کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

پانزده نکته در مورد گل ارکیده فالانوپسیس

5

گل ارکیده فالانوپسیس یا Phalaenopsis Orchid یکی از محبوب ترین و لوکس ترین انواع گل آپارتمانی در جهان است که از خانواده ارکیده محسوب می شود. ارکیده فالانوپسیس به دلیل زیبایی منحصر به فرد و همچنین قیمت مقرون به صرفه در کنار تولید انبوه و در دسترس بودن این گل در طی 20 سال گذشته در جهان و همچنین 10 سال گذشته در ایران از محبوبیت زیادی در بین دوست داران گل برخوردار است.

گل ارکیده از گیاهان آپارتمانی با نور کم برای بسیاری از شرایط آب و هوایی مناسب است و با کسب دانش در مورد این گل زیبا می توان به راحتی از آن حتی در منزل نیز مراقبت نمود.

در این مقاله اطلاعات ویژه و جالبی در مورد این گل در اختیار شما قرار خواهم داد.

پانزده نکته در مورد گل ارکیده فالانوپسیس

1 – از گل ارکیده فالانوپسیس به عنوان ارکیده های شبانه نیز نام برده می شود

ارکیده فالانوپسیس از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی اغلب به عنوان ارکیده پروانه ای شناخته می شود. این گل در واقع از جنس phalanea از نام پروانه ها نام گذاری شده است زیرا که تصور می شد که آنها همانند پروانه ها بوده و همان زیبایی پروانه هارا دارا هستند.

2 – ارکیده فالانوپسیس نیاز به خاک برای رشد خود ندارد

شاید تا به حال دیده باشید که بسیاری گل ارکیده را در گلدان خانگی نگهداری می کنند که این امر غلط است و ارکیده فالانوپسیس برای رشد خود نیاز به خاک ندارد.

گل ارکیده، گلی اپی فیتیکی است به این معنی که آب و مواد غذایی خود را از هوا بدست می آورد (محلول پاشی) و حتی در کشور تایلند گل ارکیده های زیادی هستند که به شاخه و یا تنه درختان نزدیک هستند و از درخت به عنوان یک میزبان استفاده کرده و مواد غذایی مورد نیاز خود را جذب می کنند.

وقتی که گل ارکیده فالانوپسیس از گیاهان آپارتمانی کوچک را در منزل نگهداری کنید خواهید دید که ریشه های هوایی شروع به رشد کرده حتی ممکن است از گلدان مورد نیز خارج شوند و در نتیجه اگر می خواهید گل ارکیده را در منزل خود به صورت طولانی مدت نگهداری کنید باید از طریق محلول پاشی روی ریشه های هوایی مواد غذایی ارکیده را تامین کنید و از یک اشتباه رایج که ریختن آب و مواد غذایی در گلدان می باشد جلوگیری نمایید.

3 – ارکیده فالانوپسیس نیاز به نور دارد

با فرض این موضوع که می دانیم گل ارکیده گرمسیری است اما این گل همواره به نور غیر مستقیم خورشید عادت داشته که به آن به اصطلاح نور خاموش گفته می شود و به همین دلیل است که ارکیده فالانوپسیس به هیچ وجه در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب عمکرد خوبی ندارد. نور مستقیم طولانی مدت می تواند باعث ایجاد سوزش روی برگ ها و ریشه ها شود و همچنین امکان دارد نوک برگ های گل ارکیده سیاه شود که در نتیجه این سیاهی منجر به زردی و شکستن برگ های گل ارکیده می شود .

پس حتما ازگل ارکیده فالانوپسیس خود در جایی که نور آفتاب مستقیم نیست، نگهداری کنید.

4 – ارکیده فالانوپسیس بومی جنوب شرق آسیا است.

از آنجایی که این نوع گل ارکیده گرمسیری است پس جای تعجب ندارد که ارکیده فالانوپسیس بومی مناطق گرمسیری جنوب شرق آسیا مانند فیلیپین، بخش های از استرالیا، تایلند و تایوان باشد.

شاید برای شما جالب باشد جزیره ای در ساحل تایوان وجود دارد که به دلیل فراوانی گل ارکیده که به شکل طبیعی در آنجا رشد کرده اند نام جزیره را به ارکید تغییر نام داده اند.

5 – ارکیده فالانوپسیس باستانی است

گل ارکیده با توجه به تحقیقات انجام شده قدمت صد میلیون ساله دارد به عبارتی در زمان دایناسور ها این نوع گل ارکیده وجود داشته است پس می توان نتیجه گرفت که آنها قدرت ماندگاری باور نکردنی داشته باشند اما در تحقیقاتی که اشاره کردم ظاهر آن ارکیده ها با گل ارکیده فالانوپسیس های فعلی متفاوت است.

6 – ارکیده فالانوپسیس شکوفا برای هر ماه

ارکیده فالانوپسیس به شکوفه دادن معروف است زمانی که یک گل ارکیده را از گل فروشی خریداری می کنید می توانید انتظار داشته باشید که تا دو ماه از غنچه های موجود و جدید نگهداری کنید و با گذشت شش ماه گل ارکیده شما مجددا غنچه دهی خود را آغاز می کند.

نکته مهم در بهترین زمان خرید گل ارکیده آن است گلی که خریداری می کنید باید تعدادی غنچه بسته داشته باشد زیرا که همواره لذت دیدن گل ارکیده در آن است که شاهد باز شدن غنچه های این گل زیبا باشیم.

7 – مراقبت از گل فالانوپسیس بسیار آسان است

زمانی می توانیم بگوییم مراقبت و نگهداری گل ارکیده آسان است که بتوانیم گیاه را از تابش مسقیم دور نگه داشته و از آبیاری گل ارکیده به شکل بیش از حد جلوگیری کنیم در غیر این صورت به دلیل ظرافتی که گل دارد نگهداری از آن بسیار سخت می شود.

8 – این گل به مرور زمان غنچه های جدیدی را در طول ساقه خود تولید می کند

در صورتی که گل ارکیده خوبی را خریداری کرده باشید از لحاظ کیفیت ممکن است بتواند در صورت خوش شانسی دوباره شروع به تولید یک گل ارکیده کودک جدید از سمت راست روی ساقه اصلی کند که به آن ارکیده keiki می گویند که با گذشت زمان گیاه جدید برگ و ریشه داده و به یک گل ارکیده بالغ و زیبا تبدیل می شود.

زمانی که طول ریشه از یک یا دو اینچ عبور کرد می توان آن را با دقت از گل ارکیده اصلی جدا کرد و در ظرف مخصوص قرار داد که روش های مختلفی برای رشد گل فالانوپسیس جدید وجود دارد و جهت اطلاعات بیشتر در ارتباط با موضوع اشاره شده می توانید مقاله ی تکثیر گل ارکیده را مطالعه نمایید

9 – عطر فالانوپسیس در طلوع آفتاب برجسته تر است

همه ی ارکیده ها عطر و بو ایجاد نمی کنند به طور مثال ارکیده فالانوپسیس های سفید رنگ هیچ عطر و بویی تولید نمی کنند اما دیگر رنگ های گل ارکیده مثل بنفش رنگ ها دارای عطر و بوی دلنشین هستند که با طلوع آفتاب این عطر و بو برجسته تر می شود و قطعا صبح دل انگیزی خواهد بود که همراه با عطر و بو گل ارکیده باشد.

گل ارکیده فالانوپسیس
گل ارکیده فالانوپسیس

10 – ارکیده های پرزدار که قبلا گران قیمت و نادر بودند

سال ها قبل این گل بسیار گران قیمت و یافتن آن دشوار بود و بخشی از این موارد به خاطر رشد و نمو آنها بود که بسیار دشوار و زمان بر بوده است که خود همین مساله می تواند چندین سال طول بکشد تا گیاه جدید از بذر به اندازه کافی رشد کرده و بتواند تولید شکوفه کند. در صورتی که گل ارکیده تولید شده باید حدود یک سال در آزمایشگاه به رشد خود ادامه دهد و سپس بعد از گذشت دو سال به گلخانه منتقل شود و فقط عبور از این مرحله است که گل می تواند تولید غنچه کند که امروزه با پیشرفت علم در این حوزه تولید گل ارکیده بسیار رونق گرفته است .

11- گل ارکیده فالانوپسیس محبوب ترین گل گلدانی در جهان است

فروش گل ارکیده از اواخر دهه نود میلادی درست زمانی که تکنیک های تجاری این گل کامل شد به سرعت گسترش یافت به طوری که هر ساله تقریبا صد میلیون گل ارکیده فالانوپسیس در اروپا تولید می شود

12 – این نوع ارکیده دوباره و دوباره می تواند شکوفا شود

بسیاری از مردم برای چند ماه از شکوفه های گل ارکیده خود لذت می برند و به محض افتادن غنچه ها فرض می کنند که ارکیده از بین رفته و آن را دور می اندازند با این حال گل ارکیده می تواند بار ها و بارها, یک یا دو بار در سال شکوفه دهد پس در نتیجه شما باید برای مدت های طولانیه زیادی از ارکیده ی خود مراقبت کنید و زمانی که غنچه ها از بین رفتند می توانید با قرار دادن گیاه خود در یک دمای خنک مجددا بعد از گذشت مدتی انتظار دوباره شکوفه دادن گل ارکیده خود را داشته باشید زیرا دمای خنک این نوید را به ارکیده فالانوپسیس شما می دهد که زمان غنچه دهی فرا رسیده است

13 – ارکیده فالانوپسیس یه نماد دولتی است

ارکیده فالانوپسیس یکی از نماد های کشور اندونزی است که دلیل انتخاب گل ارکیده برای این نماد زیبایی منحصر به فرد این گل است به عبارتی می توان گفت یک نمادی برای غرور بین المللی است و در کنار کشور اندونزی تعداد زیادی از کشور های دنیا به عنوان گل رسمی خود گل ارکیده دارند.

14 – ارکیده فالانوپسیس اغلب دوبار از همان گل شکوفه می دهد

هنگامی که گل ارکیده شما شکوفا شد اگر ساقه را بالاتر از گره 3 یا 4 گیاه قطع کنید و صبر کنید خواهید دید که گیاه از یکی از گره های دیگر دوباره رشد می کند و محصول دوم گل ارکیده را تولید می کند که به این ترتیب می توانید گل خود را به شکوفا شدن برای ماه های زیادی در سال ترغیب کنید.

15 – ارکیده فالانوپسیس می تواند بیش از صد سال زندگی کند

با مراقبت خوب گل ارکیده فالانوپسیس می تواند ده ها سال زندگی کند.

امروزه حتی گل ارکیده هایی وجود دارد که بیش از صد سال زنده مانده اند . هنگامی که یک گل ارکیده خریداری می کنید می توانید آنرا به میراث خانوادگی تبدیل کنید و آنرا به نسل های بعدی منتقل کنید.

در صورتی که شما هم تجربه ای از نگهداری این گل زیبا در خانه داشته اید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 2 میانگین امتیازات: 5]
۵ نظرات
  1. سحر می گوید

    ممنون‌‌ از مقاله‌ مفیدتون من‌ یه ارکیده دارم‌ که‌ تقریبا ۲ سالی هست‌ ازش‌نگهداری میکنم😊

  2. آرمین می گوید

    ممنون از راهنمایی خوبتون
    موفق باشید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      ممنونم از شما دوست عزیز
      همچنین شما:)

  3. الناز می گوید

    خیلی گل قشنگیه ارکیده عالی بود ممنونم از مطالب مفیدتون🙏

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش میکنم دوست عزیز:)
      ممنون از محبت شما:)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy