کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

تولید گل لیلیوم با سرمایه کم و سود زیاد

13

همواره کار تولید با سرمایه کم ، مورد توجه افرادی که قدرت سرمایه گذاری زیادی ندارند بوده است. از این رو این افراد همواره سعی بر این موضوع داشته اند که با سرمایه خود یا به کسب و کار خود رونق بخشند و یا در حوزه ی دیگری که سود مناسب برای آنها داشته باشد سرمایه گذاری کنند. با توجه به اینکه واردات گل به کشور عزیزمان ایران ممنوع است، همواره سرمایه گذارانی در این حوزه ورود کرده اند حتی خارج از حیطه تولید گل و گیاه افراد زیادی کار تولید با سرمایه کم را در حوزه های دیگر کشاورزی بکار برده اند که همگی دارای حاشیه سود خوبی با توجه به میزان سرمایه گذاری هستند. اما تفاوت در اینجاست که سرمایه گذاری در حوزه تولید گل (مثل گل لیلیوم، آنتوریوم، گل ارکیده و گل رز) دارای سود بالاتری نسبت به دیگر حوزه های تولید در کشاورزی می باشد.

سرمایه گذاری با 20 میلیون در تولید گل لیلیوم

با سرمایه گذاری 20 میلیون نمیتوان در حوزه تولید گل لیلیوم اورینتال ورود کرد زیرا این گل نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد و ورود به آن با این مقدار سرمایه به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد اما از طرفی سرمایه گذاری با 20 میلیون تومان بسیار مناسب جهت پرورش گل لیلیوم معمولی (آسیاتک) می باشد زیرا این گل نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارد. البته این در حالتی است که سطح زیر کشت گل لیلیوم معمولی نیز کم باشد. اگر بخواهم به طور دقیق تر سرمایه گذاری با 20 میلیون تومان را در این حوزه بررسی کنم نیاز است با دقت بیشتری این موضوع بررسی شود.

قبل از هر نکته در حوزه تولید گل لیلیوم معمولی باید به سرمایه گذاری با 20 میلیون نگاه دقیق تری داشته باشیم باید نیاز بازار از لحاظ کشش خرید و همچنین رنگ مورد نظر این گل و نمودار قیمتی چند ساله لیلیوم معمولی را بسنجیم. آنچه مشخص است این است که همواره گل لیلیوم معمولی سود خوبی دارد اما مهم ترین مساله در کار تولید با سرمایه کم این است که بدانیم چگونه در کاهش هزینه ها موفق باشیم و در قبال این کاهش هزینه چگونه گل خوب تولید کرده و فروش بالایی داشته باشیم.

همواره بازار گلدانی لیلیوم معمولی نسبت به گل اورینتال در شب عید فوق العاده است. به عبارتی می توان گفت در دو ماه پایانی سال بازار شاخه بریده این گل ضعیف شده و بازار گلدانی آن به شدت داغ می شود. پس بهتر است با توجه به اینکه سرمایه گذاری با 20 میلیون تومان قرار است کی انجام شود تصمیم به کشت لیلیوم معمولی (آسیاتک) گرفت. اگر این سرمایه گذاری در فصل زمستان (اوایل دی ماه) صورت بگیرد قطعا بهتر است کشت این گل گلدانی انجام شود. با توجه به اینکه قیمت فروش پیاز لیلیوم معمولی در حال حاضر 3500-4000 تومان می باشد فرض بر این است که کشت قرار است به صورت گلدانی صورت بگیرد. با خرید 2000 پیاز گل لیلیوم معمولی مبلغی حدود دوازده میلیون تومان از سرمایه 20 میلیون تومانی باقی می ماند.

چون فرض ما تولید گلدانی این گل است که در فصل زمستان انجام می گیرد، کشت گل لیلیوم معمولی (آسیاتک) باید در گلخانه لیلیوم صورت بگیرد. از این رو اجاره یک گلخانه مجهز برای یک دوره کشت لیلیوم معمولی (حدودا 90 روز) بیشتر از مبلغ 3 میلیون تومان نمی باشد. از این رو و با احتساب این مبالغ، مبلغ نه میلیون تومان از سرمایه 20 میلیون تومانی باقی می ماند. هر پیاز گل لیلیوم معمولی نیاز به یک گلدان دارد پس در نتیجه باید به تعداد 2000 هزار گلدان جهت کشت خریداری شود. امروزه هر گلدان مناسب کشت لیلیوم معمولی بیشتری از 1500 تومان قیمت ندارد و مجددا پس از یک حساب و کتاب مشخص مبلغ سه میلیون تومان صرف هزینه جهت خرید گلدان می شود و مبلغ شش میلیون تومان از سرمایه باقی می ماند.

دیگر ترفند کاهش هزینه در کشت گل لیلیوم معمولی در اینجاست که لزومی ندارد برای خاک کشت هزینه زیادی صرف کوکوپیت و پیت ماس شود. بهتر است خاک سبک و ارزان قیمت و عاری از آلودگی بیماری های گل لیلیوم خریداری شود و اگر خاک دارای مواد غذایی بود که به نفع ما می بشاد زیرا مصرف کود در یک دوره کشت لیلیوم معمولی کاهش می یابد. از طرفی پرورش 2000 گل گلدانی نیاز به استخدام نیروی کارگری ندارد و با داشتن اطلاعات کشت فرد تولید کننده می تواند به راحتی امور کشت را در دست بگیرد و هزینه خرید خاک و همچنین خرید کود های مورد نیاز و همچنین هزینه مصرف انرژی با توجه به تعرفه مصرف یک دهم نسب به مصرف خانگی در یک دوره کشت قطعا از مبلغ شش میلیون تومان کمتر خواهد بود.

فرض بر این است که یک دوره کشت صورت گرفته است و گل مورد نظر آماده ارسال به بازار فروش می باشد. با توجه به نمودار قیمتی این گل یعنی گل لیلیوم معمولی (آسیاتک) که همواره در دو ماه پایانی سال میانگین قیمت روی بیست هزار تومان بوده است و می توان انتظار فروش چهل میلیون تومانی را در یک دوره کشت داشت به عبارتی می توان گفت ماهانه حدود پنج میلیون تومان درآمد خالص که نسبت به سرمایه گذاری با 20 میلیون تومان می تواند فوق العاده باشد. علت فوق العاده بودن آن هم این است که هم سرمایه اولیه بازگشت دارد و هم سود خوبی نصیب فرد تولید کننده می شود. البته این قیمت فروش بیست هزار تومانی گلدانی در حالتی است که خریدار آن غرفه داران بازار باشند. در حالتی که گل مستقیم به گل فروشی ها فروخته شود حتما این عدد بیشتری از بیست هزار تومان خواهد شد. در اینجا خاطر نشان می کنم که قیمت پیاز گل لیلیوم معمولی را چهار هزار تومان در نظر گرفتم که می توان گفت این قیمت پیاز برای خرید یک پیاز است و همیشه وارد کنندگان پیاز گل لیلیوم معمولی در صورت خرید بالای هزار عدد به مشتری های خود تخفیف های ویژه ارائه می کنند و حتی می توان هزینه های تولید را هم کاهش داد و این یعنی سرمایه گذاری با سرمایه کم و سود بالا .

پس از مشخص شدن سوددهی گل گلدانی لیلیوم معمولی که فقط آن را برای شب عید توصیه می کنم زیرا که سود خوب این گل در فروش گلدانی در شب عید است و دیگر مورد سرمایه گذاری با 20 میلیون تومان در حوزه کارتولید با سرمایه کم کشت گل لیلیوم معمولی در تولید شاخه بریده است که به جز 2 ماه پایانی سال همواره حاشیه سود بالاتری نسبت به تولید گلدانی آن را دارد. به عبارتی می توان گفت دو فرق شاخه بریده و گلدانی در آن است که هنگامی که گل به صورت گلدانی به فروش می رسد گلدان نیز همراه خود گلدان به دست خریدار می رسد اما در تولید شاخه بریده همواره می توان از گلدان ها در چندین کشت لیلیوم معمولی استفاده کرد که خوب هزینه کمتری در حوزه سرمایه گذاری با 20 میلیون می شود و از طرفی هم مهم ترین مساله سوای بحث گلدان خاک کشت است که آن هم همراه گلدان به دست خریدار می رسد.

هر دو این تفاوت به شدت در کاهش هزینه ها موثر هستند البته ناگفته نماند چون این مبلغ هزینه ها برای یک دوره کشت است. تقریبا می توان گفت که هزینه کشت گلدانی و شاخه بریده برای کشت اول با هم برابر است و کاهش هزینه در زمینه گلدان و خاک برای تولید شاخه بریده برای کشت دوم و به بعد است. البته توصیه می کنم که از یک خاک بیشتر از دو دوره کشت استفاده نشود زیرا مصرف بیشتر از حد آن خطر آسیب به گیاه و پیاز آن را خواهد داشت که خود می تواند ضرر اقتصادی سنگینی را به فرد تولید کننده گل لیلیوم معمولی وارد کند. در صورتی که سایز پیاز درشت و با کیفیت لیلیوم معمولی کشت شود و گل تولیدی از لحاظ کیفیت بالا باشد می توان با مراجعه به نمودار قیمتی به جز دو ماه اخر سال برای فروش یک دسته گل لیلیوم معمولی همان سود فروش گلدانی را انتظار داشت. در این مقاله ی سرمایه گذاری با 20 میلیون در حوزه کار تولید با سرمایه کم اشاره می کنم که این دو حالت از کشت لیلیوم معمولی به صورت فرضی در فصل زمستان انجام شده است و در حالتی که کشت لیلیوم معمولی در فصل پاییز و یا بهار انجام شود. می توان در حوزه کار تولید با سرمایه کم در سرمایه گذاری با 20 میلیون با کاهش هزینه ها حاشیه سود را بالا برد و در اینجا منظور بنده از کاهش هزینه این است که کشت لیلیوم معمولی در گلخانه انجام نشود و در فضای باز صورت بگیرد.

سرمایه گذاری با 30 میلیون در تولید گل لیلیوم

سرمایه گذاری با این مقدار پول را می توان در زمینه ی کار تولید با سرمایه کم از سه طریق بررسی کرد.

روش اول

همانطور که در بخش سرمایه گذاری با 20 میلیون (تولید شاخه بریده و گلدانی) به آن اشاره کردم می توان با تعداد خرید پیاز گل لیلیوم معمولی بیشتر سطح زیر کشت بیشتری داشت و در نتیجه با توجه به میزان سرمایه گذاری قطعا سود حاصل از کشت بالاتر می رود که این سرمایه گذاری می تواند یا در حوزه شاخه بریده گل لیلیوم معمولی باشد و هم در زمینه تولید شاخه بریده این گل.

روش دوم

می توان با این مقدار سرمایه گذاری کشت گل لیلیوم معمولی (آسیاتک) را به حالت 30-70 که این درصد می تواند متغیر هم باشد شروع کرد. همواره سرمایه گذاری در بخش های مختلف بهتر از تمرکز کل سرمایه روی یک بخش می باشد. همانطور که ضرب المثل معروف ثروتمندان اینطور می گوید که همه تخم مرغ هارا نباید در یک سبد گذاشت و تجربه من هم همواره در کشت گل لیلیوم بر این موضوع بوده است که در سرمایه گذاری با 30 میلیون بهتر است بخشی از تولید (70 درصد) در زمینه شاخه بریده باشد و بخشی دیگر (30 درصد) تولید گلدانی گل لیلیوم معمولی، زیرا در این حالت سود حاصل از کشت در زمینه کار تولید با سرمایه کم بالا می رود به این صورت که فروش گلدانی سود بیشتر و کشت شاخه بریده سود کمتر (البته نه آنچنان کمتر) ولی در عوض در کشت های بعدی با کاهش هزینه ها می تواند این سود کمتر جبران شود و با تکیه بر این موضوع که همواره نیاز بازار به شاخه بریده این گل نسبت به گلدانی آن بیشتری است می توان به راحتی در هر دو بازار این گل حضور داشت.

روش سوم

این روش بنا بر تجربه شخصی من در زمینه کشت گل لیلیوم معمولی است به این صورت که در سرمایه گذاری با 30 میلیون می توان با بخشی از سرمایه (25 میلیون تومان) کشت شاخه بریده انجام داد و پس از برداشت محصول و فروش آن با تمدید مجدد قرار داد گلخانه می توان دوباره همان پیاز های کاشته شده را کشت کرد. به عبارتی در کشت گل لیلیوم معمولی در روش سوم، پیاز های کاشته شده پس از تغذیه در خاک و همچنین گذراندن یک دوره سرمایی می توانند مجددا آماده کشت شوند که این می تواند فوق العاده باشد. به عبارتی با پنج میلیون تومان باقی مانده می توان اجاره گلخانه را مجددا تمدید کرد و از طرفی هم مقداری هزینه باید در راستای خرید کود و سردخانه جهت تغذیه پیاز و دوره سرمایه پیاز در نظر گرفت که همین مبلغ پنج میلیون تومان برای انجام این دو کار در راستای کشت کافی می باشد و پس از فروش و سود حاصل کشت 25 میلیون تومانی می توان یک کشت ارزان با سود بالا را انجام داد.

اگر شما هم نظر یا تجربه ای از کشت لیلیوم با سرمایه گذاری کم داشته اید آنرا با دیگران به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 5 میانگین امتیازات: 3.6]
۱۳ نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام. ما به دنبال سرمایه گذار جهت ایجاد سایت باغ گلها در شهر همدان هستیم . مقدمات اولیه شامک زمین تامین شده است ممنون میشم اگر توی این زمینه مارو کمک بدبد.
    اکبری هستم از سازمان سرمایه گذاری شهرداری همدان ۰۹۱۸۸۱۱۴۷۱۵

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      بنده در اولین فرصت با شما تماس خواهم گرفت
      با سپاس از لطف و محبت شما.

  2. سحر می گوید

    سلام من خیلی دوست دارم هم لیلیوم وگلها را کار کنم اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      حوزه تخصصی بنده پرورش گل لیلیوم اورینتال در گلخونه هست.
      در صورتی که تمایل دارید گیاه رو در گلخونه پرورش بدید و قصد راه اندازه گلخونه رو دارید با شماره بنده تماس بگیرید.
      ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴

  3. سیاوش می گوید

    سلام وقت بخیر
    پدرم مرحومم سالها پیش پرورش دهنده گلهای اپارتمانی نظیر کرتن و دیفن بودن
    عاشق گل و پرورشش هستم
    نمیدونم وارد اینکار بشم یانه?

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      روح پدر گرامی شما شاد و یادرشون گرامی.
      در صورتی که بازار فروش مشکلی نداشته باشه تولید گل و گیاه همیشه توجیه اقتصادی داشته.

      1. سیاوش می گوید

        روح همه رفتگان شاد و قرین رحمت
        اولین مجهول منم بازار فروشه
        اما روش حل ?
        ممنون

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلامت باشید
          بنده نمی دونم شما قصد کاشت چه گیاهی رو دارید و فضای گلخونه چقدر هست و اینکه تو کدون شهر قصد راه اندازی کار رو دارید
          با این حال بهتر هست قبل شروع کار به بازارهای گل و گیاه مراجعه کنید و نسبت عرضه و تقاضا رو بررسی کنید در صورت نیاز بازار و تولید با کیفیت میتونید کسب درآمد کنید.

          1. سیاوش می گوید

            ممنون از اینکه پاسخگو هستید
            ۷۰۰ متر زمین محدوده شهرستان عباس اباد مازندران و داخل بافت شهری شامل یک ویلای نصفه نیمه و ۲۰۰ مترمربع اسکلت گلخانه نایلونی
            نظرم این هستکه در مقیاس کوچیک شروع کنم ودرابتدا با گیاهی شروع کنم که بازه زمانی اماده فروش شدنش و فروشش کوتاه باشه بهتراز گیاهیه که سودش زیادباشه ولی به زمان بیشتری نیاز داره وهزینه اولیه بیشتر
            البته اگر شما این سیاستو تایید کنید
            ممنون
            ساکن تهران هستم

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            خواهش می کنم دوست عزیز
            به لحاظ تامین آب که مشکلی نیست؟؟

  4. سیاوش می گوید

    انشعاب اب شهری که داره یک حلقه چاه هم داره احتمالا ۶ متری که سالها پیش برای ابیاری گلخونه ازش استفاده میشده (کرتن دیفن اکالیفا استرلیتزیا و… )

  5. سیاوش می گوید

    انشعاب اب شهری که داره یک حلقه چاه هم داره احتمالا ۶ متری که سالها پیش برای ابیاری گلخونه ازش استفاده میشده (کرتن دیفن اکالیفا استرلیتزیا و… )

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      بسیار هم عالی به نظر من تولید گیاهان آپارتمانی نظیر اونایی که فرمودید بهترین انتخاب برای شما هست.
      اما خوب باید قبل از تولید عرضه و تقاضاهای بازار مربوطه رو بررسی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy