کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت پژمرده شدن فیتونیا چیست ؟ (بعلاوه آموزش احیا فیتونیا)

1

پژمرده شدن فیتونیا به دلایل مختلفی رخ می دهد که از جمله آنها می توان به آبیاری و کوددهی غیر اصولی، رطوبت بسیار کم، وجود نور نامناسب خورشید در محل نگهداری فیتونیا، کیفیت پایین خاک گلدان و یا فرسوده شدن آن و همچنین هجوم آفات به گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت پژمرده شدن فیتونیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص داده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب (که در ادامه مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد) فورا آن را احیا کنید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی شایع ترین علت پژمرده شدن فیتونیا

علت پژمرده شدن فیتونیا
علت پژمرده شدن فیتونیا

هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم هر دو از دلایل و یا علت پژمرده شدن گل فیتونیا هستند به طوری که اگر میزان آبیاری گیاه بسیار کم باشد، برگ ها به رطوبت مناسب دسترسی نداشته و فورا ترد و یا خشک خواهند شد و از سویی دیگر اگر میزان آبیاری فیتونیا زیاد باشد، محیط خاک مملو از رطوبت اضافی شده و دیگر فضای خالی جهت گردش هوا در خاک وجود نخواهد داشت.

با بسته شدن فضاهای خالی خاک، اکسیژن رسانی به ریشه های فیتوینا کاهش پیدا می کند و دقیقا به واسطه همین امر ریشه های این گیاه فوق العاده زیبا و دوست داشتنی پوسیده می شوند.

با پوسیده شدن ریشه ها دیگر آنها قادر به جذب آب و مواد غذایی نبوده و گیاه محبوب شما وارد دورانی پر از استرس و یا تنش می شود.

فیتونیا گیاهی است که نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارد (اما نه به حالت غرقاب) از این رو بهتر است هر زمان که 7 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک می شود، اقدام به آبیاری گیاه نمایید.

از طرفی دیگر بهترین روش آبیاری فیتونیا آن است که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کند (کناره ها و وسط) و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبدهی فیتونیا متوقف شود.

احیا فیتونیا در شرایطی که میزان آبیاری گیاه کم باشد بسیار ساده است است و تنها کافیست محبت بیشتری به گیاه خود داشته باشید و آن را در زمان و به روش صحیح (همان طور که اشاره کردیم) آبیاری کنید.

از طرفی دیگر اگر گیاه شما به خاطر آبیاری زیاد پژمرده شده است (مثل زمانی که دو بار در هفته آن را با ظرف های بزرگ آبیاری کرده باشید) بهتر است در زمان شب گیاه را به طور کلی از گلدان خود خارج کرده و ریشه های ناسالم آن را (ریشه هایی که زرد، قهوه ای و سیاه شده اند) تا نقطه سالم هرس کنید و سپس گیاه مذکور را در خاک تازه و یا جدید بکارید ( به خاک مناسب فیتونیا در ادامه مقاله اشاره خواهیم کرد).

رطوبت کم محل نگهداری برگ های فیتونیا را پژمرده می کند

پژمرده شدن گل فیتونیا
پژمرده شدن گل فیتونیا

فیتونیا از گیاهان آپارتمانی کوچک بومی مناطق گرمسیری و بارانی است در نتیجه برای حفظ طراوات و شادابی برگ های گیاه شما خواننده گرامی این مقاله می بایست همواره رطوبت محیط اطراف گیاه را در حد متوسط نگه دارید.

غبارپاشی روزانه فیتونیا تنها برای چند ساعت رطوبت محیط اطراف گیاه را افزایش می دهد بنابراین بهتر است برای افزایش رطوبت محیط گیاه از روش هایی دیگری استفاده کنید.

در صورتی که اطمینان دارید دلیل پژمرده شدن گل فیتونیا شما به خاطر رطوبت کم محیط است (مخصوصا در فصل زمستان که به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی هوای خانه به شدت خشک می شود)، برای احیا فیتونیا پیشنهاد می شود همواره ظرف آبی را کنار گلدان گیاه قرار دهید تا تا تبخیر آب درون ظرف، رطوبت اطراف گیاه افزایش یابد (اگر تمایل دارید به روش دیگری رطوبت محیط گیاه خود را افزایش دهید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید)

نور نامناسب چگونه به برگ های گیاه آسیب می رساند؟

فیتونیا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در نور کامل اما غیر مستقیم خورشید بهترین عمکلرد خود را دارد (نور کامل به نوری گفته می شود که بر تمامی برگهای گیاه به یک اندازه بتابد).

اگر نور محیط زیاد باشد، تبخیر و تعرق زیادی در برگ های گیاه انجام می شود که به واسطه آن رطوبت زیادی از درون آنها خارج خواهد شد و از طرفی دیگر اگر نور محل نگهداری بسیار کم باشد، برگ های گیاه به یک طرف متمایل شده و کلروفیل بسیار کمی در آنها تولید می شود.

در صورتی که اطمینان دارید دلیل پژمرده شدن فیتونیا شما به خاطر نور نامناسب است برای احیا فیتونیا پیشنهاد می شود گلدان گیاه را با فاصله دو متری از پنجره های خانه قرار دهید و همواره نور در دسترس گیاه را توسط پرده های شفاف برای آن فیلتر کنید (مخصوصا در ماه های تیر و مرداد).

برای افزایش راندمان فتوسنتر در برگ های فیتونیا پیشنهاد می شود یک روز در میان گلدان گیاه را 180 درجه بچرخانید تا نور به شکل بهتری در دسترس برگ های گیاه محبوب شما قرار بگیرد.

کیفیت پایین خاک گلدان دیگر دلیل پژمرده گل فیتونیا

دلیل پژمرده گل فیتونیا
دلیل پژمرده گل فیتونیا

همان طور که در مقاله ریزش برگ فیتونیا اشاره شد گاهی اوقات ممکن است مشکل گیاه از آبیاری نامناسب و غیر اصولی نباشد زیرا در این مقطه زمانی خاک گلدان فرسوده بوده و رطوبت زیادی را در خود نگه می دارد.

اگر پس از آبیاری فیتونیا مشاهده می کنید که آب به مدت 30 الی 40 ثانیه روی سطح خاک به حالت راکد باقی می ماند و یا بلافاصله از انتهای گلدان خارج می شود، دلیل پژمرده شدن گل فیتونیا شما به خاطر خاک نامناسب گلدان است.

در این حالت برای احیا فیتونیا پیشنهاد می شود خاک گلدان را تعویض کنید و آن را با مخلوط پرلیت، کوکوپیت و پیت ماس جایگزین نمایید.

ترکیب خاک پیشنهادی همواره رطوبت مناسبی را برای ریشه های فیتونیا فراهم کرده و از سویی دیگر در خروج آب اضافی حاصل از آبیاری (یعنی زهکشی) به خوبی عمل می کند.

کوددهی غیر اصولی به گیاه و ریشه های آن آسیب می رساند

فیتونیا از جمله گیاهانی است که نیاز چندانی به مصرف کودهای شیمیایی ندارد زیرا گیاه مذکور از گیاهان آپارتمانی با رشد سریع محسوب نشده و تنها در فصل رشد (بهار و تابستان) نیاز به کوددهی دارد.

زمانی که کوددهی فیتونیا زیاد باشد، ریشه های گیاه دچار علائم سوختگی شده و PH خاک به طور کامل تغییر پیدا می کند که دقیقا به واسطه همین موضوع ریشه های گیاه به درستی وظایف خود را انجام نمی دهند و آب و عناصر غذایی را به خوبی به بافت رویشی گیاه منتقل نمی کنند.

برای افزایش رشد فیتونیا پیشنهاد می شود گیاه ماهانه یکبار توسط کودهای کامل و متعادل نظیر کود مایع گیاهان آپارتمانی و یا کود سه بیست مایع تغذیه شود و سپس بعد از پنج نوبت کوددهی، خاک گلدان به خوبی با آب ولرم شستشو داده شده تا از میزان نمک های کودی خاک کاسته شود.

اگر اطمینان دارید علت پژمرده شده فیتونیا به خاطر کوددهی زیاد است برای احیا فیتونیا پیشنهاد می شود همان طور که اشاره شد خاک گلدان را شستشو دهید (سه مرتبه و هر مرتبه 5 دقیقه) تا PH خاک متعادل شود و ریشه های گیاه به مرور زمان به شرایط پیشین خود بازگردند.

هجوم آفات به گیاه فیتونیا

فیتونیا نیز مانند گیاه زاموفیلیا و سانسوریا با توجه به برگ های زیبایی که دارد، بسیار مورد هجوم آفات قرار می گیرد.

آفات گیاهان خانگی با هجوم به برگ های فیتونیا از آب و مواد غذایی درون آنها تغذیه کرده و داخل برگ را با مشکلات رطوبت و عناصر غذایی مواجه می کنند.

از علائم هجوم آفات به برگ های فیتونیا می توان به پیدایش سوراخ های کوچک نامنظم روی برگ های گیاه اشاره نمود که در این مقطع زمانی شما می بایست خاک گلدان و برگ های گیاه را به خوبی بررسی کنید و در صورت مشاهده آفات آنها را توسط سموم مربوطه از بین ببرید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت پژمرده شدن فیتونیا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 9 میانگین امتیازات: 3]
1 نظر
  1. N_hk می گوید

    سلام خسته نباشید ممنون بابت اطلاعات ذکر شده. من نزدیک چند ماهی هستش که دو تا گلدون تقریبا کوچک فیتونیا گرفتم و گه گاه یکیشون حالت پژمرده میشه و وقتی آب میدم بهش دوباره به حالت عادی برمیگرده. امروز بهشون دوباره آب دادم (سه روز پیش هم آبیاری رو انجام داده بودم) و این حالت پژمردگی رو دوباره پیدا کرده چیکار کنم ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy