کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چرا آگلونما رشد نمیکند + آموزش درمان توقف رشد گیاه آگلونما با سینا فتاح زاده

1

چرا آگلونما رشد نمیکند ؟ توقف رشد گیاه آگلونما دلایل متقاوتی دارد که از جمله آنها می توان به نور و درجه حرارت نامناسب محل نگهداری آگلونما، کوددهی و آبیاری غیر اصولی گیاه، رطوبت محیطی بسیار کم، هجوم آفات و بیماری های قارچی به اگلونما و همچنین فرسوده شدن خاک گلدان و یا کوچک بودن فضای گلدان برای رشد ریشه های گیاه اشاره نمود.

در ارتباط با پرسش مطرح شده یعنی چرا آگلونما رشد نمیکند می توان گفت دلیل و یا علت رشد نکردن آگلونما هر موردی که باشد، برای درمان و احیا آگلونما راه حل های مناسبی وجود دارد به همین جهت ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت توقف رشد گیاه آگلونما را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب سریعا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور نامناسب محل نگهداری با چه مکانیسمی سبب رشد نکردن آگلونما می شود ؟

رشد نکردن آگلونما
رشد نکردن آگلونما

اگلونما گیاهی است که در نور غیر مستقیم و کامل خورشید بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین با توجه به این شرایط می بایست فاصله گلدان گیاه تا پنجره مناسب باشد.

اگر فاصله گلدان گیاه تا پنجره بیشتر از دو متر است، شک نداشته باشید که علت رشد نکردن آگلونما شما به خاطر شرایط نوری نامناسب است از این رو برای احیا آگلونما پیشنهاد می شود طی چندین مرحله فاصله گلدان گیاه را تا پنجره کاهش دهید تا این میزان فاصله در حدود دو متر تنظیم شود.

گاهی اوقات فاصله گلدان گیاه تا پنجره مناسب است اما چون اگلونما در طول روز هشت ساعت نور مناسب خورشید را دریافت نمی کند، علاقه ای به افزایش رشد ندارد بنابراین در این حالت باید محلی را برای نگهداری گیاه تان در خانه انتخاب کنید که در آنجا هشت ساعت نور مناسب و فیلتر شده خورشید وجود داشته باشد.

وجود نور مناسب خورشید در محل نگهداری گیاه باعث می شود (چه به لحاظ ساعات نوری، چه به لحاظ طیف نوری) برگ های آگلونما به خوبی عمل فتوسنتز را انجام داده و برای انجام فرآیندهای متابولیکی گیاه انرژی تامین کنند بنابراین اگر می خواهید شاهد درمان توقف رشد گیاه آگلونما خود باشید، بهتر است حتما نور مناسب را برای گیاه تان تامین کنید.

لازم به ذکر است سوای توقف رشد گیاه از دیگر خسارات نور نامناسب می توان به سوختگی برگ ها (زمانی که فاصله کمتر از دو متر باشد) و همچنین زردی برگ آگلونما (زمانی که فاصله بیشتر از دو متر باشد) اشاره نمود.

درجه حرارت بسیار بالا یا پایین محل نگهداری چگونه باعث توقف رشد گیاه آگلونما می شود ؟

علت توقف رشد گیاه آگلونما
علت توقف رشد گیاه آگلونما

گیاه اگلونما در محدوده دمایی 16 تا 26 درجه سانتی گراد بیشترین رشد و نمو خود را دارد.

بنابر آنچه که گفته شد اگر دما بیش از 26 درجه سانتی گراد شود، میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش می یابد که به دنبال آن آگلونما شما دچار استرس شده و روی افزایش رشد خودش تمرکز نخواهد داشت (تمام تلاش گیاه در این شرایط آن است که بتواند از اتلاف آب جلوگیری کند).

در نقطه مقابل افزایش دما نیز کاهش درجه حرارت به کمتر از 16 درجه، سبب لوله ای شدن برگ های گیاه می شود (که به شرح کامل آن قبلا در مقاله لوله شدن برگ آگلونما پرداخته ایم) و به واسه همین امر، رشد گیاه به طور کلی متوقف خواهد شد (رشد نکردن آگلونما به علت درجه حرارت سرد بیشتر در فصول سرد سال شایع است).

بنابر نکاتی که اشاره شد اگر می خواهید شاهد توقف رشد گیاه آگلونما خود نباشید، بهتر است دماسنج کوچکی را اطراف گیاه محبوب خود نصب کنید تا در صورت بروز نوسانات دمایی سریعا بتوانید برای احیا آگلونما خود قدم بردارید.

احیا آگلونما در زمانی که آبیاری آن اصولی انجام نمی شود

آگلونما گیاهی است که نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد اما این رطوبت خاک، هرگز نباید حالت غرقاب به خود به بگیرد.

در ارتباط با پرسش مطرح شده یعنی چرا آگلونما رشد نمیکند می توان گفت بهترین زمان برای آبیاری گیاه مذکور وقتی است که 15 سانتی متر سطح خاک گلدان خشک شده و هرگز رطوبتی نداشته باشد.

از طرفی دیگر بهترین حالت آبیاری گیاه اگلونما آن است که در زمان آبیاری به خوبی خاک گلدان در تمامی نقاط مرطوب شده و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبدهی گیاه مذکور متوقف شود.

آبیاری اگلونما اصول و تکنیک خاص خود را دارد بنابراین بر اساس آنچه که اشاره شد شما می بایست هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک اگلونما را بررسی کنید تا گیاه تان تنها در صورت لزوم آبیاری شود.

اگر میزان آبیاری گیاه بسیار کم یا ناچیز باشد، رطوبت به خوبی در برگ های اگلونما جریان نخواهد داشت که به دنبال این اتفاق گیاه دچار استرس شده و شما شاهد رشد نکردن آگلونما خود خواهید بود.

از سویی دیگر اگر میزان آبیاری گیاه بسیار زیاد باشد، به علت پوسیده شدن ریشه ها شما با توقف رشد گیاه آگلونما خود مواجه خواهید شد بنابراین قطعا بهتر است برای آبیاری گیاه محبوب تان با حداکثر دقت عمل نمایید تا گیاه شما تنها در زمان مناسب و به روش صحیح آبیاری شود (احیا آگلونما در زمانی که آبیاری بیش از حد باشد، بسیار سخت تر از وقتی است که آب در دسترس گیاه کم باشد).

لازم به ذکر است سوای توقف رشد گیاه از دیگر خسارات آبیاری نامناسب می توان به بی حال شدن برگ های آگلونما (زمانی که آبیاری کم باشد) و همچنین پاجوش نزدن اگلونما اشاره نمود (که به شرح کامل آن قبلا در مقاله چرا اگلونما پاجوش نمیزند پرداخته ایم).

چگونه برای احیا اگلونما خود از کودهای شیمیایی استفاده کنیم ؟

احیا اگلونما
احیا اگلونما

من سینا فتاح زاده بارها در مقالات نگهداری گیاهان آپارتمانی روی این موضوع تاکید داشته ام که با آب خشک و خالی نمی توان از این گیاهان در محیط خانه پذیرایی نمود.

آگلونما گیاهی است که برای رشد مناسب خود نیاز به چندین عنصر درشت و ریز مغذی دارد بنابراین در ارتباط با پرسش مطرح شده یعنی چرا آگلونما رشد نمیکند می توان گفت اگر می خواهید شاهد توقف رشد گیاه خود نباشید، بهتر است ماهانه یکبار گیاه مذکور را با کودهای کامل نظیر کود سه بیست مایع تغذیه کنید.

میزان مصرف کود سه بیست برای احیا اگلونما می بایست در هر نوبت کوددهی گیاه حدودا 15 سی سی باشد (یعنی به اندازه نصف درب بطری) تا گیاه به رشد حداکثری خود ترغیب شده و شما شاهد رشد روز افزون آن باشید.

هرگونه عبور از دوز مصرفی برای کوددهی گیاه، خطرات جبران ناپذیری را برای آن خواهد داشت به طوری که کوددهی زیاد با از بین بردن ریشه ها سبب از آویزان شدن برگهای آگلونما و کوددهی کم سوای کاهش رشد گیاه، باعث کوچک شدن برگ اگلونما شما خواهد شد.

رطوبت کم محل نگهداری چه ارتباطی با رشد نکردن اگلونما دارد ؟

آگلونما گیاهی است که منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد بنابراین جای تعجبی ندارد که گیاه برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت محیطی نسبتا بالا داشته باشد.

رطوبت محیط خانه در فصول گرم سال تا حدی برای گیاه آگلونما مناسب بوده و جایی برای نگرانی ایجاد نمی کند اما با فرا رسیدن فصول سرد سال به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی محیط خانه بسیار خشک می شود که در این مقاطع زمانی می بایست برای احیا اگلونما از رطوبت سازهای برقی و یا درست کرن کردن جزیره برای گیاه استفاده نمود.

رطوبت کم سبب می شود تا میزان اتلاف آب از داخل برگ های گیاه افزایش یابد که دقیقا به واسطه همین موضوع شما خواننده گرامی این مقاله از سایت پرشیالرن شاهد رشد نکردن اگلونما خود خواهید بود بنابراین پیشنهاد می شود در فصول سرد سال در آبیاری و تامین رطوبت برای گیاه تان به بهترین نحو ممکن عمل کنید.

چگونه آفات و بیماری ها با هجوم خود باعث توقف رشد گیاه اگلونما می شوند ؟

اگر روی برگ های گیاه خود نقاط سیاه و قهوه ای رنگی را مشاهده می کنید که این نقاط با هاله ای زرد رنگ احاطه شده اند، تردید نداشته باشید که علت توقف رشد گیاه اگلونما شما به خاطر بیماری های قارچی به گیاه بوده است که بر این اساس برای احیا اگلونما می بایست برگ های آسیب دیده گیاه را هرس و برگ های سالم و خاک گلدان را با قارچکش کاربندازیم ضدعفونی نمایید.

در پیرو صحبتم در ارتباط با هجوم آفات و امراض اگر شاهد چسبناک شدن برگ اگلونما تان هستید، در نظر خود داشته باشید که علت توقف و یا کاهش رشد اگلونما شما به خاطر هجوم آفات بوده است که بر این اساس برای درمان آگلونما می بایست برگ های گیاه را با فاصله 15 روز دو مرتبه با سم کنفیدور سم پاشی نمایید تا علائم به خوبی برطرف گردند.

لازم به ذکر است از دیگر خسارات هجوم آفات سوای کاهش رشد و چسبناک شدن برگ ها می توان به سوراخ شدن برگ اگلونما اشاره نمود.

فرسوده شدن خاک و کوچک بودن فضای گلدان برای رشد ریشه های اگلونما

اگر در زمان آبیاری گیاه تان مشاهده می کنید که آب زیر 10 ثانیه از پایین گلدان خارج می شود و یا به مدت 30 الی 40 ثانیه روی سطح خاک به حالت راکد باقی می ماند، شک نداشته باشید که علت توقف رشد گیاه آگلونما شما به خاطر کیفیت پایین خاک گلدان می باشد بنابراین شما می بایست سریعا دست به کار شده و خاک گلدان گیاه تان را تعویض کنید.

تعویض خاک گلدان اگلونما بهتر است در محیط خانه باشد تا اینکه گیاه جا به جا شده و در گلفروشی ها و یا گلخانه ها خاکش تعویض شود.

بهترین ترکیب خاک برای احیا آگلونما مخلوطی از پرلیت، کوکوپیت و پیت ماس است که به راحتی می توانید آنها را از بازارهای مربوطه تهیه کرده و در محیط خانه خاک اگلونما خود را تعویض کنید.

در زمان تعویض خاک اگر مشاهده کردید که ریشه های گیاه آسیب دیده هستند، بهتر است برای درمان اگلونما خود ریشه های آسیب دیده را هرس کنید (به شرح کامل هرس ریشه های گیاه قبلا در مقاله درمان پوسیدگی ریشه آگلونما پرداخته ایم).

در کنار موضوع اشاره شده اگر بیش از 1/5 سال است که از گیاه خود مراقبت می کنید اما تا به حال گلدان آن را عوض نکرده اید، در نظر خود داشته باشید که علت رشد نکردن آگلونما شما به خاطر کم بودن فضا برای توسعه ریشه های اگلونما می باشد از این رو برای رفع این مشکل توصیه می شود گلدان جدیدی را برای گیاه خود خریداری نمایید به طوری که گلدان جدید تنها دو سایز از گلدان قبلی یا فعلی گیاه بزرگتر باشد.

در ارتباط با پرسش مطرح شده یعنی چرا آگلونما رشد نمیکند باید عرض کنم اگر گلدان خریداری شده بیش از حد بزرگ باشد، احتمال مرگ کامل گیاه قوت خواهد گرفت.

امیدواریم این مقاله به شما همراه گرامی سایت پرشیالرن کمک کرده باشد تا در یافتن جواب پرسش چرا اگلونما رشد نمیکند به بهترین نحو ممکن عمل و هر چه سریعتر گیاه خود را احیا کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر کاهش رشد گیاه و یا نحوه درمان آگلونما خود سوالی دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 42 میانگین امتیازات: 4]
1 نظر
  1. زهرا می گوید

    سلام وقت بخیر گیاه آگلونما قرمز دارم برگهای آن یکی یکی تغییر رنگ داده و آویزان می شود خیلی نگران هستم😔ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy