کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ بنجامین چیست؟ (بعلاوه راه حل درمان)

21

زرد شدن برگ بنجامین دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه می باشد. از دیگر دلایل و یا علت زرد شدن برگ بنجامین می توان به درجه حرارت نامناسب، کوددهی غیر اصولی، نور زیاد و یا کم محل نگهداری گیاه، هجوم آفات و بیماری ها به بنجامین و همچنین مرگ طبیعی برگهای مسن و پیر گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل زرد شدن برگ بنجامین را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل پیش آمده را برای گیاه خود تشخیص داده و با احیای فوری آن برای سالهای بیشتری از پرورش بنجامین خود لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری زیاد رایج ترین علت زرد شدن برگ بنجامین

علت زرد شدن برگ بنجامین
علت زرد شدن برگ بنجامین

همان طور که در مقاله زرد شدن برگ سانسوریا اشاره شد شایع ترین علت زردی برگ گیاهان آپارتمانی، آبیاری بیش از حد آنها است به طوری که یا میزان و دفعات آبیاری زیاد بوده و یا خاک گلدان نامناسب است و آب به حالت راکد در اطراف ریشه های بنجامین باقی می ماند.

با باقی ماندن آب راکد اطراف ریشه های گیاه، فضاهای خالی خاک مملو از رطوبت رشده و اکسیژن رسانی به ریشه های بنجامین کاهش چشمگیری پیدا می کند که دقیقا به واسطه همین موضوع ریشه های گیاه در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نکرده و برگها به آرامی شروع به زرد شدن می کنند.

اگر زرد شدن برگ های گیاه شما از پایین شروع شده و هم اکنون در حال سرایت به دیگر نقاط گیاه است، در نظر داشته باشید علت زرد شدن برگ بنجامین شما به خاطر آبیاری بیش از حد و یا نامناسب بودن خاک گلدان است.

برای حفظ سلامتی و شادابی برگهای بنجامین همیشه بهتر است مابین دو آبیاری اجازه دهید 15 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شود.

به علت چهار فصل بودن کشور ایران گاهی سطح خاک در هفت روز و گاهی در چهارده روز خشک می شود بنابراین برای آبیاری گیاه محبوب خود، برنامه ریزی منظمی نداشته باشید و هر زمان که مشاهده کردید سطح خاک گلدان خشک شده است اقدام به آبیاری گیاه خود کنید.

از سویی دیگر ممکن است نحوه و زمان آبیاری بنجامین درست باشد اما پس از آبیاری، آب برای چندین دقیقه به حالت راکد روی سطح خاک باقی بماند که این حالت نشان از آن دارد که یا بافت خاک مناسب نیست و یا به مرور زمان کل خاک پوسیده شده است، در این مقطع زمانی مشکل زرد شدن برگهای گیاه شما به خاطر نامناسب بودن خاک گلدان می باشد در نتیجه پیشنهاد می شود خاک گلدان را تعویض کنید و آن را با خاک مناسب کاکتوس ها جایگزین نمایید.

از طرفی، اگر گیاه شما چندین برگ زرد دارد و شما اطمینان دارید دلیل زرد شدن برگ بنجامین به خاطر آبیاری بیش از حد بوده است پیشنهاد می شود تنها میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید و از طرفی دیگر، اگر بیش از ده برگ گیاه زرد شده است بهتر خواهد بود گیاه را به طور کلی از گلدان خود خارج کرده و ریشه های ناسالم را تا نقطه سالم هرس نمایید.

پس از هرس ریشه ها، گیاه محبوب خود را در خاک تازه و همچنین در گلدان دارای منافذ زهکش (البته اگر گلدان فعلی دارای سوراخ های زهکشی نیست) بکارید.

وجود نور نامناسب در محل نگهداری بنجامین برگهای آن را زرد می کند

زرد شدن برگ بنجامین
زرد شدن برگ بنجامین

پس از آبیاری زیاد و نامناسب بودن بافت خاک، دیگر علت زرد شدن برگ بنجامین وجود نور نامناسب در محل نگهداری گیاه است زیرا گیاه مذکور از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب نشده و در شرایطی که در طول روز به 2 ساعت آفتاب مستقیم و 6 ساعت آفتاب غیر مستقیم دسترسی داشته باشد، بهترین عملکرد خود را خواهد داشت.

هم نور کم و هم نور زیاد هر دو از دلایل زرد شدن برگهای گیاه هستند (بیشتر برگهای بالایی) به طوری که اگر نور زیاد باشد، برگ ها کم رنگ شده و در نوک و لبه آنها علائم سوختگی نمایان می شود و از سویی دیگر اگر نور محل نگهداری فیکوس بنجامین کم باشد، میزان تولید کلروفیل کاهش داشته و برگ های بدون آنکه علائم سوختگی داشته باشند زرد شده و در نهایت شما شاهد ریزش برگ بنجامین خود خواهید بود.

در صورتی که گیاه شما در طول روز به 8 ساعت نور مناسب خورشید دسترسی ندارد (2 ساعت مستقیم و 6 ساعت غیر مستقیم)، در نظر داشته باشید دلیل زرد شدن برگهای گیاه شما به خاطر نامناسب بودن نور محل پرورش گیاه در خانه می باشد از این رو بهتر است گلدان گیاه را با فاصله یک متری از پنجره خانه قرار داده و در طول روز 2 ساعت پرده پنجره را کنار زده و اجازه دهید در طی این دو ساعت گیاه به نور مستقیم، و در مابقی ساعات به نور غیر مستقیم خورشید دسترسی داشته باشد.

دمای نامناسب محل نگهداری چگونه باعث زرد شدن برگهای گیاه می شود؟

گیاه آپارتمانی بنجامین برای رشد مناسب و حداکثری خود نیاز دارد تا دمای محل نگهداری اش بین 18 تا 23 درجه سانتی گراد باشد به طوری که شب ها دمای محل نگهداری 18 و روزها 23 تا 24 درجه سانتی گراد باشد (بنجامین نه از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما محسوب می شود و نه مقاوم به سرما).

بنابر آنچه که اشاره شد نتیجه می گیریم دمای محیط خانه اغلب برای نگهداری بنجامین مناسب است اما آنچه که دلیل زرد شدن برگ بنجامین می باشد؛ تغییرات به یکباره دما است از این رو توصیه می شود همواره درجه حرارت ایده آل را برای پرورش گیاه محبوب خود در خانه فراهم کنید و هرگز از گیاه خود در معرض درب هایی که مدام باز و بسته می شوند (و یا دیگر منافذ خانه) و همچنین در کنار سیستم های گرمایشی و سرمایشی نگهداری نکنید.

هجوم آفات مزاحم دیگر علت زرد شدن برگ بنجامین

دلیل زرد شدن برگ بنجامین
دلیل زرد شدن برگ بنجامین

شته ها و مگس های سفید از جمله آفات گیاهان خانگی شایع هجوم آورنده به گیاه بنجامین هستند به طوری که این حشرات موذی با اتصال به برگ های گیاه از شیره درون برگی تغذیه کرده و در هنگام تغذیه از خود ماده ای چسبناک را آزاد می کنند.

اگر روی برگ های زرد شده گیاه خود سوراخ های نامنظم و لکه های زرد و قهوه ای عسلک مانند را مشاهده می کنید در نظر داشته باشیند علت زرد شدن برگ بنجامین شما به خاطر هجوم آفات بوده است از این رو پیشنهاد می شود لکه های آلوده را با یک پارچه آغشته به الکل پاک نمایید و سپس در صورت مشاهده آفات، توسط روغن نیم و یا صابون های حشره کش آنها را با رعایت دوز مناسب مصرف از بین ببرید.

بیماری های قارچی با هجوم خود برگهای گیاه را زرد می کنند

از جمله بیماری های شایع بنجامین می توان به بیماری پوسیدگی ریشه و ظهور نقاط قهوه ای و زرد رنگ غوطه ور در آب بر روی برگهای گیاه اشاره نمود.

برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه باید گیاه خود را به همان طریقی که اشاره شد آبیاری کنید و برای پیشگیری از ظهور نقاط قهوه ای و زرد رنگ غوطه ور در آب بر روی برگها پیشنهاد می شود غبارپاشی گیاه را تنها صبح زود انجام تا دهید تا با فرا رسیدن شب شاخه و برگهای گیاه کاملا خشک شده و بستر مناسب برای هجوم قارچ ها عفونی فراهم نشود.

کوددهی غیر اصولی بنجامین

هم کوددهی زیاد و هم کوددهی کم هر دو از دلیل زرد شدن برگ بنجامین هستد به طوری که اگر کود دادن گیاه زیاد باشد، نوک و لبه برگها قهوه ای و در امتداد برگ زرد می شود و از سویی دیگر اگر میزان کود دادن کم باشد، به علت شسشته شدن عناصر غذایی داخل خاک، گیاه محبوب شما با خطر کمبود مواد غذایی مواجه می شود.

بنابر آنچه که اشاره شد برای احیای بنجامین پیشنهاد می شود گیاه را ماهانه یکبار در فصول بهار و تابستان تغذیه کنید و سپس با فرا رسیدن فصول پاییز و زمستان و کند شدن رشد گیاه، کمی میزان کوددهی را کاهش داده و هر 2 الی 3 ماه یکبار گیاه خود را توسط کودهای ملایم تغذیه کنید (کوددهی بهتر است با نصف توان توصیه تولید کننده محصول انجام شود).

مرگ طبیعی برگ های مسن و پیر

مرگ طبیعی یک به یک برگ های مسن و پیر از دیگر علت زرد شدن برگ بنجامین شما است به طوری که در این حالت برگهای پایینی و پیرتر گیاه یکی یکی زرد شده (نه همه با هم) و در نهایت دچار ریزش می شوند.

در حالت اشاره شده برای زرد شدن برگ های گیاه خود اصلا نگران نباشید زیرا بنجامین دوست داشتنی شما در این مقطع زمانی تصمیم گرفته است تا انرژی خود را ذخیره و صرف تولید برگهای جدید و جوان کند بنابراین طبیعی است به علت همین موضوع بخشی از برگهای قدیمی خود را از بین ببرد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت زرد شدن برگ بنجامین سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 130 میانگین امتیازات: 3.8]
۲۱ نظرات
  1. جواد می گوید

    سلام ممنون از راهنماییتون من یک بنجامین دارم بعد از چند سال خاک گلدون رو عوض کردم و بعد اون آب کامل بهش دادم یه بار حالا ده روزه برگاش داره دونه دونه زرد میشه گفتن علتش شوک ه می‌خوام بدونم این حرف درسته این حرف اگه درسته چند روز ادامه داره و اینکه من واقعا کلافه شدم تو رو خدا راهنماییم کنید آیا نیاز نیس گلدون رو عوض کنم کلافه شدم نمیدونه میترسم خشک شه تو رو خدا راهنماییم کنید ممنون خیلی دوسش دارم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      نگران نباشید و با شماره من تماس بگیرید.
      ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴

    2. سیما می گوید

      بعد از تعویض خاک بنجامینم برگهاش زرد شدن چیکار بایذ کنم؟ روی تنه اش هم مدتهاست یک حالت غده مانند درومده ،نمیدونم باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

      1. سینا فتاح زاده می گوید

        زرد شدن برگ، ریزش برگ، پژمرده شدن برگ بعد تعویض گلدون اتفاقی شایع هست باید یک ماه صبر کنید تا گیاه احیا شه.
        عکس غده رو هم می تونید به پیج اینستاگرامی ما بفرستید.

  2. چگینی می گوید

    سلام از توضیحات کامل شما بینهایت ممنونم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سپاس گزارم از لطف و محبت شما.

  3. مهدوی می گوید

    سلام وقت بخیر.
    من ۱۰ روز هست که گیاه بنجامین رو خریداری کردم. چند روزی هست که از پایین تا بالای گیاه تعدادی از برگ هاش زرد شدن
    تا دو سه روز پیش جایی که گذاشته بودمش نورش کم بود اما الان نزدیک پنجره هست و نورش مناسبه
    الان باید چکار کنم که دیگه برگ هاش زرد نشن؟ و هفته ای یکبار ابیاری براش کافیه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      وقت شما هم بخیر
      در نظر داشته باشید که بنجامین در روز ۴ ساعت نور مستقیم خورشید رو هم می خواد.
      درجه حرارت ۱۷ تا ۲۶ درجه.
      رطوبت بیش از ۴۰ درصد.
      کوددهی ماهانه یکبار در بهار و تابستان و ۴۵ روز یکبار در پاییز و زمستان.
      آبیاری تنها در صورت خشک بودن۱۰ سانتی متری بالای خاک.

  4. صیادمعظمی می گوید

    باسلام ممنونم ازراهنمایی تان درباره بنجامین چکاربکنیم برگهای خیلی ریخته شده بنجامین برگرددهم برگهای که داره وهم تازه درآمده هانوکشان سوخته میشودومیریزدبنده این گل رازیاددوست دارم نزدیک دومترشده ولی خیلی کم برگ مانده روش راهنمایی بکنیدباتشکر

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      سوختگی نوک برگ ها به دلیل کمبود رطوبت، کوددهی زیاد و هچنین آبیاری کم اتفاق میفته.
      برای احیا گیاه پیشنهاد می کنم مقاله نگهداری بنجامین و همچنین مقاله ریزش برگ بنجامین رو در سایت مطالعه کنید.

  5. هانیه می گوید

    سلام روزتون بخیر
    من یک بنجامین دارم که حدود ۹ ساله گلدونش عوض نشده و بسیار هم بزرگه
    مدتیه برگهاش داره زرد میشه و میوفته بطوریکه برگهاش کم شده
    ریشه هاش هم مقداری از خاک بیرون زده بود که روش خاک ریختم
    به نظرتون علت زردی چی میتونه باشه؟ آبیاری هم هفته ای یکبار انجام میشه
    با تعویض گلدان ممکن بهتر بشه؟
    مکانش هم همیشه ثابت و یکجا هست

    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

  6. لیلا می گوید

    سلام ممنون از توضیحاتتون
    من الان ۶ ماهه بنجامین امستل دارم اصلن توی این مدت رشد نکرده و الان تمام برگهاش در حال زرد شدن و افتادنه😭😭😭

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      میزان آبیاری، نور ( تعداد ساعاتی که گیاه نور دریافت می کنه و مستقیم و غیر مستقیم بودن اون )، درجه حرارت و کوددهی رو بفرمایید.
      در صورت تمایل ارتفاع گیاه رو هم بفرمایید.

  7. نیلوفر می گوید

    سلام وقتتان به خیر نزدیک یک ماه گلدان بنجامین خریدم حدود دو هفته ای در راهرو آپارتمان بود با سرد شدن محیط راهرو چند روزی است داخل آپارتمان آوردم هم دما مناسب هست هم نوردهی کافی هست اما در عرض دوسه روزی هست که تعداد زیادی برگهای روزانه زرد میشه و می ریزد
    لطفا مرا راهنمایی کنید
    متشکرم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر تمامی شرایط مناسب هست، مشکل گیاه شما شوک جا به جایی هست که حدودا دو الی سه هفته زمان می بره تا گیاه با شرایط جدید خودش سازگار بشه.
      فراموش نکنید که گیاه در طول روز به ۴ ساعت نور مستقیم خورشید نیاز داره.

  8. یول اشان می گوید

    سلام ادمین محترم . بنده هفته ی پیش خاک بنجامین رد عوض کردم نوع خاک . خاک برگ هستش. بعداز یک هفته برگ ها شروع به زرد شدن کردن همه باهم
    لطفا پاسخ بنده رد زودتر بدین تا اگرتهدیدی هست آن را بر طرف کم تشکر فراوان دارم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      اصولا بعد از تعویض خاک یا گلدون گیاه تا یک ماه وارد دوران استرسی خودش میشه.
      تو این وضعیت تنها کاری که باید کنید فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی و آبیاری و تغذیه صحیح گیاه که مقاله اش داخل سایت موجوده.
      حتی اگر یکی از شرایطی که عرض شد مناسب نباشه، این دوران استرس می تونه تا چند ماه ادامه داشته باشد.
      در صورت تمایل برای کوتاه کردن این دوره می تونید از محلول ضد تنش برای گیاهتون استفاده کنید. پ

  9. فرهاد می گوید

    سلام و عرض ادب من یک ماهه بنجامین گرفتم برای مغازه نزدیک در بزارم سردش میشه ولی نور کافی میرسه
    عقب مغازه نورش کمه و نور مستقیم نداره اصلا
    ایا میتونم از نورهای مصنوعی استفاده کنم و اگر میشه بفرمایید چند ساعت باید نور مصنوعی فعال باشه
    شب فعال باشه روز فعال باشه؟

  10. امیر می گوید

    سلام خدمت اقای مهندس وسپاس از زحمات گرانقدرتان برگهای بنجامین هر روز ریزش داده ابیاری دما نور هیچ مشکلی نداره فقط پشت برگها رو با ذره بین نگاه کردم نقاط ریزه سفید رنگی داره فکر کنم شپشک باشه خیلی داره کم پشت میشه لطفا راهنمایی بفرمایید.

  11. فرناز می گوید

    سلام وقتتون بخیر من یک بنجامین دارم که مدتهاس توی شرایط یکنواخت بوده و در نور و حرارت و ابیاری تغییری نداشته اما دوروز هست داره برگهاش به صورت پراکنده زرد میشه و میریزه در حجم زیاد
    یعنی چه اتفاق افتاده !؟؟ جیکار باید بکنم

  12. محمد می گوید

    سلام وقتتون بخیر گل بنجامین من برگای بالایش زرد میشه و میریزه مشکل از چی میتونه باشه خوشحال میشم اگ راهنماییم کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy