کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونه آویزان شدن برگهای آگلونما را درمان کنیم ؟ (مناسب برای همه گونه ها)

4

آویزان شدن برگهای آگلونما دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به کم یا زیاد بودن درجه حرارت محل نگهداری گیاه، رطوبت بسیار کم، آبیاری نامناسب، کوددهی غیر اصولی و همچنین هجوم آفات و بیماری های قارچی به گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت آویزان شدن برگهای آگلونما را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب، سریعا آن را احیا کنید و از پرورش گیاه آگلونما خود برای مدت های طولانی تری لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری نامناسب شایع ترین علت آویزان شدن برگهای آگلونما

علت آویزان شدن برگهای آگلونما
علت آویزان شدن برگهای آگلونما

اگر میزان آبیاری آگلونما بسیار زیاد باشد، محیط خاک مخصوصا در اطراف ریشه ها مملو از رطوبت اضافی شده که دقیقا به واسطه همین موضوع، ریشه های گیاه وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند زیرا میزان اکسیژن رسانی به آنها بسیار کم می شود.

در نقطه مقابل آبیاری زیاد اگر میزان آب دهی آگلونما بسیار کم باشد (یعنی کمتر از آستانه تحمل گیاه)، رطوبت مناسب به برگهای گیاه از طریق آوند ها منتقل نمی شود و برگ های گیاه برای تبخیر و تعرق و همچنین انجام فرآیندهای متابولیسمی خود دچار مشکل می شوند.

بهترین زمان آبیاری آگلونما موقعی است که 10 سانتی متری سطح خاک گلدان به طور کامل خشک باشد و از سوی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که آب به صورت آهسته و پیوسته وارد مخلوط خاک گلدان شود و تمامی نقاط آن را به طور یکسان مرطوب کند و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آب دهی آگلونما متوقف شود.

بنابر آنچه که اشاره شد نتیجه می گیریم که نباید برای آبیاری گیاه محبوب مان برنامه ریزی مشخصی داشته باشیم و می بایست هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کرده و تنها در صورت لزوم گیاه خود را آبیاری کنیم که بر این اساس شاید نیاز باشد هر 4 روز یکبار و گاهی هر 15 روز یکبار گیاه خود را آبیاری کنیم.

اگر روند آبیاری گیاه شما با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد، مطئمن باشید علت آویزان شدن برگهای آگلونما شما به خاطر آبیاری نامناسب و غیر اصولی گیاه می باشد که برای احیا آگلونما تنها کافیست به آن عشق و علاقه بیشتری داشته باشید و آن را در زمان و به روش صحیح آبیاری کنید.

لازم به ذکر است از دیگر خسارات آبیاری زیاد می توان به زردی برگ آگلونما و از دیگر خسارات آبیاری کم می توان به لوله شدن برگ آگلونما اشاره نمود.

درجه حرارت بالا و پایین چگونه باعث آویزان شدن برگ های گیاه می شود؟

آویزان شدن برگهای آگلونما
آویزان شدن برگهای آگلونما

آگونما از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نشده و در محدوده دمایی 13 تا 27 درجه سانتی گراد بهترین عمکلرد خود را دارد تا به رشد حداکثری اش ترغیب شده و مشکلی در فرآیندهای متابولیسمی آن رخ ندهد.

اگر دما بیش از 27 درجه سانتی گراد شود، میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه به شدت افزایش می یابد زیرا گیاه به ریشه ها دستور می دهد تا رطوبت بیشتری را از خاک گلدان جذب کنند که در صورت ادامه این روند یعنی همچنان بالا بودن درجه حرارت، کار به جایی می رسد که دیگر ریشه ها توانایی تامین نیاز گیاه را ندارند و دقیقا به واسطه همین موضوع شما شاهد آویزان شدن برگهای آگلونما خود خواهید بود.

از سویی دیگر اگر درجه حرارت کمتر از 12 درجه سانتی گراد شود، گیاه دچار استرس و یا تنش شده و سریعا مکانیسم دفاعی یا بقا را درون خود فعال می کند در نتیجه برای آنکه هیچگاه گیاه شما دچار چنین مواردی نشود بهتر است در محل نگهداری آن دماسنج کوچکی نصب باشد (مخصوصا در فصول تابستان و زمستان) تا بتوان از آخرین وضعیت دمایی محل پرورش و نگهداری گیاه آگاهی لازم را داشت.

آگلونما گیاهی است که نیاز به رطوبت دارد

از دیگر علت آویزان شدن برگهای آگلونما می توان به کمبود رطوبت محل نگهداری گیاه اشاره نمود.

آگلونما گیاهی است که منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد در نتیجه جای تعجبی ندارد که گیاه نیاز به رطوبت در حد متوسط یعنی حدودا 50 درصد داشته باشد.

وقتی هوای اطراف گیاه بسیار خشک باشد (مخصوصا در فصول سرد سال به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی)، برگ ها مجبور هستند تا رطوبت بیشتری را از خود خارج کنند در نتیجه بهتر است همیشه رطوبت مناسب در اطراف گیاه وجود داشته باشد.

ساختن جزیره برای گیاه و همچنین قرار دادن یک ظرف آب خالی کنار گلدان آگلونما که با تبخیر آب داخل ظرف رطوبت اطراف گیاه افزایش یابد، از جمله راهکارهای افزایش رطوبت برای گیاه آگلونما هستند.

پیشنهاد بنده به شما خواننده گرامی این مقاله آن است که برای افزایش رطوبت آگلونما هرگز و هرگز برگ های آن را با آب اسپری نکنید زیرا میزان تهویه در خانه های امروزی بسیار کم بوده و همین امر موجب می شود تا بیماری گیاهان آپارتمانی به آگلونما شما هجوم بیاورند زیرا همان طور که اطلاع دارید زمانی که درجه حرارت مناسب و از سویی دیگر بستر بسیار مرطوب وجود داشته باشد، احتمال هجوم قارچ ها افزایش می یابد.

کوددهی غیر اصولی باعث آسیب دیدن برگ های آگلونما می شود

بهترین حالت استفاده از کود گیاهان آپارتمانی برای آگلونما ماهانه یکبار در فصول بهار و تابستان و هر 45 روز یکبار در فصول پاییز و زمستان است به طوری که دوز مصرفی در هر بار کوددهی گیاه، باید 10 سی سی یا 10 گرم در یک لیتر آب باشد.

اگر میزان کوددهی آگلونما زیاد باشد، نوک برگ ها دچار سوختگی شده و سپس برگ ها آویزان خواهند شد و از سویی دیگر اگر میزان کوددهی گیاه مذکور بسیار کم باشد، عناصر کمتری به برگ های گیاه می رسد که در این حالت در درجه اول برگ ها رنگ پریده شده و سپس به مرور زمان آویزان و یا پژمرده خواهند شد.

اگر روند کود دادن آگلونما شما چه به لحاظ تعداد دفعات و چه به لحاظ دوز مصرفی با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد، مطمئن باشید علت آویزان شدن برگهای آگلونما شما به خاطر کوددهی نامناسب می باشد.

اگر کوددهی گیاه زیاد بوده است تنها کافیست خاک گلدان را دو مرتبه با آب ولرم شستشو دهید تا نمک های اضافی حاصل از کوددهی گیاه از انتهای گلدان خارج شوند و اگر میزان کوددهی گیاه بسیار کم بوده است، برای احیای گیاه تان می بایست کوددهی آن را از هم اکنون آغاز کنید.

هجوم آفات دیگر دلیل آویزان شدن برگهای آگلونما

دلیل آویزان شدن برگهای آگلونما

اگر روی برگ های گیاه خود نقاط عسلک مانند، چسبناک و سوراخ های ریز نامنظم را مشاهده می کنید که دقیقا در همان نقاط برگ های گیاه حالت افتادگی پیدا کرده اند، مطمئن باشید دلیل آویزان شدن برگهای آگلونما شما به خاطر هجوم آفات گیاهان خانگی بوده است.

برای احیا گیاه پیشنهاد می شود لکه های چسبناک و آلوده را با یک پارچه تمیز و مرطوب از روی برگ های گیاه دوست داشتنی خود پاک کنید و سپس در صورت مشاهده آفات، آنها را با سموم مالاتیون و یا دیازنون با رعایت دوز مناسب از بین ببرید (دوز مصرفی توصیه خود تولید کننده محصول باشد).

بیماری های قارچی چگونه باعث آویزان شدن برگ های گیاه می شوند؟

اگر روی برگ های گیاه خود نقاط قهوه ای و سیاه رنگی را مشاهده می کنید که این نقاط توسط هاله ای زرد رنگ احاطه شده اند، در نظر خود داشته باشید که علت آویزان شدن برگهای آگلونما شما به خاطر هجوم بیماری ها بوده است از این رو برای احیا و درمان گیاه توصیه می شود برگ های گیاه را با قارچکش اوکسی کلرور مس و یا کاربندازیم مه پاشی کنید تا روند درمان آگلونما شما آغاز شود.

آبیاری زیاد (به خاطر پوسیده کردن ریشه ها) و غبارپاشی برگ ها با آب، از جمله مواردی هستند که باعث هجوم بیماری های قارچی به گیاه محبوب شما می شوند در نتیجه بهتر است آبیاری گیاه را اصولی و از غبارپاشی برگ های آن به طور جد خودداری نمایید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر آویزان شدن برگهای آگلونما خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 24 میانگین امتیازات: 3.3]
۴ نظرات
  1. کوثر می گوید

    سلام وقت بخیر من تازه گیاه آگلونما رو گلدانش رو تعویض کردم و ازش قلمه گرفتم و متاسفانه بعد از جابه جایی برگ ها افتاده و بی حالن و برگ ها دارن لوله میشن علت چیه ؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      تعویض گلدان باعث شوک دیدن گیاه میشه، تا یک ماه آینده بهترین شرایطی محیطی و نگهداری رو برای گیاهتون فراهم کنید تا احیا شه.

  2. Zeinab می گوید

    سلام آگلونمانخشیدمن تقریبادر۱۰روزکل برگاش زردمایل ب قهوهای شدن داره ازبین میره هیچ آفتی هم نمیبینم.لطفاراهنماییم کنین

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید
      میزان نور، آبدهی، کوددهی، دما و رطوبت.
      و اینکه برگ های گیاه رو اسپری می کنید یا خیر؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy