کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت ریزش برگهای فیتونیا چیست؟ (بعلاوه راه حل درمان)

0

ریزش برگهای فیتونیا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به نور و درجه حرارت نامناسب محل نگهداری فیتونیا، رطوبت محیطی بسیار کم و همچنین آبیاری و کوددهی غیر اصولی گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت ریزش برگهای فیتونیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب، سریعا آن را احیا کنید و از پرورش فیتونیا خود برای مدت های طولانی تری لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نور نامناسب خورشید چگونه باعث ریزش برگهای فیتونیا می شود؟

ریزش برگهای فیتونیا
ریزش برگهای فیتونیا

فیتونیا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در شرایطی که به نور کامل اما غیر مستقیم خورشید دسترسی داشته باشد بیشترین رشد و نمو خود را خواهد داشت.

اگر نور محل نگهداری گیاه زیاد باشد، برگها در درجه اول دچار علائم سوختگی شده (یعنی لکه های قهوه ای رنگ خواهند داشت) و سپس دچار ریزش می شوند و از سویی دیگر اگر نور محل پرورش فیتونیا در خانه کم باشد، برگها رنگ پریده شده و بعدا دچار ریزش خواهند شد.

اگر گیاه شما کمتر از یک متر با پنجره فاصله دارد و یا فاصله آن تا پنجره بیش از دو متر است، مطمئن باشید علت ریزش برگهای فیتونیا شما به خاطر نور نامناسب محل نگهداری گیاه است از این رو برای احیا فیتونیا پیشنهاد می شود گلدان گیاه را با فاصله یک تا دو متری پنجره خانه قرار دهید و همواره نور در دسترس گیاه را توسط پرده های شفاف فیلتر کنید.

اگر قصد جا به جایی گلدان گیاه را دارید، این کار را در شب انجام دهید تا گیاه درگیر استرس دیگری نشود.

درجه حرارت کم و زیاد به برگ های گیاه آسیب می رساند

فیتونیا گیاهیست که در محدوده دمایی 16 تا 26 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد.

اگر دمای محل پرورش گیاه بیش از 26 درجه سانتی گراد شود، میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش پیدا کرده که به واسطه آن شما شاهد پژمرده شدن فیتونیا خود خواهید بود و اما اگر دمای محل نگهداری گیاه کمتر از 16 درجه سانتی گراد شود، رشد گیاه به طور کامل متوقف شده و شما با ریزش برگهای فیتونیا خود روبرو خواهید شد (فیتونیا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود).

با توجه به نکات اشاره شده پیشنهاد می شود اگر عشق و علاقه زیادی به گیاه محبوب خود دارید حتما کنار گلدان آن دماسنج کوچکی را نصب کنید تا همیشه از درجه حرارت اطراف گیاه خود اطلاع کافی داشته باشید و هرگز شاهد از بین رفتن آن نباشید.

رطوبت محیطی بسیار کم

فیتونیا گیاهی است که منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد بنابراین جای تعجبی ندارد که گیاه برای ادامه حیات و رشد مناسب خود نیاز به رطوبت محیطی بالا داشته باشد.

رطوبت محیطی کم یکی از شایع ترین دلایل و یا علت ریزش برگهای فیتونیا می باشد زیرا در اغلب مواد رطوبت کافی برای نگهداری و پرورش فیتونیا در خانه وجود ندارد (مخصوصا در فصل زمستان به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی که هوای داخل خانه بسیار خشک می شود).

بهترین روش تامین رطوبت برای فیتونیا استفاده از دستگاه های رطوبت ساز برقی است با این حال اگر تمایل به استفاده از رطوبت سازهای برقی ندارید می توانید ظرف آبی را کنار گلدان گیاه قرار دهید تا با تبخیر آب داخل ظرف، رطوبت اطراف محیط گیاه محبوب شما افزایش پیدا کند.

غبارپاشی فیتونیا برای 3 الی 4 ساعت رطوبت اطراف آن را افزایش می دهد و از طرفی دیگر اسپری کردن آب روی برگ های گیاه خطر هجوم بیماری های قارچی را به فیتونیا افزایش می دهد ( زیرا همانطور که اطلاع دارید قارچ ها زمانی که بستر مناسب و مرطوب برای آنها وجود داشته باشند به گیاه هجوم می آورند) لذا برای درمان و احیا فیتونیا پیشنهاد می شود تنها به دو روش اشاره شده رطوبت محیط گیاه خود را افزایش دهید.

آبیاری اشتباه دیگر علت ریزش برگهای فیتونیا

علت ریزش برگهای فیتونیا
علت ریزش برگهای فیتونیا

بهترین زمان آبیاری فیتونیا از گیاهان آپارتمانی کوچک موقعی است که 7 سانتی متری سطح خاک گلدان رطوبتی نداشته باشد که برای انجام این کار می توانید انگشت اشاره دست خود را وارد خاک کرده و رطوبت بالای خاک را بررسی کنید.

از طرفی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که فیتونیا با یک لیوان و یا ظرف کوچک آبیاری نشود، زیرا در زمان آبیاری گیاه باید تمامی نقاط خاک گلدان به خوبی مرطوب شده (فیتونیا نیاز به خاکی همیشه نم دار دارد) و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آب دهی فیتونیا متوقف شود.

اگر میزان آبیاری گیاه بسیار کم باشد، رطوبت به خوبی در تمامی نقاط گیاه گردش نخواهد داشت و از سویی دیگر اگر میزان آب دهی فیتونیا بیش از اندازه باشد و در هر بار آبیاری خاک گلدان به شدت غرقاب شود، ریشه های گیاه پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند هر چند که در این بازه زمانی خاک گلدان مملو از رطوبت و سرشار از عناصر غذایی باشد.

بنابر آنچه که اشاره شد برای جلوگیری از ریزش برگهای فیتونیا پیشنهاد می شود قبل از آبیاری رطوبت سطح خاک را بررسی کنید و تنها در صورت لزوم گیاه محبوب خود را آبیاری کنید که بر اساس این نکته گاهی اوقات لازم است هر 5 الی 6 روز یکبار و گاهی اوقات هر 10 روز یکبار گیاه آبیاری شود.

کوددهی غیر اصولی باعث صدمه دیدن برگهای گیاه می شود

کود مناسب فیتونیا
کود مناسب فیتونیا

فیتونیا برای تقویت خود نیاز چندانی به مصرف زیاد کود گیاهان آپارتمانی ندارد و همین قدر که گیاه ماهانه یکبار در فصول بهار و تابستان و هر 45 روز یکبار در فصول پاییز و زمستان تغذیه شود برای آن کافی خواهد بود.

اگر مشاهده می کنید که نوک و لبه برگ های گیاه قهوه ای رنگ شده و سپس برگ ها دچار ریزش می شوند مطئمن باشید علت ریزش برگهای فیتونیا شما به خاطر کوددهی زیاد بوده است.

از سویی دیگر اگر میزان کوددهی فیتونیا بسیار کم باشد، برگ های گیاه برای انجام فرآیندهای متابولیسمی خود به عناصر غذایی کافی دسترسی نداشته و بلافاصله دچار ریزش می شوند زیرا برخی از عناصر غذایی در تقویت دمبرگ های گیاه نقش بسیار مهمی دارند.

اگر بیش از یک بار در ماه گیاه خود را تغذیه کرده اید، برای احیا فیتونیا پیشنهاد می شود خاک گلدان را چندین مرتبه با آب ولرم شستشو دهید تا نمک های اضافی از انتهای گلدان گیاه خارج شوند.

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد اگر میزان کوددهی گیاه بسیار کم و یا تا به حال اصلا انجام نشده است، برای احیا گیاه توصیه می شود روند کوددهی گیاه محبوب خود را آغاز کنید.

از جمله کودهای مناسب فیتونیا می توان به کود مایع گرینی مکس اشاره نمود که در صورت تمایل شما عزیزان می توانید آن را به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی سایت پرشیالرن خریداری نمایید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر بر ریزش برگهای فیتونیا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 3 میانگین امتیازات: 5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy