کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت ترک خوردن برگ سانسوریا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

0

ترک خوردن برگ سانسوریا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به درجه حرارت نامناسب محل نگهداری، آبیاری و کوددهی غیر اصولی گیاه و همچنین کم یا زیاد بودن نور محل پرورش سانسوریا در خانه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت ترک خودن برگ سانسوریا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل پیش آمده را برای گیاه محبوب خود تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب فورا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

درجه حرارت نامناسب چگونه باعث ترک خوردن برگ سانسوریا می شود؟

ترک خوردن برگ سانسوریا
ترک خوردن برگ سانسوریا

سانسوریا نیز مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر در محدوده دمایی 15 الی 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد (سانسوریا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود) و در صورتی که درجه حرارت در تمامی مقاطع سال برای نگهداری گیاه مناسب نباشد، شما شاهد ترک خوردن برگ های گیاه خود خواهید بود.

هم درجه حرارت زیاد و هم دمای کم هر دو از دلایل و یا علت ترک خوردن برگ سانسوریا هستند به طوری که اگر دمای محیط بیش از 30 درجه سانتی گراد شود، تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش پیدا کرده و رطوبت زیادی از درون آنها کاسته می شود و از سویی دیگر اگر دمای محیط کمتر از 15 درجه شود، مکانیسم بقا در گیاه فعال شده و سانسوریا شما سعی خواهد کرد که از خود مراقبت کند و در این بین حتی ممکن است شما شاهد لوله شدن برگ سانسوریا خود باشید.

دمای محیط خانه اغلب برای نگهداری و پرورش سانسوریا مناسب است اما آنچه که به گیاه آسیب می رساند، تغییرات به یک باره دما و یا قرار دادن گلدان گیاه در معرض سیستم های سرمایشی و گرماشی و همچنین منافذ خانه است از این رو پیشنهاد می شود در ارتباط با نگهداری گیاه محبوب خود حتما به این نکته مهم توجه ویژه داشته باشید.

آبیاری غیر اصولی چگونه باعث آسیب دیدن برگ های گیاه می شود؟

علت ترک خوردن برگ سانسوریا
علت ترک خوردن برگ سانسوریا

آبیاری زیاد باعث متورم و زرد شدن برگ سانسوریا می شود زیرا ریشه های گیاه پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند اما در نقطه مقابل آبیاری زیاد آنچه که علت ترک خوردن برگ سانسوریا می باشد، آبیاری بسیار کم گیاه است.

اگر آبیاری سانسوریا کمتر از آستانه تحمل گیاه باشد، گیاه سعی می کند رطوبت به نوک برگهایش نرسد و در عوض همان رطوبت کم در اواسط برگها در جریان باشد که در ادامه این وضعیت اگر شما همچنان گیاه خود را آبیاری نکنید، به مرور زمان دیگر رطوبتی در اواسط برگ جریان نخواهد داشت و به مرور زمان شاهد ترک خوردن برگهای زیبای گیاه خود خواهید بود.

بسیاری از افراد آبیاری سانسوریا را تنها با یک لیوان آب انجام می دهند که این امر کاملا اشتباه است زیرا بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که در زمان آبیاری جای جای خاک گلدان به خوبی مرطوب شده و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبیاری گیاه متوقف شود که صد البته این اتفاق با یک لیوان آبیاری رخ نمی دهد.

از سویی دیگر بهترین زمان آبیاری سانسوریا آن است که از انتهای گلدان توسط سوراخ های زهکشی، رطوبت پایین لایه های خاک بررسی شود و در صورت خشک بودن خاک اقدام به آبیاری گیاه شود که برای انجام این امر (بررسی رطوبت خاک) می توانید انگشت اشاره دست خود را وارد منافذ زهکشی انتهای گلدان کرده و رطوبت لایه های پایینی خاک گلدان را بررسی کنید.

برای آبیاری اصولی و همچنین جلوگیری از ترک خورد برگ سانسوریا پیشنهاد می شود برای آبیاری گیاه خود هرگز و هرگز برنامه ریزی مشخصی نداشته باشید (مثل زمانی که تصمیم می گیرید هر سه شنبه گیاه رو آبیاری کنید) و هر دو روز یکبار رطوبت لایه های پایینی خاک را بررسی کرده و در صورت لزوم گیاه خود را آبیاری کنید (سانسوریا در فصل زمستان نسبت به تابستان نیاز به آبیاری کمتری دارد).

نور نامناسب دیگر علت ترک خوردن برگ سانسوریا

دلیل ترک خوردن برگ سانسوریا
دلیل ترک خوردن برگ سانسوریا

سانسوریا گیاهی است که در طبیعت زیر سایه بان درختان رشد می کند در نتیجه ما برای پرورش و نگهداری گیاه در خانه می بایست از الگوی رشد آن در طبیعت تقلید کرده و همواره نور کامل اما غیر مستقیم خورشید را برای آن فراهم کنیم (سانسوریا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود).

اگر نور محل نگهداری سانسوریا زیاد باشد، شما شاهد سوختگی و یا قهوه ای شدن برگ سانسوریا خواهید بود که در این حالت وسط برگ قهوه ای رنگ شده و در صورت عدم جابجایی گیاه به نقطه کم نور تر، شما شاهد ترک خوردن برگهای زیبای گیاه خود خواهید بود.

در نقطه مقابل نور زیاد، نور کم نیز باعث ترک خوردن برگ سانسوریا می شود با این تفاوت که روی برگهای گیاه علائم سوختگی وجود نخواهد داشت.

زمانی که نور کم باشد، کلروفیل کمتری در برگهای سانسوریا تولید می شود و در صورت عدم درمان گیاه کار به جایی می رسد که دیگر فتوسنتز کردن برگها توانایی تامین انرژی را برای گیاه نخواهند داشت و دقیقا به خاطر همین موضوع برگ های سانسوریا ترک خواهند خورد.

اگر اطمینان دارید علت ترک خورد برگ سانسوریا شما به خاطر نور نامناسب محل نگهداری گیاه است پیشنهاد می شود گلدان گیاه را با فاصله دو متری از پنجره های خانه قرار دهید و همواره نور در دسترس گیاه را توسط پرده ها شفاف فیلتر کنید تا مشکلی در روند فرآیندهای متابولیسمی گیاه تان رخ ندهد (سانسوریا در طول روز نیاز به حداقل شش ساعت نور مناسب خورشید دارد).

معرفی پکیج تقویتی برای رشد انفجاری گیاه ( کاملا اصولی و علمی )

کود آهن برای سانسوریا
کود آهن برای سانسوریا

اگر میزان استفاده از کودهای شیمیایی زیاد باشد، محیط خاک مملو از نمک های اضافی شده و ریشه های گیاه دچار علائم سوختگی می شوند که در این حالت چون ریشه ها آسیب دیده هستند در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نکرده و برگ های گیاه با مشکلات کمبود رطوبت مواجه می شوند که به شرح کامل آن در قسمت آبیاری کم همین مقاله پرداختیم.

از سویی دیگر اگر میزان استفاده از بهترین کودهای شیمیایی کم باشد، گیاه با کمبود مواد غذایی مواجه می شود و برگهای به آرامی رنگ اصلی خود را از دست داده و ترک می خورند.

همان طور که در مقالات پژمرده شدن سانسوریا و رشد سریع سانسوریا اشاره شد گیاه مذکور نیاز چندانی به کوددهی پی در پی و یا مکرر ندارد و همین قدر که گیاه ماهانه یکبار تغذیه شود، برای آن کافی خواهد بود ( البته با رعایت دوز مناسب و با استفاده از کودهای مخصوص ).

بهترین کود ها برای گیاه سانسوریا آنهایی هستند که تمامی عناصر غذایی درشت و ریز مغذی مورد نیاز را برای ادامه حیات گیاه داشته باشند.

اگر می خواهید مانع پیر شدن گیاه خود شوید و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود مخصوص سانسوریا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن، یک عدد کود مخصوص و یک عدد هورمون افزایش پاجوش وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه گیاه خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر ترک خوردن برگ سانسوریا خود سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 17 میانگین امتیازات: 3.4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy