشت زیرا پتوس از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما نبوده و از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما محسوب می شود.

گیاه پتوس این قابلیت را دارد که در دمای کمتر از 21 درجه سانتی گراد زنده بماند ولیکن در این دما رشد مناسبی نداشته و همان طور که اشاره شد گیاه تنها زنده می ماند.

از سویی دیگر، درجه حرارت بالاتر از 30 درجه سانتی گراد متابولیسم های گیاه را دچار مشکل می کند وسبب می شود تا برگ های گیاه ریزش پیدا کرده و زرد رنگ شوند.

نوسانات دمایی اغلب در محیط خانه ایجاد نمی شود مگر آنکه گیاه در فصل زمستان و تابستان در معرض سیستم های سرمایشی و گرمایشی باشد در نتیجه پیشنهاد می شود برای جلوگیری از زرد شدن برگ پتوس محل مناسبی را در خانه برای گیاه خود انتخاب کنید تا گیاه از تنش های حرارتی و محیطی به دور باشد.

آبیاری کم گیاه و تنش خشکی

اگر هنگامی که ریشه های گیاه را به واسطه ی آبیاری بیش از حد بررسی کردید و نشانه هایی از پوسیدگی ریشه را مشاهده نکردید ممکن است علت زرد شدن برگ پتوس شما به علت آبیاری کم گیاه باشد.

علائم آبیاری کم و بیش از حد گیاه در اغلب موارد با هم شباهت زیادی دارد زیرا در آبیاری کم هم گیاه پتوس از گیاهان آپارتمانی کوچک شروع به ذخیره منابع و انرژی می کند که در نتیجه ی این امر در درجه اول برگ های گیاه زرد شده و سپس دچار ریزش می شود.

مرگ برگ های پیر و مسن دیگر علت زرد شدن برگ پتوس

در کنار تمامی موارد اشاره شده، گاهی دلیل زرد شدن برگ پتوس نشان از مشکلی جدی ندارد و روندی کاملا طبیعی است.

هنگامی که با زردی برگ گیاه خود مواجه شدید در درجه اول بررسی کنید که کدام برگهای گیاه دچار تغییر رنگ و ریزش شده اند.

بسیاری از گیاهان آپارتمانی منجمله پتوس برگ های پیر خود را دچار زردی و ریزش می کنند تا بستری برای پیدایش برگ های جدید ایجاد شود.

موضوع اشاره شده مشکلی در سلامت گیاه ایجاد نمی کند مشروط به آنکه برگ های پایینی گیاه و نزدیک به ساقه زرد شده و دچار ریزش شده باشند.

کلام آخر

هنگامی که برای اولین بار مشاهده کردید که برگ های پتوس دچاز تغییر رنگ و ریزش شده اند، مستقیما ابتکار عمل را به دست گرفته و وارد کار شوید تا علت اصلی آن برای شما مشخص شود.

موضوع اشاره شده در حالیست که پرورش گیاه آپارتمانی پتوس بسیار آسان بوده و گیاه مذکور از مقاومت به نسبت بالایی در مقابله با تنش ها برخوردار است ولیکن در صورتی که گیاه از نحوه مراقبت شما ناراضی باشد سریعا واکنش منفی نشان داده و شما می بایست هر چه سریعتر در راستای احیای گیاه گام بردارید.

برای مقابله با زرد شدن برگ پتوس تنها می بایست کارهایی ساده را انجام داد به طوری که محل گیاه مناسب باشد و از آبیاری و کوددهی بیش از حد گیاه جلوگیری شود.

در صورتی که در مورد هر یک از موارد اشاره شده در ارتباط با علت زرد شدن برگ پتوس سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 94 میانگین امتیازات: 4.1]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy