کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

طرح توجیهی گلخانه لیلیوم اورینتال

6

گلخانه

آنچه که در این طرح توجیهی مهم هست این است که با توجه به سرمایه گذاری صد میلیون تومانی هرگز امکان احداث گلخانه گل لیلیوم وجود نداشته زیرا که در سال 97 هزینه تمام شده هر متر مربع احداث گلخانه لیلیوم مبلغی بالغ بر 150 تا 200 هزار تومان محاسبه شده بود و تصمیم تولیدکننده ذکر شده مبنی بر کشت 1000 متری لیلیوم بوده است.

پس کاملا عقلانی است که گلخانه مورد نظر کشت، اجاره شود تا بتوان به مدت یک سال سه دوره کشت را در گلخانه به بهترین نحو ممکن انجام داد که نتیجه گیری بر سر این مساله بر آن شد که پس از دریافت سود حاصله از این سه دوره کشت در راستای خرید زمین و احداث گلخانه گام برداشت.

حال با توجه به موقعیت محل سکونت تولید کننده، گلخانه مناسبی در استان البرز شهر قدیم هشتگرد اجاره شد. اجاره گلخانه موضوعی کاملا توافقی بین طرفین است که تصمیم بر این شد مبلغ ماهانه یک میلیون و دویست هزار تومان به ازای 1300 متر گلخانه و بدون ودیعه به گلخانه دار پرداخت شود.

البته قابل ذکر است که اجاره گلخانه مناسب جهت پرورش گل تفاوت قیمتی زیادی با اجاره گلخانه ی کشت دیگر محصولات به غیر از گل دارد و شرایط گلخانه برای کاشت پیاز گل اورینتال قبلا در مقاله ای دیگر خدمت شما عزیزان ارائه شده است.

آنچه که مشخص است مبلغ 14 تا 15 میلیون تومان از سرمایه اولیه جهت کشت کسر می شود اما این نکته باید مدنظر قرار بگیرد که این مبلغ 14 میلیون تومان برای 3 دوره کشت است و قرار هست به صورت ماهانه پرداخت شود و این طرح توجیهی فقط برای شروع تولید که هزینه اولیه آن در شروع بالا است در نظر گرفته شده است. پس می توان گفت برای اولین دوره کشت فقط باید 5 میلیون تومان را جهت اجاره گلخانه هزینه کرد و گلخانه دار موظف است تمامی امکانات مورد نظر که در مقاله شرایط گلخانه برای کاشت پیاز لیلیوم به آنها اشاره کردم را در اختیار تولید کننده قرار دهد. مجددا تاکید می کنم که بجز دیگر امکانات، حتما آب آبیاری قبل از عقد قرار داد با گلخانه دار در سازمان آب کارشناسی شود.

تا به اینجای کار برای دوره کشت اولیه مبلغ 5 میلیون تومان از هزینه اولیه کسر می شود و باقی مانده سرمایه عدد 95 میلیون تومان است.

طرح توجیهی و سودآوری لیلیوم اورینتال
طرح توجیهی و سودآوری لیلیوم اورینتال

هزینه بستر سازی جهت کشت

قبل از بحث بستر سازی گل لیلیوم اورینتال به این نکته اشاره می کنم که کف گلخانه باید عاری از هرگونه علف هرز باشد و بهتر است که کف گلخانه از سنگ ریزه ای که به بادومی معروف است باشد. با توجه به کاشت تعداد بیست و یک هزار پیاز لیلیوم سایز متوسط که می توان هر شش عدد آنرا در یک سبد کاشت تعداد سبدی که برای کشت گل لیلیوم خریداری شد سه هزار و ششصد سبد بود بهتر است که همیشه صد سبد اضافه خریداری شود تا در صورت شکستن سبد جایگزین آن وجود داشته باشد. قیمت هر سبد با هزینه باربری بعلاوه خریداری سه هزار پانصد آجر برای زیر سبد ها به طرو کلی مبلغ چهار میلیون و پانصد هزار تومان محاسبه شد که مانده سرمایه اولیه در اینجا مبلغ نود میلیون و پانصد هزار تومان بوده است.

سیستم آبیاری

قبل از ارائه هزینه تمام شده سیستم آبیاری خاطر نشان می کنم از هر یک ردیف از یک کرت لیلیوم تعداد دو نوار آبیاری عبور می کند که از ابتدای ردیف شروع شده و در انتهای ردیف بسته می شود.

هزینه نوار تیپ های خریداری شده به همراه اتصالات مربوطه که بتوان آب را به داخل گلخانه گل لیلیوم هدایت کرد و در اختیار گیاه قرار داد یک میلیون و هفتصد هزار تومان محاسبه شد که در انتهای این مرحله از طرح توجیهی مبلغ هشتاد و هشت میلیون تومان از سرمایه اولیه باقی مان.

طرح توجیهی و سودآوری لیلیوم اورینتال
طرح توجیهی و سودآوری لیلیوم اورینتال

خرید پیاز لیلیوم

آنچه که در خرید پیاز اهمیت دارد این است که بدانیم انواع گل لیلیوم به لحاظ واریته های مورد پسند بازار ایران کدام واریته ها هستند که با در نظر داشتن این نکته بتوانیم پیاز مورد نظر را با سایز و رنگ بندی مناسب خریداری کنیم.

با توجه به نقش بنده در این پروژه به عنوان مشاور ارشد، تاکید شد که خریداری پیاز گل لیلیوم اورینتال توسط بنده و از وارد کننده شرکت vandenbos هلند انجام شود. تعداد پیاز گل لیلیوم خریداری شده بیست و یک هزار بود و قیمت تمام شده هر پیاز برای تولید کننده مبلغ دو هزار و پانصد تومان محاسبه شد که هزینه تمام شده آن پنجاه و سه میلیون تومان شد و مبلغ سی و پنج میلیون تومان از سرمایه اولیه باقی ماند. این نکته را هم ذکر می کنم که سایز پیاز های خریداری شده متوسط بود.

کود های خریداری شده مورد نیاز گل لیلیوم جهت یک دوره کشت

  • نیترات پتاسیم
  • نیترات کلسیم
  • آهن
  • 36-12-12
  • 20-20-20
  • اکوکوئل (ریز مغذی ها)
  • نیترات آمونیوم
  • سولفات منیزیم
  • مونو پتاسیم فسفات
  • اسید نیتریک
  • به همراه سایر محلول ها که شامل سم، مواد غذایی، قارچکش بوده است

هزینه تمام شده خرید کود های ذکر شده چهار میلیون و هفتصد هزار تومان بود که حدودا سی میلیون تومان از سرمایه اولیه باقی ماند.

سایر هزینه های جاری

  • هزینه یک هفته کارگری جهت کاشت پیاز و کرت بندی به مبلغ سیصد و پنجاه هزار تومان
  • حقوق ماهانه یک کارگر به مدت چهار ماه به مبلغ چهار میلیون و هشتصد هزار تومان
  • هزینه جاری مثل برق و گاز به مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان (هزینه آب محاسبه نشده به دلیل برداشت آب از چاه که دارای شوری مناسب بود و از لحاظ تامین آب مشکلی وجود نداشت)
  • هزینه خرید نخ و سلفون ششصد هزار تومان
  • هزینه ارسال گل به بازار گل برای فروش سه میلیون تومان
  • مبلغ دو میلیون تومان هزینه شید گلخانه برای جلوگیری از نور آفتاب

مبلغ نهایی تمام این موارد گفته شده تقریبا دوازده میلیون تومان شد که در طی یک دوره کشت گل لیلیوم به صورت ماهانه و روزانه هزینه شد که می توان گفت از هزینه از کل سرمایه عدد هجده میلیون باقی ماند که مبلغ ده میلیون تومان از آن در جهت خرید کوکوپیت کشت هزینه شد.

طرح توجیهی و سودآوری لیلیوم اورینتال
طرح توجیهی و سودآوری لیلیوم اورینتال

نکته آخر

آنچه که در انتهای این مقاله به آن اشاره دارم این است که تمام هزینه های مربوط به خارج از گلخانه برای رفع نیاز کاری تولید کننده به عهده صاحب گلخانه است.

در انتهای این کشت، لیلیوم فوق العاده خوبی تولید شد و با توجه به کاشت 21 هزار پیاز لیلیوم، تعداد دسته گل تولید شده در این کشت 4170 دسته گل لیلیوم بود و میانگین قیمت فروش هر دسته گل در این کشت چهل وپنج هزار تومان بود که کل مبلغ فروش صد و هشتاد و هفت میلیون تومان شد که با توجه به کسر درصد فروش غرفه داران بازار سود این کشت  60 میلیون تومان شد و مبلغ هشت میلیون تومان از سرمایه اولیه باقی ماند.

البته مهم ترین مساله این است که در کشت های بعدی این تولید کننده هزینه هایی نظیر خرید کوکوپیت، سبد، آجر زیر سبد، شید گلخانه و اتصالات آبیاری قطره ای حذف شده و سود بیشتری عاید تولید کننده شد.

خاطر نشان می کنم این طرح توجیهی گل لیلیوم برای یک شخص تولید کننده نوشته شده است که در قالب مقاله کمی نحوه ی انتقال نوشتار به شما عزیزان تغییر کرده است و به صورت کلی طرح توجیهی در این حوزه برای ارگان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی جهت دریافت وام و حمایت از تولید داخل نوشته می شود.

در صورتی که شما عزیزان هم طرح توجیهی تدوین نموده اید یا در مورد طرح توجیهی سوالی دارید آن را با ما اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 2 میانگین امتیازات: 1.5]
۶ نظرات
  1. كيوان اسحقي حسيني می گوید

    با سلام
    منظور از کسر غرفه دار که ۶٠ میلیون میماند متوجه نشدم
    ١٨٠ میلیون حدودا بابت یک دوره فروش و پس کسر موارد هزینه ها باید بیشتر از ۶٠ میلیون سود داشته باشد
    لطفا راهنمای بفرمایید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      برای فروش محصول در بازار محلاتی و امام رضا، غرفه داران برخی ۱۰ درصد و برخی دیگر ۲۰ درصد از مبلغ فروش رو به عنوان دستمزد در نظر می گیرند
      منظور بنده همین مطلب بود

  2. كيوان می گوید

    با سلام
    میخواستم بگم کارگر فصلی روزی ٢٠٠ می باشد که چهار ماه ۶ میلیون میشه و شما ۴ماه رو ۴/٨٠٠ گفتین میشه در این رابطه راهنمای بفرمایید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      به موارد اشاره شده شما می بایست ۳۰ الی ۴۰ درصد تورم رو اضافه کنید

  3. ندا می گوید

    با سلام
    برای ۱۰ هزار تا پیاز لیلیوم چه مقدار زمین میخواد

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      با کشت اصولی می شه ۰۰۰ ۱۰ پیاز لیلیوم رو تو گلخونه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متری پرورش داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy