کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ فیلودندرون چیست؟ (تمامی واریته ها)

0

زرد شدن برگ فیلودندرون از گیاهان آپارتمانی کوچک دلایل زیادی دارد و شایع ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه می باشد. از دیگر دلایل زرد شدن برگ فیلودندرون می توان به هجوم آفات گیاهان خانگی به فیلودندرون، کوددهی نامناسب گیاه، آبیاری بسیار کم، وجود نور نامناسب محیطی در محل نگهداری فیلودندرون و همچنین نوسانات دمایی اشاره کرد.

با توجه به اهمیت تمامی موارد گفته شده، در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن هر یک از دلایل و یا علت زرد شدن برگ گیاه فیلودندرون را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا بتوانید با تشخیص صحیح، سرنخ اصلی را پیدا کرده و با راه حل درمانی مناسب برای سال های بیشتری از گیاه زیبای خود نگهداری کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چه میزان آبیاری ممکن است باعث زرد شدن برگ فیلودندرون شود؟

علت زرد شدن برگ فیلودندرون
علت زرد شدن برگ فیلودندرون

بهترین زمان آبیاری فیلودندرون آن است که اجازه دهید مابین دو آبیاری، 10 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد.

روش های متفاوتی برای بررسی رطوبت خاک گلدان وجود دارد با این حال ساده ترین آن استفاده از انگشت اشاره دست می باشد به طوری که شما می بایست انگشت اشاره دست خود را به داخل خاک وارد کرده و در صورت عدم احساس رطوبت در 10 سانتی متری سطح خاک، اقدام به آبیاری گیاه نمایید.

  • اگر میزان آبیاری زیادی باشد چه خطراتی گیاه مان را تهدید می کند؟

سوای زرد شدن برگ فیلودندرون، آبیاری زیاد باعث آسیب دیدگی دیگر نقاط گیاه می شود که به عنوان مثال می توان به پوسیدگی ریشه ها اشاره داشت که در آن با توجه به میزان بالای حجم آب در خاک، اکسیژن موجود کاهش پیدا کرده و ریشه های فیلودندرون دسترسی کمتری به اکسیژن موجود خواهند داشت.

بنابر آنچه که گفته شد با پوسیدگی ریشه های فیلودندرون دیگر گیاه قادر به جذب آب و مواد غذایی نبوده و برگ های گیاه شروع به زرد شدن می کنند (روند زرد شدن برگ ها از پایین شروع می شود).

در صورتی که که احتمال می دهید علت زرد شدن برگ های فیلودندرون شما به علت آبیاری بیش از حد است توصیه می شود اگر از خاک گلدان بویی همانند باتلاق به مشام می رسد سریعا گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را بررسی کنید و با مشاهده ی ریشه های آلوده، آنها را تا نقطه ی سالم هرس کرده و از گیاه خود در خاک و گلدان جدید نگهداری کنید.

از سویی دیگر اگر بوی بدی از خاک به مشام نمی رسد و شما مطمئن هستید زرد شدن برگ ها به علت آبیاری زیاد گیاه است تنها کافیست میزان آبیاری را کاهش داده و اجازه دهید مابین دو آبیاری نیمه ی بالایی مخلوط خاک گلدان به طور کامل خشک شود.

در این بین توصیه می شود برگ های زرد فیلودندرون از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی را هرس کرده و اجازه دهید تا گیاه مجددا برگ های سالم و جدید خود را تولید کنید.

  • چه عواملی خسارات آبیاری بیش از حد را تشدید می کنند؟

یکی از عواملی که خسارات آبیاری بیش از حد را تشدید کرده و باعث زرد شدن برگ فیلودندرون می شود، گلدان گیاه است. گلدان فیلودندرون می بایست در انتهای خود دارای منافذ زهکشی و یا خروج آب باشد و متاسفانه بسیاری از تولید کنندگان به علت آنکه این نوع گلدان ها کمی گران تر از گلدان های بدون منافذ هستند، برای کسب سود بیشتر فیلودندرون را در گلدان نامناسب کاشته و به فروش می رسانند!

اینجا لازم است عرض کنم اگر هم اکنون مشاهده می کنید گلدان گیاه زیبای شما دارای منافذ زهشکی نیست توصیه می شود سریعا گلدان گیاه را تعویض کرده و از آسیب های احتمالی گیاه در آینده جلوگیری کنید.

از دیگر عامل تشدید کننده خسارت آبیاری زیاد به گیاه، بافت خاک گلدان است زیرا اگر خاک گلدان بافت رسی داشته باشد آب زیادی را در خود نگهداری می کند که این امر به هیچ وجه مناسب ریشه های فیلودندرون نیست و در نقطه مقابل، استفاده از خاک های سبک و شنی در گلدان گیاه، آب را با سرعت زیادی از انتهای گلدان خارج می کند و سبب می شود تا برگ های فیلودندرون به دلیل آبیاری کم ( که در ادامه ی مقاله به آن اشاره خواهم کرد) زرد شوند.

بهترین ترکیب خاک برای فیلودندرون، خاکی با بافت لومی می باشد که به آسانی می توان با ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت به آن دست پیدا کرد.

همان طور که در مقاله زردی برگ پتوس اشاره شد دیگر عاملی که خسارت آبیاری زیاد را تشدید می کند، تغییر فصل است که در آن بسیاری از افراد همان طور که گیاه را در فصل تابستان آبیاری می کنند از همان روش برای آبیاری گیاه در فصل زمستان استفاده می کنند که این خود از دیگر دلیل زرد شدن برگ فیلودندرون می باشد زیرا با کاهش رشد، کاهش میزان نور و درجه حرارت، میزان آب مصرفی توسط گیاه کاهش داشته و از سویی دیگر تبخیر آب از سطح خاک به شدت کاهش می یابد بنابراین شما می بایست همواره قبل از آبیاری گیاه رطوبت خاک را بررسی کرده تا از آبیاری بیش از حد آن جلوگیری شود.

آبیاری کمتر از حد نرمال گیاه

دلیل زرد شدن برگ فیلودندرون

در نقطه مقابل آبیاری بیش از حد، آبیاری بسیار کم گیاه نیز از دیگر علت زرد شدن برگ فیلودندرون می باشد به طوری که اگر آبیاری گیاه کم باشد در درجه ی اول نوک و لبه ی برگ های گیاه قهوه ای شده و سپس برگ ها ترد و شکننده خواهند شد (البته گاهی اوقات نیز ریزش برگ های گیاه هم مشاهده شده است) و سپس با رخ دادن تمامی موارد اشاره شده، در نهایت برگ های گیاه زرد خواهند شد بنابراین پیشنهاد می شود زمانی که شروع به آبیاری گیاه خود می کنید به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان سریعا روند آبیاری را متوقف کنید (15 الی 20 ثانیه طول خواهد کشید که آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود) تا هم از آبیاری کم و هم آبیاری بیش از حد گیاه جلوگیری شود.

هجوم آفات به گیاه آپارتمانی فیلودندرون

همان طور که در مقاله زردی برگ زاموفیلیا اشاره شد آفاتی نظیر شته ها و کنه های عنکبوتی شکل به گیاه شما هجوم آورده و از آب درون برگ ها تغذیه می کنند که این اتفاق سبب زرد شدن برگ فیلودندرون شما می شود.

از علائم هجوم این آفات می توان به وجود لکه های زرد مایل به قهوه ای و همچنین وجود سوراخ های نامنظم روی برگ های گیاه اشاره نمود و در صورتی که هم اکنون شاهد علائم اشاره شده هستید می بایست فورا لکه های آلوده را توسط یک پارچه ی تمیز آغشته به الکل را پاک کرده و در صورت حضور آفات، آنها را توسط صابون های حشره کش و یا حذف فیزیکی از بین ببرید.

نور مناسب برای نگهداری فیلودندرون چقدر است؟

زرد شدن برگ فیلودندرون
زرد شدن برگ فیلودندرون

هم نور کم و هم نور زیاد، باعث زرد شدن برگ فیلودندرون می شود. اگر نور محیطی کم باشد در درجه ی اول برگها تیره تر از هر زمانی به نظر می رسند که در صورت تداوم این وضعیت، به مرور برگ های گیاه رنگ پریده و سپس زرد خواهند شد و اگر نور محیطی بیش از زیاد باشد، ما شاهد علائم سوختگی، نقاط قهوه ای و زرد رنگ روی برگ های گیاه مان خواهیم بود.

از دیگر آثار مخرب نور محیطی زیاد می توان به پیچ خوردگی برگ های فیلودندرون اشاره داشت زیرا با وجود نور زیاد فرآیندهای متابولیسمی گیاه با سرعت بیشتری انجام می شود که واسطه ی آن تبخیر و تعرق در برگ های فیلودندرون افزایش یافته و برگ ها حالت پیچ خوردگی پیدا می کنند.

فیلودندرون از گیاهان آپارتمانی با نور کم بوده و در نور ملایم و غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد خود را دارد در نتیجه پیشنهاد می شود گیاه را با فاصله ی یک الی یک و نیم نتری از پنجره های خانه قرار داده و نور خورشید را توسط پرده ی پنجره برای گیاه خود فیلتر کنید.

کوددهی نامناسب چقدر در زردی برگ فیلوندرون موثر می‌باشد؟

فیلودندرون از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما نیاز چندانی به مصرف زیاد کود گیاهان آپارتمانی ندارد در نتیجه برای جلوگیری از زرد شدن برگ فیلودندرون شما می بایست ماهانه یکبار در فصل رشد (بهار و تابستان) گیاه خود را توسط کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه کرده و با تغییر فصل و فرا رسیدن فصل سرما می بایست هر دو ماه یک بار کوددهی فیلودندرون را انجام دهید.

هنگامی که مواد غذایی درون خاک کم باشد، برگ های فیلودنردون زرد خواهند شد به طوری که در این حالت برگ ها زرد شده و رگبرگ های سبز هستند بنابراین از آنجایی که حالت اشاره شده بسیار به علائم آبیاری زیاد شباهت دارد برای راهنمایی بیشتر شما عزیزام می توان عرض کنم که در آبیاری زیاد سوای زردی، برگ ها کمی متورم می شوند که این موضوع در کمبود عناصر غذایی فیلودندرون رخ نمی دهد.

نقش درجه حرارت چقدر در محل نگهداری فیلودندرون مهم است؟

درجه حرارت خانه بسیار برای پرورش و نگهداری فیلودندرون در خانه مناسب است با این حال آنچه که باعث و یا علت زرد شدن برگ فیلودندرون می باشد، قرار گرفتن گیاه در معرض نوسانات دمایی است بنابراین پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از زرد شدن برگ های گل فیلودندرون هرگز از گیاه خود در معرض سیستم های گرمایشی و سرمایشی نگهداری نکنید.

مرگ طبیعی برگ های پیر و زرد شدن آنها

گاهی اوقات تمامی شرایط محیطی برای نگهداری فیلودندرون در خانه ایده آل بوده و ما شاهدد زرد شدن برگ های فیلودندرون خود هستیم که در این حالت تنها برگ های پایینی و پیرتر گیاه زرد شده و از بین می روند.

موضوع اشاره شده جای هیچگونه نگرانی ندارد زیرا گیاه شما ترجیح می دهد برگ های پیر خود را از بین برده و انرژی خود را صرف تولید برگ های جوان کند که اغلب اتفاق مذکور در فصل پاییز و به خصوص زمستان رخ می دهد بنابراین تنها کاری که شما می بایست انجام دهید آن است که به گیاه خود فرصت دهید تا روند ادامه ی چرخه حیات خود را انجام داده و با تولید برگ های جدید، باعث خوشحالی شما شود.

نتیجه گیری

همان طور که در مقاله زردی برگ گندمی اشاره شد شایع ترین دلیل زردی برگ گیاهان آپارتمانی، آبیاری بیش از حد آنها است بنابراین توصیه می شود ابتدا این مورد و چگونگی نحوه انجام آن را در گیاه خود ارزیابی کنید و در صورت عدم اشتباه در آبیاری گیاه ، سایر عوامل اشاره شده دیگر را بررسی کنید تا بتوانید با بررسی دقیق تر و شناسایی علت اصلی، گیاه خود را درمان کرده و از زیبایی آن در خانه ی خود نهایت لذت را ببرید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل زرد شدن گل فیلودندرون سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 29 میانگین امتیازات: 3.5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy