کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

عمر گل ارکیده چقدر است + روش های افزایش عمر گیاه

10

عمر گل ارکیده از انواع گل آپارتمانی بسیار طولانی است و حتی در طبیعت مطالعات علمی نشان داده است که ارکیده ها حتی می توانند تا 100 سال به حیات خود ادامه داده و در هر سال، یک الی دو بار گلدهی داشته باشند.

معروف ترین و محبوب ترین واریته ی گل ارکیده، فالانوپسیس می باشد که به طور معمول به مدت زمان 2 الی 4 ماه گلدهی دارد. مدت زمان گلدهی گل فالانوپسیس به شرایط نگهداری گل ارکیده و یا به عبارتی میزان مراقبت از آن بستگی دارد.

همان طور که قبلا در مقالات قبلی گل ارکیده در سایت پرشیالرن اشاره شده است واریته های مختلفی از گل ارکیده وجود دارند که میزان گلدهی در آنها متفاوت است. مدت زمان گلدهی ارکیده ها به شرح ذیل است:

گل ارکیده فالانوپسیس
گل ارکیده فالانوپسیس
  • گل ارکیده کاتلیا 7 الی 21 هفته
  • گل ارکیده اونسیدیوم 4 الی 6 هفته
  • گل ارکیده پافیوپدیوم 6 الی 8 هفته
  • گل ارکیده فالانوپسیس 8 الی 12 هفته
  • ارکیده دندروبیوم 6 الی 12 هفته

چه روش هایی برای افزایش عمر گل ارکیده وجود دارد؟

میزان عمر گل ارکیده
میزان عمر گل ارکیده

بسیاری از عزیزان لطف زیادی به بنده داشته و برای پرورش گل ارکیده ی خودشان با بنده در ارتباط هستند که برخی از این دوستان چندین سال و برخی دیگر نزدیک به 10 سال هست که از ارکیده فالانوپسیس خود مراقبت می کنند.

با این حال روش هایی وجود دارند که سبب افزایش عمر گل ارکیده از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی شده و شما می توانید با فراهم کردن آنها برای گیاه، بیشترین بهره برداری را از گل ارکیده ی خود کنید و تا حتی الامکان از دوران گلدهی گیاه و پرورش هیجان انگیز آن لذت ببرید.

شاید مراجعه به گلفروشی و خرید یگ گل ارکیده با غنچه هایی تماما شکوفا، امری وسوسه برانگیز برای شما باشد ولیکن باید به این نکته توجه داشته باشید هنگامی که تمام غنچه های ارکیده باز شده اند این بدان معنی است که گیاه در زمان کوتاهی به پایان دوران گلدهی خود خواهد رسید و شما مدت زمان کمتری از تماشای غنچه های آن لذت خواهید برد.

بنابراین پیشنهاد می کنم قبل از آنکه گل ارکیده ی مناسب را خریداری کرده و از آن در خانه ی خود نگهداری کنید، در قدم اول گل ارکیده ای را خریداری نمایید که بعضی از غنچه های آن بسته و برخی دیگر باز باشند و به عبارتی می توان گفت بهترین زمان خرید گل ارکیده نیز همین حالت است.

دلیل اینگونه شیوه ی خرید آن است که تنها در این حالت می باشد که برای روزهای بیشتری می توانید از تماشای غنچه های گیاه خود لذت ببرید.

خوب در ادامه ی مقاله بپردازیم به مواردی که سبب می شوند تا عمر گل ارکیده ی شما افزایش یابد.

چگونه کنترل دما سبب افزایش عمر گیاه خواهد شد؟

به طور کلی بهتر است که گل ارکیده در دمای خنک چه در روز و چه در شب، نگهداری شود. دمای خنک محیطی سبب می شود تا هم روند گلدهی پس از پایان گلدهی قبلی گیاه تحریک شود و هم از طرفی روند رشدی گیاه را کندتر کرده که همین امر باعث می شود چرخه ی گلدهی در گل ارکیده شما طولانی تر شود.

پس از خرید گل ارکیده و حمل آن به خانه به این نکته توجه داشته باشید تا دما در محیطی که گیاه در آن حمل و نقل می شود (مثل وسیله نقلیه شخصی) بیش از حد گرم و یا سرد نباشد.

در نتیجه ی خرید گل ارکیده و انتقال سریع آن به خانه، هیچ استرسی به گیاه وارد نشده و عمر آن طولانی تر می شود.

بهترین دما برای نگهداری گیاه و همچنین افزایش عمر گل ارکیده، محدوده دمایی 18 الی 25 درجه سانتی گراد می باشد بنابراین پیشنهاد می شود چه گیاه در دوران گلدهی باشد و چه نباشد، دمای ایده آل محیطی مذکور برای گیاه در خانه فراهم شود.

از سویی دیگر جلوگیری از تغییرات ناگهانی دما در منزل شما باعث وارد نشدن استرس به گل ارکیده شده که همین موضوع سبب افزایش عمر گیاه خواهد شد.

چگونه محل نگهداری مناسب سبب افزایش عمر گل ارکیده می شود؟

افزایش عمر گل ارکیده
افزایش عمر گل ارکیده

از دیگر روش های افزایش عمر گل ارکیده، انتخاب محل مناسب در خانه برای پرورش و مراقبت از گیاه است به طوری که قبل از قرارگیری گل ارکیده در محل مذکور، باید دما و میزان روشنایی محل نگهداری بررسی شود.

محل نگهداری شاخه گل ارکیده نباید در کنار وسایل سرمایشی و گرمایشی خانه باشد زیرا اگر ارکیده در کنار وسایل سرمایشی باشد به گیاه استرس وارد شده و بافت رویشی و غنچه های آن آسیب می بیند.

از طرفی دیگر نگهداری گل ارکیده در کنار وسایل گرمایشی منجر به خشک شدن غنچه ها و پژمردگی برگ ها و کاهش زمان گلدهی گیاه می شود.

نور مناسب ارکیده و تاثیر آن در سلامت گیاه

نور مناسب ارکیده
نور مناسب ارکیده

نور مناسب برای گل ارکیده، نور غیر مستقیم خورشید می باشد و محل نگهداری گل ارکیده در صورتی که به شرایط نوری مناسب دسترسی داشته باشد، ما شاهد افزایش عمر گل ارکیده خواهیم بود.

نور کم خورشید منجر به کاهش فتوسنتز در برگ گل ارکیده می شود که این امر باعث شده تا تولید انرژی برای حفظ غنچه های فعلی گیاه (در صورت وجود) کاهش یافته و غنچه های دیگر که در حال شکل گیری هستند رشد مناسبی نداشته باشند.

از طرفی نور زیاد سبب سوختگی و زرد شدن برگ گل ارکیده شده که در نهایت به طور کلی می تواند برگ های گیاه را از بین ببرد.

آبیاری صحیح چگونه می تواند به افزایش دوران گلدهی گیاه کمک کند؟

گل ارکیده به میزان آب دریافتی از سوی شما بسیار حساس است. خاک گل ارکیده باید همیشه دارای قدرت زهکشی بالا و گلدان، دارای سوراخ های زهشکی باشد.

زمانی که آبیاری گل ارکیده بیش از حل معمول انجام شود این امر منجربه خفگی و مرگ ریشه های گل ارکیده خواهد شد در نتیجه می بایست قبل از آبیاری خاک گلدان را به لحاظ میزان رطوبت بررسی نمایید و تنها در صورتی که مخلوط خاک گلدان بیش از 90 درصد خشک شده است، اقدام به آبیاری ارکیده کنید.

زمانی که آبیاری ارکیده به شکل صحیحی صورت پذیرد گیاه از خطرات احتمالی در امان بوده و ریشه های با جذب مقدار مناسب آب آبیاری، سبب افزایش عمر گل ارکیده خواهند شد.

لازم به ذکر است مصرف کود کیوتن در حین آبیاری، تاثیر زیادی بر سلامت و عمر گیاه خواهد داشت.

آیا حشرات می توانند عمر گل ارکیده را کاهش دهند؟

بله، پس از گرده افشانی گل ارکیده که هدف بیولوژیکی گیاه برآورده می شود گل های گیاه از بین خواهند رفت در نتیجه ایده ی خوبی است که حشراتی که گرده افشانی را انجام می دهند را از محل نگهداری گل ارکیده دور کنیم زیرا این امر با افزایش عمر گل ارکیده رابطه ی مستقیم دارد.

رطوبت محیطی چه اثری بر راندمان کیفی پرورش ارکیده دارد؟

رطوبت محیطی عامل بسیار مهی در حفظ و ماندگاری بیشتر غنچه های گل ارکیده دارد زیرا اگر ارکیده در معرض رطوبت بسیار کم محیطی باشد به گیاه استرس وارد شده و دوران گلدهی گیاه زودتر از آنچه که فکر کنید پایان می یابد.

حداقل نیاز گل ارکیده به رطوبت، 40 درصد می باشد که در اغلب خانه ها چنین رطوبتی برای ارکیده وجود ندارد بنابراین اگر تمایل دارید که عمر گل ارکیده خود را افزایش دهید می بایست با به کارگیری روش هایی نظیر استفاده از دستگاه بخور خانگی و یا سینی زیر گلدانی، رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید.

آیا وجود میوه جات در اطراف ارکیده سبب کاهش عمر آن می شوند؟

بله میوه هایی نظیر سیب با انتشار گاز اتیلن در سلامتی غنچه های گیاه اثر گذاشته و باعث زودرس شدن آنها می شوند و از طرفی حتی ممکن است غنچه ها نیز پژمرده شوند بنابراین به این دلیل و در راستای افزایش عمر گل ارکیده می بایست در محل نگهداری گیاه، میوه های خوشبو و خوش رنگ وجود نداشته باشند.

آیا غبارپاشی گل ارکیده به غنچه های گیاه آسیب می رساند؟

بله ارکیده ها در طبیعت در شرایط مرطوب رشد می کنند ولیکن در اطراف گیاه به علت وجود شرایط جنگلی تهویه بسیار مناسبی وجود دارد بنابراین غبارپاشی گل ارکیده در خانه خطر ابتلای غنچه های گیاه را به بیماری های گل ارکیده مانند عفونت های باکتریایی و قارچی افزایش می دهد که این بیماری ها با ایجاد لک و یا ریزش غنچه های گیاه، سبب کاهش عمر گل ارکیده خواهند شد.

آیا مدت زمان دوران گلدهی در واریته های مختلف گل ارکیده متفاوت است؟

گل ارکیده
گل ارکیده

بله همان طور که در اول مقاله اشاره شد مدت زمان و یا به عبارتی دوران گلدهی در واریته های مختلف گل ارکیده متفاوت است با این حال واریته ای از گل ارکیده که در تمام گل فروشی های سطح شهر مشاهده شده و جهت هدیه و یا نگهداری در خانه خریداری می شود گل ارکیده فالانوپسیس می باشد که نحوه ی صحیح پرورش آن به شکل کاملا اصولی قبلا در سایت پرشیالرن قرار گرفته است.

چرخه ی گلدهی گیاه چه ارتباطی با افزایش عمر ارکیده دارد؟

گل ارکیده می تواند برای سال های بسیار زیادی به حیات خود ادامه دهد و در طی یک سال می تواند یک الی دو مرتبه گلدهی داشته باشد بنابراین می توان گفت عمر گل ارکیده بسیار زیاد بوده و زمانی که چرخه گلدهی به پایان می رسد می بایست با فراهم نمودن شرایط ایده آل محیطی و همچنین کوددهی گل ارکیده، گیاه را مجددا به گلدهی ترغیب نمود.

در صورتی که در مورد هر یک از روش های افزایش عمر گل ارکیده سوالی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 27 میانگین امتیازات: 4]
۱۰ نظرات
  1. محمد پاسبان می گوید

    سلام وقتبخیر تشکر بخاطر مطالب مفیدتون ببخشید من قصد خرید یه ارکیده رو دارم ولی عکسهایی که توی نت دیدم اکثرشون دوتا برگ بیشتر ندارن نهایتش سه برگ اما این ارکیده ای که توی گلفروشی نزدیک خونمون دیدم هفت هشت تا برگ داره که برگهای پایینیش زرد و خشک شدن شکوفه هاش هم یه ساقش کلا ریخته یه ساقه دیگش هم فقط یه شکوفه پژمرده روش مونده خواستم بپرسم که ایا این ارکیده سن داره ممکنه دیگه عمر خودشو کرده باشه؟بهتر نیست یه ارکیده جوونتر پیدا کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      سپاس گزارم از محبت شما
      گل ارکیده در صورت مراقبت صحیح سال ها می تونه به حیات خودش ادامه بده.
      اگر نظر بنده رو می خواید بهتر هست ارکیده ای رو خریداری کنید که هیچگونه علائم بیماری نداشته باشه.
      در نتیجه همون ۲ الی ۳ برگی رو می توانید خریداری کنید و با کوددهی و مراقبت صحیح اون رو پرورش بدید که برگ ها و غنچه های زیادی داشته باشه.
      از طرفی دیگه خرید اینترنتی گل ارکیده اشتباه هست به علت اینکه اون روی برای حفظ سلامتی داخل سلفون قرار می دن که این خودش یک شوک برای گیاه محسوب میشه در نتیجه بهتر است از خود گلفروشی ارکیده ی سالمی رو خریداری کنید.

    2. رعنا می گوید

      سلام من یک گیاه ارکیده دارم که از وقتی اومد به خونه روز به روز حالش بد تر شد
      دو تا شاخه گل داشت که تعدادی از غنچه هاش خشک شدن و اصلا باز نشدن
      یک ماه پیش چند تا از برگاش زرد شدن
      الان هم همه برگاش شل و لهیده شدن

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        سلام
        شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید (نور، درجه حرارت، میزان آبیاری و کوددهی).

  2. لیلی می گوید

    سلام وقت ب خیر ،من یه سوال دارم گل ارکیده رو از زیر گلدان باید ابیاری کنیم؟
    واینکه گل من ریشه هاش از بالا یعنی سطح خاک بیرون زده چیکار باید کنم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      فرقی نمی کنه که چجوری آبیاری ارکیده انجام میشه (البته اگه خاک گلدون مناسب هست) فقط مهم این هست که خاک کاملا مرطوب بشه و زمانی که سطح خاک خشک میشه آبیاری مجدد انجام بشه.
      بیرون زدگی ریشه ها مشکلی نداره فقط هر روی ریشه هارو اسپری کنید منتهی نیم ساعت بعد از اسپری اطراف گیاه تهویه ایجاد کنید تا ریشه ها قارچ نگیرند.

  3. نوری می گوید

    درود برشما ،چند روز پیش گلدان گل ارکیده گرفتم دو سه تا از غنچه هایش باز شدن،ولی دوسه تا به نظر میاد درحال خشک شدن هستند ،فروشنده گفت یه ماه دیگر کود بدهم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      درود
      اگر از غنچه های اولیه گیاهتون خشک شده باشه این مساله جای نگرانی نداره در غیر این صورت در یک بخش نگهداری گیاه مشکل وجود داره که در اغلب موارد یا نور گیاه کم هست و یا ابیاریش نامناسب.
      شما می تونید از همین لحظه گیاهتون رو ماهانه یکبار تغذیه کنید الان که تو مرحله گلدهی هست می تونید از کودهای پتاس بالا استفاده کنید و بعد از گلدهی از کودهای کامل مثل کود سه بیست.

  4. شقاقی می گوید

    سلام،من گل ارکیده ای دارم ک بعد از یک ماه خریداری گلهاش شروع کرد ب ریختن.ایا باید از گلدان با ساقه خالی ارمیده نگهداری کنم یا دیگه فایده ای نداره و دور بندازمش،اگه باید بمونه
    طریقه نکهداریشو بگین لطفا

  5. زهرا می گوید

    سلام ممنون از مطالب خوبتون ارکیده ی من یه شکوفه جدید زد وقتی گل جدید باز شد گل های دیگه پژمرده شدن الان اون یه دونه گل سالمه و بقیه پژمرده هستن سوالم اینه آیا عمرشون تموم شده یا شرایط براشون نامناسب بوده و اینکه گل های پژمرده رو باید خودم جدا کنم یا صبر کنم بریزه
    زمان کود دهی مناسب چه فصلی هست و کود مناسب ارکیده اسمش چیه ممنون میشم راهنماییم بفرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy