کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چرا گل آنتوریوم من گلدهی ندارد ؟ و روش های مراقبت از آنتوریوم

13

در مقاله ای دیگر از سری مقالات سایت پرشیالرن با هم چرایی اینکه گل زیبای آنتوریوم شما گلدهی ندارد را بررسی می کنیم، تا پایان مقاله همراه ما همراه باشید.

همان طور که تمام گیاهان با محیط اطراف خود سر و کار دارند و در مقاله ی زردی و سوختگی برگ گل آنتوریوم به عوامل محیطی اثر گذار اشاره ای داشتم، موضوعاتی از قبیل خاک خیس (خاک بسیار مرطوب) و یا روشنایی ناکافی می توانند مانع از شکوفا شدن گل شما شوند.

لذا گل آنتوریوم خود را می بایست توسط کود مخصوص آنتوریوم، آبیاری مناسب، رطوبت محیطی بالا و همچنین نور محیطی مناسب، تشویق به گلدهی و یا تولید غنچه کنید.

در این مقاله به موضوعات مختلف اثر گذار نگاهی حرفه ای خواهیم داشت تا ابتدا با روش های تشویقی گیاه به گلدهی آشنا شده و سپس توانایی رفع هرگونه مشکل و اصلاح گل آنتوریم خود را داشته باشید.

اصول مراقبت از گلدان گل آنتوریوم خانگی شامل چه مواردی است؟

 گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

در ابتدا بهترین روش برای آنتوریوم از انواع گل آپارتمانی جهت تشویق گلدهی، فراهم کردن شرایط محیطی مناسب است.

این گیاه نیز همانند گل ارکیده به محیط رشد خود وسواس زیادی دارد زیرا که منشا هر دو گل، جنگل های بارانی و استوایی می باشد و این بدان معنا نیست که پرورش گل آنتوریوم از گیاهان آپارتمانی کوچک دشوار است، بلکه به این منظور است که شما باید یک نقطه خوب و مناسب در خانه برای نگهداری گل آنتوریوم پیدا نموده و مطمئن شوید در آن محل، تمام شرایط لازم جهت گلدهی گیاه وجود دارد.

مخلوط خاک گلدان گل آنتوریوم شامل چیست؟

مخلوط خاک مناسب آنتوریوم، باید عاری از بیماری و آلودگی باشد و ترکیبی از کوکوپیت و پرلیت در خاک گلدان گل آنتوریوم باشد.

نور گل آنتوریوم باید چگونه باشد؟

آنتوریوم از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب می شود در نتیجه می بایست در تمام طول روز به گیاه نور برسد ولی نور در دسترس گیاه، باید به حالت غیر مستقیم باشد.

درجه حرارت گل آنتوریوم باید چگونه باشد؟

درجه حرارت محیط اطراف گیاه باید 21 تا 29 درجه سانتی گراد باشد.

رطوبت محیطی گلدان گل آنتوریوم باید چقدر باشد؟

رطوبت محیطی می بایست در اطراف گل آنتوریوم بالا بوده و حدوداً 60 درصد باشد.

آبیاری گل آنتوریوم باید چگونه انجام شود؟

باید مخلوط خاک گلدان 90 درصد خشک شود و سپس آبیاری گل آنتوریوم جدید را شروع کرد.

کوددهی گل آنتوریوم باید به چه شکل انجام شود؟

باید با یک برنامه منظم غذادهی گیاه را انجام داد و برای انجام این امر می توان از کود مایع فسفر بالا استفاده کرد.

تعویض گلدان گل آنتوریوم باید چگونه انجام شود؟

هر 2 سال یکبار زمان مناسبی برای تعویض گلدان می باشد.

در ادامه تمام موارد گفته شده را به صورت موردی بررسی خواهم کرد تا شما عزیزان دلیل عدم گلدهی گل آنتوریوم خود را شناسایی نمایید.

 گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

آیا گل آنتوریوم شما در مخلوط خاک درستی کاشته شده است؟

یکی از دلایل اصلی که گل آنتوریوم شما گلدهی ندارد استفاده کردن از مخلوط خاک غیر مناسب است زیرا مخلوط خاک غیر مناسب سبب دیر خشک شدن خاک می شود که می تواند به گیاه شما آسیب بزند زیرا ریشه ها قادر به جذب اکسیژن نبوده و همین امر می تواند ریشه های گیاه را پوسیده کند و سبب کاهش انرژی گیاه و عدم توانایی گیاه برای گلدهی می شود.

به خاطر داشته باشید گل آنتوریوم در جنگل های بارانی در طبیعت رشد می کند و با توجه به آنکه در جنگل به علت شرایط آب و هوایی، آب بسیار زیادی در دسترس ریشه ی گیاه خواهد بود سوالی ذهنمان را متوجه خود می کند که چطور می شود در این شرایط ریشه ی گیاه پوسیده نشده و مورد هجوم بیماری های گل آنتوریوم قرار نمی گیرد؟

در ارتباط با پرسش مطرح شده می توان گفت در جنگل شرایط تهویه به بهترین نحو ممکن وجود داشته و به همین خاطر مرطوب بودن ریشه ها دوامی نداشته و زود از بین می رود.

همان طور که قبلا هم گفته شد رشد گل آنتوریوم در طبیعت هیچ گاه در خاک نبوده است به همین دلیل گل آنتوریوم خانگی نمی تواند خاک خیس را تحمل کند و برای رشد سالم و گلدهی سازگار می بایست از مخلوط خاکی مناسب که برای گل ارکیده نیز کاربرد دارد، استفاده شود که البته در ابتدای همین مقاله نیز به آن اشاره ای کوتاه داشتم.

در گلدان گیاه آنتوریوم می توانید از درصد بیشتری پرلیت استفاده کنید تا در هوادهی به ریشه گیاه به خوبی موفقیت حاصل شود اما دقت نمایید استفاده از پرلیت زیاد نباشد زیرا خود پرلیت نیز مقدار آب زیادی جذب نموده و این موضوع مورد علاقه گیاه شما نخواهد بود.

در پیرو نکات مهم خاک گیاه؛ از گلدانی استفاده نمایید که دارای سوراخ های نسبتاً زیاد در انتهای خود جهت زهکشی مناسب آبیاری گل آنتوریوم باشد.

چه نوری می تواند باعث عدم گلدهی گل آنتوریوم شود؟

 گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

شایع ترین علت گل ندادن آنتوریوم، نور خورشید است. اگر نور در دسترس گیاه بسیار کم باشد گیاه می تواند شاخ و برگ های قوی تولید کند اما چون نور، مستقیم و ناکافی است نمی تواند در گلدهی عملکرد خوبی داشته باشد لذا گیاه شما باید در محلی قرار بگیرد که نور را در تمام طول روز دریافت کند و این نور به صورت غیر مستفیم در اختیار گیاه قرار بگیرد.

گل آنتوریوم خانگی شما در روز نیاز به 9 ساعت نور غیر مستقیم خورشید دارد و اگر شما در خانه و یا محل کار خود نقطه ای جهت تامین نور مورد نیاز آنتوریم ندارید، می توانید از نور مصنوعی یا لامپ های تامین نور که طیف کامل نور خورشید را دارا هستند استفاده نمایید.

درجه حرارت چه تاثیری بر عدم گلدهی گل آنتوریوم دارد؟

محدوده دمایی مناسب برای گل آنتوریوم 21 تا 29 درجه سانتی گراد است و به عبارتی می توان گفت این درجه حرارت مناسب تمام گیاهان گرمسیری است.

به همین علت است که گیاهان گرمسیری در محیط های داخلی مثل گلخانه خوشحال و پر جنب و جوش هستند و این خوشحالی تا زمانی وجود خواهد داشت که تغییر دمای ناگهانی رخ ندهد، زیرا که گل آنتوریوم به تغییرات دمایی سریع بسیار حساس می باشد.

رطوبت گل آنتوریوم چگونه باید باشد؟

گل آنتوریوم به محلی نیاز دارد که دارای رطوبت خوب و مناسب باشد. در نتیجه شما باید برای تامین رطوبت گیاه خود کارهایی را انجام دهید زیرا عدم وجود رطوبت در اطراف گیاه سبب می شود شاخ و برگ های گیاه براق نباشد.

همانطور که اشاره شد نیاز رطوبت گیاه بواسطه حیات آن در طبیعت است و اگر رطوبتی وجود نداشته باشد از توانایی گلدهی گیاه نیز کاسته می شود.

توجه داشته باشید که رطوبت زیاد از حد برای گیاه فراهم نکنید زیرا رطوبت زیاد زمینه ی هجوم قارچ و حشرات به گیاه و همچنین شرایط ایجاد کپک روی گل را فراهم می کند. سطح رطوبتی مناسب برای گیاه 60 تا 70 درصد است.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی تامین رطوبت گیاهان می توانید مقاله ی رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

مورد دیگر حائز اهمیت برای نگهداری گلدان گل آنتوریوم در خانه، ایجاد جریان هوای ملایم است.

برای ایجاد مورد گفته شده می توانید از یک پنکه استفاده نموده و از این موضوع اطمینان حاصل نمایید که جریان هوا به صورت ملایم در اطراف گیاه ایجاد شود و از ایجاد کردن شرایطی که جریان هوا را مستقیم در اختیار گیاه قرار می دهد جلوگیری کنید زیرا در صورتی که جریان هوا مستقیم باشد هوا به سرعت خشک می شود که همین امر سبب می شود شاخ و برگ های گل آنتوریوم دچار کمی سوختگی شود و گیاه شما آسیب ببیند.

 گل آنتوریوم
گل آنتوریوم

آبیاری چگونه بر عدم گلدهی گل آنتوریوم تاثیر می‌گذارد؟

مشکل دیگری که سبب عدم گلدهی گل آنتوریوم می شود آب دهی نامناسب است و از آنجایی که گل آنتوریوم عاشق رطوبت است ممکن است منطقی باشد که آب زیادی را برای آب دهی به گیاه استفاده کنید اما همان طور که قبلا اشاره کردم ریشه های گیاه در معرض هوا قرار نمی گیرند که طبیعتاً این موضوع برای آب دهی زیاد است و از طرفی هم آب دهی کم به گیاه توانایی گیاه در گلدهی را کاهش می دهد.

مقدار آب مناسب برای گل آنتوریوم چقدر است ؟

برای آب دهی به گل آنتوریوم مخلوط خاک را به صورت کامل آبیاری نموده و اجازه دهید که آب اضافی تخلیه شود، سپس رطوبت را با انگشت دست و یا تکه چوبی چک کنید و وقتی که خاک کمی خشک شد بدون آنکه اجازه دهید خاک کاملا خشک شود مجددا به گیاه آب برسانید.

اگر مخلوط خاک گلدان گل آنتوریوم پیشنهادی را استفاده می نمایید پروسه نیمه خشک شدن خاک ( به طوری که 85 درصد خاک خشک باشد ) چند روزی طول می کشد و بسته به شرایط آب و هوای محل زندگی، میزان آب مصرفی برای گیاه می تواند متغیر باشد.

گاهی هر روز، گاهی هر چند روز و شاید گاهی هفته ای یک بار گیاه شما نیاز به آب داشته باشد. برای مثال گیاه شما در ماه های گرم بیشتر از ماه های سرد نیاز به آب دارد.

برنامه هفتگی و منظم کوددهی برای گلدهی گل آنتوریوم

در طبیعت با اینکه گل آنتوریوم در خاک رشد نمی کند اما مواد غذایی مورد نیاز خود را از مواد معدنی حل شده در آب باران و پوشش گیاهی فاسد و دیگر بقایای جنگل به دست می آورد.

شما می توانید از الگوی رشد آنتوریوم در طبیعت تقلید کرده و مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین کنید به طوری که گیاه یک روز در هفته توسط کود های گیاهی غنی از فسفر ( تقویت کننده آنتوریم ) تغذیه شود.

باید از کود هایی استفاده کنید که برای گیاهان گلدار فرموله شده اند تا بتوانید آنرا رقیق کرده و با غلظت کمتری نسبت به آنچه که پیشنهاد خود تولید کننده است مصرف کنید (منظور از غلظت کم حدودا 10 درصد می باشد، به عبارتی میزان کودی که در آب حل کرده و برای گیاه استفاده می کنید 10 درصد ضعیف تر از پیشنهاد خود تولید کننده کود باشد).

می توانید از کود حل شده در آب برای اسپری کردن شاخ و برگ های گیاه و همچنین آب آبیاری جهت تغذیه ریشه گیاه استفاده نمایید زیرا این دقیقا همان چیزی است که گل آنتوریوم برای گلدهی به آن نیاز دارد یعنی برنامه کود هفتگی بصورت ضعیف اما به طور مستمر.

آیا تعویض گلدان سبب گلدهی گل آنتوریوم می شود ؟

با گذر زمان مخلوط خاک گلدان گل آنتوریوم شروع به خرد شدن و فشرده شدن می کند که این خود عامل مهم عدم توانایی جذب اکسیژن و مواد غذایی (کود) توسط ریشه است.

همچنین نمک های حلال در کود مصرفی می تواند در خاک گلدان گل آنتوریوم ایجاد شود که همگی عوامل گفته شده سبب ایجاد استرس در گیاه می شود که خود عاملی مهم در جهت عدم گلدهی گیاه است.

برای اجتناب از این مشکلات هر دو سال یک بار گلدان و مخلوط خاک گلدان گل آنتوریوم را تعویض کنید.

در صورتی که مشاهده کردید که سایز ریشه های گیاه به گونه ایی است که به راحتی گلدان را پر می کند و نیاز به تهیه گلدان بزرگ تر نیست گلدان گل آنتوریوم را تعویض نکنید و تنها به تعویض مخلوط خاک بسنده کنید.

در صورتی که سوالی در مورد چگونگی مراقبت از گل آنتوریوم دارید و یا توانسته اید با موفقیت مرحله گلدهی را به پایان برسانید حتما آن را با ما و دوستان همراه سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 37 میانگین امتیازات: 3.9]
۱۳ نظرات
  1. Mahdiye می گوید

    سلام من ٣ماه گیاه انتوریوم خریدم ماه اول دوتا گل داد ولی رفته رفته سه تا گلش قهوه ای و خشک شد حالا هم سه گل با قیمانده رو به خسک شدنه.غبار پاشی هم میکنم ولی تا به حال کود ندادم بهش میشه راهنماییم کنید☹️☹️

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      دمای محیطی ایده آل ۲۲ تا ۲۵ درجه را برای گل آنتوریوم خودتون فراهم کنید. افزایش دما سبب تبخیر و تعرق بیشتر تو گیاه شده و سبب آسیب به اون می شه.
      از غبار پاشی آب پرهیز کنید و اون رو به هیچ وجه انجام ندید. زیر گلدان یک سینی آب قرار بدید که آب آبیاری از انتهای گلدان خارج شده و درون سینی جمع آوری شده تا بتونه رطوبت محیطی رو برای گیاه فراهم کنه.
      با این شرایط که می فرمایید ۳ هفته یکبار در آبیاری گیاه از کود ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید.

  2. محبوبه می گوید

    سلام من دو سه ماهه انتوریومی خریدم ک سه تا گل داشت و یه غنچه ،اخرین گل امروز خراب شد و جداش کردم ولی غنچه چروکیده بسمت پایین در اومد هنوز هست ولی زیبایی نداره🥺هر دو هفته کود و هفته ای دوبار اب میدم زهکشی خوبه یه متری پنجره شمالی دمای اتاق هم باید اکی باشه بخاری روشنه دیگه چه مشکلی میتونه باشه اخه؟؟؟🥺غبار پاشی باید انجام شه یا نه؟زیرو روی برگها رو با مخلوط اب و شیر پاک کردم
    🙏

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      آبیاری هفته ای دو بار با توجه به خنک تر شدن هوا برای گل آنتوریوم خیلی زیاد هست
      اگر خاک کوکوپیت هست هر ۱۰ روز یکبار گیاه رو آبیاری کنید.
      اگر گیاه نزدیک به بخاری هست این کار اشتباهه ترجیحا گیاه فاصله ی ۳ متری با سیستم گرمایشی باید داشته باشه.
      از طرف دیگر وجود بخاری شدت رطوبت رو کاهش میده شما باید رطوبت ۷۰ درصدی رو برای گیاه فراهم کنید.
      گل آنتوریوم جذب آب رو ۹۹ درصد از ریشه انجام میده و غبارپاشی تاثیر زیادی برای جذب آب نداره
      اگر غبارپاشی می کنید حتما برای گیاه تهویه ایجاد کنید.
      برای نظافت برگ یک پارچه ی کمی مرطوب کافی هست نیازی به استفاده از شیر نیست.

  3. محبوبه می گوید

    اینو هم اضافه میکنم ک گلدونی ک واسش گذاشتم بنظرم یکم بزرگ بود میتونه مشکل ازین باشه؟
    ممنون از راهنماییتون🙏🙏🙏

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      بله گلدان بزرگ یعنی میزان بیشتر آبیاری گیاه.. آبیاری زیاد برای آنتوریوم به هیچ وجه خوب نیست اگر گلدون کمی بزرگه مشکلی نیست اما اگه بیش از حد بزرگه، این می تونه برای گیاه و ریشه خطرساز شه

      1. محبوبه می گوید

        خیلی ممنون از توضیحاتتون🙏
        میشه بگین بهترین مکان برای انتوریوم پنجره شمالی هس یا نور فیلتر شده پنجره جنوبی؟
        و اینکه ایا رطوبت با گذاشتن ظرف اب نزدیک گیاه تامین میشه؟🙏🙏🙏

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          خواهش می کنم دوست عزیز
          نور فیلتر شده ی پنجره ی جنوبی بهتر است.
          رطوبت رو می تونید اگه زیر گلدانی داره گیاه از همون تامین کنید اگر نه می تونید دستگاه بخور یا ظرف آب رو کنار گیاه قرار بدید.

  4. صفایی می گوید

    درود بر شما وسپاس از اطلاعات مفید شما من یک گلدان دو بوته ای داشتم گل هم داشتند آنها را در دو گلدان کاشته ام اما گل ندادند گیاه سر حال است اما گل نداده تا گود فسفر دادم پناه بر خدا التهاب نور گل های من کافی نیست

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس گزارم از محبت شما
      دوست عزیز منظور شما از التهاب نور گل های من کافی نیست چی هست؟؟
      بنده متوجه نشدم.

  5. Amirhossein می گوید

    سلام خسته نباشید .گل انتوریوم من گل نمیده کلا تو ۱.۵سالی که دارم دوبار گل داده که اندازه یه قوطی کبریت میشه و دیگه رشد تا خشک بشه وفقط برگ رشد میکنه مشکل از چیه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز.
      شما هم خسته نباشید.
      کمی نور گیاه رو بیشتر کنید و از کودهای شیمیایی جهت گلدهی آنتوریوم استفاده کنید.
      کودهایی که سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاس رو داشته باشند.

  6. سیاوش می گوید

    گلی که آنتوریوم من باز می کنه نصفه ست یعنی نصفش رشد کامل داره اما اون یکی نصفش کج میشه و انگار با دست کنده شده
    درضمن به جز غنچه های اولی که روش بود گل جدید در نیاورده نورشم خوبه کود ماهی یکبار دادم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy