کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت شل شدن برگ دیفن باخیا چیست + آموزش درمان (مناسب برای همه گونه ها)

2

شل شدن برگ دیفن باخیا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری غیر اصولی، نور و درجه حرارت نامناسب محل نگهداری گیاه، کوددهی اشتباه، رطوبت کم و همچنین هجوم آفات و بیماری ها به گیاه اشاره نمود.

به دلیل اهمیت تک به تک موارد اشاره شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت شل شدن برگ دیفن باخیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب سریعا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی چگونه باعث شل شدن برگ دیفن باخیا می شود؟

شل شدن برگ دیفن باخیا
شل شدن برگ دیفن باخیا

همان طور که قبلا در مقاله زردی برگ دیفن باخیا اشاره کردیم آبیاری گیاه مذکور تنها باید زمانی انجام شود که 15 سانتی متر سطح خاک گلدان خشک بوده و هیچگونه رطوبت نداشته باشد که بر این اساس گاهی شاید نیاز باشد هر چهار روز یکبار و گاهی هر پانزده روز یکبار گیاه خود را آبیاری کنید و درزمان آبیاری می بایست حتما و حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

اگر آبیاری گیاه کم و در زمان نامناسب انجام شود، رطوبت به خوبی در برگ ها و آوندهای دیفن باخیا جریان نخواهد داشت و در نقطه مقابل اگر میزان آبیاری گیاه مذکور زیاد باشد، رطوبت خاک بالا رفته و ریشه های گیاه به اکسیژن و یا به عبارتی دیگر تهویه مناسب دسترسی نخواهند داشت.

اگر نحوه یا شیوه آبیاری گیاه محبوب شما با آنچه که اشاره شد تفاوت دارد شک نداشته باشید علت شل شدن برگ دیفن باخیا شما به خاطر آبیاری نامناسب گیاه تان بوده است بنابراین بهتر است به دیفن باخیا خود علاقه بیشتری داشته باشید و رطوبت سطح خاک را هر دو الی سه روز یکبار بررسی کنید تا گیاه تان تنها در زمان مناسب و به روش صحیح آبیاری شود.

درجه حرارت نامناسب چگونه باعث صدمه دیدن برگ های دیفن باخیا می شود؟

علت شل شدن برگ دیفن باخیا
علت شل شدن برگ دیفن باخیا

شل شدن برگ دیفن باخیا به خاطر درجه حرارت نامناسب بیشتر در فصول گرم سال شایع است به طوری که در این مقاطع سال درجه حرارت بیش از 26 درجه سانتی گراد شده و برگ های گیاه تبخیر و تعرق بیش از حدی را انجام می دهند.

دیفن باخیا گیاهیست که در محدوده دمایی 10 الی 26 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد (دیفن باخیا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود) بنابراین برای آنکه بدانید گیاه شما از استرس دمایی رنج می برد یا خیر تنها کافیست کنار گلدان آن یک دماسنج کوچک قرار دهید تا در صورت بالا بودن دما سریعا با کاهش درجه حرارت گیاه خود را درمان کنید.

آیا نور زیاد خورشید باعث شل شدن برگ های گیاه می شود؟

دیفن باخیا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در شرایطی که نور محل نگهداری اش غیر مستقیم و کامل باشد بیشترین رشد خود را خواهد داشت.

اگر گلدان گیاه کمتر یا بیشتر از دو متر با پنجره های نورگیر خانه فاصله دارد و در طول روز هشت ساعت نور کامل و فیلتر شده خورشید بر روی برگ های آن نمی تابد، تردید نداشته باشید که علت شل شدن برگ دیفن باخیا شما به خاطر نور نامناسب محل نگهداری گیاه است که در این وضعیت تنها راه حل برای درمان دیفن باخیا جا به جایی گلدان آن برای دریافت نور بیشتر یا کمتر است.

اگر قصد جا به جایی گلدان گیاه را دارید این کار را شب انجام دهید تا گیاه تان درگیر استرس یا تنش بیشتری نشود.

کوددهی اشتباه دیگر علت شل شدن برگ دیفن باخیا

شل شدن برگهای دیفن باخیا
شل شدن برگهای دیفن باخیا

بهترین زمان کود دادن گیاه دیفن باخیا از اول فصل بهار تا آخر پاییز است به طوری که در این مقاطع زمانی می بایست گیاه ماهانه یکبار توسط کود گیاهان آپارتمانی با رعایت دوز مناسب (توصیه تولید کننده محصول) تغذیه شود.

اگر خاک گلدان دارای عناصر غذایی است (یعنی خاک باغچه یا خاکبرگ است) و از طرفی دیگر شما بیش از یکبار در ماه دیفن باخیا خود را تغذیه کرده اید، برای درمان گیاه پیشنهاد می شود تا دو ماه هرگز دیفن باخیا خود را تغذیه نکنید و اجازه دهید در این مدت آب خالی نمک های کودی را شسته و از انتهای گلدان خارج کند تا هم PH خاک متعادل شده و هم ریشه های گیاه از بلورهای نمک مانند خلاص شوند.

رطوبت کم محل نگهداری باعث پژمردگی و شل شدن برگ های گیاه می شود

شل شدن برگ دیفن باخیا به خاطر رطوبت کم تنها در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) شایع است به شکلی که در این مقاطع زمانی از سیستم های گرمایشی خانه استفاده شده و هوای اطراف گیاه به شدت خشک می شود.

روش های زیادی برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی وجود دارد که از رایج ترین آنها می توان به ساختن جزیره برای گیاه اشاره نمود بنابراین بهتر است در فصول گرم سال گیاه جزیره داشته باشد و در فصول سرد سال سوای جزیره، کنار گلدان گیاه ظرف آبی خالی وجود داشته باشد که با تبخیر آب درون ظرف رطوبت اطراف گیاه افزایش یابد.

آفات و بیماری ها چگونه باعث از بین رفتن برگ های دیفن باخیا می شوند؟

اگر شاهد چسبناک شدن برگ دیفن باخیا خود هستید و می بینید که پشت و روی برگ های این گیاه زیبا سوراخ های کوچک و لکه های عسلک مانند وجود دارد تردید نداشته باشید که علت شل شدن برگ دیفن باخیا شما به خاطر هجوم آفات گیاهان خانگی بوده است.

در قدم اول برای احیای گیاه پیشنهاد می شود نقاط چسبناک را با یک دستمال تمیز و مرطوب از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و سپس روی برگ ها و خاک گلدان را با آفت کش دیازینون یا مالاتیون ضد عفونی کنید (این کار را سه مرتبه و هر 10 روز یکبار تکرار کنید).

برای آنکه از چسبناک شدن برگ دیفن باخیا و یا به عبارتی دیگر از هجوم آفات پیشگیری کنید پیشنهاد می شود ماهانه یکبار برگ های گیاه را با شامپو بچه شستشو دهید (در هنگام شستشو مراقب باشید محلول آب و کف وارد خاک گلدان نشود) تا گیاه شما همیشه در سلامت کامل باشد.

در نقطه مقابل هجوم آفات گاهی اوقات حمله بیماری گیاهان آپارتمانی باعث از بین رفتن برگ های دیفن باخیا می شود به طوری که روی برگ های گیاه نقاط قهوه ای و یا سیاه رنگی ایجاد شده که این نقاط توسط نواری زرد رنگ احاطه می شوند و در صورت عدم درمان بیماری، کل بافت رویشی گیاه را تحت تاثیر قرار گرفته و دیفن باخیا در آستانه مرگ کامل قرار می گیرد.

اسپری کردن آب روی برگ های دیفن باخیا شایع ترین علت هجوم بیماری های قارچی به گیاه مذکور است بنابراین پیشنهاد می شود برای حفظ شادابی برگ ها و افزایش رطوبت از انجام این کار جدا خودداری نمایید.

در صوت مشاهده علائم بیماری روی برگ های گیاه تنها کافیست قارچکش کاربندازیم را تهیه کرده و بر اساس دوز پیشنهادی تولید کننده محصول روی برگ ها را با آن اسپری کنید (این کار را سه مرتبه و هر 15 روز یکبار انحام دهید).

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر شل شدن برگ های گیاه خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 36 میانگین امتیازات: 4.1]
۲ نظرات
  1. ابوالفضل می گوید

    سلام ما در منطقه گرم سیر زندگی میکنم متاسفانه گل دیفن ما همیشه برگ هایش شل هستند هر کاری میکنم نمی تونم درستش کنم پیشنهاد شما چیست

  2. ابوالفضل می گوید

    سلام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy