کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت پوسیدگی ریشه آلوئه ورا چیست ؟ (بعلاوه راه حل درمان)

9

پوسیدگی ریشه آلوئه ورا زمانی رخ می دهد که ریشه های گیاه در معرض پاتوژن های قارچی قرار بگیرند به طوری که این بیماری یا عفونت با سرعت زیادی ریشه های آلوورا را تحت تاثیر قرار داده و اجازه نمی دهد که آب و مواد غذایی از ریشه های گیاه به برگ های آن منتقل شود.

پوسیدگی ریشه آلوورا یکی از رایج ترین مسائلی هست که در حین پرورش این گیاه زیبا ممکن است با آن روبرو شوید و اگر این بیماری سریعا تشخیص داده نشود، می تواند با سرعت زیادی گیاه آلوئه ورا شما را از بین ببرد.

عوامل بسیار زیادی سبب پوسیده شدن ریشه آلوئه ورا می شوند که از جمله آنها می توان به آبیاری بیش از حد گیاه، قدرت پایین زهکشی خاک، کم بودن منافذ انتهای گلدان، استفاده از گلدان بسیار بزرگ برای نگهداری آلوئه ورا، جنس گلدان، نبود سنگ ریزه روی زیر گلدانی و همچنین درجه حرارت بسیار سرد اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی عوامل اثرگذار بر پوسیده شدن ریشه آلوورا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب فورا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

علت پوسیدگی ریشه آلوئه ورا را در کدام بخش نگهداری گیاه جستجو کنیم؟

علت پوسیدگی ریشه آلوئه ورا
علت پوسیدگی ریشه آلوئه ورا
  • آبیاری بیش از حد

آلوورا گیاهیست که با مناطق گرم و خشک سازگار شده است در نتیجه باید از آبیاری زیاد و مکرر گیاه به طور جد خودداری شود.

همان طور که قبلا در مقاله پژمرده شدن برگ آلوئه ورا اشاره کردیم، بهترین زمان برای آبیاری آلوورا موقعی است که پانزده سانتی متر سطح خاک گلدان خشک شده و هیچگونه رطوبتی ندارد.

از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که میزان آب موجود به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان را مرطوب کند و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، روند آب دهی آلوئه ورا متوقف شود.

بر اساس آنچه که اشاره شد گاهی نیاز است در هفته یکبار و گاهی هر دو هفته یکبار آبیاری گیاه انجام شود.

اگر شیوه آبیاری شما با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد، علت پوسیدگی ریشه آلوئه ورا شما به خاطر آبیاری بیش از حد می باشد.

لازم به ذکر است از خسارات آبیاری کم به گیاه می توان به لوله شدن برگ آلوئه ورا، باریک شدن برگ آلوئه ورا و همچنین قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا اشاره نمود.

  • قدرت پایین زهکشی خاک گلدان

آلوئه ورا نیاز به خاکی سبک با قدرت زهکشی بالا دارد تا آب اضافی بدون هیچگونه مزاحمتی از انتهای گلدان تخلیه شود.

اگر بیش از دو سال هست که خاک گلدان گیاه آلوورا را تعویض نکرده اید و همچنین پس از آبیاری گیاه مشاهده می کنید که آب زیر 10 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود و یا به مدت 30 الی 40 ثانبه همچنان روی سطح خاک به حالت راکد باقی می ماند، مطمئن باشید دلیل پوسیده شدن ریشه آلوئه ورا شما به خاطر خاک نامناسب گلدان است.

  • کم بودن منافذ انتهای گلدان

گلدان آلوورا باید در انتهای خود دارای چندین سوراخ زهکشی باشد تا آب اضافی به راحتی از خاک عبور کرده و از انتهای گلدان خارج شود در غیر این صورت، محیط خاک همچنان مرطوب مانده و اگر آبیاری غیر اصولی انجام شود، خاک به شدت غرقاب شده و اکسیژن رسانی به ریشه های آلوئه ورا کاهش می یابد.

  • استفاده از گلدان بسیار بزرگ برای نگهداری گیاه

گلدان مناسب برای آلوئه ورا گلدانیست که دو سوم فضای آن به ریشه های گیاه مذکور اختصاص پیدا کند و اگر گلدان تهیه شده برای گیاه بسیار بزرگ باشد، میزان خاک مصرفی و آبیاری برای گیاه بیش از اندازه خواهد بود و از سویی دیگر اگر گلدان انتخابی برای گیاه بسیار کوچک باشد و همه فضاهای آن توسط ریشه های آلوورا اشغال شود، ریشه های گیاه در هم تنیده شده و در وظایف خود به خوبی عمل نمی کنند.

  • جنس گلدان

جنس گلدان بهتر است سفالی باشد زیرا گلدان های سفالی آب را از جداره های خود جذب کرده و خطرات آبیاری بیش از حد را کاهش می دهند با این حال این قابلیت در گلدان های فلزی و پلاستیکی وجود نداشته و اگر آبیاری گیاه غیر اصولی باشد، قطعا ریشه های گیاه دچار بیماری یا پوسیدگی خواهند شد.

  • نبود سنگ ریزه روی زیر گلدانی

اگر روی زیر گلدانی گیاه سنگ ریزه نباشد، خاک گلدان از طریق منافذ زهکشی با آب جمع شده روی زیر گلدانی گیاه ارتباط خواهد داشت که این موضوع موجب می شود خاک برای مدت زمان طولانی تری در لایه های پایینی و وسطی خود مرطوب بماند (یعنی دقیقا جایی که ریشه های آلوورا آنجا حضور دارند) در نتیجه، با توجه به آنکه سطح خاک خشک است شما گیاه خود را آبیاری می کنید که به واسطه این امر، محیط اطراف ریشه های گیاه به شدت مرطوب شده و شما با پوسیده شدن ریشه آلوورا خود روبرو خواهید شد.

  • سرد بودن درجه حرارت

از دیگر دلایل پوسیدگی ریشه آلوورا می توان به کاهش دما اشاره نمود.

بسیاری از افراد گیاه خود را بر اساس یک اصول و نظم خاص آبیاری می کنند یعنی شیوه آبیاری آنها طی فصول مختلف با هم تفاوتی ندارد در صورتی که انجام این کار اشتباه بوده و سطح خاک گلدان در فصول گرم سال با سرعت بیشتری رطوبت خود را از دست می دهد (یعنی نیاز آبی گیاه افزایش می یابد) در نتیجه بهتر است با تغییر فصل هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک بررسی شده و تنها در صورت لزوم گیاه آلوئه ورا آبیاری شود.

چگونه پس از شناسایی علت پوسیده شدن ریشه آلوورا خود را درمان کنیم؟

پوسیده شدن ریشه آلوورا
پوسیده شدن ریشه آلوورا

همان طور که در مقاله زرد شدن برگ آلوئه ورا به آن پرداختیم اگر تعداد برگ های زرد شده گیاه یک یا دو عدد است نیازی به هرس کردن ریشه های گیاه نیست و تنها کافیست برای درمان پوسیدگی ریشه آلوئه ورا میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید.

از سویی دیگر اگر بیش از دو برگ گیاه زرد شده است (روند زرد شدن برگ از پایین به بالا می باشد) و بوی بسیار بدی از سطح خاک به مشام می رسد، برای درمان پوسیده شدن ریشه آلوئه ورا پیشنهاد می شود گیاه را به طور کامل از گلدان خود خارج کنید و سپس ریشه های ناسالم آن را تا نقطه سالم هرس کنید.

پس از هرس ریشه ها، ریشه های سالم و خاک گلدان را با قارچکش کاربندازیم ضدعفونی کنید (تمامی این مراحل را در عرض یک ساعت انجام دهید تا گیاه شما دچار شوک دیگری نشود) و سپس مجددا گیاه آلوورا خود را در خاک ضدعفونی شده بکارید.

به دلیل آنکه ریشه های آلوئه ورا هرس شده اند بهتر است برای احیا گیاه میزان آبیاری آن را نسبت به قبل کمی کاهش دهید زیرا گیاه هم اکنون بخشی از ریشه های خود را از دست داده است.

آیا درمان پوسیدگی ریشه ها با قارچکش امکان پذیر است؟

پوسیدگی ریشه آلوئه ورا
پوسیدگی ریشه آلوئه ورا

بله، اگر تعداد برگ های زرد شدن گیاه بیش از دو عدد است می توانید برای درمان پوسیدگی ریشه آلوورا خود مقداری قارچکش کاربندازیم را در آب حل کنید و آن را به صورت محلول در خاک گلدان گیاه به صورت مستقیم بریزید.

در حالت اشاره شده نیازی نیست گیاه را از گلدان خارج کنید و ریشه های آن را هرس کنید.

در زمان استفاده از قارچکش برای احیا و درمان پوسیده شدن ریشه آلوورا مراقب باشید که مقدار مصرف بر اساس پیشنهاد خود تولید کننده محصول باشد تا خدایی نکرده اتفاق تلخی برای گیاه شما پیش نیاید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر پوسیده شدن ریشه های گیاه خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 28 میانگین امتیازات: 4.1]
۹ نظرات
  1. حسینی می گوید

    باسلام ودرود کاکتوس الوورا که ریشه پوسیده ولی هنوز برگها سالم چگونه از مرگ نجات دهیم اگر ارز قسمت پوسیدگی قطع کنین وبقیه اش را در ماسع قرادهیم ریشه میکند منظورتان از قارچ کش همان سم قارچ کش است یاگر گلدان عو شود احتیاج به سم قارچ کش میباشد سپاس از راهنمایی والطاف تان

    1. حسینی می گوید

      ریشه تلوورا چون پوسبده بود فطع کردیم از خاک قبل جدا وداخل ماسه گداشتیم ایا مجدد ریشه میکند

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        به پرسش شما پاسخ داده شد.

    2. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      ریشه های خراب رو هرس و ریشه های سالم رو قارچکش بزنید.
      بعد از دو ماه از کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ استفاده کنید.

  2. فاطمه می گوید

    سلام.
    آلوئه ورام ریشه اش پوسیده و ریشه سالم نداده رسما قسمت ریشه و کمی بالاتر از ریشه خراب شده ، چندتا برگ خراب کرده منم اون قسمت ها رو جدا کردم . حالا می‌خوام ببینم اگه توی خاک بزنم ، ریشه می‌کنه ؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر گیاه هنوز کمی ریشه سالم داره، اون رو تو خاک بکارید و تا دو ماه با کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ تغذیه اش کنید.

  3. Zahra می گوید

    سلام
    اگر ریشه آلوئه ورا کامل گندیده شده باشه و ناچار بشیم از ساقه قطع کنیم آیا با گذاشتن در ماسه ریشه میده؟

  4. حداد می گوید

    با سلام گیاه آلوئه ورا من یکدفعه ای افتاد و ریشه نداره باید چیکارش کنم؟ بذارمش توی خاک ریشه میده؟

  5. امینی می گوید

    سلام اگه برگ های پایینش پوسیده باشه (حدوده ۳ الی ۴ تا)و ساقه نیز هم پوسیده باشه چطور میشه این و درمان کرد
    و چطور میشه ازش قلمچه گرفت؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy