کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ سانسوریا چیست + آموزش درمان گیاه با سینا فتاح زاده

18

زرد شدن برگ سانسوریا دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آن آبیاری غیر اصولی و وجود نور نامناسب خورشید در محل نگهداری سانسوریا است. از دیگر دلایل و یا علت زرد شدن برگ سانسوریا می توان به دمای نامناسب محیطی، رطوبت بسیار کم (کمتر از آستانه تحمل گیاه)، کوددهی نامناسب و همچنین هجوم آفات گیاهان خانگی و بیماری ها به سانسوریا اشاره نمود.

با توجه به اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل زرد شدن برگ سانسوریا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل پیش آمده را برای سانسوریا خود تشخیص داده و با راه حل درمانی مناسب، زرد شدن برگ های گیاه از پایین و دیگر نقاط سانسوریا را درمان کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری بیش از حد شایع ترین علت زرد شدن برگ سانسوریا از پایین

علت زرد شدن برگ سانسوریا از پایین
علت زرد شدن برگ سانسوریا از پایین

آبیاری بیش از حد، شایع ترین دلیل زرد شدن برگهای گیاهان آپارتمانی می باشد به طوری که اگر بارها آبیاری گیاهان بیش از حد انجام شود، ابتدا برگهای پایینی گیاه زرد شده و سپس در صورت عدم درمان این تغییر رنگ برگها به سایر نقاط انتقال پیدا می کند.

همان طور که در مقاله رشد سریع سانسوریا اشاره شد ریشه های سانسوریا برای عملکرد موفق خود در خاک نیاز به اکسیژن دارند با این حال زمانی که آبیاری گیاه زیاد باشد، فضاهای خالی خاک مملو از رطوبت شده و اکسیژن رسانی به ریشه ها کاهش می یاد که واسطه همین اتفاق ریشه ها به مرور زمان پوسیده شده و اولین علائم زرد شدن برگ سانسوریا از پایین نمایان می شود.

بنابر آنچه که گفته شد اگر مشاهده می کنید خاک گلدان بسیار مرطوب است و برگهای گیاه از پایین تغییر رنگ داده اند، بدانید علت اصلی مشکل مشخص شده و شما می بایست فورا برای احیا سانسوریا خود اقدامی سازنده انجام دهید.

آموزش احیا سانسوریا به واسطه آبیاری بیش از حد

احیا سانسوریا به واسطه آبیاری بیش از حد بستگی به میزان خسارت دارد به طوری اگر یک الی دو برگ گیاه از پایین زرد شده است تنها کافیست میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید و از سویی دیگر اگر بیش از دو برگ گیاه زرد می باشد، شما خواننده گرامی باید گیاه را به طور کلی از گلدان خود خارج کرده و ریشه های آن را بررسی کنید.

در صورتی پوسیده بودن ریشه ها (نقاط لکه مانند روی ریشه ها و یا سیاه و قهوه ای شدنشان) می بایست آنها را تا نقطه سالم هرس کرده و گیاه خود را در خاک جدید (خاک مخصوص کاکتوس ها مناسب است) بکارید.

بنابر آنچه که گفته شده توصیه بنده آن است که قبل از آبیاری گیاه، رطوبت لایه های پایینی خاک را از طریق منافذ زهکشی گلدان بررسی کنید و در صورتی که اطمینان پیدا کردید خاک گلدان در لایه های پایینی خشک است، می توانید با خیالی آسوده گیاه خود را آبیاری نمایید.

پس از درمان زرد شدن برگ سانسوریا به علت آبیاری زیاد، لطفا و هرگز برای آبیاری گیاه برنامه ریزی مشخصی نداشته باشید (مانند زمانی که تصمیم می گیرید هر شنبه گیاه خود را آبیاری کنید) و هر زمان که لایه های پایینی خاک خشک می شود اقدام به آبیاری گیاه محبوب خود کنید که با این تفاصیل گاهی نیاز هست هفته ای یکبار و گاهی هر دو هفته یکبار گیاه خود را آبیاری کنید.

آبیاری بسیار کم گیاه

زرد شدن برگ سانسوریا
زرد شدن برگ سانسوریا

همان طور که در مقاله پاجوش نزدن سانسوریا اشاره شد در نقطه مقابل آبیاری زیاد، گاهی هم آبیاری بسیار کم دیگر علت زرد شدن برگ سانسوریا از پایین می باشد به طوری که آنقدر میزان رطوبت در خاک کم است که گیاه شما تصمیم می گیرد همان مقدار رطوبت را صرف فرآیندهای متابولیسمی دیگر و برگهای جوان تر کند.

در صورتی که شاهد لوله شدن برگ سانسوریا و همچنین خشک بودن بیش از حد خاک گلدان هستید در نظر خود داشته باشید که علت تغییر رنگ برگهای گیاه خود را پیدا کرده اید.

آموزش احیا سانسوریا به واسطه آبیاری کم

راه حل احیا سانسوریا به واسطه آبیاری کم بسیار ساده است و تنها کافیست محبت بیشتری به گیاه خود داشته باشید و آن را در زمان مناسب و به روش تشخیصی که اشاره شد آبیاری کنید.

بهترین روش آبیاری سانسوریا آن است که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کند (آهسته آهسته گیاه را آبیاری کنید) و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان سریعا روند آبیاری گیاه متوقف شود.

سانسوریا به شدت نسبت به کیفیت آب آبیاری حساس بوده و در صورت املاح دار بودن آن به سرعت واکنش نشان می دهد.

بنابراین برای جلوگیری از تنش و زرد شدن برگ سانسوریا پیشنهاد می شود اگر آب مصرفی دارای املاح است، 24 ساعت قبل از آبیاری میزان آب موجود را درون ظرفی ریخته و آن را در فضای آزاد قرار دهید تا از املاح مضر آن (مخصوصا کلر) کاسته شود.

رطوبت محیطی بسیار کم

بسیاری از گیاهان آپارتمانی بومی مناطق گرمسیری و بارانی هستند بنابراین جای تعجبی ندارد که این گیاهان منجمله سانسوریا برای رشد خود نیاز به رطوبت محیطی مناسب داشته باشند.

سانسوریا در مقایسه با گیاهانی نظیر پتوس، برگ انجیری، زاموفیلیا و …. نیاز کمتری به رطوبت محیطی دارد و همین قدر که رطوبت در محدوده 40 درصد باشد برای گیاه شما کافی خواهد بود.

برای جلوگیری از زرد شدن برگ سانسوریا در تمامی نقاط برگ پیشنهاد می شود همواره ظرف آبی را در کنار گلدان گیاه قرار دهید تا با تبخیر آب رطوبت محیطی اطراف گیاه افزایش پیدا کند (مخصوصا در فصل زمستان به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی).

نور نامناسب برگهای سانسوریا را زرد می کند

تمامی گیاهان آپارتمانی در نور غیر مستقیم و کامل خورشید بهترین عملکرد خود را دارند و فقط در حالتی نور مستقیم خورشید را تحمل می کنند که تنها در این حالت زندگانی کرده باشند بنابراین با توجه به این موضوع که سانسوریا قبل از خرید و انتقالش به خانه در محیط های گلخانه ای رشد کرده و هم اکنون با شرایط منزل شما سازگاری پیدا کرده است در نتیجه می بایست نور محل نگهداری گیاه نور غیر مستقیم خورشید باشد.

نور زیاد سبب قهوه ای شدن برگ سانسوریا می شود اما آنچه که باعث زرد شدن برگ سانسوریا در تمامی نقاط می شود، وجود نور بسیار کم است زیرا در این حالت کلروفیل کمتری در برگها تولید شده و برگها به مرور زمان زرد خواهند شد.

بنابراین پیشنهاد می شود گیاه خود را با فاصله 1/5 متری از پنجره قرار داده و نور خورشید را برای گیاه محبوب خود توسط پرده های شفاف (مخصوصا در فصول بهار و تابستان) فیلتر کنید.

دمای نامناسب دیگر علت زرد شدن برگ سانسوریا

دلیل زرد شدن برگ سانسوریا
دلیل زرد شدن برگ سانسوریا

گیاه آپارتمانی سانسوریا در محدوده دمایی 16 الی 27 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که دمای خانه همواره برای نگهداری گیاه مناسب است با این حال آنچه که دلیل زرد شدن برگ سانسوریا می باشد، تغییرات به یکباره دما و همچنین نگهداری گیاه در فصول سرد سال در فضای باز است از این رو توصیه می شود از گیاه خود هرگز در معرض منافذ خانه و درب هایی که مدام باز و بسته می شوند نگهداری نکنید.

از سویی دیگر اگر از گیاه خود در فصول سرد سال در فضای باز نگهداری می کنید پیشنهاد می شود در این مقطع زمانی گیاه را به محیط خانه انتقال داده و شرایط ایده آل محیطی را برای احیای سانسوریا خود فراهم کنید.

عدم دقت در کوددهی سانسوریا

کوددهی زیاد باعث سمی شدن خاک و قهوه ای شدن برگهای گیاه می شود اما آنچه که علت زرد شدن برگ سانسوریا شما در تمامی نقاط است، کوددهی بسیار کم گیاه می باشد به طوری که شما می بایست سه ماه پس از خرید گیاه آن را با کودهای متعادل و مناسب تغذیه کنید تا کمبود عناصر غذایی ( مخصوصا فسفر، نیتروژن، آهن و پتاسیم) سبب تغییر رنگ برگهای گیاه تان نشود.

بر این اساس پیشنهاد می شود ماهانه یکبار گیاه خود را تغذیه کنید به طوری که در هر نوبت کوددهی گیاه، دوز مصرفی بیش از 20 سی سی یا گرم نشود.

اگر می خواهید مانع پیر شدن گیاه خود شوید و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود مناسب سانسوریا را خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن، یک عدد کود مخصوص و یک عدد هورمون افزایش پاجوش وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه گیاه خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

هجوم آفات و بیماری ها برگهای سانسوریا را زرد می کند

آفات با اتصال به برگهای زیبای سانسوریا از آب و مواد غذایی درون شان تغذیه کرده و داخل آنها را با مشکلات کمبود رطوبت مواجه می کنند که همین امر باعث زرد شدن برگ سانسوریا شما می شود از این رو بهتر است دائما گیاه خود را بررسی کنید تا از عدم هجوم آفات اطمینان حاصل شود.

در صورتی که اطمینان دارید علت زرد شدن برگهای گیاه شما به خاطر هجوم آفات بوده است (اگر لکه های عسلک مانند را روی برگ های گیاه خود مشاهده می کنید)، می بایست توسط صابون های حشره کش اقدام به حذف آفات و احیا سانسوریا خود کنید.

همان طور که در مقاله علت رشد نکردن سانسوریا اشاره شد تنها بیماری که به گیاه سانسوریا هجوم آورده و به برگهای آن آسیب می زند، بیماری پوسیدگی ریشه می باشد که علت آن آبیاری بیش از حد گیاه می باشد (زمانی که ریشه ها پوسیده شوند در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند حتی اگر خاک مملو از رطوبت باشد) از این رو توصیه می شود گیاه را در زمان مناسب و به روشی که اشاره شد آبیاری نمایید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل زرد شدن برگهای گیاه سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 99 میانگین امتیازات: 3.5]
۱۸ نظرات
  1. رسول می گوید

    سلام
    خسته نباشید ،یکی از برگ های سانسوریام از بالا داره خشک میشه علتش چیه؟
    ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید.

  2. مسعود می گوید

    سلام
    ۲ تا غلاف سانسوریا دارم که خاکشو عوض کردم و با خاک باغچه و خاک برگ قاطی کردم. حالا بعد از گذشت ۱ هفته تمامی برگ هاش آویزون شدن من مجدد خاکشو عوض کردم و همون خاک برگ بیشتری زدم اما باز هم آویزون هستن و بدتر شدن پایین ساقه، از دم ریشه حدود ۵ سانت گیاه هم زرد شده.
    چیکارشون کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      ریشه های گیاه علائم بیماری دارند یا خیر؟؟؟

  3. شیما پاشایی می گوید

    سلام خسته نباشید من سانسوریا کوتاها دارم چند روزی میشه که برگ وسطی که تازه داره باز میشه زرد شده داره قبلی ها هم زرد میشه علتش چیه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شرایط نگهداری گیاه رو به صورت کامل بفرمایید. نور، آبیاری، دما، رطوبت، کوددهی

  4. محسن می گوید

    گیاهم یک برگش زرد شد افتاد
    الان باز دومیش اینجوری شد
    عکسشو کجا نشونتون بدم
    تو رو خدا یک راه حل بگید ،همینجوری الکی داره داغون میشه
    عکسشو گذاشتم ممنون میشم راهنماییم کنید
    https://photos.app.goo.gl/Y2eQLijvSmRpcNM78

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      برگ ها از پایین به بالا زرد میشن و یا بر عکس این اتفاق میفته؟

      1. mahsa می گوید

        سلام و خسته نباشید گیاه سانسوریای من از پایین یک برگش شروع به زرد شدن کرد و افتاد و امروز دیدم یکی از پاجوشها کامل زرد شد،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  5. علی می گوید

    سلام خسته نباشید
    سانسوریا های من برگ های قدیمی ترش رنگش رو به زردی رفته
    و از بالا داره چروک میشه

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس گزارم
      به من بفرمایید از بالا که چروک شدن، روند زرد شدنشون از پایین برگ شروع شده یا از وسط؟

      1. علی می گوید

        تمام برگ رنگش از سبز به زردی میل کرده میشه گفت بیشتر از نوک برگ داره زرد میشه

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          شرایط نگهداری رو بفرمایید
          گیاه در روز چند ساعت نور دریافت میکنه؟
          ارتفاع گلدون و روش آبیاری اون، و اینکه زمان آبیاری آب چند ثانیه ای از انتهای گلدون خارج می شه؟
          درجه حرارت شب روز و میزان کوددهی سانسوریا

  6. علی می گوید

    توی پنجره ب جنوبی هست و حدود یک ساعتی نور مستقیم بهش میرسه و تمام طول روز توی روشنایی هست در اصل
    اونقدری بهش اب نمیدم که اب از ته گلدون خارج بشه چون گلدون نسبتا بزرگی دارن و خیلی طول میکشه تا گل خشک بشه و ممکنه ریشه خراب بشه
    الان هم که زمستون هست بین ۲۰ تا ۱۲ درجه س دمای اطرافش
    کود هم بهش ندادم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      طوری گیاه رو آبیای کنید که حتما آب اضافی از انتهای گلدون خارج بشه، ریشه های سانسوریا در هم تنیده هستند و اگر فرض بر این باشد که عمق کاشت گیاه صحیج هست، با این روش آبیاری شما ریشه های پایینی اونطور که باید رطوبت رو دریافت نمیکنند.
      اجازه بدید آب زهکشی خارج بشه و برای آبیاری مجدد، رطوبت خاک رو از طریق منافذ زهکشی پایین گلدون بررسی کنید اگر خاک تا انتها خشک بود مجددا به همین روش آبیاری کنید.
      آهسته آهسته آب رو داخل خاک بریزید و به محض خارج شدن آب اضافی، ابیاری رو متوقف کنید.
      در این بین اگر مشاهده کردید آب اضافی زیر ۲۰ ثانیه از گلدون خارج شد، یا اینکه می بینید در همون بدو ورود به خاک سخت به طبقات پایینی خاک میره، خاک رو هم تعویض کنید در غیر این صورت نیازی به انجام این کار نیست.

  7. ali می گوید

    سلام گیاه من بابت جابه جای اساس متزل بالای ۸ ساعت تو خاور دربسته و تاریک مونده بود والان بالای برگه ها زرد و پشمرده شدن
    دو بارم حرس کردم باز مجدد زرد شد

  8. ایمان می گوید

    سلام سانسوریا دارم خیلی خوب بود خانمم گذاشته ش زیر پنجره گوشه سالن،نور بهش نمیرسه ،ولی الان مدتیه بعد از عوض کردن خاکش ک خاک گلدان خانگی هم هست مثل خاک قبلی ،تو فصل پاییز بعد از دوماه از عوض کردن خاک (مقداری از خاک قبلی و خاک برگ جدید)شروع ب زرد شدن از پایین کرده،آبیاری ده روز یک بار،آفت نداره،فقط شکم رو نور هست،خوب بود رشدش ولی یهو زرد شدن ،همزمان هم جوانه ها و برگهای جدید دارهمیده،لطفا راهنماییم کنید.در ضمن ریشه های خیلی خیلی کمی داره،ولی برگ جوان و نو داره میزنه

  9. محسن می گوید

    سلام من یه سانسوریاکوتاه دارم سه تا پاجوش داره آبیاریشم سر موقعه بوده نور غیر مستقیم هم مبگیره ولی خونمون خیلی مورچه داره به گلدونمم مورچه زده اون اطرافو سم زدم به سانسوریا هم سم مخصوص زدم که گفتن گلو خراب نمیکنه فقط آفتو اینارو میکشه حالا یکی از پاجوشاش کاملا زرد و شل شده دوتای دیگه هم دارن اینتوری میشن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy