کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت قهوه ای شدن برگ پتوس چیست ؟ (بعلاوه آموزش درمان)

9

قهوه ای شدن برگ پتوس دلایل زیادی دارد که از جمله ی آنها می توان به آبیاری بیش از حد گیاه، وجود نور زیاد خورشید در محل نگهداری پتوس و همچنین هجوم بیماری های عفونی به گیاه اشاره کرد.

گاهی اوقات سوای پدید آمدن لکه های قهوه ای روی گیاه، ما شاهد قهوه ای شدن نوک برگ پتوس خود هستیم که شایع ترین دلیل بروز این اتفاق در گیاه، کوددهی بیش از حد پتوس می باشد بنابراین برای احیای پتوس، دلیل قهوه ای شدن برگ های گیاه هرچه که باشد می بایست در درجه اول نور محیطی مناسب برای پتوس تامین شده و آبیاری گیاه در زمان مناسب انجام شود.

به دلیل اهمیت موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت قهوه ای شدن برگ های پتوس را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا بتوانید با تشخیص صحیح و به کارگیری راه حل درمانی مناسب، سریعا گیاه پتوس خود را درمان کرده و سال های بیشتری از پرورش آن در خانه خود لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

تغییر رنگ و قهوه ای شدن برگ های پتوس چه حالاتی دارد؟

همان طور که اشاره شد هم هجوم بیماری ها و هم مراقبت های نادرست، باعث تغییر رنگ و قهوه ای شدن قسمت های مختلف گیاه پتوس شده و اغلب سه قسمت اصلی گیاه را تحت تاثیر قرار می دهند:

  • ساقه : قهوه ای شدن ساقه پتوس نشان از مرگ نسبی گیاه دارد.
  • برگها: زمانی که برگ های پتوس در امتداد خود نقاط و یا لکه های قهوه ای رنگ دارند.
  • نوک برگها: رایج ترین علت قهوه ای شدن نوک برگ پتوس مصرف بیش از حد کود شیمیایی است که در ادامه مقاله به شرح کامل آن خواهیم پرداخت.

چرا برگ های پتوس قهوه ای می شوند؟

گیاه آپارتمانی پتوس به دلیل سهولت در نگهداری، یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی کوچک به شمار می رود. زمانی که این گیاه زیبا را در خانه پرورش می دهید برای حفظ سلامتی گیاه باید از آبیاری مکرر آن خودداری کنید زیرا گیاه نیاز زیادی به آبیاری نداشته و نسبت به آن واکنش بسیار منفی دارد.

دلایل زیادی باعث و یا علت قهوه ای شدن برگ پتوس هستند اما شایع ترین آنها آبیاری زیاد و همچنین وجود نورنامناسب خورشید در محل نگهداری پتوس است.

آبیاری زیاد پتوس چگونه برگ های گیاه را قهوه ای می کند؟

علت قهوه ای شدن برگ پتوس
علت قهوه ای شدن برگ پتوس

همان طور که در مقاله لوله شدن برگ پتوس اشاره شد زمانی که میزان و دفعات آبیاری پتوس زیاد باشد، خاک گلدان به حالت غرقاب درآمده و اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه متوقف می شود که این امر در نهایت منجربه پوسیدگی ریشه های گیاه خواهد شد.

با پوسیدگی تدریجی ریشه ها، جذب آب و مواد غذایی از خاک و انتقال آن به دیگر بخش های گیاه با مشکل مواجه شده و روند تغییر رنگ و قهوه ای شدن برگ گیاه پتوس آغاز می شود.

نور زیاد خورشید چگونه باعث سوختگی برگ پتوس و یا قهوه ای شدن آن می شود؟

دیگر علت سوختگی برگ پتوس و یا قهوه ای شدن آن، وجود نور زیاد خورشید در محل نگهداری گیاه است زیرا نه تنها پتوس بلکه تمامی گیاهان اعم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما و همچنین گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما، منشا نقاط گرمسیری و بارانی را داشته و در شرایطی که نور محیطی غیر مستفیم باشد بهترین عملکرد خود را دارند.

  • به طور کلی نور نامناسب محیطی به دو طریق برگ های گیاه شما را تحت تاثیر قرار می دهد

حالت اول همان طور که اشاره شد نور زیاد باعث قهوه ای شدن و یا سوختگی برگ پتوس می شود که علت این اتفاق آن است که به واسطه ی نور زیاد، عمکلرد فتوسنتز در برگها دچار مشکل می شود.

حالت دوم آن است که اگر نور محیطی بسیار کم باشد برگ ها در درجه اول کمی تیره تر شده و سپس به مرور زمان با تولید کلروفیل کمتر در برگ ها، ما شاهد زردی برگ پتوس و قهوه ای شدن نوک برگ پتوس خود خواهیم بود.

اگرچه گیاه پتوس از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده ولیکن اگر نور محیطی کمتر از آستانه تحمل گیاه باشد ما شاهد از بین رفتن برگ های گیاه خود خواهیم بود بنابراین توصیه می شود همواره نور کامل ولیکن غیر مستقیم در دسترس گیاه باشد.

قهوه ای شدن برگ پتوس و هجوم بیماری ها

دلیل قهوه ای شدن برگ پتوس
دلیل قهوه ای شدن برگ پتوس

بیماری های عفونی مختلفی علت قهوه ای شدن برگ پتوس یا سوختگی برگ پتوس هستند که این بیماری ها در درجه اول لکه های قهوه ای رنگی را روی برگ های گیاه ایجاد می کنند که با گذشت زمان این لکه های قهوه ای، توسط حلقه زرد رنگ احاطه می شوند.

هجوم بیماری های گیاهان آپارتمانی تنها در زمانی صورت می گیرد که رطوبت محیطی زیاد بوده و تهویه اطراف گیاه بسیار کم باشد بنابراین توصیه می شود همیشه تهویه ملایم در اطراف گیاه وجود داشته و رطوبت محیطی در حدود 50 درصد باشد.

قهوه ای شدن نوک برگ پتوس به علت کوددهی زیاد

قهوه ای شدن نوک برگ پتوس
قهوه ای شدن نوک برگ پتوس

سوای نور محیطی کم، دیگر علت قهوه ای شدن نوک برگ پتوس، مصرف بیش از اندازه کود شیمیایی می باشد که به واسطه آن نمک های اضافی و سفید رنگ در خاک گلدان ایجاد شده و محیطی اطراف ریشه گیاه پتوس به شدت سمی می شود.

به عنوان مثال یکی از عناصری در اثر کوددهی زیاد باعث آسیب رسیدن به ریشه گیاه می شود عنصر منگنز می باشد در نتیجه باید برای جلوگیری از این مسائل، پتوس فقط ماهانه یکبار توسط کودهای ملایم و کامل مانند کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه شود (در صورتی که تمایل دارید به بهترین نحو ممکن گل پتوس خود را تغذیه کنید، می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله آموزش پرورش سریع پتوس را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید).

علت سیاه شدن برگ پتوس چیست؟

هنگامی که پتوس در معرض سیستم های گرمایشی و سرمایشی و یا درب هایی که همیشه باز و بسته می شوند نگهداری شود، دمای اطراف گیاه دائما در حال نوسان بوده و ما شاهد سیاه شدن برگ پتوس و یا قهوه ای شدن آن خواهیم بود.

اگر دمایی محیطی به 10 الی 12 درجه سانتی گراد برسد، رشد پتوس به طور کامل متوقف شده و گیاه در خطر مرگ قرار می گیرد (یعنی برگهای آن سیاه می شود) و از سویی دیگر اگر دمایی محیطی از 29 درجه فراتر برود، سریعا لکه های قهوه ای رنگی روی برگ های گیاه ایجاد خواهد شود.

قهوه ای شدن یا سوختگی برگ پتوس را چگونه متوقف و درمان کنیم؟

به محض شناسایی علت اصلی قهوه ای شدن یا سوختگی برگ پتوس می بایست سریعا با به کارگیری راه درمانی مناسب اقدام به احیای گیاه خود کنیم که در ادامه مقاله آنها را بررسی خواهیم کرد.

  • تعویض خاک گلدان

اگر اطمینان دارید علت سوختگی برگ پتوس شما به علت آبیاری زیاد است می بایست در قدم اول گیاه را از گلدان خارج کرده و رطوبت خاک را به خوبی بررسی کنید.

اگر خاک گلدان بسیار مرطوب بوده و مشاهده می کنید که خاک در زهشکی آب آبیاری به خوبی عمل نمی کند، توصیه می شود خاک گلدان را تعویض کرده و آن را با یک خاک مناسب و دارای قدرت زهشکی بالا جایگزین کنید.

برای انجام این کار (تعویض خاک گلدان) اجازه دهید ریشه های پتوس 24 ساعت در فضای باز قرار بگیرند و سپس با طی شدن زمان مذکور، خاک تازه را در گلدان ریخته و گیاه خود را در آن بکارید و سپس منتظر بمانید که گیاه به آرامی به شرایط پیشین خود باز گردد.

  • آبیاری پتوس را به شکل صحیح انجام دهید

سوختگی برگ پتوس به علت آبیاری بیش از حد مشکلی رایج برای تمامی افرادی که از گیاه زیبا در خانه خود مراقبت می کنند، می باشد بنابراین پیشنهاد می شود برای آبیاری صحیح و اصولی پتوس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قبل از آبیاری مجدد گیاه اجازه دهید 10 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شود (به علت 4 فصل بودن کشور ایران زمان خشک شدن سطح خاک در هر فصلی متفاوت است بنابراین به این نکته مهم توجه داشته باشید).
  • پس از خشک شدن سطح خاک، وضعیت برگ های گیاه را بررسی کنید و در صورتی که مشاهده کردید برگ ها کمی حالت آویزان دارند بدانید بهترین زمان برای آبیاری پتوس است.
  • بهترین روش آبیاری پتوس آن است که در زمان آغاز آبیاری، به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان روند آبیاری به طور کلی متوقف شود.
  • برای جلوگیری از سوختگی برگ پتوس هرگز و هرگز گیاه پتوس را از آب غبارپاشی نکنید زیرا این امر هیچ کمکی به گیاه شما نمی کند.

برای درمان گیاه نور غیر مستقیم و کامل را فراهم کنید

برای جلوگیری از سوختگی برگ پتوس، اگر از پتوس خود در کنار پنجره نگهداری می کنید توصیه می شود نور خورشید را توسط پرده پنجره برای گیاه خود فیلتر کنید به طوری که پتوس در طول روز به 8 ساعت نور کامل اما غیر مستقیم خورشید دسترسی داشته باشد. (فاصله دو متری گلدان تا پنجره مناسب است).

اگر خانه شما از نور مناسب خورشید بهره مند نیست پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از قهوه ای شدن نوک برگ پتوس خود توسط لامپ های LED مخصوص مقدار نور مناسب را برای گیاه خود فراهم کنید.

در صورت هجوم بیماری ها از قارچکش کمک بگیرید

بیشتر بیماری های عفونی باعث مرگ کامل گیاه نمی شوند اما این بیماری ها، ظاهر گیاه را بدشکل می کنند با این حال اگر احتمال می دهید علت سوختگی برگ پتوس شما به خاطر هجوم بیماری ها است توصیه می شود سوای آنکه دیگر گیاه خود را غبارپاشی نمی کنید، می بایست برگ های گیاه را توسط قارچکش اپیرودیون + کاربندازیم محلول پاشی کرده (با رعایت دوز مناسب براساس توصیه تولید کننده) و گیاه خود را احیا کنید.

درمان گیاه در اثر کوددهی بیش از حد

برای درمان قهوه ای شدن نوک برگ پتوس به علت کوددهی بیش از حد می بایست خاک گلدان را شستشو دهید.

برای شستشوی خاک دو برابر حجم گلدان، آب را روی خاک بریزید و اجازه دهید تا آب از منافذ زهکشی انتهای گلدان خارج شود.

برای اطمینان خاطر بیشتر توصیه می شود روند اشاره شده را 2 بار تکرار کنید تا هر آنچه که نمک مضر در خاک وجود دارد شسشته شده و از انتهای گلدان خارج شود.

دمای خانه را برای جلوگیری از قهوه ای و سیاه شدن برگ پتوس کنترل کنید

گیاه آپارتمانی پتوس از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی در محدوده دمایی 18 الی 29 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین اینگونه می توان نتیجه گرفت که همواره دمای خانه برای پرورش و نگهداری پتوس ایده آل است با این حال آنچه دلیل قهوه ای یا سیاه شدن برگ پتوس می باشد، نوسانات دمایی بوده و می بایست هرگز گیاه در فصل سرما در فضای باز و همچنین درون محیط خانه، در معرض سیتسم های گرمایشی و سرمایشی خانه نگهداری نشود.

آیا برگ های قهوه ای رنگ پتوس نیاز به هرس دارند؟

هرس برگ های قهوه ای رنگ پتوس بستگی به شدت خسارت دارد اگر مشاهده می کنید 50 درصد برگ ها آسیب دیده هستند می توانید آنها را هرس کنید و تنها برگ های سالم را باقی بگذارید و از سویی دیگر اگر مشاهده می کنید تنها 10 الی 20 درصد برگ های گیاه قهوه ای شده اند، نیاز به هرس آنها نبوده و بهتر است بگذارید تا کوچکترین راندمان خود را در فتوسنتز داشته باشند.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد سوختگی برگ پتوس و یا سیاه شدن برگ پتوس خود سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 100 میانگین امتیازات: 4.2]
۹ نظرات
  1. عاطفه می گوید

    سلام من قبل سال پتوسمو خاکشو عوض کردم ولی الان اینطرف سال برگاش داره کم کم هر دوسه روز یدونش قهوه ایی میشه اب جوشیده وغبارپاشی به موقع وکود به موقع هم میدم گلدونشم تعویص کردم الان باز به نظرتون خاکش احتیاج داره عوض بشه یا نه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      دور نقاط قهوه ای رنگ برگ هاله زرد رنگ هست یا خیر؟
      و اینکه الان گیاه چه خاکی داره؟

  2. Saba می گوید

    سلام
    من گیاه پوتوسم تو اب نگهداری میکنم روی دوتا از برگاش لکه قهوه ای زده و تقریبا زرد شده من چه کار کنم؟ ممنونم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه رو به خاک منتقل کنید و روی برگ ها و ریشه اون کمی قارچکش اسپری کنید.

  3. آرزو می گوید

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون
    من یک هفته اس پتوسم را توی خاک کاشتم ولی برگهاش آویزونه و چندتاش هم قهوه ای شده؛ موقع کاشت تو گلدون خیلی بهش اب دادم اما زهکشی خوبی داره الان نمیدونم چیکار کنم تا یک بند انگشت را چک کردم هنوز خاکش مرطوبه خوب میشه؟ یا از خاک خارجش کنم؟ خرابتر نشه؟
    ممنونم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقتی محیط رشد گیاه عوض میشه، گیاه وارد استرس میشه و این استرس حدودا یک ماه زمان میبره که دورانش طی بشه.
      آبیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید تا گیاه پوسیدگی ریشه پیدا نکنه و اگر الان تا یک بند انگشت خشک هست، نیازی نیست آبیاری کنید و بهتره تا زمانی که تا سه بند انگشت خشک شد آبیاری کنید.

  4. زهرا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    پتوس مرمری من خرداد ماه تعویض گلدان شده. الان حاشیه گل ها سوختگی پیدا میکنه و زرد میشه. در جاهایی هم در مرکز برگ لکه قهوه ای ایجاد شده.قارچکش هم بهش دادم واخیرا روی ب هاش رو هم قارچکش اسپری کردم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید. تا پیشروی نکنه

  5. زهرا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    پتوس مرمری من خرداد ماه تعویض گلدان شده. الان حاشیه گل ها سوختگی پیدا میکنه و زرد میشه. در جاهایی هم در مرکز برگ لکه قهوه ای ایجاد شده.قارچکش هم بهش دادم واخیرا روی ب هاش رو هم قارچکش اسپری کردم.(البته به باز اشتباهی به جای قارچکش بهش کود پتاس بالا دادم)
    ممنون میشم راهنماییم کنید. تا پیشروی نکنه

  6. سلمانی می گوید

    سلام جوانه های پتوس من هنوز برگاش بازنشده حالت سوختگی دارند علت چیه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy