کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

زمان کود دهی گل ارکیده + معرفی کود مایع برای گل ارکیده

42

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به نکات آموزشی در جهت تهیه کود مناسب برای گل ارکیده فالانوپسیس از انواع گل آپارتمانی و زمان کود دادن مناسب به آن می پردازم که همگی تاثیر مستقیم بر روی سلامت گل ارکیده فالانوپسیس شما دارد زیرا کوددهی یکی از عوامل مهم برای حفظ کیفیت غنچه گیاه و همچنین تشویق گیاه به گلدهی است.

کوددهی گل ارکیده فالانوپسیس فوائد زیادی برای این گل دارد اما کود دادن نمی تواند گیاهی که شدیداً آسیب دیده است را درمان کند و فقط می تواند در حفظ کیفیت مثمر ثمر باشد.

برای کود دادن به ارکیده فالانوپسیس باید از کود مناسب همین گیاه استفاده نمود زیرا برخی کودهای موجود در بازار، دوز بالایی از بعضی عناصر را در خود دارند که به کودهای قوی معروف می باشند و برای ارکیده فالانوپسیس مناسب نیستند.

برخی بر این باورند که با یکبار استفاده از این کودها در آب آبیاری گل ارکیده، نیاز غذایی و کودی گیاه برای یک ماه تامین خواهد شد. اما این باور غلط بوده و بهتر است از کودهای سبک با تعداد دفعات بیشتری در آبیاری استفاده گردد.

علت تاکید من بر استفاده نکردن از کودهای قوی این است که در آبیاری بعدی به مرور کود مصرفی به انتهای گلدان هدایت شده و در صورتی که گلدان دارای سوراخ های زهکشی باشد، این کود از گلدان و دسترس گیاه خارج شده و در خاک باقی نمی ماند.

حال در صورتی که از کودهای ضعیف استفاده گردد همواره کود به صورت تازه در خاک موجود بوده و در دسترس گیاه قرار می گیرد، در نتیجه جذب عناصر غذایی در ریشه های گل ارکیده فالانوپسیس بسیار بالا خواهد بود.

کود هایی با فرمولاسیون ضعیف که مناسب گل ارکیده فالانوپسیس از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی باشند در بازار موجود هستند که در انتهای مقاله به آن اشاره خواهم کرد و به عنوان راه حل جایگزین در صورتی که امکان خرید این نوع کود ها وجود نداشت، می توان از کودهای قوی به صورت کاملا رقیق باتعداد دفعات آبیاری بیشتر استفاده نمود.

کود های ضعیف مناسب گل ارکیده فالانوپسیس دارای طیف وسیعی از عناصر ریز مغذی و درشت مغذی هستند که با توجه به ضعیف بودن کود، سرعت جذب کمتری نسبت به درشت مغذی ها دارد.

همان طور که قبلا بارها اشاره کرده ام ریشه های گیاه بیشتر از نیاز خود، عناصر غذایی را جذب نمی کنند پس بهتر است طوری عمل کنیم که گیاه همواره به کود دسترسی داشته باشد و به صورت آرام آرام عناصر غذایی را از طریق ریشه جذب کند. از طرفی به بواسطه این نوع کود دهی می توانیم از تجمع نمک و املاح در اطراف ریشه گل ارکیده فالانوپسیس جلوگیری کنیم.

لازم به ذکر است در پرورش گل ارکیده در گلخانه نیز از کودهای ملایم و سبک برای تغذیه گیاه استفاده می شود.

-کودهای پیشنهادی گل ارکیده –

چگونه باید برنامه کوددهی گل ارکیده فالانوپسیس را تنظیم کنیم ؟

برنامه کود دادن به ارکیده فالانوپسیس
برنامه کود دادن به ارکیده فالانوپسیس

در زمانی که گل ارکیده فالانوپسیس هنوز به مرحله ی گلدهی نرسیده باشد نیاز زیادی به کود ندارد یعنی مصرف کود گیاه نسبت به قبل از زمان گلدهی پایین تر خواهد بود و اوج کود دهی به گل در زمان تشکیل غنچه و گلدهی می باشد.

بهتر است در صورتی که گیاه هنوز به مرحله غنچه دهی نرسیده ، حدودا هر دو هفته یک بار از کود ضعیف استفاده شود. در صورتی که گیاه نزدیک به مرحله غنچه دهی است (به فرض مثال یک ماه قبل از گلدهی) بهتر است کمی از کود قوی برای گل ارکیده فالانوپسیس استفاده کرده و قبل از گلدهی، کوددهی هر 18 تا 20 روز انجام شود.

علت انتخاب این دوره زمانی بیشتر به خاطر تغییر ترکیب فرمول ها در مراحل مختلف رشد است و تاکید می کنم زمانی که گیاه به مرحله گلدهی رسید و تشکیل غنچه داد بهتر است که حتی از کود ضعیف اوایل رشد هم استفاده نشود و فقط شرایط محیطی مناسب و آب خالی را برای گیاه فراهم کنیم.

در صورت رعایت نکته های گفته شده برای نگهداری گل ارکیده، حتما تعداد دفعاتی وجود خواهد داشت که آب خالی به گل ارکیده فالانوپسیس داده می شود که این امر باعث می شود خاک شسته شود و در صورتی که زهکشی خوب انجام شده باشد گل ارکیده فالانوپسیس در سری بعدی آبیاری می تواند به راحتی در اطراف ریشه خود به کود برای جذب دسترسی داشته باشد.

دیگر نکته مهم در برنامه کوددهی گل ارکیده فالانوپسیس عنصر درشت مغذی نیتروژن است. نیتروژن باید با درصد مناسب در کنار ریز مغذی ها در کود مایع ضعیف وجود داشته باشد تا بتوان از نیتروژن بهترین عملکرد جذب را تا قبل از گلدهی گل ارکیده فالانوپسیس (1 ماه قبل) گرفت و سپس تا یک ماه مانده به مرحله گلدهی از کودی استفاده کرد که درصد نیتروژن در آن پایین بوده و در عوض درصد پتاسیم آن بالا باشد، زیرا پتاسیم سبب گلدهی سالم و ماندگاری بیشتر خواهد شد.

لازم به ذکر است پس از گلدهی عناصر نیتروژن و پتاسیم تاثیر به سزایی در تکثیر گل ارکیده دارند و عدم وجود آنها این فرآنید را دچار مشکل خواهد کرد.

آیا در هر بار آبیاری گل ارکیده فالانوپسیس می توان از کود استفاده کرد ؟

کوددهی ارکیده فالانوپسیس
کوددهی ارکیده فالانوپسیس

همان طور که قبلا اشاره کرده ام نیازی نیست که همراه با آب آبیاری هر بار از کود ضعیف استفاده شود اما در صورتی این کار امکان پذیر است که همان کود ضعیف را بجای یک مرتبه آبیاری، در تعداد دفعات آبیاری بیشتر تقسیم کنیم دقیقا همان مسیری که در صورت نبودن کود ضعیف و استفاده از کود های قوی توصیه بنده بوده است.

ولی آنچه که در اینجا حائز اهمیت است آن بوده که گل ارکیده فالانوپسیس نیاز به یک دستور غذایی منظم دارد و در صورتی که گیاه دچار تغییر دستور غذایی شود اثرات مخربی همانند استرس به گیاه وارد می شود.

اما آنچه که تجربه نشان داده است استفاده نکردن هرباره کود مایع در آبیاری گل ارکیده فالانوپسیس است زیرا از طرفی آبی که به صورت خالی به گلدان ریخته می شود خود نیز دارای املاح بوده و در صورتی که شوری (EC)  آب خالی نیز بالا باشد، حتی احتمال تجمع نمک و املاح در اطراف ریشه وجود خواهد داشت.

توصیه می کنم در صورتی که یک گلدان گل ارکیده فالانوپسیس دارید و می خواهید مدت زیادی از زیبایی آن لذت ببرید بهتر است از آب معدنی به جای آب خالی برای آبیاری استفاده نمایید و همچنین در هر آبیاری از کود استفاده نکنید.

کود کیوتن مناسب گل ارکیده فالانوپسیس برای زمان گلدهی و قبل از آن است. در این کود عنصر نیتروژن برای رشد ساقه و انتقال عناصر دیگر برای رشد گل ارکیده فالانوپسیس نقش دارد. از کود کیوتن می توان یک ماه قبل از گلدهی به دلیل داشتن پتاسیم خوب و موثر جهت تقویت غنچه دهی استفاده کرد.

لازم به ذکر است فسفر موجود در کود کیوتن جهت تقویت و استحکام ریشه گل ارکیده فالانوپسیس نیز بسیار موثر است.

در کود کیوتن، اسید هیومیک نیز وجود دارد که در تامین ریز مغذی ها برای گل ارکیده فالانوپسیس بسیار نقش تعیین کننده ای دارد.

کوددهی گل ارکیده فالانوپسیس
کوددهی گل ارکیده فالانوپسیس

کود کیوتن 250 میلی لیتر در بسته های کوچک در بازار موجود بوده و می توان از آن برای تغذیه یک گل ارکیده فالانوپسیس خوب در مقاطع مختلف رشد استفاده کرد.

در پایان امیدوارم با رعایت نکات گفته شده در کود دادن به گل ارکیده فالانوپسیس بتوانید مراحل رشد و پرورش گیاه را به خوبی پشت سر بگذارید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد اشاره شده سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید تا دیگر همراهان سایت پرشیالرن نیز از آن بهره مند گردند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 9 میانگین امتیازات: 4.1]
۴۲ نظرات
  1. سینا می گوید

    Aya bad az goldehi niaz be moraghebate
    ???…ghazaii yani haman kod dehi darad ya kheir

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      دوست عزیز گل ارکیده فالانوپسیس زمانی که تشکیل غنچه داد و تا زمانی که غنچه ها بر روی ساقه هستند، نیاز به کود غذایی ندارد

    2. Nahid می گوید

      سلام وقت بخیر من دی ماه گل ارکیده خریدم الان نزدیک چهار ماه گل داشت والان گلهاش خشک شده وداره میریزه چ زمانی باید ب گلم کود بدم؟ بهترین کود برا ارکیده چ کودی هست؟نوع ارکیده نمیدونم چ نوعیه؟

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام
        وقت شما هم بخیر
        همون طور که به دوست عزیز قبلی گفتم بهترین حالت کوددهی ارکیده به شرح زیر هست:
        هر دو هفته یکبار کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ (۵ سی سی یا گرم در یک لیتر آب)
        ماهانه یکبار کود سه بیست ( ۵ سی سی یا گرم در یک لیتر آب).
        این روند باید تو ۱۲ ماه سال باشه اینطوری ریشه زایی گیاه به شدت زیاد می شه و دوران گلدهی بهتر.
        در غیر این صورت می توانید کود کیوتن رو برای گیاهتون تهیه کنید و هر ماه یکبار اون رو تقویت کنید.

        1. Nahid می گوید

          سلام ممنون از جواب گویی تون 🙏🏻
          گل ارکیده چ زمانی باید هرس بشه؟ و چگونه؟ وچکار باید کنیم ک پاجوش یا همون کیکی بده ؟ وروش تکثیرش چطوریه؟

        2. Nahid می گوید

          سلام کود کیوتن برای همه نوع ارکیده مناسب؟ وپیج معتبر برای این کود لطف میکنید

  2. آزی می گوید

    سلام دوست عزیز
    گل ارکیده من دوتا غنچه داره و میدونم در زمان گلدهی نباید کود داد اما یک مشکل داره و اون این که برگ های پایینی دارن زرد میشن چه باید کرد؟ ازت نمیشه داد چون گلدهی به تاخیر می افته و میدونم کمبود ازت و پتاسیم داره چون از علائم روی برگ های پیر کاملا مشهوده نمیدونم چه کنم.
    به نظرتون آب دهی خالی کافیه؟ همه برگ هاش از بین نره؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      در صورتی که محل نگهداری گیاه از لحاظ نور، رطوبت و دما مشکلی نداره پیشنهاد می کنم از کود ۱۰-۱۰-۱۰ با یک چهارم توان توصیه تولید کننده در آب محلول کنید و در اختیار گیاه قرار بدید.

      1. ایلین می گوید

        با سلام
        گل ارکیده من در حال حاضر ۶ تا گل داره و سه تا غنچه و یک برگ جدید .دو هفته یکبار آبیاریش میکنم و با فاصله یک متر از پنجره نور میتابه و جهت گلدان رو عوض میکنیم که به همه قسمت ها نور بخوره و تا حالا کود داده نشده اما دو تا از برگاش اخیرا زرد شده باید چه کار کرد ؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام دوست عزیز
          درجه حرارت محیط چقدر هست و اینکه آیا گیاه رو غبارپاشی می کنید یا خیر؟

  3. آسمان می گوید

    سلام، آیا کود رشد و کود گلدهى گرین گروت تفاوت زیادى دارن؟
    ارکیده من به تازگى ساقه گل دهنده ش داره رشد مى کنه و ١٠ سانت شده و هنوز به غنچه و گل دادن نرسیده. پارسال هم بعد از اتمام گلدهى کودیارى انجام ندادم و فکر مى کنم ضعیف شده چون از وقتى ساقه شروع کرده به رشد، دوتا برگش داره زرد میشه. اشکال داره الان بهش کود رشد بدم؟ چون فقط کود رشد در دسترس دارم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام بله دوست عزیز
      فرمول کودها بر اساس دوره رشد گیاه متفاوت بوده و لازم هست برای هر دوره رشد از کود مخصوص همان دوره استفاده بشه با این حال بهتر است اگر برای شما مقدور است در این مرحله با توجه به زردی برگهای گیاه، از کود ۱۰-۱۰-۱۰ در این مرحله استفاده کنید.

      1. آسمان می گوید

        خیلى ممنون از پاسخ شما، فقط این کود را بصورت آنلاین میشه تهیه کرد؟ من در فروشگاه هاى آنلاین فقط فروش عمده کود ١٠-١٠-١٠ را دیدم

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم دوست عزیز.
          اگر در تهران هستید می تونید این کود را از بازار گل محلاتی و امام رضا تهیه فرمایید.
          در غیر این صورت می تونید انلاین اون رو سفارش بدید و اگر بنا به دلایلی در خرید اون موفق نشدید، می تونید از کود جایزگین ۲۰-۲۰-۲۰ با نیمی از توان به توصیه تولید کننده کود استفاده کنید.

  4. زیبا می گوید

    سلام،
    ممنون از راهنماییتون.
    چطور میشه برای ارکیده کود خانگی درست کرد.
    با تشکر.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      مقداری از پشت پوست موز را برداشته و در آب حل کنید و هفته ای یکبار در اختیار گیاه قرار بدید.

  5. زیبا می گوید

    ممنون از شما.
    من برای آب دهی هر ۱۴ روز یکبار از دو غالب یخ از نشاسته برنج استفاده میکنم. آیا درست است؟ و میشه با اب موز با هم استفاده بشه؟ ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز
      بهتر است در درجه اول اگه براتون مقدور هست از آب معدنی استفاده کنید و در صورتی که تمایل به انجام این کار ندارید بهتر است آب شیر خانه را ۲۴ ساعت قبل از آبیاری در هوای آزاد بگذارید تا مقداری از املاح مضر اون کاسته بشه و سپس پشت پوست موز رو با قاشق جدا کنید و در اون حل کرده و در اختیار گیاه قرار بدید.
      ترکیب نشاسته ای که شما می فرمایید در کنار حل شدن با پشت پوست موز، به گیاه شما صدمه خواهد زد.

  6. گلسا می گوید

    سلام خسته نباشید
    ارکیده ی من ۱۰تا گل داشت و یک غنچه حدودا یک ماه پیش خریدم
    تمام گل ها ریخت و غنچه باز شد ولی ساقه ی بالای غنچه که باید رشد کنه همینجوری مونده و رشد نداره یکی از برگ ها لکه سیاه کوچیک روش داره من چیکار باید کنم هفته ای دوبار ابیاری میشه و نور غیرمستقیم داره

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام ممنونم
      لطف بفرمایید نوع خاک گلدان ارکیده، مقدار رطوبت و دمای محیطی را بفرمایید تا بتونم راهنمایی صحیحی کنم.

    2. امیر می گوید

      سلام استاد من دوماه است که یک گلدان گل ارکیده ی فلانوپسیس دارم که هفته ای ۲ بار با یخ ابیاری میکنم و اون رو در گلدان شیشه ای بدون زهکش قرار دادم در فاصله ی یک متری از پنجره جنوب غربی که از پنجره و پرده میگذرد

      اول میخواستم بدونم با اینکه توی این دوماه مشکلی نداشته که از لحاظ ابیاری و گلدان و نور مشکلی نداره و درست است

      ودوم من کود های ۲۰.۲۰.۲۰ و کود کامل رویش شامل عناصر ( نیتروژن. فسفر. پتاس.کلسیوم منیزیوم. منگنز. مس. اهن. روی. ماده الی. کربن الی. هیوم یک. فولویک.) را دارم و میخواستم بدونم برای الان و هر موقع در سال باید چه مقدار _ و چقدر به چقدر _ و از کدام کود ابیاری کنم

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام دوست عزیز
        گل ارکیده ی خودتون رو با یخ آبیاری نکنید آب سرد سبب وارد شدن استرس به گل ارکیده میشه بهتر است آب آبیاری رو چند ساعت در فضای آزاد قرار بدید و پس از اونکه با دمای محیط وفق پیدا کرد در اختیار گیاه قرار بدید.
        برای سلامتی گل ارکیده ی خودتون بهتر است برای گیاه از گلدون دارای سوراخ زهکشی استفاده کنید.
        در زمان پیش از گلدهی و در دوران گلدهی با یک دوم توان کود گیاه رو تغذیه کنید (دو هفته یکبار)
        در زمان پس از گلدهی ارکیده رو با یک چهارم توان کود تغذیه کنید.(سه هفته یکبار و ماکزیمم ماهی یکبار).
        کود هم ۲۰ ۲۰ ۲۰ مناسب هست فقط همون طور که اشاره شد با دوز کمتر از اون چیزی که تولید کننده پیشنهاد کرده استفاده کنید.

  7. افسانه محیط می گوید

    سلام جناب فتاخ زاده گرامی , یک باکس سه تا گلدونی خیلی بزرگ, از گل فروشی معروف تهران خریدم , که سه تا گلدون در یک باکس سرامیک سفید سنگین با کلی از این چوب پنبه های سنگی شکل رویش ,,,,,,, اولش که خیلی زیبا بود گفتند در سایه و نور کم یک روز در میان یک لیوان آب معدنی ,,,,,, گاهی هم از رطوبت حمام استفاده کنید .
    الان بعد از یک ماه ونیم همه ی گلهاش که ریخت سه تا چهار تا برگ زرد کرد ,,,,, امروز با هماهنگی با گل فروشی مربوطه با اسنپ دادم و توقف را چهل و پنج دقیقه زدم ,,,,,, گفتم حس می کنم خیلی با این گلدان بزرگ سرامیکی و سنگ نما ها خفگی داره ,,,,,,,,,, گفتند نه ,,,,,, یک قیچی زدند ساقه ها را دادند به راننده اسنپ اصلا ریشه های توی پوست درخت و زغال را نگاه نکردند گفتند میذاری توی یک جای پر نور بدون آفتاب مستقیم ,,, دو روز در میان یک لیوان آب,,, بعدش من زنگ زدم که فکر می کردم دقیق تر به گل گرانقیمت خیلی بزرگی که به من دادید میرسید ,,,, گفتند لازم نداشت پرسیدم کود گفتند کریستالو ,, بگید راننده برگرده بهش بدهیم ,,,,,,,,,, طولانی شد ببخشید ,,,,,, حالا شما بگید چیکار کنم و راهنمایی ام کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      ببینید آبیاری یک روز در میان برای گل ارکیده زیاد هست اون که گفتن آب معدنی صحیح هست و شما بهتره که هفته ای یکبار گیاه را آبیاری کنید البته اگر خاک کوکوپیت و پرلیت هست
      چون فرمودید گل فروشی معروف اونها قاعدتا باید از کوکوپیت و پرلیت استفاده کنند.
      بحث خفگی داخل که می فرمایید گلدان ارکیده اگر حالتی باشه که ریشه ها رو پوشش بده مشکلی نداره ولی بهتر هست که گلدان شفاف باشه.
      شما باید گل ارکیده رو با فاصله ی یک متری از پنجره قرار بدید و هر ۴ ساعت گلدون رو بچرخونید که نور به یک شکل به تمامی نقاط گیاه برسه … نور هم باید غیر مستقیم باشه و از پرده و پنجره خونه عبور کرده باشه چون تو فصل تابستون قرار داریم و طول روز و لوکس نوری بالا هست.
      کود هم من به نظرم بهتر هست از کود ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید ولی با یک چهارم توان پیشنهاد تولید کننده و هفته ای یکبار با آبیاری در اختیار گل ارکیده قرار بدید.
      رطوبت حمام خیلی خطرناک هست و به گیاه شوک وارد می کنه و از طرفی مقطعی هست. بهتره با دستگاه بخور رطوبت رو تامین کنید برای ارکیده و یا یک سینی زیر گلدون قرار بدید آب آبیاری که خارج شد با تبخیرش رطوبت ایجاد شه و هر وقت سینی از آب خالی شد مجددا تنها سینی رو آبیاری کنید.

  8. امیر می گوید

    سلام استاد من دوماه است که یک گلدان گل ارکیده ی فلانوپسیس دارم که هفته ای ۲ بار با یخ ابیاری میکنم و اون رو در گلدان شیشه ای بدون زهکش قرار دادم در فاصله ی یک متری از پنجره جنوب غربی که از پنجره و پرده میگذرد

    اول میخواستم بدونم با اینکه توی این دوماه مشکلی نداشته که از لحاظ ابیاری و گلدان و نور مشکلی نداره و درست است

    ودوم من کود های ۲۰.۲۰.۲۰ و کود کامل رویش شامل عناصر ( نیتروژن. فسفر. پتاس.کلسیوم منیزیوم. منگنز. مس. اهن. روی. ماده الی. کربن الی. هیوم یک. فولویک.) را دارم و میخواستم بدونم برای الان و هر موقع در سال باید چه مقدار _ و چقدر به چقدر _ و از کدام کود ابیاری کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      به پرسش شما پاسخ داده شد.

  9. ثغولی می گوید

    سلام چهار پیاز ارکیده خریدم برای شروع که گل خوبی داشته باشم چه کنم ؟ از پاسخ دهی شما سپاس گذار می شوم.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاه رو در گلدون قرار داده و برای چند ماه شرایط محیطی ایده آل رو برای اون فراهم کنید.
      در سایت پرشیالرن در قسمت مقالات گل ارکیده به تمامی نکات لازم جهت نگهداری گیاه اشاره شده است.

  10. Hani می گوید

    سلام وقتتون بخیر معذرت میخوام من قبل از عید ارکید خریدم و یکی از غنچه هاشم وقتی اوردم خونه باز شد اما الان چند روزیه تک ب تک شروع کردند به ریختن گل ها تا امروز که همشون ریخت و من از بیخ ساقه هرس کردم چون حس کردم که خشک شده ساقش تا همون بیخ ، من رطوبت و ایناشم با دستگاه بخور سرد تامین میکردم و همچنین جزیره از وقتی هم خریدم یکبار ابیاریش کردم میخواسم بدونم الان که تازه کلاش ریخت احتیاجی داره که کود بدم بهش؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      بله دوست عزیز
      گیاه شما برای احیا و ادامه رشد نیاز به کود داره.
      عناصر نیتروژن و فسفر الان برای گیاه شما نقش حیاتی دارند

  11. بهروز می گوید

    با سلام وقت بخیر
    من اوایل اسفند ارکیده گلداری رو خریداری کردم و تو قاب شیشه ای که تهش سوراخدار هست گذاشتمش که خاکش هم پوست درخت با سنگدونه بود که زهکشی مناسب داشت هر ۷ الی ۸ روز آبیاری میکردم فقط بخاطر دو تا غنچه ای که بازنشده بود ۱۲ روز پیش از کود گل دهی گرین گروت زدم و بازم به اشتباه بخاطر راهنمایی گل فروش همون کود رو دو روز پیش زدم الان تمام گل هاش ریخته و فکر کنم کود سوزوندهتش البته چند بار شستمش
    لطفا برای رسیدن به گلدهی دوباره منو راهنمایی کنین و ضمنا بعد از احیا چه موقع از کود گل دهی و چه موقع از کود رشد گرین گرت استفاده کنم
    ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      میزان درجه حرارت شب و روز رو بفرمایید و اینکه از چه مقدار (دوز) کود استفاده کردید در چقدر آب؟

      1. بهروز می گوید

        درجه حرارت اتاق رو دقیق نمیدونم ولی دمای معمولی اتاق که ا متر از پنجره جنوبی فاصله داره و مقدار کود مایع طبق دستورالعمل نوشته شده ۲درب در نیم لیتر آب

        1. بهروز می گوید

          درجه حرارت اتاق رو دقیق نمیدونم ولی دمای معمولی اتاق که ا متر از پنجره جنوبی فاصله داره و مقدار کود مایع طبق دستورالعمل نوشته شده ۲درب در نیم لیتر آب

          1. سینا فتاح زاده می گوید

            میزان کوددهی شما خیلی زیاد بوده (هم به لحاظ دوز هم تعداد دفعات مصرف) فعلا بهتره تا اخر اردیبهشت از کود استفاده نکنید و پس از اردیبهشت ماهانه یکبار از کود استفاده کنید (۱۰ سی سی یا گرم در یک لیتر آب).

  12. مهنوش قائمی می گوید

    سلام
    من ۴ تا ارکیده نشایی دارم یکیشون ساقه گل داده. الان از چه کودی براشون میتونم استفاده کنم که به رشد و ریشه دهیشون کمک کنه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      هر دو هفته یکبار کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ (۵ سی سی یا گرم در یک لیتر آب)
      ماهانه یکبار کود سه بیست ( ۵ سی سی یا گرم در یک لیتر آب).

      1. Nahid می گوید

        سلام ممنون از جواب گویی تون 🙏🏻
        گل ارکیده چ زمانی باید هرس بشه؟ و چگونه؟ وچکار باید کنیم ک پاجوش یا همون کیکی بده ؟ وروش تکثیرش چطوریه؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          هم راجع به هرس و هم تکتیر تو بخش گل ارکیده مقالات مرتبط هست.
          برای تولید پاجوش باید گیاه رو منظم کوددهی کنید و شرایط نگهداریش رو ایده آل نگه دارید.

  13. Nahid می گوید

    سلام کود کیوتن برای همه نوع ارکیده مناسب؟ وپیج معتبر برای این کود لطف میکنید

  14. روشنی می گوید

    سلام من دوتا جوانه ارکیده یه یکیشون دو برگی و یکی سه برگی است خریدم و فعلا از خاک خارج کردم و در آب جوشیده سر شده گداستم تا خاک مناسب تهیه کنم.میتونم با هیومیک اسید گیاهم رو تقویت کنم و اینکه بعد از تهیه خاک باید همه ی ریشه ها در خاک باشند ?

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام بهتر هست با دستگاه بخور رطوبت ریشه هارو تامین کنید حضور دائمی ریشه ها در آب باعث پوسیدگی اونها میشه.
      از اسید هیومیک فعلا استفاده نکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy