کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

صفر تا صد پرورش و نگهداری ارکیده فالانوپسیس در خانه

2

در ارتباط با نگهداری ارکیده فالانوپسیس می توان گفت اگرارکیده فالانوپسیس در طبیعت باشد، همواره در مکانی رشد خواهد کرد که در معرض نور مستقیم خورشید نخواهد بود و همان طور که قبلا اشاره شده است، گیاه در کنار درختان بزرگ و زیر سایه بان آنها به حیات خود ادامه می دهد.

بهترین نور برای نگهداری ارکیده فالانوپسیس از گیاهان آپارتمانی با نور کم، نور غیر مسقیم خورشید است که به اصطلاح در علم کشاورزی به آن کانوپی می گویند. اگر می خواهید ارکیده فالانوپسیس را در منزل نگهداری کنید بهتر است آنرا در کنار پنجره قرار دهید و زاویه آن به گونه ای باشد که گیاه از بدو طلوع آفتاب تا غروب، نیاز نوری خود را تامین کند.

بهترین شرایط نوری برای نگهداری ارکیده فالانوپسیس در خانه

در فصل بهار و تابستان با توجه به طولانی بودن طول روز بهتر است گل ارکیده فالانوپسیس از انواع گل آپارتمانی در کنار پنجره ای که دارای پرده است و از شدت آفتاب می کاهد، نگهداری شود.

در حالی که در فصل زمستان در هر نقطه ای که نور آفتاب غیر مستقیم است می توان از آن نگهداری کرد. اگر ارکیده فالانوپسیس دچار تغییر رنگ برگ شد یعنی سبزی رنگ برگ دچار تغییر شد لازم است جای گلدان را عوض کنید زیرا علت این تغییر رنگ، تابش زیاد نور خورشید است.

همچنین اگر برگ ها زرد شده و یا لکه های زرد و یا قهوه ای روی برگ ایجاد شد علت آن کمبود نور خورشید است و به طور کلی می توان گفت بهترین مکان برای نگهداری ارکیده فالانوپسیس مذکور، قرار دادن آن در فاصله یک متری تا پنجره می باشد.

بهترین دما برای نگهداری ارکیده فالانوپسیس در خانه

از لحاظ دمایی گل ارکیده فالانوپسیس از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی بهترین عملکرد خود را بین دمای 17 تا 29 درجه سانتی گراد خواهد داشت که این اعداد مربوط به فضای باز و پرورش گل ارکیده در گلخانه می باشد اما در صورتی که گیاه در منزل نگهداری می شود باید در محلی که حدودا دارای درجه حرارتی بین 22 تا 23 درجه سانتی گراد در روز است، نگهداری شود.

دمای مناسب برای نگهداری ارکیده فالانوپسیس از گیاهان آپارتمانی کوچک در شب حدودا 17 تا 19 درجه سانتی گراد است.

ذکر این نکته الزامی است که ارکیده به شدت نسبت به تغییرات دمایی حساس بوده و به سرعت نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد که واکنش مذکور شرایط را برای تکثیر گل ارکیده سخت تر می کند.

میزان رطوبت مناسب برای نگهداری گیاه ارکیده در خانه

به طور طبیعی گل ارکیده فالانوپسیس در محیلی که دارای رطوبت است بهترین عملکرد خود را خواهد داشت.

به همین دلیل توصیه می کنم در فصل زمستان با توجه به سرد شدن هوا و افزایش دمای داخل منزل که سبب کاهش رطوبت خانه شده و به سمت خشکی می رود ( استفاده از وسایل گرمازا ) ارکیده فالانوپسیس را در مکانی که رطوبت کمی داشته و گرم نیست نگهداری نمایید.

خاطر نشان می کنم میزان رطوبت ایده آل جهت نگهداری ارکیده فالانوپسیس بین 50 تا 60 درصد می باشد.

چگونه گیاه ارکیده را در خانه آبیاری کنیم ؟

مهم ترین فاکتور در آبیاری گل ارکیده فالانوپسیس، ایجاد تعادل بین دفعات آبیاری و انتقال جریان هوا به ریشه است.

هدف از ایجاد تعادل این است که بتوانیم شرایط رشد این گیاه در طبیعت را برای ارکیده فالانوپسیس در منزل شبیه سازی کنیم، زیرا در طبیعت ریشه های گل ارکیده به طور مثال با اتصال به درختان سریعا آب مورد نیاز خود را جذب کرده و به سرعت ریشه ها خشک می شوند.

گل ارکیده فالانوپسیس

مواردی که باید در آبیاری و نگهداری ارکیده فالانوپسیس به آن توجه نمایید

  1. از گلدان های مخروطی استفاده کنید که هوای زیادی را در اختیار ریشه قرار می دهد.
  2. گلدان مخروطی خریداری شده باید دارای سوراخ های زهکشی (برای خروج آب) باشد.
  3. فقط ریشه هارا آبیاری کنید و ساقه ها، برگها و گل ها را خشک نگه دارید.
  4. نوع آبیاری بستگی به گلدان دارد، اگر گلدان ارکیده فالانوپسیس دارای سوراخ های زیاد زهکشی است و از لحاظ اندازه بزرگ است میزان آبدهی به گیاه به طور حتم بیشتر خواهد بود تا رطوبت جذب تمام ریشه ها شود و اگر گلدان کوچک و با زهکشی کم است در حد چند قاشق غذا خوری آب برای گیاه کافی می باشد.
  5. هرگز بعد از آبیاری گل ارکیده خود را ترک نکنید و بگذارید آب کاملا زهکشی شود و در گلدان باقی نماند.
  6. زمان آبیاری انواع گل ارکیده معمولا هر 7 تا 10 روز است اما هنگامی که داخل گلدان کامل خشک شده و ریشه نیاز به آب دارد مجددا آن را آبیاری نمایید.
  7. نیاز آبی در فالانوپسیس با توجه به فصل و شرایط محیطی متفاوت است. به طور مثال در فصل زمستان با توجه کاهش دما و طول روز نسبت به تابستان باید آب کمتری به گیاه داده شود.
  8. به طور منظم و با رعایت فرمول و دز مناسب همراه با آب آبیاری گل ارکیده فالانوپسیس، از کود مناسب گل ارکیده استفاده نمایید. کود های مایع موجود در بازار از لحاظ کیفیت خوب بوده و نیاز غذایی گیاه را بر طرف می کنند. همچنین توجه داشته باشید هنگامی که غنچه ها تشکیل شد از محلول کود مایع استفاده نکنید.

بهترین مخلوط خاک برای گلدان ارکیده فالانوپسیس کدام است ؟

در مقاله پانزده نکته در مورد گل ارکیده فالانوپسیس به این موضوع اشاره داشتم که گیاه به خاک نیاز ندارد و لازم می دانم به این موضوع اشاره کنم که منظور از نیاز نداشتن به خاک، خاکی است که دارای املاح آلی و معدنی است و برای گیاه باید از خاکی استفاده شود که صرفا جنبه نگه داشتن گیاه را دارد.

بهترین ترکیب خاک برای نگهداری ارکیده فالانوپسیس ترکیبی است که در انتقال هوا به ریشه خوب باشد و توانایی نگهداری آب را در خود داشته باشد. بنا بر تجربه شخصی بنده در طی سال ها همکاری با شرکت ANTHURA، ترکیب کوکوپیت و کوکوچیپس و کمی پرلیت را بهترین مخلوط خاک برای گل ارکیده می دانم زیرا ترکیب گفته شده سوای موارد جذب آب و انتقال جریان هوا، عاری از هرگونه آلودگی می باشد.

اگر محل زندگی شما در منطقه ای قرار دارد که هوای آن مرطوب می باشد بهتر است گلدانی فراهم کنید که به سرعت بتواند عمل زهکشی را انجام دهد و اگر در منطقه ای قرار دارید که آب و هوایی خشک دارد، بهتر است زهشکی گلدان گل ارکیده کم باشد و بتوان آب بیشتری را برای گیاه نگه داشت.

به عبارتی می توان گفت که آب آبیاری باید آهسته آهسته خشک شود.

گلدان ارکیده فالانوپسیس من باید چقدر قدرت زهکشی داشته باشد ؟

همان طور که اشاره کردم زهکشی، به گلدان شما و منطقه ای که زندگی می کنید بستگی دارد و از آنجایی که گل ارکیده فالانوپسیس ترجیح می دهد در گلدان کوچک رشد کند، بهتر است اگر گلدان 10 سانتی متری خریداری می کنید گلدان 4 تا 8 سوارخ برای زهکشی داشته باشد و اگر گلدان بزرگ (15 سانتی متر) خریداری می کنید، گلدان باید 8 تا 12 سوراخ جهت زهکشی داشته باشد.

در صورتی که هنگام آبیاری بخشی از آب به برگ ها و یا غنچه ها برخورد کرد برای نگهداری ارکیده فالانوپسیس می توانید با استفاده از یک دستمال تمیز رطوبت روی برگ یا غنچه را پاک کنید.

در صورتی که سوال یا مشکلی در مورد موضوعاتی که ذکر شد دارید و یا تجربه ای از نگهداری ارکیده فالانوپسیس دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 5 میانگین امتیازات: 3]
۲ نظرات
  1. شیما می گوید

    سلام..من امروز دوتا نشاء ارکیده فالانوپسیس گرفتم. خیلی کوچیکن. تو لیوان یکبار مصرف هستن.. کی باید جاشونو عوض کنم ؟ و چجوری ازشون مراقبت کنم.. خدا میدونه که چقدر نیاز دارم راهنماییم کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      در درجه اول باید محیط مناسب رو برای گیاه فراهم کنید دمای ۲۳ ۲۴ درجه، آبیاری هفته ای یکبار و ایجاد تهویه برای گیاه به صورت ملایم
      با گذشت حدودا یک ماه و رشد ریشه گیاه به طوری که ریشه ها از لیوانی که فرمودید بزرگتر بشن باید برای گیاه یک گلدان کوچک با منافذ زهکشی، تهیه فرمایید و همچنین کوددهی رو برای گیاه بعد از یک ماه همراه با آب آبیاری (هفته ای یکبار) در اختیار گیاه قرار بدید.
      نکات لازم برای تعویض گلدان و نحوه آبیاری و کوددهی گلدهی به صورت کاملا دقیق در سایت قرار گرفته.
      پاینده باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy