کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت بی حال شدن برگ های آگلونما چیست + آموزش درمان (مناسب برای همه گونه ها)

5

بی حال شدن برگ های آگلونما دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری غیر اصولی، نور نامناسب، درجه حرارت سرد، جا به جا شدن گلدان گیاه و همچنین هجوم آفات گیاهان خانگی به آگلونما اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت بی حال شدن برگ آگلونما را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راهکار مناسب، آن را درمان کنید و از پرورش و نگهداری آگلونما خود برای مدت زمان طولانی تری لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی چگونه باعث بی حال شدن برگ های آگلونما می شود؟

بی حال شدن برگ های آگلونما
بی حال شدن برگ های آگلونما

ریشه های آگلونما برای جذب حداکثری رطوبت و مواد غذایی نیاز به خاکی همیشه مرطوب دارند اما این رطوبت خاک در زمان آبیاری هرگز نباید حالت غرقاب به خود بگیرد.

بهترین زمان آبیاری آگلونما موقعی است که 10 سانتی متر سطح خاک گلدان به طور کامل خشک شده باشد که برای بررسی رطوبت این لایه از خاک می توانید از انگشت اشاره دست خود استفاده کنید (انگشت اشاره دست را وارد خاک کرده و تا دو بند انگشت اگر خاک گلدان خشک بود، می توانید گیاه خود را آبیاری کنید).

از طرفی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه آپارتمانی آگلونما آن است که در زمان آبیاری تمامی نقاط خاک گلدان به خوبی مرطوب شود و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، دیگر آبیاری گیاه مذکور انجام نشود که بر اساس این شیوه آبیاری با توجه به تغییرات فصلی در کشور ایران شما باید گاهی هر 5 روز و گاهی هر 10 الی 15 روز یکبار گیاه خود را آبیاری کنید.

اگر آبیاری گیاه محبوب شما با آنچه که اشاره شد تفاوت دارد شک نداشته باشید که علت بی حال شدن برگ های آگلونما تان به خاطر آبیاری نامناسب و غیر اصولی گیاه است که برای احیای گیاه می بایست تنها آن را در زمان و به روش صحیح آبیاری کنید.

نور نامناسب محل نگهداری گیاه به برگ های آن آسیب می رساند

علت بی حال شدن برگ های آگلونما
علت بی حال شدن برگ های آگلونما

آگلونما از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در شرایطی که نور محل نگهداری اش غیر مستقیم و کامل باشد بیشترین رشد خود را خواهد داشت.

اگر فاصله گلدان آگلونما تا پنجره کمتر یا بیشتر از دو متر باشد و گیاه شما در طول روز هست ساعت نور کامل و غیر مستقیم خورشید را دریافت نکند، در نظر خود داشته باشید علت بی حال شدن برگ آگلونما شما به خاطر نور نامناسب محل نگهداری گیاه است زیرا نور کم باعث کاهش راندمان فتوسنتز و نور زیاد باعث افزایش تبخیر و تعرق و سوختگی برگ های آلگونما می شود که به واسطه آن شما شاهد بی حال شدن برگ های گیاه خود خواهید بود.

در نتیجه برای احیای گیاه، شما خواننده گرامی این مقاله می بایست هر چه زودتر گلدان آگلونما را برای دریافت نور کمتر یا بیشتر جا به جا کنید.

لازم به ذکر است از دیگر خسارات نور کم می توان به زردی برگ آگلونما اشاره نمود.

درجه حرارت سرد چگونه باعث افت کیفی برگ های آگلونما می شود؟

از دیگر دلایل بی حال شدن برگ های آگلونما می توان به درجه حرارت سرد اشاره نمود که در بیشتر مواقع با فرا رسیدن فصل سرما اتفاق می افتد (البته اگر گیاه در فصول گرم سال کنار سیستم های سرمایشی نظیر کولرهای گازی نباشد).

گیاه آگلونما منشا نقاط به نسبت گرمسیری و بارانی را داشته و در محدوده دمایی 16 تا 26 درجه سانتی گراد بیشترین رشد و راندمان کیفی برگ های خود را دارد در نتیجه اگر دما کمتر از 16 درجه شود، شما شاهد لوله شدن برگ آگلونما یا بی حال شدن گیاه تان خواهید بود (آگلونما از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود).

بنابر آنچه که اشاره شد توصیه می شود اطراف گیاه دماسنج کوچکی وجود داشته باشد تا بتوان دمای محل نگهداری گیاه را در محدوده مناسب نگه داشت و از درگیر شدن آگلونما با تنش های محیطی جلوگیری نمود.

جا به جایی گلدان گیاه باعث بی حال شدن برگ آگلونما می شود

بی حال شدن برگ آگلونما
بی حال شدن برگ آگلونما

اگر به تازگی گیاه خود را از بازارهای مربوطه خریداری کرده اید (یعنی کمتر از یک ماه است که از آن نگهداری می کنید) و یا به علت نور و درجه حرارت نامناسب گلدان آگلونما را در خانه جا به جا کرده اید، علت بی حال شدن برگ آگلونما شما به خاطر همین جا به جایی ها است که برای احیای گیاه می بایست یک تا دو ماه به آگلونما خود فرصت دهید تا با شرایط جدید خود سازگار شود و در این مدت باید در آبیاری، کوددهی و همچنین دیگر نکات مهم نگهداری گیاه به خوبی عمل کنید در غیر این صورت، باید مدت زمان طولانی تری صبر کنید تا گیاه تان احیا شود.

هجوم آفات به برگ های آگلونما آسیب می زند

همان طور که قبلا در مقاله آویزان شدن برگ های آگلونما اشاره کردیم برگ های آگلونما جذابیت فراوانی برای آفات دارند به طوری که آفات موقعیت گیاه را شناسایی کرده و با اتصال خود به شاخه و برگ های گیاه، از آب و مواد غذایی داخل آنها تغذیه می کنند.

برای آنکه هیچ وقت گیاه تان مورد هجوم آفات قرار نگیرد پیشنهاد می شود ماهانه یکبار پشت و روی برگ های گیاه خود را با الکل متیلیک و یا اتیلیک ضدعفونی کنید.

سوراخ شدن و چسبناک شدن برگ آگلونما از علائم هجوم آفات به گیاه شما هستند در نتیجه برای احیا گیاه می بایست نقاط و یا لکه های چسبناک را یک پارچه تمیز و مرطوب از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و سپس در صورت مشاهده آفات، آنها را با سموم شیمیایی مرطوبه نظیر دیازینون و مالاتیون از بین ببرید (البته با رعایت دوز مناسب).

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر بی حال شدن برگ های آگلونما خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 57 میانگین امتیازات: 4]
۵ نظرات
  1. مهناز می گوید

    سلام. گیاه آگلونمای من نور و آبیاری خوبی داره اما برخی برگها زرد شده و برخی لوله شده اند. با بررسی خاک و برگ علایمی از آفات روی آنها مشاهده نشد. علت چیست؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      با توجه به شرایطی که شما میفرمایید اگر میزان نور، آبیاری و همچنین کیفیت خاک مناسب هست، لوله شدن برگ گیاه شما می تونه به خاطر دمای سرد و زرد شدن اونها به علت کمبود رطوبت و مواد غذاییی باشه.

      1. مریم می گوید

        گیاه مت چند ماه یه جای ثایت بود یعنی عوضش نکردم ک بگم بخاطر اونه و افت هم چک کردم نزده زرد هم نشده فقط بیحاله تو محیط سرد هم نبوده اب هم ک مثل همیشه بهش میدادم نمیدونم چرا چن وقته بیحال شده برگ هاش علتش چیه؟

  2. Hana می گوید

    سلام من گل آگلونما برفی خریداری کردم حدود سه ماهی میشه جاشو عوض کردم حالش خوب بود بعد حس کنجکاوی بهم دست داد و دوباره ازگلدان درآوردم ببینم ریشه ش گرفته یا نه 😥 بعدازچندمدت گلم کلا بیحال شده و ساقه ش احساس میکنم حالت نرمی ب خودش گرفته خیلی ناراحتم 😥 میشه راهنماییم کنین ممنون میشم

  3. زهرا می گوید

    سلام منظوراز سم حشره کش نفوذی یعنی چی؟ساقه گیاهم آفتی شده و انگارپنبه چسبیده بایدچیکارش کنم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy