کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا چیست؟ (بعلاوه آموزش درمان)

26

آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری نامناسب گیاه، کم یا زیاد بودن درجه حرارت محل نگهداری فیکوس الاستیکا، رطوبت بسیار کم، کوددهی غیر اصولی و همچنین هجوم آفات و بیماری ها به گیاه اشاره نمود.

به دلیل اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه خود را تشخیص دهد و با استفاده از راه حل درمانی مناسب، سریعا آن را احیا کنید و از پرورش فیکوس الاستیکا خود برای مدت های طولانی تری لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری نامناسب شایع ترین علت آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا

علت آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا
علت آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا

هم آبیاری زیاد و هم آبیاری کم هر دو از دلایل و یا علت آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا هستند به طوری که اگر میزان آبیاری گیاه بسیار کم باشد، رطوبت کافی به تمامی نقاط گیاه نمی رسد و از سویی دیگر اگر میزان آبیاری فیکوس زیاد باشد (هم به لحاظ تعداد دفعات آبیاری و هم به لحاظ حجم آبیاری)، محیط خاک به شدت غرقاب شده و اکسیژن رسانی به ریشه های گیاه کاهش می یابد.

با کاهش اکسیژن رسانی، ریشه ها به مرور زمان پوسیده شده و مانند قبل در جذب رطوبت و عناصر غذایی موفق عمل نمی کنند (لازم به ذکر است از دیگر خسارات آبیاری بیش از حد می توان به زرد شدن برگهای گیاه اشاره نمود که قبلا به شرح کامل آن در مقاله زردی برگ فیکوس الاستیکا پرداخته ایم).

برای آبیاری گیاه محبوب خود هرگز و هرگز برنامه ریزی مشخصی نداشته باشید و همیشه فرصت دهید تا مابین دو آبیاری، 10 الی 15 سانتی متر سطح خاک گلدان خشک شود (چه گلدان بزرگ باشد و چه کوچک) و سپس آبیاری گیاه را انجام دهید.

بهترین روش آبیاری فیکوس آن است که میزان آب موجود به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان را مرطوب کند (البته این شیوه آبیاری برای خاک های سبک مناسب است و نه سنگین) و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آب دهی فیکوس متوقف شود.

  • چگونه متوجه شویم خاک گلدان مناسب نیست و برای آبیاری اصولی گیاه مشکل ایجاد می کند؟

اگر پس از آبیاری گیاه مشاهده می کنید که آب زیر 10 ثانیه از انتهای گلدان خارج می شود و یا پس از آبیاری به مدت 30 الی 40 ثانیه همچنان روی سطح خاک به حالت راکد باقی می ماند، مطمئن باشید خاک گلدان برای پرورش و نگهداری فیکوس الاستیکا مناسب نیست.

درجه حرارت کم و زیاد چگونه باعث آویزان شدن برگ های گیاه می شود؟

برای حفظ سلامتی و شادابی گیاه می بایست همواره دمای محل پرورش فیکوس الاستیکا مابین 10 تا 29 درجه سانتی گراد باشد (فیکوس از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود).

اگر دمای محل نگهداری کمتر از 10 درجه شود، شما شاهد لوله شدن برگ فیکوس الاستیکا خود خواهید بود (زیرا برگ ها برای محافظت از خود حالت پیچ خوردگی پیدا می کنند) و اگر دما بیش از 29 درجه شود، رطوبت بیشتری توسط ریشه های گیاه جذب خواهد شد.

با افزایش جذب آب توسط ریشه ها، تبخیر و تعرق برگ های گیاه افزایش پیدا می کند و در صورت ادامه این وضعیت کار به جایی می رسد که دیگر ریشه ها پاسخگوی نیاز برگ های گیاه نخواهند بود (چون ریشه ها هم ظرفیتی دارند) که دقیقا به واسطه همین موضوع شما خواننده گرامی مقاله در این مقطع زمانی شاهد آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا خود خواهید بود.

بنابر مواردی که گفته شد پیشنهاد می شود با استفاده از دماسنج همیشه از دمای اطراف گیاه محبوب خود مطلع باشید تا از بروز چنین اتفاق های تلخی برای گیاه تان جلوگیری شود.

برای جلوگیری از آویزان شدن برگ ها رطوبت محیط را افزایش دهید

آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا
آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا گیاهی است که منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد بنابراین برای ترغیب گیاه به رشد حداکثری خود می بایست از الگوی رشد اش در طبیعت تقلید شود و همیشه برای آن رطوبت در سطح متوسط فراهم باشد (رطوبت متوسط یعنی بیش از 50 درصد).

برای جلوگیری از آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا پیشنهاد می شود از دستگاه های رطوبت ساز برقی جهت افزایش رطوبت اطراف گیاه استفاده کنید و در صورتی که تمایل به انجام این روش ندارید می توانید با درست کردن یک جزیره رطوبت محیط پرورش گیاه محبوب خود را بالا ببرید.

برای حفظ شادابی و افزایش رطوبت اطراف گیاه به هیچ وجه برگهای فیکوس الاستیکا را با آب غبارپاشی نکنید زیرا انجام این کار باعث خواهد شد بیماری های قارچی مختلفی به گیاه شما هجوم بیاورند و سریعا آن را از بین ببرند.

در نتیجه اگر به گیاه خود عشق و علاقه زیادی دارید حتما از انجام این کار (اسپری کردن آب روی برگهای گیاه) خودداری نمایید.

کود دادن غیر اصولی باعث صدمه دیدن برگ های گیاه می شود

کود مناسب فیکوس الاستیکا
کود مناسب فیکوس الاستیکا

بهترین روش تغذیه و یا تقویت فیکوس الاستیکا آن است که گیاه مذکور ماهانه یکبار در فصول گرم سال (بهار و تابستان) و هر 45 روز یکبار در فصول پاییز و زمستان توسط کودهای کامل و متعادل تغذیه شود (بهتر است از کود گیاهان آپارتمانی با نصف دوز پیشنهادی تولید کننده محصول استفاده شود).

اگر میزان کوددهی فیکوس الاستیکا زیاد باشد، PH خاک تغییر پیدا کرده و ریشه ها علائم سوختگی خواهند داشت (شرح کامل در مقاله قهوه ای شدن برگ فیکوس الاستیکا) و از سویی دیگر اگر میزان کود دادن گیاه مذکور بسیار کم باشد، برگ ها برای تامین و ذخیره انرژی به عناصر غذایی مناسب دسترسی نخواهد داشت و به مرور زمان آویزان خواهند شد (حتی اگر خاک گلدان دارای عناصر غذایی باشد، این عناصر پس از 10 نوبت آبیاری گیاه شسته شده و از انتهای گلدان خارج می شوند).

اگر تا به حال فیکوس الاستیکا را تغذیه نکرده اید و یا تغذیه آن بسیار کم بوده است پیشنهاد می شود فورا روند کوددهی گیاه خود را آغاز کنید و از طرفی دیگر اگر اطمینان دارید کوددهی گیاه زیاد بوده و علت آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا شما به خاطر تغذیه زیاد بوده است توصیه می شود برای احیا گیاه چندین مرتبه خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر و اضافی خاک گلدان کاسته شود و PH خاک به سمت نرمال شدن حرکت کند.

از جمله کود مناسب فیکوس الاستیکا می توان به کود مایع گرینی مکس اشاره نمود که در صورت تمایل شما عزیزان می توانید آن را به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی سایت پرشیالرن خریداری نمایید.

هجوم آفات دیگر علت آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا

اگر شاهد چسبناک شدن برگ فیکوس الاستیکا خود هستید و یا روی برگهای گیاه سوراخ های نامنظم را مشاهده می کنید مطمئن باشید علت آویزان شدن برگهای فیکوس الاستیکا شما به خاطر هجوم آفات بوده است از این رو برای احیا گیاه پیشنهاد می شود با یک پارچه تمیز و مرطوب، برگهای گیاه محبوب خود را نظافت کنید و در صورت مشاهده آفات (چه در خاک و چه روی بافت رویشی گیاه) فورا آنها را با استفاده از سم مالاتیون با رعایت دوز مناسب از بین ببرید ( از دیگر خسارات آفات می توان به ریزش برگ فیکوس الاستیکاه اشاره نمود).

برای آنکه هیچ وقت شاهد چسبناک شدن برگ فیکوس خود نباشید و یا به عبارتی دیگر برای آنکه هیچگاه آفات به گیاه شما حمله نکنند پیشنهاد می شود ماهانه یکبار برگ های گیاه خود را با شامپوهای بدون اسانس مانند شامپو بچه شستشو دهید.

از دیگر روش های جلوگیری از چسبناک شدن برگ فیکوس الاستیکا می توان به ضدعفونی برگ های گیاه اشاره نمود که برای انجام این کار باید ماهانه یکبار پشت و روی تمامی برگ های گیاه خود را با الکل متیلیک و یا اتیلیک شسته و ضدعفونی کنید.

هجوم بیماری های قارچی به برگ های گیاه آسیب می رساند

اگر روی برگهای گیاه لکه ای قهوه ای و سیاه رنگی را می بینید که این لکه ها توسط هاله ای زرد رنگ احاطه شده اند در نظر خود داشته باشید که علت آویزان شدن برگ فیکوس شما به خاطر هجوم بیماری های قارچی به گیاه بوده است از این رو برای درمان گیاه باید بافت های آلوده را هرس کنید و سپس نقاط سالم گیاه را با قارچکش اوکسی کلرور مس سم پاشی کنید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد آویزان شدن برگ های گیاه خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 148 میانگین امتیازات: 3.8]
۲۶ نظرات
  1. :) می گوید

    خیییلی کامل بود مرسییی

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلامت باشید.

  2. مرمری می گوید

    سلام من یه فیکوس بلک دارم که ابیاریم بصورتیه ک سطح خاک خشک بشه بهش اب میدم و مقداری میدم ک خیلی کم از زیر گلدون خارج میشع.ولی دو هفته بعد از خرید که بهش کود سه ۲۰ دادم از فرداش برگاش اویزون شد و گفتم شاید دوز کود زیاد بوده سه یا ۴ مرتبه ابیاری کردم بصورتی که اب از زیر گلدونی خارج بشه و خاک شسته شه.و اون رو کاور کردم ولی بازم خوب نشد.و بعد از دو هفته برگ جدیدش ک داشت باز میشد از پیش ساقه قهوه ای شد و افتاد😥.الانم تو خونس پیش پنجره شمالی و ما خوزستانیم و کولر میزنیم و چند روز که اویزون شدن برگاش خیلی بیشتر شده.لطفا راهنمایی دقیق کنید که چیکار کنم؟ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      فاصله گلدون گیاه تا پنجره چقدر هست و اینکه گیاه در روز چند ساعت نور داره؟؟؟
      میزان درجه حرارت شب و روز؟

  3. مریم می گوید

    سلام من گیاهم سالم بود دو روز پیش دیدم لکه های قهوه ای بزرگ روش افتاده حاشیه برگ ها و هر چی به داخل برگ میره قهوه ای تره و بعد شبش برگاش آویزون شد الان مشکلش از آفته؟ یا به خاطر شرایط محیطیه؟ چیکارش کنم باید برگ های لکه دار رو بکنم؟ یا محیط رو تغییر بدم درست میشه؟

  4. زهرا می گوید

    خیلی خوب بود مرسی امیدوارم بتونم درستش کنم 🥺

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      خواهش می کنم دوست عزیز.

  5. شبنم شاهی می گوید

    سلام من فیکوس بلک دارم که از نظر نور خوبه و رطوبت خونمون کمه ،خونمون خیلی گرمه ، و خاکشم بیشتر خاک برگه و حدود ۶ ماهه که خریدم و فروشنده باشرایطی که ازخونم گفتم گفت ۱۰ روز یه بار بهش نصف پارچ آب بده و یه محلول هیومیک اسید هم داد که دوماه یه بار گفت بدم و من انجام دادم ولی الان دو هفته ای است که آب میدم برگاش میره بالا و بعد میاد پایین الان دیگه برگاش بالاهم نمیره همینطور پایینه و ساقه اش هم قهوه ای شده و داره این قهوه ای میره به سمت بالا یکم کود خاک برگ دادم و هیومیک اسید دادم ولی خوب نشد خیلیییی ناراحتم میشه به من مشاوره بدین ممنون میشم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      درجه حرارت روز خونه رو بفرمایید.
      روی برگ های گیاه علائم بیماری هست یا خیر؟؟ منظور لکه هایی در امتداد برگ ها هست.
      کمی از سطح خاک رو بردارید تا ریشه های گیاه رو مشاهده کنید و رنگ ریشه های گیاه رو به من بگید تا بتونم نظرم رو بگم.

      1. شبنم شاهی می گوید

        درجه حرارت روز خونه خیلی گرمه نسبت به خونه های دیگه ٬ لکه ی مریضی رو گیاه نیست ٬ ریشه قهوه ای هست ولی لابه لای یک خاک گل شده محاصره شده

      2. شبنم شاهی می گوید

        خیلی از خاک رو ریختم تو تشت تا به ریشه برسم و ریشه ها لابه لای یه خاکی که گل بود وسفت بود محاصره شده بودن و من خیلی سخت دونستم ریشه رو از این گل سفت شده جدا کنم رنگش هم قهوه ای

  6. لیلا می گوید

    سلام من فیکوس شرابی دارم یک هفته هستش که خریدم یدونه از برگهای بالایش خم شدن فقط یکبار آب دادم 😢 با پنجره هم یک متر فاصله داره و پنجره شمالی گذاشتم پرده خونمم قسمت توریش همیشه هست زیر پرده ای رو جمع میکنم که نور فیلتر دار بشه برای گل های که دارم هوای خونمم تقریبا ۲۲ درجه هستش

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      گیاهتون در طول روز هشت ساعت نور داره یا خیر و اینکه در اون یکبار آبیاری آب اضافی از گلدون خارج شد یا خیر؟

  7. مرجان جمشیدی می گوید

    سلام،گیاه من قارچ گرفته،چندین بار از قارچ‌کش استفاده کردم ولی فایده ای نداشته، تازه این لکه های سیاه و قهوه ای روی برگ‌ها و ساقه‌ی گلم بیشترم شده🥺
    لطفا راهنماییم کنین ک چیکار کنم خوب بشه؟!

  8. Mobina می گوید

    سلام من دوهفته پیش فیکوس را خریداری کردم و همونجا گلدون رو عوض کردم حالش خوب بود تا الان که برگ فیکوسم بی حال و اویزون شده دلیلش چیه؟

  9. علیرضا می گوید

    سلام من تازه خاک گلدون فیکوسم رو عوض کردم و حالا برگ های فیکوس اویزون شده باید چیکار کنم؟!

  10. فرانک می گوید

    سلام برگ فیکوس من آویزان شده.دمای محیط راه پله در ظهر و صبح ۳۰درجه و بقیه روز معتدل هست. برگ ها لکه ندارد. فقط پایین ساقه یکم تغییر رنگ به حالت قهوه ای و چوبی شده ولی بالای ساقه سبز هست. خاک منسجم دارد. از صحبت ها متوجه شدم رطوبت کم هست از طرفی گفته روی برگ آب پاشی نکنید. دستگاه بخار هم ندارم. پس چی کار باید بکنم؟ آیا رنگ قهوه ای ساقه طبیعی هست یا نه.با چک خاک با چوب جوجه چینی آب می دم .

  11. صنعتی می گوید

    سلام من فیکوس سبز دارم یک هفته ک کولرمون خراب بوده برگاش اویزون شده کودم دادم ولی هیچ تعقیری نکرده ابیاری هم وقتی خاکش خشک میشه انجام میدم دستگاه بخور ندارم باید چیکارش کنم ؟؟؟گناه داره لول شده کمک کنید درستش کنم

  12. زهرا می گوید

    سلام دیروز به فیکوس اب دادم حواسم نبود امروز تقویتی گیاه و اب قاطی کرده بودم به همه گیاه هام دادم به فیکوس هم دادم بعد فیکوس رو بردم نزدیک افتاب گزاشتم حالا سه چهارتابرگ هاش افتاده
    چیکارکنم فکرکنم بخاطر اب زیاد افتاده یعنی دوباره خوب میشه؟

  13. محمدعلیالماسی می گوید

    مدتی پیش حدود یکماه دیدم گیاهم از ریشه لق میخوره خاک گلدان را عوض کردم بعد ۳. ۴ روز برگها آویزان شد یکهفته میشه فیکوس را آب شوی کردم سپس با قارچ کشهای مانکوزب کاربندازیم رید میل از هرکدام یک قاشق مربا خوری در لیتر بهش دادم متآسفانه همچنان برگها آویزان است

  14. Dina. می گوید

    سلام ببخشید برگ های گیاه من خشک شده الان نمیدونم گیاهم کامل خشک شده یا دوباره برگ جدید درمیاره
    الان برگ های خشک جدا کنم؟

  15. یوسفی می گوید

    درودبرشما برگهای گیاه من حالت افتاده پیدا کرده ودستگاه بخار روشن هستش نورکافی داره خیلی بادقت آبیاری میکنم اما اصلا برگهاش بالا نمیاد فقط من کود بهش ندادم تقویت کننده به خاکش اضافه کردم لطفا راهنمائیم کنید ممنونم🌸

  16. فاطمه می گوید

    وقت بخیر
    من‌گلدون فیکوس عوض کردم ریشش اسیب دید و الان برگ هاش بی حال شده افتاده چطور میتونم کمکش کنم

  17. معصومه فخری می گوید

    من ۸ ماه که فیکوس دارم برگ جدیدی نمیداد…جایی که بود نور زیادیبهش نمیخورد …هفته ای یبارم ابیاریش میکردم…دیدم برگاش از پایین دارن زرد میشن..جاشو عوض کردم تا بهش نور بخوره …ولی الان برگاش به سمت پایین اویزون شده

  18. Meysam alizade می گوید

    سلام ..
    برگهای فیکوسم بعد از تعویض گلدان کاملا آویزان شدن .
    لطفاً بگید ک چیکار میشه کرد ک سالم و سرحال بشه

  19. مرتضی می گوید

    سلام.من گلدان گیاه فیکوسمو عوض کردم.الان دوهفته خست ک برگاش آویزون مونده.چیکار باید بکنم.جلو پنجره شرقی ام گذاشتمش.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy