کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ انجیری چیست ؟ (بعلاوه آموزش درمان)

3

گیاه آپارتمانی برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی بزرگ به دلیل داشتن برگ های سبز، براق، بزرگ و همچنین منافذ زیبا روی برگ ها، در سال های اخیر بین دوست داران گل و گیاه محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

گاهی اوقات ممکن است در پرورش گیاه با زرد شدن برگ انجیری خود مواجه شوید که این موضوع می تواند باعث آزردگی خاطر شما شود به همین جهت ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به تمامی دلایل و یا علت زرد شدن برگ انجیری می پردازیم تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب، برای مدت زمان طولانی تری از پرورش برگ انجیری خود لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

نگاهی مختصر به تمامی دلایل و یا علت زرد شدن برگ انجیری

زرد شدن برگ انجیری
زرد شدن برگ انجیری

رایج ترین دلایل و یا علت زرد شدن برگ انجیری به شرح زیر است :

  • آبیاری کم و یا بیش از حد گیاه.
  • رطوبت محیطی بسیار کم.
  • نور نامناسب محل نگهداری و پرورش گیاه در خانه.
  • استرس دمایی (نوسانات دمایی).
  • زرد شدن برگ گیاه پس از تعویض گلدان / استرس گیاه ناشی از تغییر محل نگهداری در خانه.
  • هجوم آفات به گیاه.
  • هجوم بیماری ها به گیاه.
  • کوددهی نامناسب و غیر اصولی.
  • جایگزین شدن برگ های جوان به جای پیر (مرگ طبیعی برگها بر اساس ژنتیک گیاه).

برگ های گیاه آپارتمانی برگ انجیری می بایست براق و سبز تیره باشند در نتیجه مشاهده برگ های زرد گیاه نشان از وجود یک مشکل در پرورش و نگهداری برگ انجیری دارد که برای حفظ سلامتی و احیای گیاه می بایست سریعا با تشخیص سریع، راه حل درمانی مناسب را به کار گرفت.

آیا اشتباه در آبیاری منجر به زرد شدن برگهای گیاه می شود؟

دلیل زرد شدن برگ انجیری
دلیل زرد شدن برگ انجیری

رایج ترین علت زرد شدن برگ انجیری درست مانند زردی برگ پتوس و زردی برگ زاموفیلیا، آبیاری اشتباه گیاه می باشد با این حال اگر گیاه شما دارای برگ های زرد است، اولین قدم بررسی خاک گلدان می باشد.

آبیاری بیش از حد از شایع ترین دلایل زردی برگ گیاهان آپارتمانی و قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی است به طوری که آبیاری زیاد در ابتدا برگ های پایینی برگ انجیری را زرد می کند و سپس در صورت اشتباه مجدد در آبیاری، لبه برگ های جوان تر و بالایی نیز زرد و قهوه ای خواهد شد.

با این حال قبل از آنکه زردی به تمام نقاط برگ گسترش یابد، گیاه حالت پژمردگی خواهد داشت. همیشه پژمردگی برگ انجیری به علت آبیاری کم گیاه نیست زیرا گاهی اوقات دلیل پژمرده شدن برگ انجیری می تواند به خاطر آبیاری بیش از حد آن باشد بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد اقدامات اصلاحی، کل گیاه، خاک گلدان و ریشه ها را بررسی کنید.

روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی منجمله برگ انجیری آن است که در قدم اول می بایست خاک گلدان به طور کامل مرطوب شده (نه غرقاب) تا آب آبیاری از سوراخ های زهشکی انتهای گلدان خارج شود و سپس اجازه دهید آب اضافی در زیر گلدانی جمع شده و پس آن، آب موجود در زیر گلدانی را تخلیه نمایید (البته در صورتی که زیر گلدانی دارای سنگ ریزه نیست).

برای آبیاری مجدد و جلوگیری از زرد شدن برگهای گیاه اجازه دهید تا 7 الی 15 سانتی متری بالای مخلوط خاک خشک شده و سپس اقدام به آبیاری گیاه نمایید.

بیشتر گیاهان آپارتمانی فعالیت و یا روند متابولیسمی خود را در فصل زمستان کند می کنند در نتیجه این گیاهان در فصل زمستان نسبت به فصل تابستان، نیاز کمتری به آبیاری دارند.

در نقطه مقابل زمستان، در فصل تابستان خاک گلدان سریعتر خشک شده و گیاه به آبیاری بیشتری نیاز دارد در نتیجه پیشنهاد می شود همیشه قبل از آبیاری برگ انجیری، رطوبت لایه بالای خاک را بررسی کرده و سپس گیاه را آبیاری کنید.

چه میزان رطوبتی برگهای انجیری را زرد می کند؟

علت زرد شدن برگ انجیری
علت زرد شدن برگ انجیری

برگ انجیری گیاهی است که منشا آن نقاط گرمسیری می باشد در نتیجه می توان اینگونه برآورد کرد که گیاه به رطوبت محیطی بالا علاقه مند است.

اگرچه گیاه آپارتمانی برگ انجیری تا حد زیادی رطوبت کم خانه را تحمل می کند اما در صورت تداوم این وضعیت مخصوصا در فصل زمستان به علت استفاده از سیستم های گرمایشی سبب می شود تا برگ های گیاه زرد و قهوه ای شوند.

در نتیجه اگر احتمال می دهید علت زرد شدن برگ انجیری به خاطر رطوبت محیطی کم است می توانید گیاه را در کنار سایر گیاهان آپارتمانی دیگر نگهداری کنید ( تعرق سایر گیاهان باعث تامین رطوبت برای برگ انجیری می شود) و یا روی زیر گلدانی مقداری سنگ ریزه ریخته و گلدان را روی آن قرار دهید تا رطوبت محیطی برای گیاه شما توسط تبخیر آب افزایش یابد.

در صورتی که تمایل دارید به روش های دیگر رطوبت اطراف گیاه خود را افزایش دهید جهت کسب اطلاعات می توانید مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

نور خورشید چگونه برگهای گیاه را زرد می کند؟

دلایل زرد شدن برگ انجیری
دلایل زرد شدن برگ انجیری

از دیگر علت زرد شدن برگ انجیری، روشنایی نامناسب محل نگهداری گیاه است به طوری که نور مورد علاقه گیاه برگ انجیری، نور غیر مستقیم اما کامل خورشید می باشد.

اگر گیاه برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی با نور کم در معرض نور مستقیم خورشید باشد این امر باعث سوختگی برگ انجیری و یا زرد و قهوه ای شدن برگ ها خواهد شد در نتیجه در صورتی که اطمینان دارید نور محل نگهداری گیاه برگ انجیری است، برگ انجیری را به محل کم نور تری انتقال دهید و یا نور خورشید را توسط پرده پنجره برای گیاه فیلتر کنید.

از سویی دیگر، نور کم باعث کاهش سبزینگی برگ ها می شود زیرا کلروفیل به میزان کافی در آنها وجود ندارد تا برگ ها حالت سبز و براق خود را داشته باشند بنابراین بر عکس حالت قبلی می بایست گیاه را به محل پرنور تری انتقال دهید (فاصله یک متری تا پنجره مناسب است).

استرس دمایی چیست و چگونه باعث زرد شدن برگهای گیاه می شود؟

عوامل موثر بر زرد شدن برگ انجیری
عوامل موثر بر زرد شدن برگ انجیری

همان طور که اشاره شد منشا گیاه آپارتمانی برگ انجیری مناطق گرمسیری می باشد بنابراین گیاه در محدوده دمایی 18 الی 27 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را خواهد داشت.

لازم به ذکر است رشد برگ انجیری در دمای بین 10 تا 18 درجه سانتی گراد کند شده و از سویی دیگر در دمای پایین تر از 10 درجه سانتیگراد به طور کلی متوقف می شود.

علاوه بر آنچه که اشاره شد گیاه برگ انجیری نسبت به تغییرات دما و یا نوسانات دمایی، واکنشی بسیار منفی دارد به طور مثال اگر گیاه شما بیش از حد در فصل زمستان نزدیک پنجره باشد برگ های گیاه تغییر رنگ داده و گاهی اوقات حتی ممکن است در شرایط حاد دچار ریزش شوند.

همانطور که اشاره شد درجه حرارت نامناسب، علت زرد شدن برگ انجیری می باشد در نتیجه اگر احتمال می دهید گیاه شما از استرس های دمایی رنج می برد پیشنهاد می شود گیاه را به مکان گرمتر با درجه حرارت مناسب منتقل کنید.

تغییر رنگ برگها پس از تعویض گلدان چگونه اتفاق می‌افتد؟

دیگر دلیل زرد شدن برگها، استرس وارد شده به گیاه پس از تعویض گلدان می باشد. ایجاد این استرس در گیاه ناشی از زمان نامناسب تعویض گلدان، استفاده از بافت جدید خاک و قرار گرفتن ریشه ها به مدت چند ساعت در معرض هوا می باشد.

از سویی دیگر تغییر محل نگهداری گیاه در خانه، از دیگر علت زرد شدن برگ انجیری می باشد. در صورتی که گیاه شما استرس ناشی از موارد اشاره شده را تحمل می کند، موارد زیر کمک زیادی به احیای گیاه شما خواهد کرد:

1_ خاک جدید گلدان می بایست دارای قدرت زهشکی بالایی باشد تا آب آبیاری برگ انجیری به خوبی تخلیه شود. از سویی دیگر گلدان جدید نیز باید دارای سوراخ های زهشکی باشد تا به آب آبیاری اجازه تخلیه را دهد.

2_ پس از تعویض گلدان، گیاه را برای جلوگیری از زرد شدن برگها به همان محل قبلی انتقال دهید و سپس برگ های زرد و آسیب دیده ی برگ انجیری را توسط لوازم باغبانی مناسب هرس کنید.

3_ پس از تعویض گلدان تا چند ماه از کود گیاهان آپارتمانی استفاده نکنید.

آفات چگونه باعث زرد شدن برگهای گیاه می شوند؟

دلیل دیگر زرد شدن برگ انجیری، هجوم آفات گیاهان خانگی به گیاه است. آفاتی نظیر شته و کنه های عنکبوتی از شایع ترین آفات برگ انجیری هستند که با هجوم به برگ های گیاه از آب موجود درون آنها تغذیه کرده و سبب زرد شدن برگها می شوند.

شته و کنه های عنکبوتی بسیار ریز بوده و تشخیص آنها کمی دشوار است بنابراین پیشنهاد می شود همواره قسمت های زیرین برگ ها بررسی شده تا از عدم حضور آفات اشاره شده اطمینان حاصل شود (از علائم هجوم آفات می توان به لکه های عسلک مانند زرد و قهوه ای روی برگ گیاه اشاره نمود).

در صورت هجوم آفات می توانید از سموم شیمیایی و یا صابون های حشره کش با رعایت دوز مناسب استفاده کنید.

هجوم بیماری ها دیگر علت زرد شدن برگ انجیری

بسیاری از بیماری گیاهان آپارتمانی وجود دارند که با هجوم خود سبب زرد شدن برگ انجیری می شوند.

  • آنتراکنوز: عامل این بیماری یک قارچ است و با هجوم این قارچ ابتدا برگ های گیاه زرد شده و سپس قهوه ای می شوند. در صورت هرس گیاه و ایجاد زخم بر روی آن احتمال افزایش هجوم قارچ مذکور بالا می رود در نتیجه می بایست برای جلوگیری از گسترش بیماری، برگ های آلوده هرس و دور ریخته شوند.
  • لکه های قارچی: در ابتدا روی گیاه نقاط قهوه ای رنگ با حاشیه ی زرد ایجاد می شود که در صورت عدم درمان، گیاه از بین خواهد رفت. قارچ عامل این هجوم، از طریق خاک انتقال پیدا می کند در نتیجه می بایست برگ های آلوده به این لکه ها را هرس و از غبارپاشی گیاه خودداری نمود. برای درمان شیمیایی می توانید از قارچ کش های مربوطه با رعایت دوز مناسب استفاده نمایید.
  • کپک پودری: احتمال هجوم بیماری کپک پودری به برگ انجیری بسیار کم است با این حال احتمال هجوم آن وجود دارد. زمانی که کپک های سفید و پودری را روی گیاه خود مشاهده می کنید برگ های آلوده را هرس و سپس برای درمان گیاه از اسپری گوگرد استفاده کنید.

کوددهی نامناسب چه تاثیری بر تغییر رنگ برگها دارد؟

تمامی گیاهان آپارتمانی برای رشد و ادامه ی حیات خود نیاز به کود دارند.

اگر در زمان خرید گیاه خاک گلدان دارای عناصر غذایی باشد، این عناصر موجود در خاک پس از مدتی توسط آب آبیاری گیاه شسته شده و از میزان آنها کاسته می شود در نتیجه برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری می بایست از کود های کامل و متعادل نظیر کود سه بیست مایع و یا کود مایع گیاهان آپارتمانی استفاده شود.

از سویی دیگر کوددهی زیاد باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم در گیاه می شود که از جمله ی آنها می توان به زرد شدن برگ ها و ظاهر بیمار گونه گیاه اشاره نمود.

برای درمان زرد شدن برگ انجیری به واسطه ی کوددهی زیاد می بایست خاک گلدان را بررسی کنید و در صورت مشاهده رسوبات نمک، خاک را چندین مرتبه شستشو دهید.

در صورتی که احتمال می دهید دلیل زرد شدن برگهای گیاه شما به خاطر کوددهی زیاد گیاه بوده که به واسطه آن ریشه های گیاه نیز آسیب می بینند، پیشنهاد می شود از پس شستشوی خاک گلدان، گیاه را تا 3 ماه تغذیه نکنید و تنها شرایط ایده آل محیطی را برای آن فراهم کنید.

جایگزین شدن برگ های جوان به جای پیر

از دیگر علت زرد شدن برگ انجیری می توان به مرگ طبیعی برگ های پیر گیاه اشاره نمود. در این حالت برگهای قدیمی و پیرتر گیاه زرد شده و در نهایت دچار ریزش می شوند.

در صورتی که تمامی شرایط پرورش و نگهداری از گیاه ایده آل باشد زرد شدن برگ های گیاه جای هیچگونه نگرانی نداشته و امری کاملا طبیعی است زیرا در این حالت گیاه شما ترجیح می دهد انرژی خود را صرف تولید برگ های جوان کند.

سازگاری گیاه با محیط جدید

گاهی اوقات ممکن است پس از خرید گیاه و انتقال آن به خانه شاهد زرد شدن برگ های گیاه خود باشید در این حالت هرگز نگران نشوید و تنها با فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی از گیاه خود مراقبت کنید تا برگ انجیری شما با شرایط جدید خود وفق پیدا کند.

پس از سازگاری گیاه با محیط خانه، برگ انجیری به مرور زمان رشد شاخه و برگ خود را آغاز خواهد کرد و دوباره همان زیبایی همیشگی را خواهد داشت.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت زرد شدن برگ انجیری سوال و یا تجربه ای دارید، حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 72 میانگین امتیازات: 4]
۳ نظرات
  1. علی هاشمی می گوید

    درود و عرض ادب
    بسیار بسیار پیج عالی که دارای مطالب مورد نیاز. بنده لذت بردم و پاسخِ تمام سوالاتی که داشتم در این پیج بود
    ممنون از شما
    هاشمی

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      درود بر شما
      سپاس گزارم از لطف و محبت شما.

  2. نگار می گوید

    سلام دوستان
    یه راهنمایی کوچیک به من بفرمایید در مورد یکی از گلدان هام
    سیستم گرمایش کف خونه توی فصل سرد به راه افتاده و میدونید که باعث خشکی سریع خاک گلدان ها میشه
    به همین خاطر زیر گلدان های که روی زمین بوده و پایه نداشتند یه تکه چوب بصورت برشی از تنه درخت گذاشتم، اما یکی از برگ های پایینی برگ امیری هفته پیش زرد و خشک شده و یکی دیگه هم تازه متوجه شدم همین اتفاق داره براش میفته
    به نظر شما از چی میتونه باشه؟
    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy