کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونه با آفات و بیماری های گل ارکیده مقابله کنیم ؟

124

گل ارکیده نیز همانند سایر انواع گل آپارتمانی و گیاهان، همواره مورد هجوم آفات و بیماری ها قرار می گیرد. سعی بنده در این مقاله بر آن است که نکته های لازم جهت پیشگیری از آفات و بیماری های گل ارکیده را خدمت شما عزیزان ارائه کنم و از طرفی به مبارزه ی شیمیایی و از بین بردن کامل موارد آسیب زننده به گل ارکیده نیز اشاره خواهم داشت، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آفات گل ارکیده و حشرات مضر

مواردی از حشرات هستند که در قسمت زیرین برگ (برگ های قدیمی) و غلاف ها، در گل ارکیده پنهان هستند که با مکیدن از نقاط گفته شده تغذیه می کنند و باعث می شوند که نقاط کلروتیک، روی برگ ها ظاهر شود و به علت تغذیه این حشرات، سطوح برگ گیاه ممکن است زرد یا تیره شود.

این اتفاق یعنی هجوم آفات گل ارکیده باعث ریزش زودرس برگ ها در گل ارکیده می شود. برای پیشگیری می توانید برگ ها قدیمی و غلاف های قدیمی را چک کرده و از عدم حضور آنها (حشرات) اطمینان حاصل فرمایید.

حشرات مضر دیگری هستند که به هر بخشی از گل ارکیده حمله می کنند و تمایل آنها، بیشتر حمله به محل اتصال برگ و ساقه است و در صورتی که با آنها مبارزه نشود، آلودگی حشرات می تواند به صورت لکه های سبز در برگ گل ارکیده ظاهر شود و در نهایت، برگ ها زرد و دچار ریزش شده و سبب بیماری گل ارکیده می شوند.

برای پیشگیری و نگهداری گل ارکیده، همانند مورد قبلی باید محل اتصال برگ ها به ساقه چک شود و از عدم حضور این حشرات اطمینان حاصل کرد.

برای مبارزه شیمیایی دو مورد گفته شده، در صورتی که حشرات آسیب زننده به تعداد کمی در گل ارکیده وجود دارند، می توانید با استفاده از یک مسواک، حشرات را از گیاه دور کنید و در صورتی که آسیب حشرات شدید است و یا تعداد حشرات زیاد می باشد، می توانید از سم مالاتیون و اورتن استفاده نمایید.

نکته مهم در استفاده از این سموم، رعایت دز مناسب آنها در مصرف است و دز مصرفی، بنابر توصیه تولید کننده باشد. عدم رعایت دز مناسب، بیماری های گل ارکیده را تشدید کرده و شرایط برای تکثیر گل ارکیده سخت تر می شود

شته ها و تریپس از دیگر آفات گل ارکیده

شته ها از آفات گل ارکیده، حشراتی هستند که به جوانه ها و غنچه های گل ارکیده حمله می کنند و سبب بیماری گل ارکیده می شوند. شته ها می توانند بیماری موجود را از گیاهی به گیاه دیگر منتقل کنند، در نتیجه اگر مجموعه ای از گلدان های خانگی دارید، باید مراقب انتقال بیماری باشید. اولین نشانه حضور شته ها در گل ارکیده، وجود ماده ای چسبناک بر روی برگ گیاه است.

برای مبارزه با شته ها، در صورتی که تعداد شته ها کم است و آسیب به گیاه بسیار کم بوده، می توانید با استفاده از آب خالی شته ها و ماده ی چسبناک را در صورت وجود، از بین ببرید. در صورت آسیب شدید شته ها، می توانید با استفاده از سم های مالاتیون و اورتن بر شته ها با رعایت دز مناسب غلبه کنید و آنها را از بین ببرید.

نکته حائز اهمیت در اینجا آن است که در صورت وجود ماده ی چسبناک بر روی برگ گیاه، این ماده باید سریعا تشخیص داده شود و از بین برود، زیرا این ماده چسبناک باعث جذب سایر حشرات مضر دیگر می شود و بیماری گل ارکیده تشدید خواهد شد.

تریپس ها، حشرات کوچکی هستند و از غنچه ها و برگ های گل ارکیده تغذیه می کنند و همانند شته ها می توانند بیماری را از گیاهی به گیاه دیگر منتقل کنند.

در حالت آسیب شدید، تریپس ها می توانند برگ های گل ارکیده را سوراخ کنند. در صورتی که با سوراخ های ایجاد شده در برگ گل ارکیده مواجه شدید، می توانید اطمینان حاصل نمایید که حشره تریپس به ارکیده حمله کرده است و همانند روش مبارزه با شته ها می توانید به راحتی از آفت کش های گفته شده در جهت مبارزه با تریپس ها استفاده کنید.

در تمامی موارد گفته شده ی بالا جهت نگهداری شاخه گل ارکیده می توانید از سم های مالاتیون و اورتن هر 2 هفته یک بار استفاده کنید (در محل آسیب دیده گیاه) و مدت زمان استفاده از سم ها تا زمانی که حشرات مضر به صورت کامل از بین رفته و بیماری گل ارکیده متوقف شود، ادامه می یابد.

لازم به ذکر است در پرورش گل ارکیده در گلخانه نیز از سموم اشاره شده در این مقاله جهت مبارزه با آفات گل ارکیده استفاده می شود.

حشرات سفید و کنه های عنکبوتی از دیگر آفات آسیب زننده به ارکیده

حشرات سفید، کوچک و پروانه ای هستند که به جوانه و گل های در حال رشد گل ارکیده حمله می کنند و بیشتر به گل ارکیده ای که از قبل آسیب دیده است حمله می کنند.

از آفت کش های گفته شده در موارد قبلی مبارزه با آفات گل ارکیده می توان در جهت مبارزه با آنها استفاده کرد با این تفاوت که هر چهار روز یک بار، زمان استفاده از آن ها بر نقاط آسیب دیده گیاه است.

اکیدا توصیه می کنم که حذف علف های هرز به صورت دستی می تواند از هجوم این حشره مضر به گل ارکیده تا حد زیادی جلوگیری کند و باعث جلوگیری از بیماری گل ارکیده شود.

کنه ها جز حشرات نبوده و از خانواده چتریان هستند.کنه ها معمولا از زیر برگ های ارکیده تغذیه می کنند و در زیر برگ به شکل آفت های کوچکی به رنگ قرمز و قهوه ای هستند.

علائم حضور کنه ها آن است که شاخه های متصل به برگ ممکن است قهوه ای شده باشند و سطح بالای برگ ممکن است همانند شاخه اتصال به رنگ قهوه ای باشد که این امر می تواند به شدت به کلروفیل گل ارکیده آسیب برساند و سبب بیماری گل ارکیده شود.

کنه ها در آب و هوای گرم هر شش روز به بلوغ می رسند و بهتر است هر چهار روز از آفت کش مالاتیون و اورتن در جهت نابوده کامل آنها استفاده شود.

بهترین راه پیشگیری هجوم کنه ها و عدم بیماری گل ارکیده، رطوبت محیطی مناسب و جلوگیری از دمای بالا است.

آفات جویدنی، دیگر بیماری گل ارکیده

نرم تنانی وجود دارند که با سوراخ کردن برگ و ریشه، سبب بیماری گل ارکیده می شوند. این آفت ها می توانند به صورت شبانه روزی بر روی گیاه حرکت کرده و سبب آسیب رسیدن به گیاه شوند و اغلب در هنگام حرکت بر روی گیاه، از خود رد پا بجا گذاشته و می توان به راحتی می توان حضور آنها را در گیاه، تشخیص داد.

قطعا راه حل شیمیایی برای از بین بردن آنها، به گیاه آسیب می رساند و با توجه به سم هایی که در بازار موجود است، بهترین راه حل، حذف فیزیکی آنها با استفاده از آب و قرار دادن مقداری خاکستر، برای جلوگیری از رفت و آمد آنها در گیاه است.

دیگر حشره ی آسیب زننده به گل ارکیده کاترپیلار یا لارو پروانه است. به پروانه نابالغ کاترپیلار گفته می شود که در یک مقطع کوتاه می تواند به گل ها و برگ های گل ارکیده آسیب وارد کند و سبب بیماری گل ارکیده شود. بهترین راه حل سوای حذف فیزیکی آن ها، استفاده از سم باسیلوس و یا BT  است.

ملخ ها تنها موجوداتی هستند در بحث بیماری های گل ارکیده می توانند با جویدن گل و ریشه گیاه، به آن آسیب وارد کنند. بهترین راه حل مبارزه با آنها در خانه مخلوط کردن اسید بوریک، شکر و آرد است که می توانید از این مخلوط در گره های گیاه و روی بستر (مخلوط خاک) استفاده کنید.

آفات جویدنی گل ارکیده تنها زمانی گیاه را مورد هجوم قرار می دهند که گل ارکیده در فضای باز نگهداری شود و در صورتی که از گیاه خود در خانه نگهداری می کنید می توان گفت درصد هجوم این آفات به گیاه کمتر از یک درصد خواهد بود.

لازم به ذکر است تمامی موارد استفاده از سموم برای از بین بردن آفات گیاه، برای انواع گل ارکیده کاربرد دارد.

بیماری های گل ارکیده و باکتری های آسیب زننده به گیاه

بیماری گل ارکیده و پوسیدگی نرم ریشه

خال های کوچک آبی روی برگ گل ارکیده از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی ظاهر می شود که توسط هاله زرد احاطه می شود و در صورتی که بیماری گل ارکیده کنترل نشود، به سرعت برگ ها و ریشه های گیاه پوسیده می شود. این پوسیدگی ممکن است همراه با بوی بدی باشد و در گل ارکیده به قدری این پوسیدگی سریع پیشرفت می کند، که می تواند گیاه را در 3-2 روز پوسیده کند.

برای درمان باید بلافاصله بافت آلوده را از گیاه جدا کنید و برای مبارزه شیمیایی می توانید از سم PHYSAN استفاده کنید.

آسیب گفته شده از طریق آب پاشی به برگ گیاه پدید می آید و همان طور که در مقاله های قبلی گل ارکیده به این موضوع اشاره داشتم، فقط باید ریشه گیاه از آب آبیاری گل ارکیده خیس شود، زیرا زمانی که برگ گیاه مرطوب می شود، پاتوژن ها شروع به فعالیت می کنند و سبب بیماری گل ارکیده می شوند. در صورت آب پاشی به برگ گیاه، باید با ایجاد جریان هوا (باد) برگ گیاه را خشک کرد.

بیماری گل ارکیده و علائم لکه باکتریایی

خال هایی شبیه تاول که با هاله ای زرد رنگ احاطه می شود و در صورت عدم مبارزه، عفونت به سرعت پخش شده و در انتها، به تاج گل ارکیده حمله کرده و گل ارکیده از گیاهان کوچک آپارتمانی از بین خواهد رفت.

همانند مورد قبلی باید بافت آلوده را از گیاه جدا کنید و از سم اکسی کلرور مس می توانید در جهت مبارزه شیمیایی با رعایت دز مناسب استفاده کنید.

اکیدا توصیه میکنم در صورت استفاده از اکسی کلرور مس، غنچه ها از اسپری شدن این قارچ کش در امان باشند.

بهترین راه حل برای عدم آسیب بیماری گل ارکیده در دو مورد قبلی جلوگیری از شرایط خیلی گرم و مرطوب برای گیاه است.

سیاه شدن ریشه، دیگر بیماری گل ارکیده

علائم اولیه در برگ ها به صورت لکه های کوچک، نامنظم، آبکی و قهوه ای ظاهر می شود که به سرعت رنگ قهوه ای، متمایل به ارغوانی می شود و ممکن است این لکه ها، حاشیه زرد رنگ داشته باشند.

همراه با افزایش سن، این قارچ می تواند سیاه رنگ شود و ممکن است در نهایت تمام ریشه گل ارکیده از گیاهان آپارتمانی با نور کم را در بر بگیرد و سبب بیماری گل ارکیده شود، به خصوص در زمانی که رطوبت و دما بالا است.

بیماری های گل ارکیده
بیماری های گل ارکیده

با افزایش سن قارچ، همان طور که اشاره شد سوای سیاه شدن ریشه ها، خطوط بنفش رنگی متصل به لکه ها رو برگ گل ارکیده ایجاد می شود که این آسیب از ریشه ها شروع شده و به سمت بالا حرکت می کند و به برگ ها آسیب می زند و سبب پژمرده شدن گل ارکیده می شود.

از آنجایی که فیتوفترا و پیتیوم به شدت مسری هستند، اگر گیاه دیگری دارید، گیاه آسیب دیده را از بقیه گیاهان دور کنید، زیرا موارد گفته شده می تواند با آبیاری مشترک نیز انتقال پیدا کند.

برای مبارزه شیمیایی فیتوفترا و پیتیوم می توانید از قارچ کش SUBDUE استفاده کنید.

برای پیشگیری این نوع بیماری گل ارکیده می توانید با مهیا کردن شرایط ایده آل محیطی و آبیاری مناسب و با زهکشی خوب، از بروز این آسیب جلوگیری کنید.

لازم به ذکر است در صورت هجوم قارچ مذکور به گیاه شرایط برای تکثیر گل ارکیده مناسب نخواهد بود.

قارچ فوزاریوم، دیگر بیماری گل ارکیده

در این نوع بیماری گل ارکیده، برگ ها تقریبا زرد رنگ، لاغر و چروکیده می شوند و در صورت آسیب حاد، ریشه ها به رنگ بنفش درآمده و طی بازه زمانی ۳ – ۹ هفته، هجوم این قارچ می تواند گل ارکیده را از بین ببرد. اوایل آسیب دیدگی گیاه، رگه های بنفش رنگ در ریشه بوجود خواهد آمد که بعد از گذشت مدتی همان طور که اشاره کردم ریشه بنفش رنگ خواهد شد.

برای درمان باید با لوازم استریل بافت آلوده را از ریشه گل ارکیده جدا کنید و برای مبارزه شیمیایی می توانید از تیوفانات متیل با رعایت دز مناسب استفاده کنید.

قارچ ریزوکتونیا از دیگر بیماری های گل ارکیده

زمانی که خاک گلدان گل ارکیده به خوبی زهکشی نشود و ریشه گل ارکیده توسط نمک حاصل از استفاده کود مناسب گل ارکیده (بهترین کود برای گل ارکیده کود کیوتن می باشد) و املاح مخلوط در خاک احاطه شود، ریشه ی گیاه بواسطه هجوم قارچ ریزوکتونیا قهوه ای رنگ خواهد شد و سپس پوسیده می شود.

بهترین راه حل درمان، جدا کردن قسمت آلوده و استفاده از سم SUBDUE است تا گیاه از این بیماری گل ارکیده آسیب نبیند.

قارچ بوتریتیس، دیگر بیماری گل ارکیده

لکه هایی کوچک به رنگ سیاه و یا کمی روشن تر، روی گلبرگ گل ارکیده ایجاد می شود و در صورتی که با آنها مبارزه نشود، لکه ها بزرگتر شده و کل گل را پوشش می دهند.

بیماری های گل ارکیده
بیماری های گل ارکیده

بهترین راه حل درمانی حذف گل های آسیب دیده و استفاده از DACONIL می باشد.

ویروس ها، از دیگر بیماری های گل ارکیده

خطوط و حلقه هایی روی برگ گل ارکیده ایجاد می شود که تا به حال تحقیقات در این زمینه، برای بین بردن ویروس ها به نتیجه نرسیده است، در این حالت بهترین تصمیم در صورت ویروسی شدن گیاه، نابود کردن آن است.

شما عزیزان در صورتی که گل ارکیده را در خانه نگهداری می کنید و گیاه شما دچار آسیب دیدگی در موارد گفته شده است، می توانید سوالات خودتون را با بنده مطرح کنید تا با رفع آسیب دیدگی، بتوانید برای مدت ها از گل ارکیده خود مراقبت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 18 میانگین امتیازات: 4.2]
۱۲۴ نظرات
  1. Ahmadi می گوید

    سلام وقت بخیر ببخشید گل های ارکیده من دارند خشک میشوند زیر برگشو که نگاه کردم لکه های مشکی دیدم ک دورشون زرد بود میخواستم ببینم چیکارشون کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      بافت های آلوده را از گیاه جدا کنید و سپس میزان آبیاری گیاه رو هم کاهش بدید
      ارکیده را در فاصله یک متری از پنجره قرار بدید و برای اون تهویه ایجاد کنید می توانید با باز گذاشتن مقداری از پنجره و گردش باد تهویه مناسب رو برای گیاه ایجاد کنید.
      و در آخر از اسپری کردن برگ گیاه در صورتی که اون رو انجام می دهید، خودداری کنید.

      1. پویان می گوید

        سلام
        روی یرگ ارکیده اول خاکستری میشه و کم کم سیاه میشه لطفا بقرمایید چکار کنم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          علت خاکستری شدن، هجوم قارچ بوترتیس به گل ارکیده هست.
          با تهویه مناسب در اطراف گیاه و همچنین عدم تجمع رطوبت، مشکل گیاه شما حل خواهد شد

  2. شیرانی می گوید

    سلام وقت بخیر من یک سری دانه های قرمز ریز ، زیر و روی برگ های ارکیدم میبینم حالش خوبه ولی بعضی از این دانه داخل زیر گلدانی به صورت متحرک هستند لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      در درجه اول میزان رطوبت اطراف گیاه و دمای اون را حتما کنترل فرمایید.
      سپس مقداری آب لیمو رو در آب حل کنید و توسط دستمال و یا اسفنج روی برگ گیاه بکشید و این کار رو هفته ای سه مرتبه تکرار کنید تا به صورت کاملا مشکل حل بشه.
      با گذشت یک هفته و عدم بهبود شرایط گیاه از سم مالاتیون بر اساس ذر مناسب (توصیه تولید کننده) استفاده نمایید.

      1. Samaneh می گوید

        سلام. داخل خاک گل ارکیده لکه های سفید مثل کپک ایجاد شده. به گلفروشی مراجعه کردم گفتن چیز مهمی نیست . خیالم راحت نشد. ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. الی می گوید

    با سلام
    حدودا ۳ روز هست که گلهای ارکیده من حشره های مشگی روی خاکشون ظاهر شده ،
    ممنون‌میشم راهنمایی کنید
    البته یکی از گلهای ارکیده من روی گلها نقطه های مشگی ایجاد شده بود ک اون گل را سریع از باقی گلها جدا کردم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      مقداری آب لیمو را در آب خالی حل کرده و روی برگ ابتدایی گیاه اسپری کنید. در صورت کم شدن حشرات، مجددا هر سه روز یکبار این کار رو تکرار کنید تا حشرات به صورت کامل از محل نگهداری گیاه خارج شوند.
      برای مبارزه شیمیایی می تونید از سم مالاتیون و اورتن با رعایت دز مناسب استفاده کنید.

      1. الی می گوید

        حشرات در خاک هستند نه روی برگ و گل
        در این صورت چکار کنم ؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          متوجه منظور شما شدم دوست عزیز
          امکان استفاده از آب و لیمو در خاک وجود نداره اما در صورت استفاده روی برگ، سبب دور شدن حشرات از گیاه می شود.
          در صورتی که تمایل ندارید از این روش استفاده کنید می توانید از سم های مالاتیون و اورتن که ذکر شد با رعایت دز مناسب استفاده کنید یعنی مقدار کمی بر روی خاک گیاه اسپری کنید و پس از بین رفتن حشرات، خاک گیاه رو شستشو دهید.

      2. ليلا می گوید

        سلام ،چهار عدد ارکیده در یک گلدان دارم اخیرا برگهای دو تا از اونها شروع به حالتثتی مثل گندیدن کردن اب داخل برگها جمع میشه و درصورت پارگی مایع لزج خارج میشه شاخه گلها هم خشک شده چه توصیه ایی میفرمایید

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          سوای موردی که فرمودید روی برگها لکه قارچی هم هست یا خیر؟
          وضعیت ریشه ها چطوره؟

  4. Baran می گوید

    با سلام
    مدتی ست روی گلهای ارکیده ام لکه های سبز افتاده ولی با توجه به مطالبتون من حشره ای مشاهده نکردم.دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      بافت آلوده را از گیاه جدا کرده و شرایط محیطی ایده آل (پرهیز از آبیاری زیاد گیاه، ایجاد تهویه و رطوبت، دما و نور مناسب) رو برای گل ارکیده فراهم کنید.
      موردی که شما فرمودید به علت شرایط بد محیطی برای گیاه ایجاد شده که ارکیده را در معرض هجوم قارچ قرار داده.

  5. ژ.م می گوید

    سلام وقت بخیر گل ارکیده من تمام ریشه هاش سیاه شده وپوسیده ومن هم همه رو شستم وفقط از ریشه مونده ریشه سیم مانند الان باید چیکار کنم البته به مدت ۱۰ روز داخل آب جوشیده سرد شده گذاشتم ولی بازم بدتر شد ودوباره به خاک منتقل کردم الان برگاش شل شدن وزیشه ها مثل سیم نازک شدن لطفا راهنماییم کنید .ممنونم.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      خاک گل ارکیده رو تعویض کنید و ریشه ی گیاه رو در خاک جدید قرار بدید.
      در آبیاری اول گیاه در خاک جدید از کود استفاده نکنید و همراه با آب مقداری قارچکش (طبق دستور العمل جعبه) subdue در اختیار گیاه قرار بدید.
      بعد از یک هفته شرایط محیطی ایده آل رو برای گیاه فراهم کرده و در آب آبیاری گیاه از کود مناسب استفاده کنید.
      از آبیاری بیش از حد خودداری کنید.

  6. علی نحریر می گوید

    سلام و وقت بخیر

    گل ارکیده که در خونه دارم بر روی ساقه های گل قطره های از جنس احتمالا شهد که کاملا شفاف و چسبنده هستند و دقیقا حالت شبنم رو دارن وجود داره
    لطف کنید بگید آیا این آفت هست؟ یا اینکه طبیعی است؟
    ممنونم از وقت و زمانی که می گذارید.
    با تشکر

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر دوست عزیز
      اگر گل ارکیده شما صحیح و سلامت است و شرایط محیطی ایده آل برای اون فراهم شده، این مساله برای فرایند طبیعی تشکیل شهد گل در گیاه می باشد.

  7. بهار می گوید

    سلام
    تمام ریشه های ارکیده من پوسیده بود همه را بریدم و تو آب گذاشتم تا مجدد ریشه بده و برگ ها و داخل آب قرار نمیدم فقط ریشه هاش و و قطره گل دهی هم میدم برای تقویتش چون تو آب هست اما حدود یک ماه هست ریشه نداده و برگش داره زرد هم میشه، میشه راهنماییم کنید لطفا

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      به پرسش شما پاسخ داده شد دوست عزیز

      1. نسترن می گوید

        درود بر شما زیر برگهای ارکیده ی من سفیدک زده یک چیزی مانند پنبه و بی حال شده گلم. من اون رو از بقبه جدا کردم. سعی کردم با پنبه آغشته به سرکه پاکشون کنم ولی دوباره برگشت. ممنون میشم راهنماییم گنید.

  8. بهار می گوید

    سلام
    گل من تمام ریشه هاش پوسیده بود و من همه رو چیدم و داخل آب گذاشتم تا ریشه بده البته برگ ها تو آب نیست و مقداری قطره میریزم که چون تو آبه مواد لازم بهش برسه اما یم ماهه ریشه نداده و برگ هاش هم داره زرد میشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      گل ارکیده خودتون رو از آب خارج کرده و در گلدان که حاوی کمی کوکوپیت و پیت ماس است قرار بدید.
      قرار داشتن ریشه گل ارکیده برای همیشه در آب امری اشتباه است.
      گلدان باید دارای سوراخ زهشکی باشه و شرایط محیطی ایده آل رو برای احیای گل ارکیده خودتون به خصوص درجه حرارت خنک رو فراهم کنید.
      در سایت به تمامی نکات برای نگهداری ارکیده اشاره شده است.
      قطره ارکیده بسیار ضعیف برای تقویت گیاه هست پیشنهاد من استفاده یکبار در هفته از کود ۱۰ ۱۰ ۱۰ برای گل ارکیده ی شما هست.

  9. فائزه می گوید

    سلام وقتتون بخیر. من ارکیدم یجاهاییش یکم لکه های سیاه افتاده میخوام قارچ کشی انجام بدم ولی روی بسته قارچ کش ارکیده ننوشته چجوری باید قارچ کشی کنم، باید به برگ و ساقه هم اسپری کنم یا فقط بصورت آبیاری بدم بهش؟ خیلی ممنونم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      اگر علائم آلودگی رو روی برگ گل ارکیده مشاهده می کنید با دوز مناسب قارچ کش رو اسپری کنید.
      اگر علائم آلودگی بر روی ریشه هاست، قارچکش رو همراه با آب آبیاری در اختیار ارکیده قرار بدید.
      حتما از قارچکش با دوز مناسب استفاده کنید و پس از استفاده از آن، شرایط محیطی ایده آل رو برای گل ارکیده فراهم کنید.

  10. مریم می گوید

    سلام
    روی خاک ارکیده من قارچ های ریز سفید دگمه ای شکل که ساقه نازکی دارندپیدا شده بود به آهستگی جداشون کردم بعد از یک هفته داخل گلدون همه جا این قارچها مجددا پیدا شدند چه باید کرد؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر برای شما این امکان وجود داره حتما خاک گلدان رو تعویض کنید و از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید.
      در صورت عدم تعویض خاک می توانید از قارچ کش ایپرودیون + کاربندازیم با رعایت دز مناسب استفاده کنید.

  11. سلاجقه می گوید

    سلام .گل ارکیده من گلهایش از بین رفته وبرگهاش از پایه زرد شدن و سست ودراخر کنده میشن.چکار باید بکنم. سپاااس

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      گل ارکیده رو در دمای ۲۴ ۲۵ درجه، رطوبت ۶۰ الی ۷۰ درصد، نور غیر مستقیم خورشید نگهداری کنید.
      حدودا هر ۷ الی ۱۰ روز گیاه رو آبیاری و با کود تغذیه کنید.
      برای جلوگیری از بیماری در اطراف گیاه تهویه ایجاد کنید.

  12. Manakiani می گوید

    سلام
    گل ارکیده ام از وسط ساقه شروع به پوسیدگی کرد ولی ریشه سالمه , برگهاهم سالم بودن , برگ جدید هم دراومد ولی از وسط ساقه پوسید و افتاد
    میشه لطفا راهنماییم کنین🙏

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      زمانی که خاک گیاه ۹۰ درصد خشک می باشد آبیاری ارکیده را انجام داده و از آبیاری زیاد پرهیز کنید. از کود مصرفی با دوز کمتری (یک چهارم پیشنهاد تولید کننده) استفاده کنید.

      1. Samaneh می گوید

        سلام. داخل خاک گل ارکیده لکه های سفید مثل کپک ایجاد شده. به گلفروشی مراجعه کردم گفتن چیز مهمی نیست . خیالم راحت نشد. ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام بله مورد خاصی نیستش اما بهتره اگر گیاه تو مرحله گلدهی قرار نداره از قارچکش استفاده کنید تا شدیدتر نشه.

  13. میترا می گوید

    سلام
    سپاسگزارم از راهنمائی هایتان، برگهای گل ارکیده ام از وسط( درطول) بصورت خطی خشک وزردشده اند، دلیلش چیست؟
    دلیل عدم رشد ریشه های هوایی جدید چیست؟
    تشکر میکنم از شما

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      سپاس از محبت شما
      در جواب به پرسش اول شما باید بگم گل ارکیده را با فاصله ی یک متری از پنجره قرار داده و با کود ۱۰-۱۰-۱۰ گیاه رو تغذیه کنید و از اسپری کردن آب بر روی گیاه پرهیز کنید.
      در پاسخ به پرسش دوم می توان گفت عدم رشد ریشه دلایلی متفاوتی داره که آبیاری بیش از حد، عدم استفاده از کود و همچنین عدم فضای مناسب برای رشد ریشه (گلدان کوچک و خاک نامناسب)، هجوم بیماری به ریشه همگی از دلایل اصلی اون هستند اگر آبیاری ارکیده مناسب هست و گلدان برای گیاه کوچک نیست، و ریشه ها دچار بیماری نشده اند، استفاده از کود ۱۰-۱۰-۱۰ با توجه به داشتن فسفر رشد ریشه ارکیده رو ترغیب خواهد کرد.

      1. سمیه احمدی می گوید

        با عرض سلام و خسته نباشید، گل ارکیده من مدتیه که حاشیه خارجی برگهاش و قسمتی که برگها بهش متصل هستند به رنگ قرمز تیره دراومده و روی برگها نقاط قرمز تیره که دورشون حاشیه زرد رنگ هست دیده میشه و بعضی برگهاش از خط وسط قاچ شدن، زیر برگ های پایینی هم سفید شدن ،لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام دوست عزیز
          شما هم خسته نباشید
          گل ارکیده شما مورد هجوم قارچ قرار گرفته اگر گیاه را غبارپاشی می کنید این کار رو دیگه انجام ندید و برای احیای گیاه از قارچکش های مناسب نظیر مانکوزب در دو نوبت به فاصله ۱۵ روز استفاده کنید.
          در این شرایط بهتر هست که خاک گلدان رو هم تعویض کنید.
          علت قاچ خوردن برگ ارکیده ی شما هم می تونه به خاطر هجوم قارچ باشه و هم نوسانات دمایی.

      2. ندا می گوید

        سلام روی برگ ارکیده من سوراخ ایجاد شده،راهنمایی بفرمایین لطفا

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام دوست عزیز
          پیدایش سوراخ های ریز روی گل ارکیده به علت هجوم افات هست.

  14. مایا می گوید

    سلام من از دیماه یک گل ارکیده دارم که اونموقع گل داشت تقریبا تا اواسط فروردین و کم کم گلها خشک شدن و افتادن اما همچنان برگ جدید میدادو ساقه اش هم همونطور قهوه ای رنگ بود…الان دوهفته هست که ساقه از بالا که محل رویش گلها بود شروع کرد به صورتی شدن و بعد کم کم خشک شدن و پیشرونده ادامه پیدا کرد تا الان نزدیکای ریشه …ساقه کلا خشک شده…از طرفی احساس میکنم ریشه های هوایی هم در حال خشک شدن هستن…واقعا نمیدونم باید چکار کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      با توجه به شرایطی که می فرمایید ساقه را کمی بالاتر از پایه گیاه برش بدید و با ایجاد شرایط محیطی ایده آل، گیاه رو زنده نگه دارید.
      به تمامی موارد لازم جهت نگهداری گل ارکیده در سایت اشاره شده است.

  15. ندا می گوید

    سلام ارکیده من گلهاش فروردین ماه ریخت و به برگ جدید هم درآورد گل رو تو یه ظرف یک بار مصرف روشن کاشتم که نور به ریشه ها هم بخوره جاش خنکه تقریبا باد کولر بهش میخوره هفته ای یکبار آبیاری میکنم ماهی یکبار کود دهی اما حدود ۲هفته هست که ۳تا از برگهاش به نوبت زرد شدن و افتادن یکی دیگه از برگها هم داره زرد میشه چندتا از ریشه هاش سیاه شدن آبیاریش و کم کردم چه کار دیگه ای براش باید انجام بدم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      توضیحاتی که فرمودید بسیار کلی هست با این حال:
      ظرف یک بار مصرف باید دارای سوراخ زهکشی باشه در صورتی که هست که خوب مشکلی نداره
      جای خنک که فرمودید باید در روز و شب زیاد اختلاف دمایی نداشته باشه و نور در محل مذکور غیر مستقیم باشه ( ۱ الی ۱/۵ متر فاصله با پنجره)
      اگر خاک کوکوپیت هست هفته ای یکبار آبیاری کفایت میکنه و چه بسا ۱۰ روز یکبار
      کوددهی رو هر دو هفته یکبار به میزان خیلی کم یعنی نصف توصیه تولید کننده انجام بدید
      رطوبت محیطی مناسب برای گل ارکیده فراهم کنید که این کار رو معمولا با سینی های زیر گلدونی انجام میدن و گل ارکیده رو به هیچ وجه اسپری نکنید.
      ریشه های الوده گیاه رو هرس کنید.

  16. حلیمه می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    ممنون از وقتی که برای پاسخ به سوالات می گذارید.
    من یه ارکیده رو گل از بهمن خریدم حدود ۴ ماه گل داشت. بعد از گل دو برگ اش ریخت اما سه برگ جدید داد و خیلی سرحال بود. از بعد از گلدهی شروع به کوددهی کرده بودم و هر دو هفته در میان NPK ۲۰-۲۰-۲۰ دادم. از دو هفته پیش هم همین کود اما با دوز ۱۲-۱۲-۳۶ دادم. هفته پیش متوجه شدم ریشه ها از زیر پوسیدند. فکر میکنم بخاطر شرایط تابستان و اینکه کولر روشن بود و گردش هوا در اتاق نداشتم پوسیدگی اتفاق افتاد. خوشبختانه یک برگ نسبتا بزرگ و دو برگ کوچک و تازه گیاه سالم و سبز هستند. خاک رو تعویض کردم. نگران این هستم که ایا ریشه جدید بخصوص هوایی اضافه میکنه؟ شرایط آبیاری رو برای گیاه جدیدم نمیدونم، فقط اسپری رو برگ یا آبیاری کامل هم انجام بدم؟ و اینکه آیا دوز کود جدیدم مناسبه؟
    ممنون و سپاس فراوان از راهنمایی تون.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      علت پوسیدگی ریشه ها از آبیاری بیش از حد گل ارکیده هست میزان آبیاری رو کاهش بدید و تنها در زمانی که خاک گلدان خشک شده (۹۰ درصد) گیاه را آبیاری کنید.
      بافت آلوده رو از ریشه جدا کنید. گل ارکیده مجدد ریشه ی جدید رو تولید خواهد کرد.
      به هیچ وجه برگ و دیگر قسمت های رویشی گیاه رو اسپری نکنید.
      کودهای مورد استفاده عالی هستند ولیکن از کود ۳۶ ۱۲ ۱۲ تنها در دوران گلدهی گیاه استفاده کنید.
      دوز کود مصرفی بهتر هست یک چهارم توصیه تولید کننده باشه چون کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ کود سنگینی برای گل ارکیده هست.

  17. سعید می گوید

    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    چند تا سوال دارم خدمتتان
    گلدان سفال کامل بدونه رنگ و دارای سوراخ های زیاد در قسمت بدنه گلدان و زیر ان برای گل ارکیده مناسب هست ؟
    قارچ رشد کرده داخل خاک ارکیده یه قارچ شبیه قارچ دکمه ای ولی با پایه بلندتر و رنگ تقریبا خاکستری مایل به زرد ، مشکل چی هست ؟ آیا از قارچ کش استفاده کنم ؟
    ریشه هوایی هم نداره گل من آیا این مشکلی داره براش ؟
    گل ارکیده من قبل از عید به خاطر جابجایی مکان گل هاش ریخت و الان بیش از ۶ ماه هست گل نداده .
    ولی ۳ تا ۴ برگ جدید رشد کرده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام شما هم خسته نباشید
      استفاده از گلدان سفالی برای گل ارکیده مشکلی پیش نمیاره حتی اگر از طرفین و انتها دارای سوراخ های زهکشی باشه فقط نیاز هست در آبیاری گل ارکیده با دقت بیشتری عمل کنید.
      بله می تونید از قارچکش برای ضدعفونی خاک استفاده کنید ولیکن بهتر است خاک رو تعویض کنید.
      در ارتباط با سوال سوم خیر مشکلی وجود نداره.
      عوامل زیادی در گلدهی ارکیده موثر هستند و در صورتی که شرایط محیطی ایده آل بوده باشه و تغذیه و یا کوددهی ارکیده به شکل خوبی صورت گرفته باشه، گیاه می بایست وارد گلدهی می شد.
      شما برای گلدهی شرایط محیطی و تغذیه گیاه رو بررسی کنید.

  18. مهسا می گوید

    سلام
    ارکیده ی من سه ماه پیش خریداری شد و روی گل بود و هنوزم گلاس کامل نریخته. اما متوجه شدم توی خاکش حشرات ریزی داره و منم تو دو نوبت از سم دیازنون براشاستفاده کردم ولی از بین نرفتن
    تعویض خاک رو هم منتظر بودم گلاش کامل بریزه بعد انجام بدم
    چندتا از ریشه هاشم به حالت پوسیدگی درآمده و یکی از برگاش لکه های نقطه نقطه ی ریز ریز سفید داره

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      سم مبارزه با حشرات همونی که شما فرمودید هست ولیکن بهتر هست که خاک رو عوض کنید تا ریشه ی گل ارکیده با سم برخوردی نداشته باشه و همون طور که اشاره کردید بهتر هست خاک رو بعد از تموم شدن گلدهی گیاه تعویض کنید.
      مشکلی که پیش اومده به خاطر آبیاری بیش از حد هست زمان تعویض گلدان، قسمت های آلوده ریشه رو هرس کنید تا گیاه مجددا سلامتی خودش رو به دست بیاره.

  19. ستاره می گوید

    سلام
    ببخشید من امروز یه ارکیده خریدم و زیر یکی از برگاش پر تاول سبز رنگه و بعضی هاش توش یه چیز سفت کرم بود من تاول هارو با دستم کندم آیا این بیماری؟ یا مشکلی نداره؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      در صورتی که آفتی رو مشاهده نکردید این موضوع یک بیماری بوده که می بایست برای گل ارکیده ی خود شرایط ایده آل محیطی رو فراهم کنید.
      دمای خنک
      نور غیر مستقیم
      عدم غبارپاشی گیاه
      آبیاری هر ۷ الی ۱۰ روز یکبار

  20. رازين می گوید

    سلام وقتتون بخیر؛
    یکی از ارکید های من یه قسمتی از برگش سبز پر رنگ شده و نرم به حدی که یه بار ترکید و من مجبور شدم برگشو ببرم، الان یه برگ دیگه اینطوری شده من باید چی کار کنم؟
    و یکی دیگه از ارکید هایم هم ١ سال شده که گل نداده ، یعنی پارسال که گلاش ریخت و ساقش شروع به خشک شدن تا نزدیکی گیاه کرد ،ساقه رو جدا کردم، الان کلی ریشه هوایی و برگ جدید داده اما خبری از گل نیست!
    ممنون میشم بفرمایید چی کار کنم!🙏🏼

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      وقت شما هم بخیر
      علت پر رنگ شدن برگ ارکیده به خاطر کمبود نور هست شرایط نوری مناسب را برای گیاه به طوری که نور بیشتر شه و غیر مستقیم باشه شرایط گیاه بهتر خواهد شد.
      در ارتباط با موضوع دوم اگه تمامی شرایط ایده آل برای نگهداری گل ارکیده مناسب هست مشکل شما با مصرف کود مناسب برطرف خواهد شد.

  21. الهه می گوید

    سلام وقتتون بخیر گلهای ارکیده من دارن دونه دونه پژمرده میشن و روی یکی از برگهای گیاهم یه دایره کوچک قهوه ای که اطرافشم یکم زرد و چروکیده شده به وجود آمده و همچنین محل اتصال این برگ به ساقه هم یکم قهوه ای شده باید چیکار بکنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      وقت شما هم بخیر
      در صورتی که گل ارکیده رو از آب غبارپاشی می کنید این کار رو متوقف کنید.
      علت مشکل پیش اومده برای گیاه شما ناشی از آبیاری بیش از حد گیاه هست. آبیاری ارکیده رو تنها زمانی که ۷ الی ۱۰ سانتی متری بالای خاک به طور کامل خشک شده آبیاری کنید.
      با انجام دو موارد اشاره وضعیت برگ آسیب دیده بهتر خواهد شد در نتیجه اون رو از ساقه برش ندید تا بتونه فتوسنتز رو انجام بده در صورتی که آلودگی کمی بیشتر شد برگ رو هرس کنید تا سایر نقاط گیاه آسیب نبینه.

      1. الهه می گوید

        خیلی ممنونم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلامت باشید

  22. بختیاری می گوید

    با سلام
    گل ارکیده من بعد از تعویض خاک و گلدان، خاکش دونه های سفید ریز زده. ریشه ها هم زرد بودن موقع تویض. جدیدا هم گلدون ارکیده جدیدی که گل داره خریده بودم و کنارش گذاشتم اون هم روی خاکش سفیدک زده شبیه کپک. چه کار باید کنم و این بیماری چیه؟ روی برگهای اولی هم یکی دوتا زخم سفید دیده میشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      خاکی که برای گل ارکیده استفاده کردید مناسب نبوده توصیه می شه تنها از کوکوپیت و پرلیت برای خاک ارکیده استفاده کنید.
      علت وجود سفیدک روی خاک ارکیده می تونه سه دلیل داشته باشه که یکی آبیاری بیش از حد هست، یکی قدرت پایین زهشکی خاک و آخری استفاده از خاک آلوده..
      که محتمل ترین استفاده از خاک آلوده هست چون می فرمایید که به گلدون کناری هم سرایت کرده.
      در نتیجه خاک رو عوض کنید، رطوبت محیطی رو کاهش بدید و از آبیاری زیاد ارکیده پرهیز کنید.
      برگ هایی هم که دچار آسیب دیدگی شدند را هرس کنید.

    2. سمانه می گوید

      برگ گل ارکیده من ۳تاش زرد شد و الان رنگ یکی از برگاش داره زرد میشه بعضی برگاش ترک خورده و برگهای سرش قهوه ای و دون دون سفید داره و وسطش زرده، ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        عکس برگ ها و ریشه های گیاه رو در همین قسمت آپلود کنید و اینکه در صورت تمایل شرایط نگهداری گیاه رو ( نور، دما؛ آبیاری، کوددهی، رطوبت ) بفرمایید.

  23. کیمیا می گوید

    سلام خسته نباشید، ریشه ی ارکیده ی من چند وقت پیش شروع به خشکیدن وزرد و بنفش شدن برگ ها کرد من هم ریشه رو اب اکسیژنه زدم و خاک رو عوض کردم که فکر می کنم خاک بی کیفیت بود و پر از قارچ سفید و ریسه ای شد پس من دو باره پروسه را تکرار کردم و الان قارچ سفید پشمکی زده در عین حال برگ ها شل و حشرات در خاک جدیدش هست, من فقط یکبار در هفته بهش آب دادم . ولی از کود استفاده نمی کردم الان که مریض هست نباید بهش کود بدم؟ و حشرات برگ جدیدم رو سوراخ کردن برای کشتنشون اگر اقدام کنم چون ریشه کپک زده ممکنه آسیب بیشتر بشه؟ ممنون از توجه و پاسخ گوییتون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      خاک گلدان را مجدد تعویض کنید و به جای اون از کوکوپیت و پرلیت برای خاک ارکیده استفاده کنید.
      ریشه های آسیب دیده رو هم تا نقطه سالم هرس کنید.
      با توجه به اینکه در فصل سرما قرار داریم حدودا ۱۰ رو یکبار ارکیده را آبیاری کنید.
      برای کوددهی هم ماهانه یکبار از کودهای ملایم و مایع برای تغذیه گیاه استفاده کنید.
      برای حذف حشرات هم می تونید از صابون های حشره کش استفاده کنید.

  24. کیمیا می گوید

    خیلی ممنون، 🌹اگر بخوام از قارچ کش استفاده کنم چه قارچ کشی پیشنهاد می کنید؟ و کود آیپلنت -۶-۳-۶براش مناسب هست؟ اون حشره کش که گفتید اگر تریپس هم باشد از بین می برد؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم
      قارچکش ایپرودیون + کاربنداریم، مانکوزب، اکسی کلرور مس هستند که باید بعد از هرس ریشه های آلودن کمی از اون رو روی ریشه ای سالم اسپری کنید.
      بله کودی که اشاره کردید مناسب هست.
      حشره کش اشاره شده به نوعی طبیعی است و برای سلامتی شما خطری نداره و تریپس را از بین می بره.
      اگر موفق به پیدا کردن اون نشدید می تونید از حشره کش های شیمیایی استفاده کنید ولی به مقدار خیلی کم

    2. نسترن می گوید

      درود بر شما زیر برگهای ارکیده ی من سفیدک زده یک چیزی مانند پنبه و کپک. بی حال شده گلم. من اون رو از بقبه جدا کردم. سعی کردم با پنبه آغشته به سرکه پاکشون کنم ولی دوباره برگشت. ممنون میشم راهنماییم گنید.

  25. شروین می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ۲ ساله که گل ارکیده ام را دارم و زمانی که گلهایش ریخت دیگه گل نداده تا به امروز
    حدود ۲ هفته هست که کود گل دهی میدم اما پس از ۳ تا ۴ روز که از اولین کود گل دهی گذشت روی دو تا از برگها لکه های سیاه افتاد و کم کم بزرگ شد و در نهایت هر دو برگ زرد شد و من با قیچی استریل شده از قسمت تحتانی جداشون کردم
    پس از جدا کردن برگها یک شاپرک کوچک روی یکی از برگها دیدم شبیه شاپرک مرده بود که فکر میکنم علت زرد شدن برگها هم همان بود
    امروز که برای بار سوم آب و کود خواستم بدم به گل دیدم که داخل گلدان و روی سطح خاک پر است از حشرات ریز کوچکتر از میلیمتر که تقریبا به رنگ سفید و خاکستری هستند و تعدادشون هم خیلی زیاده تقریبا در تمام قیمتهای خاک و بعضا در قسنتهای پایینی گل در حال حرکت هستند
    سوال اول این که چگونه حشرات را از بین ببرم
    سوال دوم برای اینکه گیاه شروع به گل دهی کند چه کاری انجام دهم البته از روزی که کود گل دهی دارم میدم یک ساقه هم داره میاد بالا الان حدود ۵ سانت شده
    سوال سوم با توجه به این که گلدان را از ۲ سال پیش تا حالا عوض نکردم باید الان گلدان را هم عوض کنم؟ با توجه به ساقه گل دهی که گفتم باید صبر کنم یا نه؟
    در ضمن ریشه های گل داره از گلدان بیرون میزنهو الان هم حدود دو سه تا از ریشه ها از گلدان اومده بیرون و آویزان شده
    ممنون میشم از راهنمایی تون
    با سپاس.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      پاسخ به سوال اول: صابون های حشره کش گزینه مناسبی هستند می تونید از اونها استفاده کنید و در غیر این صورت از حشره کش های شیمیایی استفاده کنید.
      سوال دوم: کوددهی و آبیاری ارکیده را زیاد انجام ندید الان ارکیده در فصلی هست که رشد کمی داره و بهتر هست ماهانه یکبار از کودهایی که نیتروژن و فسفر دارن استفاده کنید.
      سوال سوم: هم گلدون و هم خاک رو عوض کنید چون هم قدرت زهکشی خاک کم شده و هم آلوده هست.
      بیرون موندن ریشه های ارکیده اشکالی نداره منتهی در زمان آبیای کمی هم ریشه هارو از آب غبارپاشی کنید.

  26. آزاده می گوید

    سلام. من چند سال ارکیده دارم ولی امروز دیدم روی ریشه های هوایی لکه های قهوه ای دیده می شود. تنها کاری که در دو هفته اخیر انجام دادم این بود که با اب استخراج شده از پوست موز ارکیده را ابیاری کردم (فقط یکبار) . از یوتیوب دیدم. الان چه کار باید بکنم؟
    ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      علت ایجاد لکه های قهوه ای روی ریشه گل ارکیده یا به علت آبیاری زیاد گیاه در اون مقطع بوده و یا میزان پتاسیم آب خروجی از پوست موز زیاد بوده
      با این حال قسمت های آسیب دیده رو ببرید تا گیاه مجددا ریشه هارو احیا کنه

      1. آزاده می گوید

        از پاسختون ممنونم. فقط مساله دیگه این که ارکیده من دو سال است که دیگر گل نمی دهد (از زمانی که آن را به ایران آوردم)
        محیط نگهداری: دمای شب ها و روزها با هم تفاوت دارد و محیط تقریبا مرطوب و نور غیر مستقیم است (شمال ایران زندگی می کنم)
        به جز دو ماه اخیر، کود مخصوص ارکیده در این دو سال داده شده است (کود مخصوصی که از آلمان خریدم).
        خاک ارکیده چند ماه پیش عوض شده و برای هوا خوردن ریشه ها، گلدان پر از سوراخ و شفاف است .
        ارکیده من تا می تونه برگ و ریشه می دهد حدودا ۱۲ تا برگ سالم و شاداب و یک عالمه ریشه هوایی دارد.
        واقعا نمی دانم چکار کنم که دوباره گل دهد. اگر راهنمایی بفرمایید واقعا ممنون می شوم.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم ارکیده شما به احتمال باید فالانوپسیس باشه..
          ساقه رو برش دادید؟

          1. آزاده می گوید

            بله فالانوپسیس هست. خیر اصلا اطلاعی در این زمینه ندارم. زمانیکه آن را خریدم گل داشت بعد از آنکه گل ها ریخت و ساقه گل خشک شد ، از یک سانتی انتها ساقه خشک شده را بریدم . الان مرتب ریشه هوایی ایجاد می شود.

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            اگر قبل از برش، ساقه سالم و رنگ اون زرد و لکه دار نبوده قاعدتا تا الان می بایست از محل برش رشد ساقه کوچیکی که با جوونه شروع می شه آغاز شده باشه.
            اگر تا الان هیج رشدی را شما مشاهده نمی کنید به احتمال خیلی زیاد ساقه ارکیده آسیب زیادی دیده و گلدهی نخواهد داشت.
            با این حال بهتره گیاه رو مدتی تو دمای ۱۵ درجه قرار بدید ببینید تو وضعیت ارکیده تغییری حاصل می شه یا نه.
            چون فرمودید دو سال هست که گیاه هیچ گلی تولید نمی کنه

  27. ادریس می گوید

    با سلام.ی مدتی بود که دیدم خاک ارکیده همچنان خیس هست.از خاک درش آوردم و در جایی که مقداری آب ریختم گذاشتم.ریشه ها سفت هستن اما ساقه شروع کرده به کپک سفید.باید چیکار کنم؟ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      کپک سفید که میفرمایید شبیه به پودر هست؟

  28. فرهان می گوید

    سلام.من برای این ارکیده چه کاری می توانم انجام دهم؟
    https://uupload.ir/files/2h8q_16115001339631254721717.jpg عکس ارکیده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شما باید قسمت های آلوده ریشه رو هرس کنید و قسمت های آسیب دیده دیگه را مقداری با دارچین ضد عفونی کنید
      سپس گیاه را داخل خاک جدید بکارید و آبیاری رو کاهش بدید
      تمامی مشکلات گل ارکیده شما به خاطر آبیاری بیش از حد بوده
      هرس کردن ریشه هارو می بایست سریعا انجام بدید قرار گرفتن ریشه ها تو معرض هوا به گیاه آسیب بیشتری وارد می کنه

  29. طناز می گوید

    سلام وقتتون بخیر لطفا کمکم کنین کل سایتارو مطالعه کردم دارم دیگه دیوونه میشم
    من ۷ ماه پیش یه ارکیده ی خارجی از این برگ بزرگا گرفتم ک گلاش توی سه چهار روز ریخت وقتی پی چاره گشتم دیدم ک داخل خاکش حشرات های فوق العاده ریز سفید خیلیییی ریز پره ,از جایی ک خریده بودم پرسیدم و گفت اب بده و با اب بشور خاک و ریشه و روش خاکستر زغال بریز و خب بعده یه مدت از بین رفتن و حالش خیلی خوب شد ولی گل نمیداد با وجود تمام نکاتی ک رعایت میکردم
    هفته ی پیش یه ارکیده ی ایرانی گرفتم ک پر گل بود و خیلییی سر حال گذاشتم کنارش تا روحیش بلکه عوض شه ولی امروز با یه برگ زرد توی ارکیده ی قدیمیم و چندین قنچه ی پژمرده شده توی ارکیده ی جدید مواجه شدم
    وقتی نور انداختم روی ارکیده ی قدیمیم دیدم ک همون جونورای ریز سفید دوباره پدیدار شدن
    ریششو کلی پوسونده بودن ولی هنوزم پر ریشه ی سالمه
    ب اونی ک گل داره دست نزدم
    خاک ارکیده ی قدیمیمو توی اب ریختم و کامل داخل فرو بردمش و ریششو تمیز کردم و گذاشتم توی پلاستیک ک هوا نکشه زیاد
    از اون جایی این سمایی ک گفتین و هیچ جا نتونستم توی شهرم پیدا کنم سم گلای خونگیو روی حشرات ک روی اب جمع شده بودن اسپری کردم تا مردن خاک و چندین بار شستم با کلی اب و گذاشتم یکم خشک شه
    ولی الان نمیدونم دقیقا چی کار کنم بزارمش توی خاکش؟؟؟
    و با اون ارکیده ی جدیدم ک گل داره و داره قنچه هاش میریزه چی کار کنم؟
    توروخدا راهنمایی من صدها گل دارم گلی دستم خراب نشده خیلییی استرس دارم و ناراحتم
    لطفاااا

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      وقت شما هم بخیر
      با شماره بنده تماس بگیرید ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴

  30. Fazilat می گوید

    سلام.
    گل ارکیده من یکهو دوتا از برگاش افتاد، انتهای برگ رو که دیدم متوجه شدم دچار پوسیدگی شده .
    الان یه عالمه گل داره و بعضی از گلا دارن خشک میشن و می افتن .
    چیکار کنم که نجات پیدا کنه ؟
    از وقتی که خریدمش ۱۰ روز میگذره و من فقط گلدون رو عوض کردم تا تهویه بیشتری داشته باشه و آبیاری هم نکردم چون خاکش مرطوبه.
    لطفا راهنماییم کنین 🙏

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      گل ارکیده شما هم اکنون درگیر دو نوع استرس هست:
      یکی تعویض گلدان و دیگری استرس جا به جایی محل نگهداری (به علت اینکه گیاه شما قبلا در گلخونه بوده).
      با این حال به من بفرمایید منظور از پوسیدگی انتهای برگ چی هست؟؟ و دوم اینکه گلها کمی قهوه ای (یا قرمز) میشن و بعد می ریزن یا خیر؟

      1. Fazilat می گوید

        منظورم از انتهای برگ، قسمت اتصال برگ به طوقه است .
        یه حالت پوسیدگی و له شدگی داره .
        گلها رو شاخه خشک میشن و بعد می افتن ، نه قهوه ای میشن و نه قرمز .
        الان دیگه برگها میشه گفت همه شون زرد شدن .😔😔😔

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          اگر شرایط دمایی و نوری گل ارکیده شما مناسبه بهترین کار این هست در شب گیاه را از گلدون خارج کنید و ریشه های آسیب دیده رو تا نقطه سالم هرس کنید و سپس قسمت سالم را با دارچین ضدعفونی کنید.
          اگر خاک گلدون بافت سنگین داره یعنی از خاک باغچه یا خاک رس هست بهتره اون رو با کوکوپیت و پرلیت عوض کنید.

          1. Fazilat می گوید

            یکم از لحاظ نور و گرما میشه گفت ارکیده ام تو مضیقه است . من گیلان زندگی میکنم و از وقتی خریدمش هوا به شدت سرد و بارونی شده 😔 . البته الان دیگه داخل خونه است و کنار پنجره .
            ولی چشم ، حتما دستورالعمل هایی که فرمودین رو اجرا میکنم ، انشاا… نجات پیدا کنه🙏.
            خیلی خیلی ممنون از راهنمایی و پاسخگویی شما.

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            خواهش می کنم دوست عزیز.
            با توجه به مواردی که میفرمایید حتما برای گیاهتون دمای مناسب (۱۸ تا ۲۷ درجه) و نور غیر مستقیم را فراهم کنید.

  31. Arian می گوید

    سلام سوالى از خدمتتون داشتم.
    من به تازگى یک ارکیده به خانه آوردم . در گلدان شفاف هست و به نظر سر حال هم مى آید . از پایین برگ ها و روى ساقه اصلى مجددا جوانه هم زده، در این هفته اى که در منزل بوده ٢ تا از غنچه هایش باز شده و بقیه هم مشغول رشد است.
    ولى توى خاک و کنار ریشه ه ا سفیدى هایى شبیه به کپک دارد که نگرانم کرده. یک دنیا ممنونتون مى شم اگه من رو راهنمایى بفرمایید.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      با توجه به اینکه تو دوران گلدهی هست بهتره بهش شوک وارد نشه.
      فعلا بهتره اون کپک هارو با یه دستمال مرطوب پاک کنید و بعد از تموم شدن گلدهی گیاه مجددا به من پیام بدید تا با استفاده از قارچکش و یا تعویض خاک این مشکل رو حل کنید.

      1. Arian می گوید

        الان از خاک خارج بشه مشکلى نداره؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          عرض بنده این بود بعد از تموم شدن گلدهی گیاه درمان صورت بگیره حالا می تونه استفاده از قارچکش باشه می تونه تعویض خاک.
          فعلا بهتره سفیدی هارو در صورت پیدایش بلافاصله با دستمال پاک کنید تا دوران گلدهی گیاه تمام بشه.
          اگر بسیار نگران هستید می تونید روی نقاطی که سفیدی وجود داره مقدار بسیار کمی دارچین بریزید و بعد چند ساعت دارچین هارو با یکش مکش پاک تمیز کنید.

          1. Arian می گوید

            متوجه فرمایشتون شدم ولى سفیدى ها روى ریشه گیاه هست. براى این که بتوانم آن ها را با دستمال پاک کنم باید گل را از خاک خارج کرد.

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            ۳ الی ۴ سی سی قارچکش اوکسی کلرور مس یا کاربندازیم رو داخل یک لیتر آب حل کنید و داخل خاک گلدون بریزید یعنی زمانی که آبیاری مجدد گیاه هست.
            بعد از قارچکشی اجازه بدید برای آبیاری مجدد گیاه ۱۰ سانتی متری سطح خاک خشک بشه و گیاه رو آبیاری کنید.
            نتیجه رو به من اعلام کنید.

  32. Arianmehr می گوید

    سلام سوالى از خدمتتون داشتم.
    من به تازگى یک ارکیده به خانه آوردم . در گلدان شفاف هست و به نظر سر حال هم مى آید . از پایین برگ ها و روى ساقه اصلى مجددا جوانه هم زده، در این هفته اى که در منزل بوده ٢ تا از غنچه هایش باز شده و بقیه هم مشغول رشد است.
    ولى توى خاک و کنار ریشه ه ا سفیدى هایى شبیه به کپک دارد که نگرانم کرده. یک دنیا ممنونتون مى شم اگه من رو راهنمایى بفرمایید.

  33. گلناز می گوید

    سلام گل ارکیدم رو اسفند خریدم وضعیت گل هاش خوبه روی برگ هاش هم هیچ علامتی پیدا نکردم اما یکی از برگ های وسطی آبکی شده بود که جداش کردم اما یک مقدار از برگ پوسیده هنوز وسط برگ های دیگست علت له و ابکی شدن برگش چیه؟ برای نابود نشدن گلم چه کاری باید انجام بدم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      عکس گیاه رو به پیج اینستاگرامی ما بفرستید.
      persialearn_com@

  34. سهیل می گوید

    سلام و عرض ادب
    گیاه ارکیده من گلهاش سالم و شادابه
    ولی یکی از برگهاش زرد شد و یکس دو برگ هم در لبه هاش خشکی دیده میشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گیاه رو به صورت کاملا بفرمایید و اینکه وضعیت ریشه ها به چه صورت هست؟

  35. سهیل می گوید

    سلام و عرض ادب
    گیاه ارکیده من گلهاش سالم و شادابه
    ولی یکی از برگهاش زرد شد و یکی دو برگ هم در لبه هاش خشکی دیده میشه

  36. سهیل می گوید

    سلام و عرض ارادت
    گیاه ارکیده من گل هاش سالم و شاداب هستند
    ولی یکی از برگهاش زرد شد و یکی دو برگ دیگر هم در لبه ها و خط وسط کمی خشک شدن دیده میشه و داره خط میفته
    من متوجه نشدم که سوالم ثبت شده یا نه
    اگر دوبار فرستاده شده عذرخواهی می کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم جناب شما شرایط و وضعیت ریشه هارو بفرمایید تا من راهنماییتون کنم.

      1. سهیل می گوید

        من چون گیاه در گلدان هست و دسترسی به ریشه ها ندارم و چندان هم با این روند آشنایی ندارم نگران اینم که به گساه آسیب بزنم اگر بخوام ریشه هارو ببینم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خوب به من بفرمایید میزان آبیاری، نور، درجه حرارت، کوددهی و رطوبت به چه صورت هست ؟

          1. سهیل می گوید

            گیاه حدود یک ماه و نیم هست که پیش من هست
            نور غیر مستقیم و حدود دو متر با پنجره فاصله داره
            هر پنج شش روز یکبار آبدهی رو انجام دادم
            درجه حرارت داخلی خانه حدود بیست درجه است
            رطوبت رو هم با اسپری صرفا بر روی گلها هر روز انجام شده
            تا به حال کوددهی انجام ندادم

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            با توجه به مواردی که میفرمایید:
            نور گیاه مشکلی نداره.
            آبیاری رو زمانی که سطح خاک خشک میشه انجام بدید یعنی ۱۰ سانتی متر بالا و آب حتما از انتهای گلدون خارج شه.
            درجه حرارت رو متفاوت کنید یعنی شب ۱۷ روز ۲۵ الی ۲۶
            اسپری کردن برگ ها متوقف کنید اون کار باعث هجوم بیماری میشه و اینکه فقط برای ۲ الی ۳ ساعت رطوبت را بالا می بره.
            برای رطوبت از دستگاه بخور استفاده کنید و یا برای گیاه جزیره درست کنید (با این کار مشکل خشکی برگ برطرف میشه).
            اگه از دستگاه بخور استفاده می کنید اون رو در فاصله دو متری از گیاه قرار بدید.
            زرد شدن برگ چون یکی هست جای نگرانی نداره گیاه برگ خودشو فدا می کنه تا انرژی به سمت گلدهی بره.
            از کودهای پتاس بالا تا تموم شدن گلدهی گیاه ماهانه یکبار استفاده کنید (بیشتر از ۱۰ سی سی یا گرم در یک لیتر آب مصرف نکنید).
            اگر بخشی از ریشه های هوایی ارکیده شما بیرون هستند صبح زود اونهارو با آب اسپری کنید تا قشنگ سبز شن (مواظب باشید آب روی برگ نریزه) و یک ساعت پس از اسپری کردن پنجره رو باز کنید تا تهویه ایجاد شه.

  37. سهیل می گوید

    خیلی ممنونم از شما بابت راهنماییتون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز.

  38. سهیل می گوید

    سلام و عرض ادب
    روی گل های گیاه ارکیده یک روزی هست که به خصوص در قسمت وسط گل لکه های سبز دیده میشه
    لطف می کنید اگر راهنمایی کنید

  39. گل پیرا می گوید

    سلام وقتتون بخیر من گل ارکیدم برگ جدید داده ولی برگهای خودش دارن قهوه ای میشن و روی برگها دون دون های سفید ایجاد شده و ساقه ها دارن زرد می شوند. میشه لطفا راهنمایی کنید.

  40. مهسا می گوید

    سلام
    ببخشید من گل ارکیده رو که خریدم گلفروشی داخل گلدون بزرگتر گذاشت گلدون خود ارکیده رو و دورشو با چیزایی شبیه پوکه پر کرد و گفت دو هفته آب بهش بدم و هرروز مه پاشی کنم
    بعد یه مدت همزمان که بعضی غنچه ها باز میشدن بقیه گلا پژمرده شدن و منم بعد پژمرده شدن کل گلای هر شاخه،اون شاخه زو با یکم فاصله از بند پایینتر از گلا چیزم و الان فقط یه گل داره که البته حدود دو هفتس سالمه
    چند روز بود برگا رو حس میکردم شل و آویزون دارن میشن تا امروز که گلدون خودشو آوردم بیرون و آبش دادم و یه سری حشرات ریز فقط توی خاکش دیدم که رو برگا نیستن.ریشه هارو کامل از خام در نیاوردم که ببینم اما به نظرم بعضیاشون پوسیدن و بعضیا یه ریشه سیمی مونده فقط
    ممنون میشم راهنماییم کنین که چیکار کنم که برگا از بین نرن و دوباره گل بده

  41. نینا می گوید

    سلام.من میخوام از چوب طبیعی و پوست نارگیل و چیپسی و…. برای ارکیده ام خاک تهیه کنم.چطور قبل از قرار دادن گلم درون این خاک ،خاک رو که اکثرش چوبه ضدعفونی کنم ؟!

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام.
      قارچکش کاربندازیم رو تهیه کنید و به اندازه یک قاشق غذاخوری از اون رو داخل یک ظرف بزرگ از آب ولرم بریزید.
      تمام خاک را بریزید داخل اون و اجازه بدید شش ساعت بگذره.
      بعد از شش ساعت می تونید خاک رو برداشته و مجددا روش آب ولرم بگیرید.
      سپس می تونید از خاک استفاده کنید.

      1. نینا می گوید

        سپاس ازشما،سه روزه گل رو آوردم خونه پشت پنجره ای هست که آفتاب مستقیم نداره اما نور خوبی داره،کنارش دستگاه بخور سرد گذاشتم و گلدان شیشه تهیه کردم که سوراخ داره اما از کنار نه از زیر ، ،سنگ هارو با ابجوش شستم و چوبهارو هم روشون آبجوش ریختم با آبلیمو و گذاشتم یکساعت موند بعدش گذاشتمشون تو آفتاب تا خشک بشن.سنگ ریزی کف گلدان انجام دادم یکمقدار خاکستر ذغال ریختم سپس چوب میوه کاج و پوست نارگیل و چیپس نارگیل رو باهم مخلوط کردم و باز یکوچولو خاکستر قاطیشون کردم ریختم تو گلدون،گلم رو با احتیاط خارج کردم و درون گلدون گذاشتم جوری که چوب های لابه لای ریشه که از گلدون قبلیش بود اصلا نریخت از لابه لای ریشه ،ریشه های خشک و پوسیده رو قیچی کردم یک برگ زرد داشت اونم جداکردم بعد نصف لیوان آب تا سطح زیر سنگ ها رو آب ریختم و گذاشتمش کنار بخور سرد روش هم آب اسپری کردم ،آیا این کارها درست بودن که انجام دادم و به نظرتون خوبه محیط براش؟!و اینکه دیشب متوجه شدم گلم که پراز غنچه بود دوتاشون شکفتن ،دوتای خیلی ریزشون افتادن اما خشک نشده بودن ویکم روشون چروک شده بود و امروز قبل انجام این کارها فهمیدم غنچه ها به سمت شاخه چرخیدن و نگرانم اوناهم بریزن ،گل های زیادی روشه که شادابن همشون یه جز همین مشکل،ریشه گیاه من نور کافی میخوره در معرض هواست و سبزن همشون روز اول نقره ای بود اما الان سبزن،موقع تعویض گلدان اصلا دستکاریشون نکردم همون شکل که بود فقط گذاشتم روی همون بستری که درست کرده بودم براش با همون خاک خودش ،میشه لطفا اگر نکته ای به ذهنتون میرسه بهم بگید،ارکیده من سفید صورتی هست گل هاش و خیلی گل روشه یک شاخه داره که از همون سه تا شاخه دیگه بیرون زده که روی همشون گل عه و انتهاشون غنچه که تو همین دوروز دوتاشون باز شدن،امیدوارم این گل زیبام به کمک شما شاداب بمونه،ممنونم از سایت با مطالب مفیدتون

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          بنده به لحاظ ترکیب خاک مشکلی نمی بینم اما هرس ریشه ها گیاه رو وارد شوک می کنه که نتیجه اش نه همیشه گاهی اوقات میشه به هم ریختن وضعیت غنچه ها.. با این حال احتمال بدتر شدن وضعیت گیاه هست و بهتره شرایط نگهداری رو همینطور حفظ کنید و در آبیاری گیاه دقت کنید.
          اگر برگی از گیاه زرد شد اون رو قیچی نکنید و بگذارید تا خود گیاه اون رو از بین ببره مگر حالتی که برگ روش علائم بیماری داشته باشه.
          از دو هفته آینده از کود مخصوص ارکیده ( کود پتاس بالا ) استفاده کنید چون عنصر پتاسیم باعث افزایش گلدهی و افزایش مقاومت گیاه میشه.

          1. نینا می گوید

            سپاس بیکران ازشما انسان ارزشمند 💐 موفق باشید

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            سلامت باشید. سپاس از محبت شما.

          3. نینا می گوید

            عذر میخوام کود پتاس بالا چه برندی رو پیشنهاد میکنین ؟همون ۱۲_۱۲_۳۶ عه؟!
            من کود گلدهی گرین گلوث رو دارم همونه؟!

          4. سینا فتاح زاده می گوید

            ۳۶ ۱۲ ۱۲ بسیار کود سنگینی هست برای گیاه شما و همون مورد دومی که فرمودید، برای ارکیده شما مناسب هست.

  42. نینا می گوید

    سلام مجدد،وقت جنابعالی به خیر خوشی و سلامتی
    ارکیده من از روزی که اوردمش نور و بخورش رو متناسب کردم و گلدون گیاه شیشه هست هر روز روی خاکش رو که قسمتی از ریشه هاش هم روی خاکش هست رو آب پاشی کردم فقط در حد رطوبت رسانی در این مدت دو بار آب دادم و کامل خالی کردم،زیر خاک رو کاملا سنگ ریختم و تا سطحی که به خاک نرسبده آب داخل گلدونش نگه داشتم.
    الان بع از حدود سه الی چهار هفته که هنوز پر از گل هست و هر سه شاخه ارکیده گل های شادابی دارن اما برگ های سبز ارکیده من حالت چرمی پیدا کرده و مثل روز اول که خیلی سفت و سرپا بودن نیست و حالت شل رو به پایین افتادن ،ریشه های گیاهمم یکسری شون حالت چروکیده و سبز پر رنگ شدن و انگار فشرده شده و دیگه لوله ای شکل نیست،خودم حدثم از آبپاشی هروزی عه که کردم فکر میکنم باعث بروز این ها شده،درضمن از وقتی آوردم کود دهی نکردم ،
    باتوجه به پر گل بودن اش آیا صلاح هست که ریشه های اینشکلی رو قطع کنم ؟!
    ممنون میشم مثل همیشه بنده رو راهنمایی بفرمایید.در مورد آب دهی و آب پاشی روی خاکش هم نکات درست رو گوشزد کنید لطفا ممنونم از شما
    روزگار بر شما خوش

  43. مهتاب می گوید

    سلام و وقت بخیر
    من متوجه قارچ های با کلاهک کرم رنگ در خاک گلدان ارکیده ام شدم. چکار باید بکنم؟ پیشاپیش از پاسخ شما سپاسگذارم.

  44. الشن می گوید

    سلام وقت به خیر من یک ارکیده دارم که حدود یک سال و ۳ ماه هست ازش نگهداری میکنم وقتی خریداری کردم گل داشت و الان پس از اون حدود ۶ – ۷ ماه قبل شاخه داد و حدود ۱ ماه هست این شاخه پژمرده شد ولی شاخه جدید در آورده و ۳ تا هم گل و تعدادی غنچه داره. ولی قسمتی از برگ هاش منظور قسمت های نزدیک به آفتاب حالت زردی گرفته. برگ زیادی داره و برگ های پایینی ش ضعیف هستند و برگ جدیدی که در آورده لبه های رنگ زرده و چوبی گرفته( قسمت کوچولویی از لبه هاش در حد ۱ سانتی متر اینا) و امروز که آبیاری ش می کردم ۲ عدد حشره صد پا مانند دیدم در زیر گلدانی. تا به حال خاکش رو تعویض نکردیم ولی حدود ۴ ماه پیش یک بار زمین افتاد و گلدانش رو عوض کردیم. ( موقع خرید توی گلدون کوچک بود و فروشنده گفت چون گل داره تعویض نمیکنم خودتون توی خونه تعویض کنید برای همین گلدون کوچک رو گذاشت توی گلدون بزرگ ارکیده که شفاف هست در واقع ما فقط گلدونش رو یک سایز بزرگ کردیم و خاکش رو تعویض نکردیم.) البته من میخواستم تعویض کنم خاکش رو ولی چون دوباره گل داد نتونستم عوض کنم.
    به نظرتون مشکل من چیه چطور باید حل کنمش؟؟ ایا سم و حشره کش بزنم کافی هست یا خاکش هم باید عوض بشه؟؟؟ چه سم و حشره کشی بهش بدم؟؟
    میشه لطفا راهنمایی کنین لطفاااا

  45. یاس می گوید

    سلام. ریشه های ارکیده ای که به تازگی خریدم خشک و پلاسیده و تا حدودی تیره شده. روز اول یکی از گلبرگ هاش پژمرده شد که فکر کردم از استرس تغییر محیط است. دو تا از برگ هاش زیرش لک های کوچک سیاه افتاده و کمی از کنار زرد شده اند و کم رنگ. اما خودش به نظر سالم می آید، گل های سرحالی دارد و غنچه هم دارد. خاکش هم خزه بسته. برای ریشه ها و برگ هاش چه کار کنم؟

  46. پوریا می گوید

    سلام بر شما
    سال نو مبارک و خسته نباشید
    من چند تا نشا کوچک ارکیده دارم دو ماه پیش خریدم داخل لیوان پلاستیکی.
    نمیدونم مشکل از بستر هستش یا چیز دیگه ولی با ابیاری یکبار در هفته ریشه ها شروع کردن به سیاه شدن. قارچ کش هم زدم ولی هنوز نگرانم خراب بشن.
    بستر کاشتش پرلیت و زغال و لیکا هستش. حس میکنم بستر مناسب نیست که تهویه انجام نمیشه.
    بعضی از دوستان میگن این گیاهان از اول قارچی بودند و نمیشه کاری کرد.
    نظرتون چیه

  47. نسرین می گوید

    سلام ارکیده من گلهاش تموم شده ومتوجه شدم وسط تاج گیاه سیاه شده و برگهای بالایی از سمت اتصال به تاج سیاه می شوند و خود برگ در حال زرد شدن هست چند روز پیش خاک ارکیده خریدم و پس از ضد عفونی خاک جدید به روش بخار دهی خاک گلدان را عوض کردم ریشه ها پوسیدگی نداشت و ظاهرا سفت بودند لطفا راهنمایی بفرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy