کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت گل ندادن اسپاتی فیلوم چیست؟ (بعلاوه راه حل درمانی)

0

گل ندادن اسپاتی فیلوم دلایل متفاتی دارد و رایج ترین آن، وجود نور نامناسب در محل نگهداری گیاه است با این حال عوامل دیگری نیز مانند اشتباه در آبیاری گیاه، عدم کوددهی صحیح اسپاتی فیلوم، دمای نامناسب محل نگهداری گیاه، پیر شدن اسپاتی فیلوم و همچنین نبود فضای کافی برای رشد و توسعه ریشه های گیاه نیز در عدم گلدهی اسپاتی فیلوم نقش به سزایی دارند و به دلیل اهمیت تک به تک موارد گفته شده در گلدهی اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی بزرگ، در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی موارد را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا بتوانید به آسانی علت گل ندادن اسپاتی فیلوم خود را تشخیص داده و با احیای سریع گیاه خود برای سال های بیشتری از گیاه مراقبت کرده و از گلدهی آن نهایت لذت را ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور نامناسب محیطی اولین علت گل ندادن اسپاتی فیلوم

علت گل ندادن اسپاتی فیلوم
علت گل ندادن اسپاتی فیلوم

اگرچه اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی با نور کم بوده و در شرایطی که نور محیطی کم باشد بهترین عملکرد خود را دارد با این حال اگر نور محل نگهداری اسپاتی فیلوم در خانه کمتر از آستانه ی تحمل گیاه باشد، اسپاتی فیلوم شما گلدهی نخواهد داشت و این موضوع در حالیست که در این شرایط برگهای گیاه به خوبی سبز مانده و ظاهر خود را حفظ می کنند و خبری از گلدهی اسپاتی فیلوم نیست.

همان طور که در مقاله نگهداری گل اسپاتی فیلوم اشاره شد، زمانی که نور محیط بسیار کم باشد، اسپاتی فیلوم انرژی لازم را برای گلدهی خود به واسطه ی فتوسنتز نخواهد داشت و ما شاهد خواهیم بود که گیاه به مرور گل های کوچک و غنچه های کمی تولید کرده و به مرور زمان این فرآیند یعنی گلدهی اسپاتی فیلوم به طور کلی رفته رفته متوقف می شود.

بنابر آنچه که گفته شد نتیجه می گیریم شایع ترین علت گل ندادن اسپاتی فیلوم، نور نامناسب محل نگهداری گیاه در خانه است در نتیجه می بایست محل نگهداری گیاه را تغییر داده و نور کامل و غیر مستقیم و فیلتر شده را برای آن فراهم کنیم.

بنابراین پیشنهاد می شود گیاه خود را در یک متری پنجره های خانه قرار داده (پنجره های جنوبی و غربی بهتر است) تا به زودی شاهد گلدهی و یا شکوفایی گیاه خود باشید.

لازم به ذکر است اگر فاصله ی گیاه تا پنجره کمتر از یک متر باشد و نور به صورت مستقیم بر گیاه بتابد، برگ های اسپاتی فیلوم دچار سوختگی شده و قهوه ای رنگ خواهند شد.

کوددهی نامناسب دومین دلیل گل ندادن اسپاتی فیلوم

دلیل گل ندادن اسپاتی فیلوم
دلیل گل ندادن اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم از انواع گل آپارتمانی برای ترغیب به رشد حداکثری خود و همچنین گلدهی، نیاز به تغذیه و یا کوددهی منظم دارد به طوری که می بایست کود گیاهان آپارتمانی مصرفی برای تغذیه گیاه متعادل بوده و قابلیت حل در آب را داشته باشد بنابراین می توان اینگونه برداشت کرد که اگر گیاه به عناصر غذایی به مقدار کافی دسترسی نداشته باشد، در گلدهی خود نیز موفق نخواهد بود.

معمولا دلیل گل ندادن اسپاتی فیلوم به دلیل تغذیه نامناسب زمانی رخ می دهد که تمامی عناصر غذایی موجود در خاک توسط آب آبیاری گیاهان آپارتمانی شسشته شده و انتهای گلدان خارج شده است و یا خاک گلدان به طور کلی فاقد عناصر غذایی بوده و شما هیچگاه گیاه خود را تغذیه نکردید.

بنابراین اگر احتمال می دهید علت گل ندادن اسپاتی فیلوم شما به خاطر عدم کوددهی گیاه است پیشنهاد می شود از کود 20-20-20 NPK برای کوددهی اسپاتی فیلوم خود استفاده کنید.

در انتخاب و خرید کود شیمیایی برای اسپاتی فیلوم دقت زیادی داشته باشید زیرا اگر کود مصرفی درصد نیتروژن بالایی باشد، برگ های اسپاتی فیلوم توسعه بیشتری پیدا کرده و مجددا شما شاهد گل دهی اسپاتی فیلوم خود نخواهید بود.

از کود شیمیایی تهیه شده با نیمی از توان توصیه تولید کننده استفاده کنید و سپس کود را با به مقدار لازم در آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی ریخته و در اختیار گیاه خود قرار دهید و میزان آبیاری به گونه ای باشد که کود پس از مدتی که در اختیار ریشه ی گیاه قرار می گیرد، از محدوده ی آن خارج شده تا از تجمع نمک های اضافی و مضر در اطراف ریشه ی اسپاتی فیلوم جلوگیری شود در غیر این صورت، شما شاهد زردی برگ اسپاتی فیلوم خود خواهید بود.

از کود شیمیایی چه زمانی برای گلدهی اسپاتی فیلوم استفاده کنم؟

کود مناسب اسپاتی فیلوم
کود مناسب اسپاتی فیلوم

در ارتباط با علت گل ندادن اسپاتی فیلوم به خاطر عدم کوددهی گیاه می توان گفت که می بایست از کود شیمیایی هر دو الی سه هفته یکبار در فصل رشد گیاه که بهار و تابستان می باشد، استفاده کنید و از سویی دیگر با فرا رسیدن فصل سرما یعنی پاییز و زمستان باید کمی روند کوددهی را کند کرده و هر شش هفته یکبار گیاه خود را تغذیه کنید.

خود بنده برای تقویت گلدهی اسپاتی فیلوم از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی هر سه نوبت یکبار، کمی قهوه آسیاب شده را با آب آبیاری اسپاتی فیلوم به همراه کود شیمیایی حل کرده و در اختیار گیاه خود قرار می دهم زیرا انجام این کار باعث می شود کمی مواد غذایی قابل دسترس ریشه اسپاتی فیلوم بیشتر شود و گیاه گلدهی بهتری داشته باشد با این حال مجددا تاکید می کنم از کود شیمیایی با نصف توان توصیه تولید کننده استفاده کنید زیرا کوددهی بیش از حد، به ریشه ی گیاه آسیب رسانده و سبب سوختگی آن خواهد شد.

آبیاری اشتباه سومین علت گل ندادن گیاه اسپاتی فیلوم

گلدهی اسپاتی فیلوم
گلدهی اسپاتی فیلوم

آبیاری نامناسب از دیگر علت گل ندادن اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا می باشد زیرا اسپاتی فیلوم تمایل دارد تا خاک گلدان همیشه مرطوب باشد و این رطوبت به شکلی نباشد که خاک حالت غرقاب پیدا کرده و ریشه های اسپاتی فیلوم را پوسیده کند.

بنابراین توصیه می شود نحوه آبیاری اسپاتی فیلوم به گونه ای باشد که به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، آبیاری گیاه متوقف شده و به طوری کلی هر گاه 15 سانتی متری سطح خاک خشک می شود اقدام به آبیاری گیاه شود.

در ارتباط با علت گل ندادن گیاه اسپاتی فیلوم، اگر میزان آب برای آبیاری گیاه زیاد باشد، ریشه های گیاه پوسیده شده و به واسطه آن ریشه های اسپاتی فیلوم در جذب آب و مواد غذایی به خوبی عمل نمی کنند ( حتی اگر خاک بسیار مرطوب باشد) و سوای موضوع اشاره شده، برگ های گیاه زرد و نوک و لبه ی آنها قهوه ای رنگ خواهد شد.

بنابراین برای تقویت گلدهی اسپاتی فیلوم و همچنین جلوگیری از پوسیدگی ریشه های گیاه بهتر است به همان روش تشخیصی که اشاره شد گیاه خود را آبیاری کرده و هرگز برنامه ی منظمی برای آبیاری گیاه خود تنظیم نکنید زیرا به طور مثال دما در فصل تابستان افزایش پیدا کرده و به واسطه ی آن تعداد دفعات آبیاری اسپاتی فیلوم بیشتر می شود و در نقطه مقابل با کاهش دما و همچنین کاهش تبخیر آن از سطح خاک در زمستان، گیاه نیاز کمتری به آبیاری خواهد داشت.

آیا عدم تعویض به موقع گلدان گیاه می تواند دلیل گل ندادن اسپاتی باشد؟

تعویض گلدان اسپاتی فیلوم
تعویض گلدان اسپاتی فیلوم

بله، از دیگر علت گل ندادن اسپاتی فیلوم زمانی است که فضای گلدان برای توسعه ی ریشه ها کوچک بوده و ریشه های اسپاتی فیلوم از انتهای گلدان و یا دیگر نقاط آن خارج می شوند.

از سویی، دیگر دلیل گل ندادن اسپاتی خاک گلدان است که اگر سرعت بالایی در خشک شدن دارد، در این حالت گیاه به آب و مواد غذایی کمتر دسترسی داشته و روند گلدهی آن به طور کامل متوقف می شود.

بنابراین توصیه می شود برای تقویت گلدهی اسپاتی فیلوم سالانه یکبار گلدان گیاه و خاک آن تعویض شده تا روند گلدهی اسپاتی فیلوم متوقف نشود.

گلدان جدید می بایست تنها دو سایز از گلدان قبلی گیاه بزرگ تر باشد و خاک جدید و تازه نیز باید دارای قدرت زهشکی بالا بوده که از حفظ آب زیادی در اطراف ریشه ی گیاه جلوگیری کند (بسیاری از افراد از خاک مناسب کاکتوس ها برای نگهداری اسپاتی فیلوم استفاده می کنند).

دماب نامناسب محیطی و ارتباط آن با عدم گلدهی اسپاتی فیلوم

عدم گلدهی اسپاتی فیلوم
عدم گلدهی اسپاتی فیلوم

دمای نامناسب محل نگهداری گیاه از دیگر علت گل ندادن اسپاتی فیلوم و همچنین پژمرده شدن برگها (که به شرح کامل آن در مقاله درمان پژمردگی اسپاتی فیلوم پرداخته ایم) می باشد در نتیجه توصیه می شود هم اکنون که در فصل سرما هستیم در شب دمای محل نگهداری گیاه حدودا 15 الی 18 درجه سانتی گراد باشد که گلدهی آن با مشکل مواجه نشود.

به طور کلی برای تمامی مقاطع سال اگر بتوانید در طی 24 ساعت برای گیاه خود همیشه دمای 21 الی 24 درجه سانتی گراد را فراهم کنید گیاه احساس خوشبختی داشته و با گلدهی بی نظیر خود قدردان زحمات شما خواهد بود زیرا اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما نبوده و از کاهش درجه حرارت زیاد در اطراف خود بیزار است.

آیا عمر گیاه تاثیری بر گلدهی اسپاتی فیلوم خواهد داشت؟

تکثیر اسپاتی فیلوم
تکثیر اسپاتی فیلوم

بله، یکی دیگر از دلایل و یا علت گل ندادن اسپاتی فیلوم، عمر گیاه است زیرا عمر متوسط اسپاتی حدودا 5 الی 10 سال است و هر چه گیاه عمر بیشتری داشته باشد، غنچه های کمتری تولید کرده و حتی ممکن است روزی برسد که گیاه دیگر توانایی تولید غنچه نداشته باشد و در این حالت بهتر است گیاه خود را تکثیر کنید.

زمانی که سن گیاه بالا است و ریشه ها کل فضای گلدان را اشغال کرده اند، اسپاتی فیلوم را به آرامی از گلدان خود خارج کرده و توسط انگشتان دست و یا لوازم باغبانی مناسب، ریشه های آن را از هم جدا کنید و سپس گیاه را تکثیر نمایید.

بهترین زمان تکثیر اسپاتی فیلوم فصل بهار است و معمولا در هر تکثیر 2 الی 3 گیاه جدید از گیاه مادری تولید می شود که هر یک این قابلیت را داشته که به رشد خود ادامه داده و گلدهی داشته باشند (پاجوش های اسپاتی فیلوم که هر یک 3 الی 4 برگ دارند را از کنار گیاه مادری جدا کرده و در گلدان جدید با خاک دارای قدرت زهشکی بالا بکارید).

چرا هر زمانی که به گلفروشی برای خرید اسپاتی فیلوم مراجعه می کنیم گیاه گلدهی دارد؟

شاید پرسشی در ذهن شما وجود داشته باشد مبنی بر اینکه چه هر زمانی که برای خرید گیاه به گلفروشی مراجه می کنیم اسپاتی فیلوم های موجود گلدهی دارند؟ مگر دوران گلدهی گیاه زمان به خصوصی نیست؟

در علم کشاورزی هورمونی به نام اسید جیبرلیک وجود دارد که همواره گیاه را ترغیب به گلدهی کرده و رشد آن را افزایش می دهد و همچنین هورمون مذکور می تواند دوران گلدهی گیاه را به لحاظ تعداد روزها افزایش دهد از این رو بسیاری از گلفروشی های سطح شهر با استفاده از این هورمون به عبارتی برای فروش محصول، گیاه را وادار با گلدهی می کنند به طوری که حتی گیاه اسپاتی فیلوم جوان نیز در مدت دو ماه شروع به گل دادن می کند.

انجام این کار چون به نوعی خارج کردن گیاه از رشد طبیعی خود است بنابراین عوارض خود را بر روی گیاه شما خواهد داشت با این حال گلفروشی های از این ابتکار استفاده کرده تا با افزایش رشد گیاه و همچنین تعداد غنچه ها، محصول را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

بنابراین غیر منطقی نیست از یک گلفروشی اسپاتی فیلوم را خریداری کنیم و در گلدهی بعدی گیاه شاهد تعداد کم بودن غنچه ها و یا به طور کلی عدم گلدهی گیاه باشیم در نتیجه تنها راه حل، نگهداری صحیح گیاه در خانه بوده تا اسپاتی فیلوم از این دوران به نسبت خطرناک خود به سلامت عبور کند.

نتیجه گیری

علت گل ندادن اسپاتی فیلوم در 80 درصد مواقع به علت نور نامناسب محیطی است در نتیجه توصیه می شود در ابتدا این مورد از دلایل عدم گلدهی اسپاتی فیلوم را بررسی کنید و در صورت نبود مشکل در بخش نور محل نگهداری، گزینه های آبیاری و کوددهی اسپاتی فیلوم را بررسی کنید زیرا دو عامل اشاره شده بعد از نور نامناسب محیطی از دومین و سومین دلایل و یا علت گل ندادن گیاه اسپاتی فیلوم هستند.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و علت گل ندادن اسپاتی سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 19 میانگین امتیازات: 3.7]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy