کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت خم شدن سانسوریا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

15

خم شدن سانسوریا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به سرما زدگی گیاه، آبیاری و کوددهی بیش از حد سانسوریا و همچنین هجوم آفات و بیماری ها اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت خم شدن سانسوریا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل پیش آمده را برای گیاه خود تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب، برای سال های بیشتری از پرورش و نگهداری آن لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

سرما زدگی گیاه از شایع ترین علت خم شدن سانسوریا

علت خم شدن سانسوریا
علت خم شدن سانسوریا

سانسوریا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود و در شرایطی که درجه حرات محیط در محدوده 15 الی 30 درجه سانتی گراد باشد، بیشترین رشد و نمو خود را خواهد داشت.

هنگامی که درجه حرارت محل نگهداری سانسوریا کمتر از 15 درجه سانتی گراد شود، گیاه شما برای محافظت از خود بسیاری از فرآیند های حیاتی و متابولیسمی اش را انجام نمی دهد که دقیقا به علت همین موضوع تولید و ذخیره انرژی در گیاه کاهش پیدا کرده و جریان آب و مواد غذایی دچار مشکل می شود ( از دیگر عوارض درجه حرارت سرد می توان به لوله شدن برگ سانسوریا نیز اشاره نمود).

بنابر آنچه که اشاره شد برای جلوگیری از خم شدن سانسوریا پیشنهاد می شود همیشه دماسنج کوچکی در کنار گیاه وجود داشته باشد تا در صورت سرد شدن محل نگهداری گیاه بتوان با افزایش دما از بروز چنین اتفاقات تلخی برای گیاه جلوگیری نمود.

آبیاری زیاد چگونه باعث خم شدن برگ های گیاه می شود؟

خم شدن سانسوریا
خم شدن سانسوریا

سانسوریا نیز مانند کاکتوس ها، ساکولنت ها و برخی دیگر از گیاهان آپارتمانی نیاز چندانی به آبیاری پی در پی ندارد.

زمانی که آبیاری گیاه هم به لحاظ حجم و هم به لحاظ تعداد دفعات زیاد باشد، خاک گلدان مملو از رطوبت شده و اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه کاهش می یابد.

با کاهش اکسیژن رسانی، ریشه های سانسوریا احساس خفگی خواهند داشت که در این حالت یک به یک تغییر رنگ داده و از بین می روند (پوسیده می شوند).

با پوسیده شدن ریشه ها، روند جذب آب از خاک و انتقال آن به برگهای گیاه دچار مشکل می شود و برگ ها به رطوبت لازم و مناسب خود دسترسی نخواهند داشت و دقیقا به خاطر همین موضوع حالت افتادگی و یا خم شدن پیدا می کنند.

برای جلوگیری از خم شدن سانسوریا توصیه می شود آبیاری گیاه را تنها زمانی انجام دهید که پایین ترین لایه های خاک گلدان (نزدیک به سوراخ های زهکشی گلدان) خشک بوده و هیچگونه رطوبتی ندارند.

از دیگر خسارات آبیاری بیش از حد می توان به پژمرده شدن سانسوریا و همچنین زرد شدن برگ سانسوریا اشاره نمود در نتیجه قطعا بهتر خواهد بود همواره در نگهداری گیاه محبوب خود به زمان آبیاری آن توجه ویژه داشته باشید.

معرفی پکیج تقویتی برای رشد انفجاری گیاه ( کاملا اصولی و علمی )

تقویت کننده گل سانسوریا
تقویت کننده گل سانسوریا

از دیگر دلایل و با علت خم شدن سانسوریا می توان به استفاده زیاد از کودهای شیمیایی اشاره نمود به طوری که اگر میزان کوددهی گیاه زیاد باشد، PH خاک تغییر پیدا کرده و به شدت خاک اطراف ریشه گیاه سمی می شود.

با تغییر PH و سمی شدن خاک، ریشه های سانسوریا دچار علائم سوختگی شده و به درستی در جذب آب و مواد غذایی عمل نمی کنند و حتی ممکن است کار به جایی برسد که شما خواننده گرامی مجبور شوید خاک گلدان گیاه را تعویض کنید زیرا تمامی عناصر غذایی اعم از ماکرو و میکرو در محدوده معینی از PH خاک توسط ریشه های گیاهان جذب می شوند.

همان طور که در مقاله رشد سریع سانسوریا اشاره شد، بهترین حالت و زمان استفاده از کودهای شیمیایی ماهانه یکبار در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان است و سپس با فرا رسیدن فصول پاییز زمستان بهتر است کمی کوددهی گیاه کاهش پیدا کرده و هر سه ماه یکبار گیاه مذکور توسط کودهای مناسب تغذیه و یا تقویت شود.

علت آنکه عرض بنده این است در فصول سرد سال کوددهی گیاه کاهش پیدا کند آن است که رشد سانسوریا در این مقطع زمانی (شش ماه دوم سال) کاهش داشته و یا به عبارتی گیاه وارد دوران استراحت خود می شود از این رو نیازی نیست در این شرایط از کودهای شیمیایی مکررا استفاده شود.

از سویی دیگر تولید کنندگان کودهای شیمیایی برای اساس آزمایشاتی که انجام می دهند روی محصول مقداری معینی از دوز مصرفی را پیشنهاد می کنند با این حال بهتر است شما عزیزان برای حفظ سلامتی گیاه تان از کودهای شیمیایی بر اساس نصف توصیه تولید کننده کود استفاده کنید تا گیاه مذکور همیشه از خطرات کوددهی زیاد در امان باشد.

کودهای مورد استفاده برای سانسوریا می بایست دارای عناصر ریز و درشت مغذی و از سویی دیگر PH مناسب باشند تا استفاده از آن بالاترین راندمان کیفی را برای گیاه به ارمغان بیاورد.

اگر می خواهید مانع پیر شدن گیاه خود شوید و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود آهن برای سانسوریا را به همراه دیگر کودهای لازم خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن، یک عدد کود مخصوص و یک عدد هورمون افزایش پاجوش وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه گیاه خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

هجوم آفات و بیماری ها از دیگر علت خم شدن سانسوریا

شته ها، تریپس ها و کنه های عنکبوتی شکل از جمله آفات شایع هجوم آورنده به گیاه سانسوریا هستند زیرا برگ های گیاه مذکور جذابیت فراوانی برای آفات دارد.

اگر روی برگ های گیاه خود سوراخ های نامنظم و یا لکه های زرد و قهوه ای رنگ عسلک مانند را مشاهده می کنید در نظر داشته باشید علت خم شدن سانسوریا شما به خاطر هجوم آفات بوده است زیرا این حشرات موذی با اتصال خود به برگهای گیاه، از آب و مواد غذایی داخل آنها تغذیه می کنند.

در حالت اشاره شده (یعنی در زمان مشاهده علائم آفات) شما می بایست توسط یک پارچه تمیز آغشته به الکل لکه های آلوده را از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و سپس توسط سموم مربوطه در صورت مشاهده آفات آنها را از بین ببرید.

به طور کلی گیاه سانسوریا از جمله مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می شود مگر آنکه شما گیاه را غبارپاشی کرده و یا در آبیاری آن بی دقت عمل کنید.

اگر برای حفظ طراوات و یا شادابی برگ های سانسوریا دائما گیاه را غبارپاشی کرده و بعد از اسپری کردن گیاه اطراف آن تهویه ملایم را ایجاد نکنید، روی برگ های گیاه لکه های قهوه ای و زرد رنگ غوطه ور در آب تشکیل می شود که این لکه ها نشان از هجوم بیماری های قارچی داشته و سبب خم شدن گیاه شما می شوند.

همانطور که در مقاله قهوه ای شدن برگ سانسوریا اشاره شد برای افزایش رطوبت اطراف گیاه خود بهتر است گیاه را غبارپاشی نکنید و همواره ظرف آبی را کنار گلدان سانسوریا قرار دهید تا با تبخیر آب، رطوبت محیط اطراف گیاه مذکور افزایش یابد.

بیماری های قارچی نیز ممکن است از طریق ریشه ها به گیاه شما آسیب برسانند زیرا آبیاری گیاه با دقت زیادی انجام نشده و بستر مرطوب در خاک برای هجوم قارچ ها فراهم شده است از این رو توصیه می شود برای جلوگیری از خم شدن برگ سانسوریا و همچنین باریک شدن سانسوریا خود، آبیاری گیاه را به همان روشی که در ابتدای مقاله اشاره شد انجام دهید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل خم شدن گیاه و همچنین کود تقویتی سانسوریا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 88 میانگین امتیازات: 3.8]
۱۵ نظرات
  1. عاطفه می گوید

    سلام من به سانسوریام آب زیادی نمیدم.دمای اتاقمم خوبه.گیهمم افت نداره ولی بازم برگ هاش اویزونن،علتش چیه؟؟؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سانسوریا آب زیادی نمی خواد اما اگر زمان آبیاری آب از از انتهای گلدون خارج نمیشه، مشکل گیاه از از آبیاری کم نشات می گیره.
      مساله بعدی نور هست، گیاه باید در روز شش ساعت حداقل نور داشته باشه در غیر این صورت برگها حالت افتادگی پیدا می کنند.
      اگر در دو مور قبلی مشکلی وجود نداره، باید تغذیه گیاه ماهانه یکبار با کود سه بیست انجام بشه.

  2. شاهرخ می گوید

    سلام. یکی از برگ ها بیش از حد رشد کرده و خم شده. همین یک برگ را چکار باید کرد؟ میشه کوتاهش کرد؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      نیازی نیست برگ رو کوتاه کنید.
      گیاهتون در طول روز چند ساعت نور دریافت می کنه و میزان تغذیه اون رو بفرمایید به صورت دقیق.

      1. شاهرخ می گوید

        سلام. پشت پنجره جنوبی است. نور در تمام روز است ولی آفتاب کمتر از دوساعت روی گیاه می افتد. جدیدا کود ورمی کمپوست شرکت گلباران سبز را دادم. هفته ای یک بار هم آبیاری میکنم و تا خاک خشک نشه آب جدید نمیدم.
        با تشکر از پیگیری تان.

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام مجدد
          نور در دسترس گیاه رو حتما افزایش بدید مشکل سانسوریا شما از نور کم نشات می گیره و حتما گلدون گیاه رو در جایی قرار بدید که حداقل ۷ الی ۸ ساعت نور غیر مستقیم وجود داشته باشه منظورم این هست که ۷ الی ۸ ساعت روی گیاه بتابه.
          امیدوارم ورمی کمپوست مشکل گیاه شمارو تشدید نکنه چون ورمی کمپوست نیتروژن بالایی داره و می تونه به ریشه ها آسیب بزنه.
          برای آبیاری اجازه بدید خاک تا انتها خشک بشه و بعدا یک آبیاری کامل را انجام بدید.

  3. شاهرخ می گوید

    سلام. پشت پنجره جنوبی است. نور در تمام روز است ولی آفتاب کمتر از دوساعت روی گیاه می افتد. جدیدا کود ورمی کمپوست شرکت گلباران سبز را دادم. هفته ای یک بار هم آبیاری میکنم و تا خاک خشک نشه آب جدید نمیدم.
    با تشکر از پیگیری تان.

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      به پرسش شما پاسخ داده شد.

  4. فهیمه می گوید

    سلام گیاه سانسوریامو نزدیک پنجره گذاشتم نور کافی دریافت می‌کنه و تقریبا دو هفته یکبار هم آب میدم بهش ولی برگاش خم شده برگاش خیلی پهن و بلنده دلیلش می‌تونه این باشه؟
    و اینکه دفعه ی آخر که داشتم آب میدادم توی زیر گلدونیش دوتا کرم خاکی دیدم چیکار باید بکنم؟ممنون از راهنماییتون

  5. پارسا می گوید

    سلام.ما سانسوریا داریم و برگ های اون همه کج شده و یواش یواش داره زرد میشه.برای درمان آن باید چه کاری انجام دهم

  6. مهدیه رضازادگان می گوید

    سلام وقت بخیر، بابت سایت خوبتون و کمک و اطلاعاتی که به کاربران و دوستداران گل و گیاه می‌دید بسیار سپاسگزارم. من یه سانسوریا شمشیری دارم مشکل این هست که گلدان سانسوریا رو با اینکه در اتاق پر نور با نور غیر مستقیم خورشید گذاشتم ولی چند تا از برگهاش خشک شدند و یکی از برگهاش هم کاملا خم شده و بسیاریشون هم لوله و چروک شدند. هفته ای یکبار بهش آب میدم. نمیدونم باید چکارش کنم حالش خوب بشه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  7. علیرضا می گوید

    سلام خسته نباشید یکی از برگهای سانسوریای من از انتها خم شده و افتاده علتش چیه؟ کم کم بقیه هم دارن اینجوری میشن

  8. فهیمه می گوید

    سلام ایا لازمه سانسوریا رو در زمستان از فضای گلخانه به داخل اپارتمان اورد؟! الان داخل بالکنی ه که با پلاستیک محصور شده

  9. فرهان امینی می گوید

    با سلام. سانسوریا پوست ماری به تازگی خریدم سطح خاکش خیلی پایینتر از گلدان هست اگر خاط به سطحش اضافه بکنم تقریبا ۴ الی ۵ سانت بالا می اید و بالا و ۴ الی۵ سانت از قسمت برگها داخل خاک قرار می گیرد اگر این کار را بکنم به گل آسیب وارد نمی شود یا بهتر انجام ندهم یا گلدان عوض کنم بهتره؟؟

  10. فرهان امینی می گوید

    آیا ممکنه زیباترین نوع سانسوریا را همراه با عکسش معرفی کنید.. با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy