کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی چیست ؟

0

یکی از سخت ترین موارد در ارتباط با پرورش و مراقبت از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما و گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما آن است که بدانیم بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی چیست زیرا هم آبیاری بیش از حد و هم آبیاری کمتر از حد نرمال، به گیاه آسیب هایی جدی وارد می کند.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، به معرفی 8 روش برای تشخیص زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی می پردازیم تا بتوانید آبیاری گیاه آپارتمانی خود را به بهترین نحو ممکن انجام داده و برای آنها برنامه ای منظم و اصولی جهت آبیاری تنظیم نمایید.

روش های تشخیص بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی شامل چیست؟

بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی
بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی
  • بررسی رطوبت خاک توسط انگشتان دست
  • بررسی رطوبت خاک توسط یک تکه چوب
  • زمانی که برگ گیاه آپارتمانی شما پژمرده و دچار افتادگی شده است
  • هنگامی که برگ گیاه آپارتمانی شما زرد و یا قهوه ای شده است
  • هنگامی که برگ گیاه آپارتمانی شما خشک و دچار ریزش شده است
  • بررسی رطوبت توسط رنگ خاک
  • بررسی رطوبت توسط وزن گلدان
  • استفاده از دستگاه رطوبت سنج

یادگیری نحوه صحیح ارزیابی نیاز آبی گیاهان آپارتمانی بزرگ و گیاهان آپارتمانی کوچک یکی از مهمترین مواردی است که با رشد حداکثری گیاه ارتباط مستقیم دارد به همین خاطر بنده تصمیم دارم در ارتباط با هر یک از موارد گفته شده، به نکات مهمی اشاره داشته باشم تا برای شما عزیزان به طور واضح مشخص شود که بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی شما چیست و چگونه باید این آبیاری انجام شود.

اشتباه کردن در آبیاری گیاهان آپارتمانی، بسیار آسان تر از آبیاری صحیح گیاه است. شما از یک بازار مربوطه گیاهی زیبا را خریداری می کنید و سپس جهت پرورش و مراقبت از آن، گیاه را به محیط خانه انتقال می دهید در ابتدا اوضاع به خوبی پیش می رود و گیاه رشد مناسبی داشته و ظاهر شاخه و برگ های گیاه عالی به نظر می رسد.

با این حال با گذشت چند روز ممکن است گیاه کمی دچار تغییر شده و از شرایط موجود ناراضی باشد و ما تعجب خواهیم کرد که در کجای پرورش و مراقبت از گیاه دچار خطا شده ایم، در اینجا می توان گفت بخش اعظمی از نارضایتی گیاه از ما، آبیاری نامناسب گیاه می باشد.

در نتیجه می بایست دائما گیاه آپارتمانی خود را بررسی کرده و به دنبال نشانه هایی جهت رفع نیاز آبی گیاه باشیم و اینکه تصور کنیم که یک شیوه آبیاری همیشه صحیح است و برای همه گیاهان به خوبی عمل می کند، امری اشتباه بوده و خسارات جبران ناپذیری را به گیاهان آپارتمانی شما وارد می کند.

با آشنایی 8 روشی که در ادامه مقاله به آنها می پردازیم؛ بر آبیاری گیاهان آپارتمانی با نور کم خود تسلط پیدا کرده و با هنری که در این زمینه پیدا می کنید به بهترین نحو ممکن از گیاه آپارتمانی خود مراقبت خواهید کرد.

چگونه رطوبت خاک گیاه را با دست بررسی کنیم؟

یکی از موثر ترین روش ها برای تشخیص بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی آن است که همیشه شرایط رطوبت خاک را زیر نظر داشته باشید.

برای به کار بردن این روش شما به تجهیزات فانتزی و یا تکنیک های پیچیده نیازی ندارید زیرا این روش یک آزمایش ساده لمسی بوده و برای آبیاری تمام گیاهان آپارتمانی موثر می باشد.

برای آنکه مشخص شود چه زمانی می بایست گیاه آپارتمانی خود را آبیاری کنید، می توانید هر دو روز یکبار انگشت دست خود را در داخل خاک فرو برده و میزان رطوبت آن را بررسی نمایید.

در انجام این روش ممکن است قسمت بالای خاک خشک باشد و قسمت زیرین خاک دارای رطوبت باشد بنابراین در این روش تشخیص مهم است که انگشت دست خود را کمی بیشتر از حد معمول به داخل خاک فرو برده تا به طور کامل رطوبت لایه های پایینی خاک برای شما مشخص شود.

اصول آبیاری گیاهان آپارتمانی
اصول آبیاری گیاهان آپارتمانی

خاک گلدان گیاهان و انواع گل آپارتمانی معمولا از سطح به پایین خشک می شود بنابراین لازم است برخی از گیاهان آپارتمانی را در زمانی که سطح خاک خشک است آبیاری کنید و برخی دیگر را زمانی که دیگر لایه های خاک خشک است آبیاری نمایید، بنابراین نتیجه می گیریم که نباید در آبیاری گیاه زیاده روی کرد زیرا اگر خاک بیش از حد مرطوب شود، ریشه ها دچار پوسیدگی شده و در نهایت گیاه به طور کلی از بین خواهد رفت.

آبیاری گیاهان آپارتمانی نیز مانند بسیاری از موارد در زندگی شخصی ما، نیاز به تعادل دارد و همان طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، آبیاری چه کم چه زیاد می تواند خطرات بسیار زیادی برای گیاه آپارتمانی ما داشته باشد.

بنابراین می بایست مقدار آب به اندازه ای باشد که تا لایه خشک خاک مرطوب شده و سپس آب توسط سوراخ های زهکشی انتهای گلدان خارج شود.

این حالت آبیاری گیاهان آپارتمانی برنامه منظمی نداشته و می بایست با تست و بررسی دائم خاک، هر گاه که لازم باشد گیاه آبیاری شود.

در ادامه به یک مثال در ارتباط با این موضوع می پردازم:

بنده با توجه به آنکه از یک گیاه آپارتمانی خود در راهروی خانه نگهداری می کنم به علت شرایط نوری و دیگر عوامی محیطی مثل رطوبت گیاهان آپارتمانی، آبیاری گیاه مذکور را هر 6 الی 8 هفته انجام می دهم و از سویی دیگر با توجه به آنکه هم اکنون در فصل تابستان هستیم و بنده از گیاه دیگری نیز در داخل خانه از آن مراقبت می کنم، گیاه مذکور را به علت دسترسی داشتن به هوایی گرم تر و نور بیشتر، هر دو روز یکبار با استفاده از این روش آبیاری می کنم.

بررسی رطوبت خاک توسط یک تکه چوب

همان طور که در روش قبلی بدان اشاره شد، بررسی رطوبت خاک در اعماق گلدان از آن جهت مهم است که ظاهر سطح خاک می تواند فریبنده باشد و گاهی نیز مشاهده شده است به علت میزان آبیاری و نوع بافت خاک، بالای خاک گلدان مرطوب بوده ولیکن پایین خاک خشک بوده است (مخصوصا در محدوده ریشه).

در نتیجه این اتفاق برخی از افراد احساس می کنند که گیاه نیاز کمی به آب داشته و از آب کمی برای آبیاری گیاه آپارتمانی خود استفاده می کنند.

برای انجام این روش می بایست تکه چوبی سالم و بدون هیچگونه لکی فراهم کنید که اغلب افرد از چوب بستنی برای انجام این روش استفاده می کنند.

در این حالت برای تشخیص بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی می بایست چوب بستنی را حداقل چند سانتی متر در درون بافت خاک قرار دهید به طوری که انتهای چوب بستنی در انتهای محدوده ریشه نباشد که آسیبی به آن نرسد.

در انجام این روش به این نکته توجه داشته باشید که چوب را چه مقدار درون خاک قرار داده اید که بتوانید به درستی عمق مرطوب بودن خاک را بررسی نمایید.

سپس بعد از قرار دادن چوب در داخل خاک به مدت یک الی دو دقیقه منظر بمانید تا رطوبت درون خاک به چوب سرایت کند و سپس با گذشت زمان مذکور، چوب را از خاک خارج کرده و نتایج آن را بررسی نمایید و در صورت لزوم گیاه خود را آبیاری نمایید.

آنالیز رطوبت خاک توسط تکه چوب چگونه است ؟

در کناره های تکه چوب به دنبال علائم نم دار باشید زیرا این علائم نشان دهنده نم دار بودن خاک در آن نقطه اتصال است.

در نتیجه عمق خاکی که دارای رطوبت بوده مشخص شده و می توانید بر اساس نیاز آبی، گیاه خود را آبیاری نمایید.

اگر چوب نشان دهنده مرطوب بودن خاک در تمامی سطوح است آبیاری گیاه صلاح نبوده و می بایست این آزمایش چند روز دیگر تکرار شود.

اگر مشاهده می کنید که چوب دارای علائم مبهمی است، می توانید از روش های دیگری برای تشخیص بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی خود استفاده نمایید.

چگونه رطوبت خاک را با نشانه های پژمردگی و افتادگی برگ ها بفهمیم؟

بررسی رطوبت خاک توسط پژمردگی و افتادگی برگها
بررسی رطوبت خاک توسط پژمردگی و افتادگی برگها

همان طور که در مقاله درمان پژمردگی اسپاتی فیلوم اشاره شد روی برگ گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی و یا گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا شما منافذی وجود دارد که به آنها روزنه برگ گفته می شود و گیاه از این منافذ برای جذب و آزادسازی گازها و رطوبت استفاده می کند.

وقتی که گیاه آپارتمانی شما آب کافی در اختیار نداشته باشد گیاه با بستن روزنه ها روند فرآینده های گفته شده را متوقف می کند و در این مرحله رطوبت حفظ می شود.

در این حالتی که برگ ها دچار چنین وضعیتی شده اند، جای هیچ نگرانی وجود نداشته و می توان با آبیاری سریع مشکل گیاه را برطرف نمود تا مجددا برگ ها به سمت بالا حرکت کرده و مجددا سرحال و شاداب به نظر برسند.

در این روش تشخیص برای بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی، می بایست مراقب بود که علت این مساله تنها در آبیاری کم گیاه بوده و نقصی در سایر عوامل محیطی و پرورشی گیاه وجود ندارد.

عواملی نظیر تغذیه و یا کوددهی بیش از حد، نور نامناسب، آلودگی و بیماری گیاهان آپارتمانی، از دیگر دلایل پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی هستند و همان طور که اشاره شد نباید هرگز آنها را با آبیاری نامناسب گیاه اشتباه گرفت تا مشکل گیاه به خوبی برطرف شود.

چگونه رطوبت خاک را از زردی و قهوه ای شدن برگ ها بفهمیم؟

در صورتی که مشاهده می کنید که برگ گیاه آپارتمانی شما تغییر رنگ داده و قهوه ای یا زرد شده است، یکی از دلایل این اتفاق آن بوده که برآورد بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی شما دچار مشکل شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغییر برگ گیاهان آپارتمانی می توانید مقالات زردی برگ گیاهان آپارتمانی و قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

در صورتی که تشخیص تغییر رنگ برگ گیاه آپارتمانی با تاخیر مواجه شود، حتی ممکن است لبه های برگ گیاه شما نیز ترد و شکننده شود، در نتیجه چون سلامت گیاهان آپارتمانی مان برای ما مهم است می بایست سریعا کاری موثر برای رفع مشکل گیاه انجام دهیم.

توجه داشته باشید تغییر رنگ برگ گیاه همیشه به علت آبیاری نامناسب نیست و گاهی نیز مشاهده شده است که این مشکل از جایی دیگر نیز نشات می گیرد بنابراین می بایست از عدم اشکال در بخش های دیگر مراقبتی اطمینان حاصل کرده و با آبیاری مناسب مشکل گیاه را برطرف نمود.

چگونه بهترین زمان آبیاری را از زردی برگ گیاهان تشخیص دهیم؟

اگر گیاه آپارتمانی شما به درستی آبیاری نشود، ممکن است در کنار سایر موارد اشاره شده، برگ گیاه آپارتمانی شما خشک شده و دچار ریزش شود.

بسیاری از گیاهان آپارتمانی برای تجدید قوا، دچار ریزش طبیعی برگ های خود می شوند در نتیجه می بایست اطمینان حاصل نمود که این امر (ریزش برگ) غیر طبیعی بوده و ناشی از آبیاری نامناسب گیاه آپارتمانی است.

در شرایطی که گیاه آب کافی دریافت نکند می تواند دچار ریزش برگ شود به طوری که حتی برگ های جوان نیز شروع به خشک شدن و ریزش می کنند.

برای بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی در این حالت می توان گفت که گیاه آپارتمانی شما از کم آبی رنج می برد و برای اطمینان خاطر جهت تشخیص بهتر می بایست خاک گلدان بررسی شده تا اطمینان حاصل شود که خاک واقعا خشک است، زیرا گاهی آبیاری بیش از حد سبب ریزش برگ ها می شود چون ریشه ها پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند.

رنگ خاک چگونه میزان رطوبت را به شما اعلام می‌کند؟

همان طور که در مقالات آبیاری زاموفیلیا و زمان آبیاری کاکتوس اشاره شد رنگ خاک می تواند شاخص خوبی برای میزان رطوبت موجود در خاک باشد. برای بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی در این روش می توان گفت خاک مرطوب به طور طبیعی پر رنگ تر (تاریکتر) از خاک خشک به نظر می رسد بنابراین استفاده از این روش راهی مفید برای تشخیص میزان رطوبت خاک گلدان می باشد.

در نتیجه می توان یکبار گیاه را از آب سیراب نمود و رنگ خاک را در حافظه خود نگاه داشت و در مرحله بعدی با خشک شدن خاک و مشخص شدن رنگ آن، به آسانی زمان مناسب آبیاری را تشخیص داده و گیاه را آبیاری نمود.

آیا می توان از وزن گیاه آپارتمانی میزان رطوبت آن را سنجید؟

آشنایی با وزن گیاهان آپارتمانی می تواند در تشخیص بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی به شما کمک شایانی کند.

هنگامی که یک گیاه آپارتمانی خاکی مرطوب داشته باشد، وزن گلدان نسبت به زمانی که مخلوط خشک است، بیشتر خواهد بود.

هنگامی که آب از گیاه و خاک گلدان خارج شود تفاوت قابل توجهی در وزن گلدان احساس می شود که استفاده از این روش می تواند ایده مناسبی برای تشخیص زمان آبیاری گیاه باشد.

در نتیجه می بایست وزن گلدان را در زمانی که خاک مرطوب است یادداشت کرده و با مقایسه آن با زمان خشک بودن خاک، اقدام به آبیاری گیاه آپارتمانی نمود.

بررسی رطوبت خاک با استفاده از دستگاه رطوبت سنج

بررسی رطوبت خاک با استفاده از دستگاه رطوبت سنج
بررسی رطوبت خاک با استفاده از دستگاه رطوبت سنج

برای بسیاری از دوست داران گل و گیاه، آزمایش رطوبت خاک توسط انگشت دست و چوب بستنی برای آبیاری گیاه آپارتمانی کافی است با این حال برای افرادی که می خواهند نتیجه دقیق و علمی تری از آزمایش رطوبت خاک گلدان داشته باشند، استفاده از رطوبت سنج های دیجیتالی برای تشخیص بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی بسیار موثر است.

اغلب رطوبت سنج های خاک مقیاسی دارند که از 1 تا 10 متغیر است. عدد یک نشان دهنده خاک بسیار خشک و عدد 10 نشان دهنده خاک بسیار مرطوب می باشد.

چگونه از دستگاه رطوبت سنج برای تشخیص رطوبت خاک استفاده کنیم ؟

قدم اول تهیه یک رطوبت سنج مناسب و خرید آن است که برخی از آنها حتی اطلاعاتی در زمینه PH خاک نیز ارائه می دهند.

در قدم دوم، پروب های رطوبت سنج را درون خاک قرار دهید به طوری که سه چهارم پروب رطوبت سنج در درون خاک قرار بگیرد.

در قرار دادن پروب های رطوبت سنج در درون خاک مراقب باشید پروب ها به ریشه های گیاه آپارتمانی شما برخوردی نداشته باشند تا رطوبت خاک به درستی توسط دستگاه رطوبت سنج تشخیص داده شود.

در قدم آخر دستگاه را از درون خاک خارج کرده و میزان رطوبت را پس از چند لحظه مشاهده نمایید و با تشخیص بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی، گیاه خود را آبیاری نمایید.

آیا می‌توان با دقت بیشتری گیاهان آپارتمانی را آبیاری کرد ؟

در ارتباط با پرسش مطرح شده می توان گفت به جای استفاده از روش های جداگانه بهتر است از چندین روش جهت تعیین آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنید تا اطمینان بیشتری جهت آبیاری گیاه حاصل شود.

به عنوان مثال خدمت شما عزیزان عرض کنم که یک گیاه آپارتمانی با خاک خشک و پژمرده گیاهی است که از آبیاری کم رنج می برد با این حال گیاهی با خاک مرطوب و برگ های پژمرده، به احتمال زیاد دچار پوسیدگی ریشه شده و از آبیاری بیش از حد رنج می برد.

در تشخیض بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی باید همواره به این نکته توجه داشته باشیم که مشکلات گیاه از آبیاری نامناسب آن نشات می گیرد و در دیگر بخش های مراقبتی گیاه، مشکلی وجود ندارد.

عواملی نظیر اندازه گلدان؛ نوع خاک، دما، جریان هوا از جمله عواملی هستند که در آبیاری گیاهان آپارتمانی و یا به اصطلاح در نیاز آبی گیاه تفاوت بسیار زیادی را ایجاد می کنند که در آبیاری گیاه می بایست همواره عوامل اشاره شده را در نظر گرفت.

در صورتی که در مورد هر یک از روش های تشخیص زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی خود سوالی دارید حتما آن را با در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 8 میانگین امتیازات: 4.1]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy