کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا چیست؟ (بعلاوه آموزش درمان)

9

عوامل بسیار زیادی بر قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا نقش دارند اما از شایع ترین آنها می توان به وجود نور زیاد در محل نگهداری گیاه، آبیاری نادرست و غیر اصولی فیکوس و همچنین مرگ طبیعی برگ های پیر و قدیمی گیاه اشاره نمود.

از دیگر دلایل و یا علت قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا می توان به نامناسب بودن درجه حرارت محل نگهداری گیاه، کوددهی بیش از حد فیکوس الاستیکا، رطوبت محیطی بسیار کم، هجوم آفات گیاهان خانگی و همچنین استرس وارد شده به گیاه پس از تعویض گلدان و یا تغییر محل نگهداری اشاره داشت.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی عوامل اثرگذار بر قهوه ای شدن برگهای فیکوس را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل پیش آمده را برای گیاه خود تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب، فورا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور زیاد چگونه باعث قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا می شود؟

قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا
قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا گیاهی است که در نور غیر مستقیم اما کامل خورشید بهترین عملکرد خود را دارد و اگر نور محل نگهداری فیکوس الاستیکا زیاد باشد، برگهای آن تبخیر و تعرق زیادی را انجام داده و در فرآینده های متابولیسمی و فتوسنتزی آنها مشکل ایجاد می شود (فیکوس از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود).

بنابر نکته ای اشاره شد پیشنهاد می شود گیاه محبوب خود را با فاصله دو متری از پنجره خانه قرار دهید و در طی فصول گرم سال همواره نور در دسترس گیاه را توسط پرده های شفاف فیلتر کنید، انجام امر اشاره شده برای جلوگیری از قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا لازم الاجرا می باشد.

از سویی دیگر برای افزایش راندمان کیفی برگهای گیاه بهتر است یک روز درمیان گلدان گیاه خود را 180 درجه بچرخانید تا نور خورشید به شکل بهتری در دسترس برگهای فوق العاده زیبای گیاه شما قرار بگیرد.

با این حال اگر اطمینان دارید علت قهوه ای شدن برگهای گیاه شما به خاطر نور زیاد است، روند کاهش نور را برای گیاه خود طی چند مرحله انجام دهید (به طور مثال روزی 30 سانتی متر گیاه را از پنجره دور کنید) تا گیاه شما در این مقطع زمانی دچار تنش بیشتری نشود.

در این بین می توانید برگهای آسیب دیده گیاه خود را هرس کنید تا انرژی گیاه بر روی تولید برگهای جدید و جوان متمرکز شود.

آبیاری نادرست چگونه به برگهای فیکوس آسیب می رساند؟

علت قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا
علت قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا

همانطور که در مقاله ریزش برگ فیکوس الاستیکا اشاره شد آبیاری صحیح و اصولی نقش مهمی در حفظ سلامتی گیاه دارد به طوری که اگر میزان و دفعات آبیاری گیاه زیاد باشد، فضاهای خالی خاک مملو از رطوبت شده و اکسیژن رسانی به ریشه ها کاهش پیدا می کند.

با کاهش اکسیژن، ریشه ها پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند که در این مقطع زمانی شما یا شاهد زردی برگ فیکوس الاستیکا خود خواهید بود و یا قهوه ای شدن برگهای گیاه محبوب تان.

در نقطه مقابل آبیاری زیاد، آبیاری کم نیز باعث قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا می شود به طوری که در این حالت ابتدا نوک برگهای گیاه قهوه ای شده و سپس کل برگ پژمرده می شود و در صورت عدم درمان و احیا فیکوس، این تغییر رنگ به کل برگ سرایت می کند.

بنابر آنچه که اشاره شد هرگز برای آبیاری فیکوس الاستیکا خود برنامه ریزی مشخصی نداشته باشید و هر زمان که 10 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شد، اقدام به آبیاری گیاه محبوب خود نمایید.

ایران کشوری چهار فصل است و سرعت خشک شدن سطح خاک در هر فصل با فصل دیگر متفاوت است از این رو ممکن است گیاه را هفته ای یکبار و گاهی هر دو هفته یکبار آبیاری کنید.

بهترین روشن آبیاری فیکوس الاستیکا آن است که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کند و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبدهی گیاه مذکور متوقف شود.

منظور از مرگ برگهای پیر و مسن گیاه فیکوس چیست؟

بر اساس ژنتیک فیکوس الاستیکا در برخی مواقع گیاه شما تصمیم می گیرد برگ های پایینی و پیرتر خود را قربانی تولید برگهای جدید و جوان کند به طوری که در این حالت انرژی گیاه ذخیره شده و به سمت برگهای قدیمی هدایت نمی شود.

در حالت اشاره شده، برگ های پایینی گیاه یکی یکی زرد و یا قهوه ای شده و در نهایت از بین می روند بنابراین اگر تمامی روش های نگهداری شما از گیاه تان صحیح است، برای این مورد از قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا خود هرگز نگران نشوید زیرا این روند در گیاه اجتناب ناپذیر بوده و به زودی گیاه تان با تولید برگهای جوان شما را خوشحال خواهد کرد.

درجه حرارت نامناسب چقدر در قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا تاثیر گذار است؟

دلیل قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا
دلیل قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا

وقتی صحبت از درجه حرارت یا دمای مناسب جهت فراهم کردن شرایط ایده آل نگهداری برای فیکوس الاستیکا در خانه می شود باید به این نکته توجه داشته باشیم که گیاه بومی مناطق گرمسیری و بارانی بوده و هرگز در شرایطی که هوای محیط سرد باشد، عمکرد مطلوبی نخواهد داشت بنابراین برای حفظ شادابی و سلامتی گیاه می بایست دمای خانه در محدوده 13 الی 29 درجه سانتی گراد باشد (فیکوس از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما محسوب می شود).

دمای کمتر از 13 درجه سانتی گراد، دیگر علت قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا می باشد به شکلی که در این حالت گیاه برای حفظ سلامتی خود برگهای خود را قهوه ای می کند که در این بین حتی ممکن است شما شاهده لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا خود نیز باشید.

دمای محیط خانه همواره برای مراقبت و پرورش فیکوس الاستیکا مناسب است (جز زمانی که گیاه در فضای باز نگهداری می شود)، بنابراین آنچه گه سبب تغییر رنگ برگ های گیاه می شود تغییرات به یکباره درجه حرارت می باشد از این رو توصیه می شود هرگز از گیاه خود در معرض درب هایی که مدام باز و بسته می شوند و همچنین سیستم های سرمایشی نگهداری نکنید.

کوددهی زیاد چگونه باعث قهوه ای شدن برگها می شود؟

فیکوس الاستیکا از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به مصرف کود گیاهان آپارتمانی ندارد و در صورتی که گیاه بیش از اندازه تغذیه شود، در درجه اول نوک برگها قهوه ای شده و سپس کل برگ قهوه ای خواهد شد (مثل آبیاری نادرست) و علت این امر به خاطر سمی شدن و تغییر PH خاک گلدان می باشد.

برای جلوگیری از قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا پیشنهاد می شود گیاه خود را ماهانه یکبار در فصل بهار و تابستان و هر سه ماه یکبار در فصول پاییز و زمستان تغذیه کنید و اگر هم اکنون اطمینان دارید علت قهوه ای شدن برگهای گیاه شما به خاطر کوددهی زیاد بوده است پیشنهاد می شود خاک گلدان را چندین مرتبه با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر و اضافی خاک کم شود.

آیا رطوبت کم باعث قهوه ای شدن برگهای گیاه می شود؟

همان طور که اشاره شد فیکوس الاستیکا بومی مناطق گرمسیری و بارانی می باشد بنابراین طبیعی است که گیاه برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت شته باشد.

رطوبت خانه تا حدی در فصول بهار و تابستان برای گیاه شما مناسب است اما با فرا رسیدن فصل سرما و استفاده از سیستم های گرمایشی، رطوبت خانه کاهش چشمگیری داشته و هوا خشک می شود در نتیجه برای جلوگیری از قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا می بایست همواره ظرف آبی در کنار گلدان گیاه باشد تا با تبخیر آب درون ظرف رطوبت محیطی اطراف گیاه افزایش یابد.

در صورتی که تمایل دارید به روش های دیگری رطوبت محیطی گیاه خود را افزایش دهید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

آفات چگونه به برگهای گیاه فیکوس آسیب می رسانند؟

آفات با اتصال خود به شاخه و برگهای گیاه از شیره درون برگی تغذیه کرده و به واسطه همین امر از آنها ماده چسبناک ترشح می شود که این ماده به مرور زمان قهوه ای شده و به برگ های گیاه آسیب می رساند.

اگر روی گیاه خود نقاط قهوه رنگ (عسلک مانند) و سوراخ های نامنظم را مشاهده می کنید در نظر داشته باشید دلیل قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا به خاطرهجوم آفات بوده است از این رو برای احیا فیکوس پیشنهاد می شود نقاط آلودگی را توسط پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید و سپس در صورت مشاهده آفات آنها را با سموم شیمیایی مناسب از بین ببرید.

تعویض گلدان و تغییر محل نگهداری فیکوس در خانه

اگر پس از تعویض گلدان گیاه و یا تغییر محل نگهداری آن در خانه شاهد قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا خود بودید، در نظر داشته باشید علت این موضوع به خاطر استرسی بوده که گیاه شما در حال تحمل کردن آن می باشد از این رو بهتر است برای گیاه خود تنها شرایط ایده آل محیطی را فراهم کنید واز سویی دیگر در آبیاری آن با دقت زیادی عمل کنید تا گیاه محبوب شما به مرور زمان به شرایط پیشین خود بازگردد.

آیا بیماری ها نیز به اندازه آفات برای برگهای فیکوس خطرناک هستند؟

بله، در صورتی که گیاه دائما غبارپاشی شود و اطراف گیاه تهویه مناسب وجود نداشته باشد، بستر مناسب برای هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی فراهم شده و روی برگهای گیاه نقاط قهوه ای رنگ غوطه ور در آب تشکیل می شود از این رو پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا، غبارپاشی گیاه را فقط در زمان صبح انجام دهید تا با فرا رسیدن شب، شاخه و برگهای گیاه خشک شده و خطری فیکوس شما را تهدید نکند.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 77 میانگین امتیازات: 4.2]
۹ نظرات
  1. شادمهر می گوید

    سایت شما بینظیراست واقعا مطالب مفید و کامل بود تشکرویژه…………….

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس گزارم از لظف و محبت شما.

  2. مرادپور می گوید

    سلام علت خال خال زرد روی برگ فیکوس چیه

  3. Mz می گوید

    سلام یه فیکوس دادم جدیدا برگاش سبزن ولی میریزن بیشتر از پایین جوانه های بالایی هم غلافشون باز نمیشه و بعضی از برگهای بالایی پشتشون کلا قهوه ای شده ولی نمیریزه علتش چیه این قارچیه ؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

  4. مریم می گوید

    سلام من یه فیکوس آلمانی دارم که مدتی هست برگهاش بیحال شده وافتاده والان هم مدتی هست که یه لکهای سیاه رنگ که اغلب وسطشون سوراخه روی برگهاش افتاده وبرگهاشم آویزون شده وبالای ساقه هاشم چروک شده میخواستم راهنمایی کنید که مشکش چیه؟ وآیا میشه کاری براش انجام داد

  5. zahra می گوید

    سلام من ی گیاه فیکوس ابلق دارم که ۵ ماه قبل خریدم خیلی خوب بود گلدون و خاکش توسط همون گلخونه ی که خریدم عوض شد نورش خیلی خوبه اما برگاش از کنار سیاه میشه تا همه جا رو میگیره و خراب میشه .لطفا راهمایی نمایید با تشکر

  6. علی ابدال می گوید

    سلام یک ماهه فیکوس خریدیم ولی به تازگی برگهای پایینش خیلی خیلی سیاه شدن وداره پیشرفت میکنه وتقریبا همه برگها لک سیاه گرفتن ولی پایینیا خیلی سیاه شده آیا قارچ گرفته چه قارچ کشی میخاد ونحوه زدنش چجوریه

  7. علی ابدال می گوید

    سلام ببخشید بعضی از گلهایه ما مثل پتوس وقتی میخام آب زیر گلدونیشو خالی کنم میبینم یه عالمه کرم ریز سفید رنگ داخل زیر گلدونیه قبلا کمتر بود ولی الان بیشتر شده آیا اینا ضرر دارن برا گل باید چیکارشون کنن لطفا راهنمایی بفرمایید

  8. حامد می گوید

    سلام فیکوس شرابی دارم از هاشیه لکهای بزرگ قهوه ای سوخته زده تقربا تمام برگاش چیکارش کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy