کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش اصولی و علمی رشد سریع سانسوریا با سینا فتاح زاده

0

در ابتدای مقاله پیش از آنکه به موضوع اصلی یعنی رشد سریع گل سانسوریا بپردازم لازم است عرض کنم برای رشد سریع گیاه محبوب خود هرگز و به هیچ وجه از هورمون های گیاهی استفاده نکنید زیرا تقریبا تمامی هورمورن های موجود در بازار تقلبی بوده و صرفا جهت حقه بازی و افزایش فروش محصول است با این حال به صورت کلی می توان گفت ماحصل استفاده از این هورمون ها، از بین رفتن گیاه محبوب شما می باشد (هورمون های موثر گیاهی چند میلیون قیمت دارند که از جمله آنها می توان به اکسین اشاره نمود).

برای رشد سریع سانسوریا از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی 6 راهکار وجود دارد که این موارد عبارتند از:

  • خاک گلدان سانسوریا می بایست غنی از عناصر غذایی و دارای قدرت زهشکی بالا باشد.
  • نور کامل و غیر مستقیم خورشید در محل نگهداری و پرورش سانسوریا وجود داشته باشد.
  • درجه حرارت محیطی همواره بین 15 الی 30 درجه سانتی گراد باشد (سانسوریا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود).
  • از آبیاری زیاد گیاه به طور جد خودداری شود و تنها زمانی که لایه های پایینی خاک گلدان خشک است، اقدام به آبیاری گیاه شود.
  • ماهانه یکبار گیاه توسط کود مخصوص سانسوریا تغذیه یا تقویت شود.
  • دائما برگهای زیبای گیاه بررسی شود تا سانسوریا از خطر هجوم آفات و یا حشرات موذی در امان باشد.

با انجام و فراهم کردن راهکارهای اشاره شده، گیاه محبوب شما یعنی سانسوریا به کانون توجهات در خانه تبدیل خواهد شد.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، هر یک از عوامل اثر گذار بر رشد سریع سانسوریا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با آشنایی هر چه بیشتر از شرایط پرورش سانسوریا بتوانید سرعت رشد گیاه تان را افزایش داده و از نگهداری آن برای سال های بیشتری در خانه خود لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

استفاده از خاک مناسب اولین راهکار رشد سریع سانسوریا

خاک مناسب اولین راهکار رشد سریع سانسوریا
خاک مناسب اولین راهکار رشد سریع سانسوریا

گیاه سانسوریا بومی مناطق گرم و خشک می باشد و این یعنی گیاه نیاز به خاکی دارد که در زهکشی آب آبیاری به خوبی عمل کند.

بسیاری از تولید کنندگان سانسوریا برای کسب سود بیشتر از خاکهای نامرغوب (خاک باغچه) برای گلدان گیاه استفاده می کنند که این موضوع به هیچ وجه خوشایند گیاه محبوب شما نخواهد بود از این رو توصیه می شود اگر از گیاه خود بیش از یک سال هست که نگهداری می کنید و یا هم اکنون مشاهده می کنید که آب پس از 40 الی 50 ثانیه پس از آبیاری همچنان روی سطح خاک به حالت راکد باقی می ماند، پیشنهاد می شود برای رشد سریع سانسوریا خود خاک گلدان را تعویض کنید زیرا سانسوریا به شدت به بیماری پوسیدگی ریشه حساس بوده و در صورت عدم خروج آب اضافی از انتهای گلدان، عملکرد ریشه ها مختل شده و جذب آب و مواد غذایی با مشکل مواجه می شود.

همان طور که در مقاله لوله شدن برگ سانسوریا اشاره شد، بهترین ترکیب خاک برای گلدان گیاه و ترغیب آن به رشد حداکثری، مخلوط کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت می باشد ( در زمان خرید کوکوپیت حتما توجه داشته باشید که EC آن 0/5 باشد).

برای سانسوریا نور کامل و غیر مستقیم خورشید را فراهم کنید

همان طور که قبلا در مقاله پژمرده شدن سانسوریا اشاره کردیم، گیاه مذکور در نور کامل و غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد خود را دارد زیرا اگر نور محیطی بسیار زیاد باشد، شما شاهد سوختگی و قهوه ای شدن برگ سانسوریا خواهید بود و از سویی دیگر اگر نور محل پرورش گیاه کم باشد، رشد گیاه کاملا متوقف شده و در این بین شما شاهد زرد شدن برگ سانسوریا خود خواهید بود (زیرا کلروفیل کمتری در برگ گیاه تولید می شود).

بنابر آنچه که گفته شد برای رشد سریع سانسوریا پیشنهاد می شود گیاه را با فاصله دو متری از پنجره های خانه قرار دهید تا گیاه محبوب شما بتواند از نور غیر مستقیم و روشن خورشید نهایت لذت را ببرید (در ماه های تیر و مرداد نور خورشید را توسط پرده شفاف برای گیاه خود فیلتر کنید).

پس از فراهم کردن نور مناسب خورشید بهتر است یک روز در میان گلدان گیاه را 180 درجه بچرخانید تا تمامی برگهای سانسوریا شما در طی دو روز، به نور کافی و مناسب خورشید به یک اندازه دسترسی داشته باشند.

درجه حرارت ایده آل دیگر راهکار رشد سریع سانسوریا

یکی از شایع ترین دلایل و یا علت رشد نکردن سانسوریا، دمای نامناسب محیطی است به طوری که اگر درجه حرارت محیط نگهداری گیاه کمتر از 15 درجه سانتی گراد شود، رشد گیاه متوقف شده و سانسوریا وارد دوران تنش و بحرانی خود می شود از این رو برای رشد سریع سانسوریا بهتر است همواره دمای محیطی بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد باشد و هرگز محل نگهداری گلدان گیاه در خانه در معرض سیستم های گرمایشی و سرمایشی و همچنین درب هایی که مدام باز و بسته می شوند، نباشد.

آبیاری سانسوریا را در زمان مناسب و به روش صحیح انجام دهید

آبیاری صحیح و ارتباط آن با رشد سریع سانسوریا
آبیاری صحیح و ارتباط آن با رشد سریع سانسوریا

برای آبیاری سانسوریا هرگز از برنامه ریزی مشخص و دستور العمل خاصی پیروی نکنید زیرا ایران کشوری چهار فصل بوده و سرعت خشک شدن خاک گلدان در طی هر فصل متغیر می باشد.

برای آبیاری و رشد سریع سانسوریا پیشنهاد می شود هر دو الی سه روز یکبار رطوبت خاک گلدان را از طریق منافذ زهکش انتهای گلدان بررسی کنید (می توانید انگشت اشاره دست خود را وارد منافذ کرده و میزان رطوبت را بررسی کنید) و زمانی که اطمینان داشتید لایه های پایینی خاک خشک است، اقدام به آبیاری گیاه محبوب خود نمایید.

همان طور که در مقاله پاجوش نزدن سانسوریا اشاره شد بهترین روش آبیاری سانسوریا آن است که میزان آب موجود به خوبی تمام خاک گلدان را مرطوب کند و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، سریعا روند آبدهی گیاه متوقف شود.

معرفی پکیج تقویتی برای افزایش سرعت رشد گیاه

کود مناسب برای سانسوریا
کود مناسب برای سانسوریا

بسیاری از افراد برای رشد سریع سانسوریا خود از کودهای شیمیایی با دوز بالا استفاده می کنند، لازم است همین جا عرض کنم سانسوریا گیاهی است که با داشتن برگهای گوشتی و آبدار به خوبی توانایی ذخیره آب و مواد غذایی را دارد در نتیجه کوددهی زیاد سبب آسیب دیدن برگها و کاهش رشد گیاه می شود (زیرا محیط خاک سمی شده و PH آن دستخوش تغییر می شود).

قبل از آنکه به معرفی پکیج تقویتی گیاه بپردازم لازم است این نکته را هم اضافه کنم که اگر تا به حال بیش از یکبار در ماه گیاه خود را تغذیه کرده اید و یا دوز مصرفی کودها برای گیاهتان زیاد بوده است، پیشنهاد می شود در درجه اول خاک گلدان را به مدت 5 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا PH خاک متعادل شود و سپس تا دو ماه هرگز و هرگز گیاه خود را تغذیه نکنید.

کودهای مورد استفاده برای سانسوریا می بایست دارای عناصر غذایی درشت مغذی و ریز مغذی باشند و ماهانه یکبار به صورت کاملا رقیق در آب آبیاری گیاه استفاده شوند.

اگر می خواهید مانع پیر شدن گیاه خود شوید و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود مناسب سانسوریا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن، یک عدد کود مخصوص و یک عدد هورمون افزایش پاجوش وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه گیاه خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

برای افزایش رشد سانسوریا گیاه را از خطر آفات دور نگه دارید

همان طور که در مقاله نگهداری سانسوریا اشاره شد، آفات با اتصال به برگ های زیبایی گیاه از آب و مواد غذایی درون آنها تغذیه کرده و درون برگ را با کاهش رطوبت و عناصر غذایی روبرو می کنند در نتیجه اگر به گیاه خود علاقه مند هستید و تمایل دارید از زیبای و رشد سریع آن برای سال های بیشتری لذت ببرید، در ارتباط با رشد سریع سانسوریا پیشنهاد می شود هر روز برگهای زیبایی گیاه خود را بررسی کنید تا در صورت مشاهده آفات روی برگ ها یا روی سطح خاک، فورا آنها را از بین ببرید.

از نشانه های هجوم آفات می توان به لکه های عسلک مانند زرد و قهوه ای روی برگهای گیاه اشاره نمود که در این بازه زمانی شما می بایست برای افزایش رشد سانسوریا خود لکه های آلوده را با پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید و سپس توسط آفت کش گیاهان آپارتمانی حشرات موذی را از بین ببرید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر بر رشد سریع سانسوریا و یا خرید کود مخصوص سانسوریا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 14 میانگین امتیازات: 4.4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy