کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونه گل ارکیده دندروبیوم را پرورش و نگهداری کنیم ؟

0

گل ارکیده دندروبیوم از لحاظ ظاهری، زیبایی منحصر به فردی دارد و در زمره متنوع ارکیده ها، ارکیده ی عظیم نام گذاری شده است. ریشه کلمه ای آن از فرهنگ لغات یونانی دندرون (درخت) و بایوس (زندگی) نشات گرفته شده است و به طور کلی می توان گفت علت نام گذاری به خاطر زندگی کردن گیاه بر روی درختان می باشد.

ارکیده دندروبیوم از انواع گل آپارتمانی در زیستگاه های مختلفی در گذشته از جمله استرالیا، نیوزلند و گینه در طبیعت رشد داشته و سپس توسط فردی به نام اولاف شوارتز در سال 1979 کشف می شود و از آن انوع مختلفی که امروزه می توان گفت 1200 گونه از آن وجود دارد. تولید می شود.

گل ارکیده دندروبیوم نماد چیست ؟

ارکیده دندروبیوم
ارکیده دندروبیوم

ارکیده دندروبیوم نماد عشق و محبت خالص می باشد و همچنین دارای معانی مختلفی از جمله رضایت، احترام، معصومیت و کمال است.

اگر نگاهی به نماد سنتی گل ارکیده دندروبیوم داشته باشیم می توان گفت از آن برای جشن گرفتن چهاردهمین سالگرد ازداوج به عنوان نماد پاک بودن عشق استفاده می شده است.

فراهم نمودن شرایط محیطی سالم برای گیاه دندروبیوم

ارکیده دندروبیوم به دلیل آنکه سیستم ریشه ای بزرگ و پهنی ندارد، نیازمند کاشت و مراقبت در گلدان کوچک می باشد.

گلدان مناسب برای کاشت گیاه می بایست تنها 2/5 سانتی متر از قطر ریشه بزرگتر باشد و لازم به ذکر است که گیاه نباید در فضای باز و یا گلدان بیش از حد بزرگ، کاشته و مراقبت شود.

پس از تهیه گلدان مناسب جهت مراقبت و نگداری گل ارکیده دندروبیوم، توصیه می شود جهت پر کردن گلدان، از خاک مخصوص ارکیده استفاده شود زیرا ارکیده ها نسبت به خاک های معمولی حساسیت داشته و در آن به خوبی رشد نمی کنند.

در صورت عدم دسترسی به خاک مخصوص ارکیده، می توان از ترکیب خزه، صنوبر و کوکوپیت برای مخلوط خاک گلدان استفاده کنید.

دما از مهمترین فاکتورها جهت فراهم نمودن شرایط محیطی سالم برای دندروبیوم می باشد به طوری که دمای مناسب برای نگهداری گیاه، دمای 18 تا 24 درجه سانتی گراد است.

حد تحمل گیاه برای درجه حرارت سرد 13 تا 16 درجه سانتی گراد بوده و کاهش بیش از حد دما نسبت به آنچه که اشاره شد، سبب مرگ گیاه خواهد شد بنابراین بهتر است در فصل های گرم و سرد از گیاه خود در خانه مراقبت کنید و از قرار دادن آن در فضای باز خودداری کنید.

با توجه به موضوع دما که نزدیکی پنجره های خانه ممکن است گرمتر و یا سردتر از بقیه نقاط خانه باشد، توصیه می شود در صورتی که محل زندگی شما دارای آب و هوای گرم می باشد، گیاه را از نور مستقیم خورشید دور نگه داشته و هنگام سرد شدن هوا، در محل گرمتری در خانه از آن مراقبت کنید.

در اطراف گل دندروبیوم خود گردش هوا ایجاد کنید، زیرا تهویه سبب جلوگیری از پیش آمدن مشکلات قارچی و آلودگی های ایجاد شده از حشرات بر روی گیاه شده و از هجوم بیماری های گل ارکیده جلوگیری می کند.

لازم به ذکر است در صورت هجوم بیماری ها به گیاه، امکان تکثیر گل ارکیده ی مذکور وجود نخواهد داشت.

برای تهویه بهتر گیاه پیشنهاد می شود تا فضای 13 سانتی متری اطراف گیاه خالی از اشیا باشد تا تهویه بیشترین اثر ممکن را بر روی گیاه داشته باشد.

برای تهویه در اطراف گیاه می توانید از پنکه کوچک رومیزی جهت انجام این کار استفاده کرده و اطمینان حاصل نمایید که گردش هوا سبب راکد ماندن بخشی از آب آبیاری بر روس سطح خاک نمی شود.

گیاه دندروبیوم بر خلاف گل ارکیده فالانوپسیس نیاز بیشتر به نور خورشید دارد بنابراین توصیه می شود از گلدان در نزدیکی پنجره و یا محلی که دارای سایه جزئی است، نگهداری کنید.

اصول نگهداری گل دندروبیوم

گل ارکیده دندروبیوم
گل ارکیده دندروبیوم

آب دهی به گیاه، اولین نکته مهم در نگهداری گل ارکیده دندروبیوم می باشد به طوری که زمان آب دهی به گیاه تقریبا هر هفته و یا هر دو هفته یکبار می باشد.

برای تشخیص دقیق زمان آبیاری گیاه می بایست اجازه دهید تا 2/5 سانتی متر از بالای مخلوط خاک خشک شده و سپس گیاه را آبیاری کنید. لازم به ذکر است برای جلوگیری از آسیب رسیدن به گیاه، زمان آبیاری گل ارکیده دندروبیوم صبح پس از طلوع آفتاب انجام شود، به طوری که با فرا رسیدن شب برگ های گیاه کاملا خشک شده باشد.

نیاز به عناصر غذایی در دندروبیوم نسبت به ارکیده فالانوپسیس بالاتر بوده و توصیه می شود هر بار همراه با آب آبیاری گل ارکیده، گیاه تغذیه کودی شود.

برای کوددهی می توانید از کود سه بیست npk با یک چهارم توان توصیه تولید کننده استفاده نمایید. برای ارتقای سلامتی گیاه پیشنهاد می شود پس از سه مرتبه کوددهی (سه هفته)، در مرتبه چهارم کود را به صورت کامل و بدون رقیق شدن در اختیار گیاه قرار دهید.

رطوبت محیطی مناسب جهت رشد بهتر گل دندروبیوم، حد فاصل 50 تا 70 درصد می باشد، از این رو توصیه می شود با قرار دادن یک سینی آب در زیر گلدان اقدام به تامین رطوبت مناسب گیاه شود.

پس از اتمام گلدهی در گیاه، توصیه می شود ارکیده دندروبیوم هرس شود. برای انجام هرس می بایست ساقه را بالاتر از محل گلدهی با زاویه 45 درجه برش داده که این عمل سبب تقویت گلدهی در گیاه برای دوره های آتی می شود.

نکات مهم پرورش گل ارکیده دندروبیوم

  • در صورت مشاهده خشک شدن برگ ها و یا ساقه گیاه، می بایست اقدام به هرس گل ارکیده کنید و با تامین رطوبت محیطی مناسب، از خشک شدن بیشتر برگ های دیگر گیاه جلوگیری کنید.
  • در صورت زرد شدن برگها، گل ارکیده دندروبیوم را در مکانی که نور خورشید نسبت به مکان فعلی کم تر و دمای آن خنک تر می باشد نگهداری کنید، زیرا علت زرد شدن برگ ها در گیاه، آفتاب سوختگی و شوک گرمایی می باشد. در صورتی که با جابجایی گلدان مشکل زردی برگ در گیاه رفع نشد، می بایست ریشه ها را بررسی کرده از عدم پوسیدگی آنها به دلیل آبیاری بیش از حد اطمینان حاصل فرمایید.
  • با مشاهده آسیب حشرات و ایجاد آلودگی توسط آنها، می بایست مقداری پنبه را با الکل آغشته کنید و با حذف فیزیکی و پاک کردن آلودگی حشرات با پنبه از گیاه خود مراقبت کنید. لازم به ذکر است برای رفع کلی آلودگی حشرات می بایست عمل ذکر شده هر دو روز یکبار تا پاک شدن کامل آلودگی ها ادامه داشته باشد و توصیه می شود برای آغشته کردن پنبه با الکل، هرگز از اتانول و متانول استفاده نشود.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد پرورش و نگهداری دندروبیوم سوالی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 6 میانگین امتیازات: 3.3]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy