کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت خراب شدن بگونیا چیست + آموزش درمان (مناسب برای همه گونه ها)

1

خراب شدن بگونیا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما به دلایل مختلفی رخ می دهد که از جمله آنها می توان به آبیاری نامناسب، درجه حرارت بالا یا پایین محل نگهداری گیاه، کوددهی غیر اصولی، نور زیاد و یا کم محل پروش گیاه در خانه، استفاده از خاک نامناسب برای گلدان بگونیا و همچنین هجوم آفات و بیماری ها اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت خراب شدن بگونیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل درمانی مناسب فورا آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری نامناسب چگونه باعث خراب شدن بگونیا می شود؟

خراب شدن بگونیا
خراب شدن بگونیا

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان خانواده بگونیا آن است که 10 سانتی متر سطح خاک گلدان به طور کامل خشک شده باشد و از سویی دیگر بهترین روش آبیاری این خانواده از گیاهان حالتی است که میزان آب موجود به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان را مرطوب کند و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبدهی گیاه متوقف شود.

گونه های مختلف بگونیا نیاز به خاکی دارند که همیشه به وضوح مرطوب باشد در نتیجه برای جلوگیری از خراب شدن بگونیا بهتر است برای آبیاری این گیاهان برنامه ریزی مشخصی نداشته باشید و همواره رطوبت سطح خاک را بررسی کرده و تنها در صورت لزوم این گیاهان را آبیاری کنید.

  • دو نکته مهم برای آبیاری انواع بگونیا:

از آب ولرم برای آبیاری گیاهان خود استفاده کنید.

اگر آب مصرفی دارای املاح است، 24 ساعت قبل از آبیاری گیاه آن را در فضای باز قرار دهید تا از املاح مضر آن به خصوص کلر و فلوراید کاسته شود.

اگر میزان آبیاری گیاهان خانواده بگونیا زیاد باشد، شما شاهد زرد شدن یک به یک برگ های پایینی گیاه خود خواهید بود و در نقطه مقابل آبیاری زیاد اگر میزان آبیاری این گیاهان بسیار کم باشد، نوک برگ ها قهوه ای رنگ شده و شما با پژمردگی بگونیا خود مواجه خواهید شد.

استفاده از خاک نامناسب خطرات آبیاری غیر اصولی را افزایش می دهد

علت خراب شدن بگونیا
علت خراب شدن بگونیا

گاهی اوقات آبیاری گیاهان خانواده بگونیا به بهترین نحو ممکن انجام می شود اما چون خاک گلدان مناسب نیست، آب یا با سرعت زیاد و یا با سرعت کم از انتهای گلدان خارج می شود که در نتیجه این اتفاق، ریشه های گیاه به رطوبت مناسب دسترسی نداشته و برگ های گیاه در خطر مرگ کامل قرار می گیرند.

اگر پس از آبیاری گیاه مشاهده می کنید که آب زیر 10 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود و یا به مدت 40 الی 50 ثانیه به حالت راکد روی سطح خاک باقی می ماند، در نظر خود داشته باشید که علت خراب شدن بگونیا شما به خاطر خاک نامناسب گلدان می باشد از این رو پیشنهاد می شود خاک گلدان گیاه رو فورا تعویض کنید و ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت را جایگزین آن نمایید.

مخلوط خاک پیشنهادی در زهکشی آب اضافی و همچنین در اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه به خوبی عمل می کند.

درجه حرارت بالا و پایین چگونه باعث صدمه دیدن برگ های بگونیا می شود؟

گیاهان خانواده بگونیا در محدوده دمایی بین 15 تا 29 درجه سانتی گراد بهترین عمکلرد خود را دارند (بگونیا ها از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شوند).

بنابر نکته ای که اشاره شد اگر درجه حرارت محل نگهداری این گیاهان بیش از 29 درجه سانتی گراد شود، میزان تبخیر و تعرق برگ ها افزایش یافته که به واسطه همین موضوع برگ ها با سرعت زیادی میل به پژمرده شدن پیدا می کنند.

از طرفی دیگر اگر درجه حرارت محل نگهداری خانواده گیاهان بگونیا کمتر از 15 درجه سانتی گراد شود، رشد این گیاهان به طور کامل متوقف شده و شما شاهد لوله شدن برگ بگونیا خود خواهید بود (زیرا گیاه تصمیم می گیرد مکانیسم بقا را فعال کند تا از خود در برابر سرما محافظت کند).

برای احیا و جلوگیری از خراب شدن بگونیا توصیه می شود هرگز گلدان گیاه را در معرض سیستم های گرمایشی، سرمایشی و همچنین درب ها و پنجره هایی که مدام باز و بسته می شوند قرار ندهید.

اگر عشق و علاقه زیادی به گیاهان خانواده بگونیا دارید پیشنهاد بنده به شما این است که در محل نگهداری و پرورش این گیاهان دماسنج کوچکی را نصب کنید تا بتوانید از آخرین وضعیت دمایی محل پرورش آنها در خانه اطلاعات دقیق را داشته باشید.

کوددهی اشتباه و غیر اصولی باعث از بین رفتن گیاه بگونیا می شود

گیاهان خانواده بگونیا نیاز چندانی به مصرف پی در پی و یا مکرر کود گیاهان آپارتمانی ندارند زیرا آنها از گیاهان آپارتمانی سریع الرشد محسوب نشده و برای انجام فرآیندهای متابولیسمی خود نیاز چندانی به عناصر غذایی ندارند.

اگر میزان کوددهی گیاهان خانواده بگونیا زیاد باشد، در درجه اول شما قهوه ای شدن برگ بگونیا و سپس در صورت عدم درمان گیاه، با سوختگی ریشه های گیاه خود روبرو خواهید شد (زیرا PH خاک تغییر پیدا می کند که به واسطه همین موضوع ریشه ها در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند).

از سویی دیگر اگر میزان کود دادن خانواده گیاهان بگونیا کم باشد، برگ های این گیاهان رنگ پریده شده و گیاه برای توسعه بافت رویشی خود دچار مشکل می شود (به زبان ساده تر گیاه پرپشت نخواهد شد و شما شاهد زرد شدن برگ بگونیا خود خواهید بود).

بهترین زمان کود دادن گیاهان خانواده بگونیا ماهانه یکبار در فصول رشد یعنی بهار و تابستان است که در این مقطع زمانی این گیاهان باید با کودهای کامل و ملایم با نصف دوز پیشنهادی تولید کننده محصول تغذیه شوند (یعنی 10 سی سی یا گرم در یک لیتر آب).

لازم به ذکر است با توجه به آنکه رشد گیاهان خانواده بگونیا در فصول پاییز و زمستان کم می شود لازم نیست در این بازه های زمانی این گیاهان را با کودهای شیمیایی تغذیه کنید.

از جمله کودهای مناسب برای تغذیه گیاهان خانواده بگونیا می توان به کود سه بیست مایع، کود مایع گیاهان آپارتمانی و همچنین کود سه بیست npk اشاره نمود که در صورت تمایل شما عزیزان می توانید آنها را به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی سایت پرشیالرن خریداری نمایید.

بنابر نکاتی که اشاره شد اگر اطمینان دارید خارج از ظرفیت گیاهتان آن را کوددهی کرده اید، برای احیا بگونیا پیشنهاد می شود خاک گلدان را دو مرتبه و هر مرتبه 5 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر و اضافی خاک گلدان کاسته شود.

از طرفی دیگر برای جلوگیری و درمان خراب شدن بگونیا پیشنهاد می شود اگر تا به حال گیاه خود را تغذیه نکرده اید و هم اکنون که این مقاله را می خوانید گیاه تان در فصل رشد می باشد، بهتر است با رعایت دوز مناسب روند تغذیه و تقویت بگونیا خود را آغاز کنید تا به زودی شاهد درمان و افزایش رشد بگونیا خود باشید.

نور کم یا زیاد باعث آسیب دیدن برگ های بگونیا می شود

همان طور که قبلا در مقاله نگهداری بگونیا رکس اشاره کردیم، خانواده گل های بگونیا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در نور کامل اما غیر مستقیم خورشید بهترین عملکرد خود را دارند که بر این اساس شما می بایست گلدان گیاه را با فاصله دو متری از پنجره های خانه قرار دهید به طوری که گیاه در طول روز به 8 ساعت نور فیلتر شده خورشید دسترسی داشته باشد.

اگر نور محل نگهداری گیاهان خانواده بگونیا زیاد باشد، روی برگ های این گیاهان نقاط سوختگی ایجاد خواهد شد و از سویی دیگر اگر نور در دسترس این گیاهان کم باشد، برگ ها رنگ پریده شده و شما باید کوچک شدن برگ بگونیا یا برگ ندادن بگونیا خود روبرو خواهید بود.

اگر فاصله گلدان گیاه تا پنجره بسیار کم یا زیاد است و گیاه در طول روز به 8 ساعت نور کامل و مناسب خورشید دسترسی ندارد، مطمئن باشید علت خراب شدن بگونیا شما به خاطر شرایط نوری نامناسب گیاه می باشد از این پیشنهاد می شود با جا به جایی گلدان طی چندین مرحله، لوکس نوری مناسب را برای گیاه محبوب تان فراهم کنید.

علت آنکه خدمت شما عزیزان و همراهان سایت پرشیالرن عرض کردم که طی چندین مرحله فاصله گلدان را تا پنجره کم یا زیاد کنید آن است که تغییر ناگهانی محل نگهداری گیاه باعث شوک دیدن گیاهان خانواده بگونیا خواهد شد از این رو بهتر است روند جا به جایی گلدان این گیاهان مرحله به مرحله باشد (مثلا فاصله گلدان تا پنجره روزی 30 سانتی متر تغییر کند تا نور مناسب برای گیاه فراهم شود).

آفات چگونه سبب خراب شدن بگونیا می شوند؟

دلیل خراب شدن بگونیا
دلیل خراب شدن بگونیا

اگر روی برگ های گیاهان خانوده بگونیا نقاط چسبناک، عسلک مانند و سوراخ های نامنظم را مشاهده می کنید، مطمئن باشید دلیل خراب شدن بگونیا شما به خاطر هجوم آفات گیاهان خانگی بوده است از این رو برای احیا بگونیا پیشنهاد می شود نقاط چسبناک و عسلک مانند را توسط یک پارچه تمیز آغشته به الکل متیلیک یا اتیلیک پاک کنید و سپس در صورت مشاهده آفات، آنها را توسط سموم مربوطه نظیر سم مالاتیون و دیازنون از بین ببرید (محل تجمع آفات بیشتر در پشت برگ های گیاهان خانواده بگونیا است).

از طرفی دیگر اگر آفات را روی سطح خاک گلدان مشاهده می کنید بهتر است برای احیا بگونیا خاک گلدان را تعویض کنید زیرا ورود سموم نام برده به داخل خاک، سبب آسیب دیدن ریشه های این گیاهان زیبا خواهد شد (به عبارتی استفاده از سموم تنها بر روی برگ های گیاه مجاز است).

مواردی نظیر باریک شدن برگ بگونیا، شل شدن برگ بگونیا، سوراخ شدن برگ بگونیا و همچنین چسبناک برگ بگونیا از جمله خسارات آفات به گیاه شما هستند.

برای حفظ شادابی گیاه برگ های بگونیا را با آب اسپری نکنید

خانواده گیاهان بگونیا برای رشد مناسب خود نیاز به کمی رطوبت دارند که برای تامین رطوبت آنها هرگز نباید برگ هایشان را با آب غبارپاشی کرد زیرا در اغلب موارد داخل محیط خانه تهویه مناسبی وجود ندارد و تجمع رطوبت روی سطح برگ ها، باعث هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی به بگونیا می شود.

اگر روی برگ های گیاه خود نقاط قهوه ای و سیاه رنگی را مشاهده می کنید که این نقاط توسط نواری زرد رنگ احاطه شده اند، در نظر خود داشته باشید که علت خراب شدن بگونیا شما به خاطر هجوم بیماری های قارچی بوده است از این رو برای احیا بگونیا پیشنهاد می شود برگ های آسیب دیده گیاه را هرس کنید و برگ های سالم را با قارچکش اوکسی کلرور مس با رعایت دوز مناسب غبارپاشی کنید.

یکی از راه های تامین رطوبت برای گیاهان خانواده بگونیا، درست کردن جزیره برای آنهاست با این حال اگر تمایل دارید به روش های دیگری رطوبت محیط اطراف گیاه خود را افزایش دهید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر خراب شدن گل بگونیا خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 20 میانگین امتیازات: 3.9]
1 نظر
  1. ملکه می گوید

    سلام
    ممنون بگونیا خالدارمن لکه های سفید روی برگ‌ها دارد و برگ‌ها شل و آویزان می‌شوند چکار باید بکنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy