کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت پاجوش نزدن سانسوریا چیست + معرفی روش های افزایش پاجوش سانسوریا

0

پاجوش نزدن سانسوریا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به نور و درجه حرارت نامناسب محل نگهداری سانسوریا، آبیاری غیر اصولی، هجوم آفات و بیماری ها به گیاه، استفاده از گلدان های بسیار بزرگ و یا کوچک برای پرورش سانسوریا و همچنین عدم تقویت گیاه با کودهای فسفردار اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت پاجوش نزدن سانسوریا و همچنین راهکارهای افزایش پاجوش سانسوریا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی پاجوش نزدن گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب، آن را ترغیب به تولید پاجوش نمایید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی اولین علت پاجوش نزدن سانسوریا

علت پاجوش نزدن سانسوریا
علت پاجوش نزدن سانسوریا

همان طور که در مقاله رشد سریع سانسوریا اشاره شد سانسوریا نیز مانند کاکتوس های کویری نیازی به آبیاری پی در پی و یا مکرر ندارد و زمانی که میزان و دفعات آبیاری گیاه مذکور زیاد باشد، فضاهای خالی خاک مملو از رطوبت شده و اکسیژن رسانی به ریشه ها کاهش می یابد.

با کاهش اکسیژن رسانی، ریشه ها در معرض پوسیدگی کامل قرار گرفته و روند جذب آب و انتقال آن به برگهای گیاه دچار مشکل می شود که دقیقا به واسطه همین امر گیاه وارد دوران بحرانی خود شده و هرگز توانایی تولید پاچوش را نخواهد داشت.

برای افزایش پاجوش سانسوریا بهترین زمان آبیاری گیاه موقعی است که خاک در نزدیکی سوراخ های زهکشی انتهای گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد و از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که میزان آب موجود (که اغلب افراد از ظرف یک لیتری استفاده می کنند) به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان را مرطوب کند و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبیاری گیاه سانسوریا کاملا متوقف شود.

با توجه به موارد گفته شده حدودا می توان گفت سانسوریا در فصول گرم سال هر 10 روز یکبار و در فصول سرد سال هر 20 روز یکبار نیاز به آبیاری دارد.

در صورتی که اطمینان دارید تا به حال گیاه خود را بیش از حد آبیاری کرده اید و علت پاجوش نزدن سانسوریا شما به خاطر آبیاری نادرست است پیشنهاد می شود به روش تشخیصی که اشاره شد، در زمان مناسب گیاه خود را آبیاری کنید (لازم به ذکر است زرد شدن برگ سانسوریا و همچنین پژمرده شدن سانسوریا از دیگر آثار مخرب آبیاری زیاد به گیاه محبوب شما هستند).

نور مناسب باعث افزایش پاجوش زدن سانسوریا می شود

سانسوریا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در شرایط که نور خورشید غیر مستقیم و کامل در دسترس گیاه باشد، بهترین عمکلرد خود را خواهد داشت.

نور کم و نور زیاد هر دو از علت پاجوش نزدن سانسوریا هستند به طوری که اگر نور محیط زیاد باشد، میزان جذب آب از ریشه ها بیشتر شده و در نهایت رطوبت زیادی از برگهای گیاه خارج می شود و از سویی دیگر اگر میزان نور محیط کم باشد، میزان تولید کلروفیل در برگهای سانسوریا کاهش پیدا کرده و انرژی زیادی برای انجام فرآینده های متابولیسمی گیاه باقی نمی ماند.

برای افزایش پاجوش زدن سانسوریا پیشنهاد می شود گلدان گیاه را با فاصله 1/5 تا 2 متری پنجره های خانه قرار دهید و نور آفتاب را در فصول گرم سال توسط پرده های شفاف برای گیاه دوست داشتنی خود فیلتر کنید.

از سویی دیگر اگر تمایل دارید میزان تولید انرژی در برگهای گیاه تان افزایش یابد بهتر است یک روز در میان 180 درجه گلدان گیاه را بچرخانید تا نور خورشید به شکل بهتری در دسترس گیاه شما قرار بگیرد.

دمای نامناسب دیگر علت پاجوش نزدن سانسوریا

دلیل پاجوش نزدن سانسوریا
دلیل پاجوش نزدن سانسوریا

سانسوریا نیز مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر در محدوده دمایی 15 الی 30 درجه سانتی گراد بیشترین رشد و نمو خود را دارد.

همانند نور گیاه، هم درجه حرارت کم و هم زیاد هر دو از دلایل و یا علت پاجوش نزدن سانسوریا هستند به طوری که اگر درجه حرارت بالا باشد تمام انرژِی ذخیره شده در گیاه مصرف می شود و دیگر سانسوریا توانی برای تولید پاجوش ندارد و از سویی دیگر اگر دما کمتر از 15 درجه شود، گیاه برای حفظ خود و عبور از بحران ترجیح می دهد برگهای خود را لوله ای کند (که به شرح کامل آن در مقاله لوله شدن برگ سانسوریا پرداختیم) تا به سلامت و با کمترین آسیبی از این بحران خارج شود.

بنابر آنچه که گفته شد برای افزایش پاجوش سانسوریا پیشنهاد می شود همواره دمای محیطی ایده آل را برای گیاه خود فراهم کنید تا گیاه محبوب تان بدون داشتن هیچگونه استرسی با تولید پاجوش هایش باعث خرسندی شما شود.

هجوم آفات و بیماری ها به گیاه سانسوریا

دیگر علت پاجوش نزدن سانسوریا هجوم آفات و بیماری ها می باشد.

آفات با اتصال خود به برگ های گیاه از آب و مواد غذایی درون آنها تغذیه کرده و در ساختار کلی گیاه مشکل ایجاد می کنند از این رو گیاه شما وقت خود را صرف مقابله با آفات کرده و مکانیسم دفاعی خود را فعال می کند.

در صورت مشاهده آفات هرگز نسبت به گیاه خود بی تفاوت نباشد و سعی کنید فورا آنها را توسط سموم مربوطه از بین ببرید (آفات هم می توانند داخل خاک باشند و هم روی برگها).

سانسوریا در برابر هجوم بیماری ها بسیار مقاوم است اما در صورتی که آبیاری گیاه زیاد باشد، همان طور که اشاره شد محیط خاک مملو از رطوبت شده و بستر مناسب برای هجوم بیماری های قارچی فراهم می شود در نتیجه برای افزایش پاجوش زدن سانسوریا همانگونه که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، گیاه خود را بر اساس اصول و زمان مناسب آبیاری نمایید.

استفاده از کودهای فسفر دار باعث افزایش پاجوش زدن سانسوریا می شود

هورمون پاجوش سانسوریا
هورمون پاجوش سانسوریا

مانند موارد قبلی هم کوددهی زیاد و هم کوددهی کم هر دو از علت پاجوش نزدن سانسوریا هستند زیرا اگر میزان کوددهی زیاد باشد، PH خاک تغییر پیدا کرده و ریشه های سانسوریا علائم سوختگی خواهند داشت (که به شرح کامل آن در مقاله قهوه ای شدن برگ سانسوریا پرداخته شده است) و از سویی دیگر اگر میزان کوددهی کم باشد، گیاه از ضروری ترین نیازهای خود بازمانده و پاجوشی تولید نخواهد کرد.

یکی از عناصری که سبب می شود تا شما شاهد افزایش پاجوش سانسوریا خود باشید، عنصر فسفر است از این رو توصیه می شود گیاه خود را ماهانه یکبار با کودهای فسفر دار و همچنین هورمون های مناسب تغذیه کنید.

اگر می خواهید مانع پیر شدن گیاه خود شوید و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود برای پاجوش زدن سانسوریا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن، یک عدد کود مخصوص و یک عدد هورمون افزایش پاجوش وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه گیاه خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

استفاده از گلدان نامناسب

اگر گلدان گیاه کوچک باشد، نه تنها فضایی برای تولید پاجوش وجود نخواهد داشت بلکه ریشه ها هم به درستی آب و مواد غذایی را جذب نمی کنند و از طرفی دیگر اگر گلدان گیاه بسیار بزرگ باشد، خاک زیادی مصرف شده که به دنبال آن خطرات آبیاری بیش از حد گیاه را تهدید می کند در نتیجه برای افزایش پاجوش سانسوریا بهتر است گلدان مصرفی فضای کافی را برای تولید پاجوش داشته باشد و هم خاک زیادی برای آن مصرف نشود.

اگر گیاه شما بالغ است و بیش از دو سال هست که از آن نگهداری می کنید بهتر است گلدان گیاه را تعویض کنید به شکلی که گلدان جدید تنها دو سایز از گلدان قبلی گیاه بزرگتر باشد و خاک مصرفی برای آن ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس باشد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت پاجوش نزدن سانسوریا و همچنین راهکارهای افزایش پاجوش سانسوریا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 14 میانگین امتیازات: 2.9]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy