کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونه گلدان گل آنتوریوم را تعویض کنیم ؟

6

در این مقاله از سایت پرشیالرن به بخشی دیگر از نگهداری گل آنتوریوم اشاره خواهیم داشت و تعویض گلدان گل آنتوریوم را به طور کامل تشریح خواهیم کرد.

اگر شما گلدان گل آنتوریوم دارید و آن را در خانه نگهداری می نمایید با توجه به شرایط خانه ممکن است با مشکلاتی از قبیل سوختگی برگ گل آنتوریوم و قهوه ای شدن گل آنتوریوم رو به رو شوید.

اما نگران نباشید می توانید در ادامه مقاله برای درمان گل آنتوریوم خانگی خود و همچنین زمان مناسب تعویض گلدان و کود مخصوص آنتوریوم با ما همراه شوید و با رعایت موارد گفته شده، گل خود را از شرایط بحرانی خارج نمایید.

هنگامی که ریشه های گل آنتوریوم، از سوراخ های زهشکی انتهای گلدان خارج می شود، زمان آن فرا رسیده است که گلدان گیاه را تعویض کنید.

باید گلدانی را انتخاب نمایید که تنها کمی بزرگ تر از گلدان فعلی گل آنتوریوم باشد لذا اگر گلدان تهیه شده جهت تعویض خیلی بزرگتر از گلدان قبلی باشد، میزان آب مصرفی برای گیاه بیشتر خواهد شد و همین امر سبب می شود خاک مناسب آنتوریوم بیشتر مرطوب بماند.

به همین دلیل ریشه های گیاه در معرض پوسیدگی و بیماری های گل آنتوریوم قرار خواهند گرفت.

گلدان جدید، باید همانند گلدان قبلی دارای سوراخ های زهشکی در انتها جهت تخلیه آب باشد.

برای انتقال گیاه به گلدان جدید، باید سه چهارم مخلوط خاک گلدان قبلی را تخلیه کنید و سپس در صورت وجود ریشه ها در سوراخ های زهشکی، باید ریشه ها را به آرامی جدا کنید و هرگز این کار را با فشار زیاد انجام ندهید، زیرا ریشه های گل آنتوریوم شکننده است و به راحتی می تواند آسیب ببیند.

پس از خروج ریشه ها، گل آنتوریوم را در گلدان جدید قرار داده و ریشه های آن را با مخلوط خاک مناسب آنتوریوم بپوشانید و مطمئن شوید عمق کاشت گیاه، همانند عمق کاشت گلدان قبلی باشد و سپس با انگشتان دست، خاک اطراف پایه گیاه را محکم کنید.

سپس گلدان گل آنتوریوم از گیاهان آپارتمانی با نور کم را به جایی که قبلا نگهداری می شده است برگردانید. بهتر است گلدان گل آنتوریوم جدید خریداری شده پلاستیکی باشد زیرا مخلوط خاک در گلدان پلاستیکی زودتر رطوبت خود را از دست می دهد.

پس از انجام موارد فوق، سپس گلدانی که گفته شد را در گلدانی دیگر که تزئینی است قرار داده (که هیچ سوراخی برای زهشکی ندارد) زیرا این امر سبب می شود تا هم رطوبت محیطی مورد نیاز گل آنتوریوم تامین و هم گلدان تزئینی، زیبایی ویژه ای را به خانه شما اضافه نماید. شما نیز می توانید برای زیبایی فضای داخل خانه خود از این روش بهره بگیرید.

هرس گل آنتوریوم

هرس گل آنتوریوم
هرس گل آنتوریوم

زمانی می توان گفت گل آنتوریوم از انواع گل آپارتمانی نیاز به هرس دارد که شاخه و برگ های آسیب دیده داشته باشد. هنگام هرس همیشه از ابزار تمیز استفاده نمایید تا هیچگونه بیماری ای، به گل آنتوریوم منتقل نشود. برای ضد عفونی کردن ابزار هرس، می توانید از الکل استفاده کنید.

تکثیر گل آنتوریوم

زمان تکثیر گل آنتوریوم در فصل بهار است، درست زمانی که گیاه شما بالغ شده است. روش تکثیر به این گونه است که با دقت و آرامش، توده ریشه را به چندین بخش جدا کرده و طبق معمول، آن را بکارید و اطمینان حاصل فرمایید که هر یک از این توده های ریشه گل آنتوریوم، حداقل یک برگ و ریشه سالم را داشته باشد.

میزان رشد گل آنتوریوم

میزان رشد گل آنتوریوم
میزان رشد گل آنتوریوم

بسته به رقم و شرایطی که گل آنتوریوم در آن رشد می کند گیاه می تواند در زمان بلوغ 60 تا 90 سانتی متر ارتفاع داشته باشد.

باید در نظر داشته باشید که گل آنتوریوم از گیاهان آپارتمانی کوچک دارای رشد آهسته و پیوسته است و برای رسیدن به دوران بلوغ گیاه، یک سال یا کمی بیشتر زمان نیاز است که گیاه به سن بلوغ برسد.

گل آنتوریوم و تولید میوه

اگر اسپادیکس گل آنتوریوم گرده افشانی کند، در نهایت خوشه های کوچک قرمز مانند میوه می تواند ایجاد شود.

آیا گل آنتوریوم می تواند در شرایط محیطی حمام خانه رشد کند؟

بله به شرطی که حمام خانه از لحاظ شرایط نوری برای گیاه مناسب باشد و به دلیل سطح رطوبتی مناسب در حمام، گل آنتوریوم به خوبی می تواند در محل ذکر شده به حیات خود ادامه دهد.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تامین رطوبت گیاه می توانید مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

مدت زمان حیات گل آنتوریوم

اگر به طور صحیح از گل آنتوریوم خود مراقبت نموده و به درستی مواردی که برای سلامت گیاه مهم می باشد را رعایت نمایید، می توانید سال ها از زیبایی و سرسبزی گیاه خود لذت ببرید.

گل آنتوریوم قرمز و رنگبندی های دیگر

گل آنتوریوم قرمز
گل آنتوریوم قرمز

روزگاری تنها می توانستیم لذت دیدن آنتوریوم قرمز از انواع گل قرمز آپارتمانی را داشته باشیم اما امروزه با توجه به پیشرفت علم، گل آنتوریوم در انواع مختلفی از رنگ ها مثل سفید و صورتی و… تولید می شود.

آیا گل آنتوریوم سمی است ؟

در ارتباط با پرسش مطرح شده یعنی آیا گل آنتوریوم سمی است می توان گفت، گل آنتوریوم حاوی کریستال های اکسید کلسیم است که برای برخی افراد مثل کودکان و حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه مضر است.

بنابراین گیاه خود را از دسترس حیوانات خانگی کنجکاو و کودکان دور نگه دارید زیرا مورد گفته شده سبب تحریک غشای مخاطی GI می شود.

توقف رشد گل آنتوریوم

توقف رشد گل آنتوریوم
توقف رشد گل آنتوریوم

در زمستان، هنگامی که گل آنتوریوم به خواب می رود، رشد گیاه تا فصل بهار که هوا گرم است متوقف می شود (موضوع اشاره شده یک علت گل ندادن آنتوریوم ولیکن به شکل طبیعی است).

بجز اینکه گیاه در این مقطع به رشد خود ادامه نمی دهد، دلایل دیگری وجود دارند که علت گل ندادن آنتوریوم هستند و همگی این دلایل به صورت کلی نشانه عدم رضایت گیاه از شرایطی است که در آن نگهداری می شود.

علت سوختگی برگ گل آنتوریوم

قبل از آنکه بخواهم به علت سوختگی برگ گل آنتوریوم بپردازم باید به این نکته اشاره داشته باشم شروع سوختگی در ابتدا تنها با سوختگی های کوچک شروع می شود و سپس این سوختگی برگ گل آنتوریوم، تمام برگ را شامل می شود.

علت این اتفاق در گل آنتوریوم، آبیاری بیش از حد است. برای جلوگیری از این اتفاق، می توانید انگشت دست خود را کمی در خاک فرو کنید (2.5 سانتی متر) و اگر این احساس را داشتید که سطح اول خاک خیس است، منتظر باشید تا 2.5 سانتی متر بالای خاک خشک شود و سپس آبیاری را انجام دهید.

قهوه ای شدن گل آنتوریوم

قهوه ای شدن گل آنتوریوم هنگامی رخ می دهد که گل آنتوریوم دچار کم آبی شده است. هرگز اجازه ندهید که گیاه دچار تنش کم آبی شود و خاک را هیچ گاه خیلی خشک نگه ندارید.

همواره باید یک برنامه منظم آبیاری برای گل آنتوریوم تنظیم کنید که در آن نه گیاه دچار کم آبی شود و نه از آب زیاد رنج ببرد.

به طور کلی در فصل تابستان، با توجه به گرمای بیشتر و بلندتر بودن طول روز، گل آنتوریوم گیاه هفته ای یک بار به آب دهی نیاز دارد.

درخشش گل آنتوریوم

درخشش گل آنتوریوم
درخشش گل آنتوریوم

اگر شاخ و برگ های گل آنتوریوم درخشش خود را از دست می دهد و به رنگ سبز مات تغییر رنگ می دهد، گل آنتوریوم رطوبت محیطی کافی را دریافت نمی کند.

در زیستگاه گل آنتوریوم در طبیعت، گیاه در نقاط مرطوب زندگی می کند. با افزایش رطوبت محیطی در اطراف گیاه همانند روش هایی که بنده در مقاله های قبلی گل آنتوریوم به آنها اشاره کردم به راحتی می توانید درخشش سابق را به گیاه خود هدیه دهید.

علت سوختگی برگ گل آنتوریوم و قهوه ای شدن گل آنتوریوم از زاویه ای دیگر

علت اینکه از زاویه دیگری به این موضوع نگاه می کنیم این است که موارد دیگری را نیز می توان در گل آنتوریوم مشاهده کرد که شاید با آنچه که در چند خط قبل تر اشاره کردم مقایسه اشتباه شود بنابراین برای تشخیص بهتر در ادامه همراه باشید.

اگر برگ گل آنتوریوم دارای نقاط سفید به همراه نوک قهوه ای است، علت این موضوع نور خورشید کم است و هنگامی که مشاهده کردید روی برگ گل آنتوریوم، لکه قهوه ای خشک شده ایجاد شده است علت این موضوع آن است که گل آنتوریوم در مکانی قرار دارد که نور آن مستقیم و زیاد است در نتیجه گلدان گل آنتوریوم را در مکانی قرار دهید که یک متر با پنجره خانه فاصله دارد و نور خورشید در آنجا مستقیم نیست.

درمان گل آنتوریوم

درمان گل آنتوریوم
درمان گل آنتوریوم

گاهی اوقات در برگ های زیرین گل آنتوریوم، لکه های قهوه ای ایجاد می شود که این لکه ها ممکن است در برگ های بالایی گیاه وجود نداشته باشد و برگ های زیرین گیاه، سبز بودن خود را از دست می دهند.

اگر می دانید که گیاه نور مناسب، آب مناسب، رطوبت مناسب مورد نیاز خود را دریافت می کند، بنابراین گل آنتوریوم شما از کود مخوص آنتوریوم زیادی رنج می برد و همان طور که مشخص است باید میزان و غلظت کود مصرفی را کم کنید زیرا گل آنتوریوم شما تقریبا هر ماه یک بار به کود نیاز دارد آن هم کمتر از غلظتی که خود تولید کننده کود پیشنهاد می دهد.

در صورت بروز این اتفاق و درمان گل آنتوریوم اگر لکه های قهوه ای گفته شده ایجاد شده است بهتر است گلدان گل آنتوریوم را در سینک ظرف شویی قرار دهید و آب را به آرامی به مدت پنج دقیقه روی گیاه باز نمایید تا نمک های موجود در مخلوط خاک شسته و از طریق سوراخ های زهکشی از انتهای گلدان خارج شود و سپس ریشه گل آنتوریوم را با آرامی از گلدان خارج کنید و آنرا بررسی نمایید و در صورت مشاهده قسمت های آسیب دیده و مرده آن ها را هرس کنید و گیاه را مجددا در گلدان بکارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 13 میانگین امتیازات: 3.9]
۶ نظرات
  1. مهسا روانشید شیرازی می گوید

    سلام روز بخیر،با سپاس از مطالب مفید و کاربردی که ارائه فرمودید،آنتوریوم های دوست داشتنی من کمی مشکل دارند، برگ های یکی لکه های قهوه خشک زده ،دیگری زرد شده ،گلدان هردو کنار یکدیگر هستند ،نور غیر مستقیم دارند و دمای میانگین محیط ۲۵هست آبیاری هفته ای دوبار و کوددهی با کودی که معرفی فرمودید. در صورت لزوم عکس هم خدمتتان ارسال میکنم ‌ لطفا راهنمایی بفرمایید‌ .

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      سپاس گزارم از محبت شما
      حجم آبی که برای آبیاری هر گلدان استفاده می کنید چقدر هست (برای یک مرتبه) ؟ و اینکه آیا گلدان سینی دارد و یا خیر؟؟؟؟
      و آخرین سوال بفرمایید ترکیب خاک گیاه چه ترکیبی است ؟

  2. محمدی می گوید

    سلام.گل آنتوریوم من سه تا گل داشت که تا الان یکیش افتاده و اون دوتای دیگه هم در حال کبود شدن و از بین رفتن هستند.منطقه ی زندگی من سمنان هست.لطفا راهنمایی کنید علت از بین رفتن گلها چی هست.و اینکه برگهاش هم حالت لوله ای به خودشون گرفتن.علتش چیه؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      شرایط کلی نگهداری گل آنتوریوم رو بفرمایید تا بتوانم دقیق تر راهنمایی کنم.

      1. مرضیه می گوید

        سلام روزتون بخیر من حدود ۱۰ روزه انتوریوم خریدم
        هروز سعی کردم ابش بدم دوبارم غبار پاشی کردم
        الان دیدم روی برگاش چند تا سوختگی شکل گرفته میخواستم ببینم مشکل چیه؟
        و اینک ریشه ها از همون اول سطح خاک بودن و پیدا بودن میتونم گلدان تعویض کنم؟
        و خاکش باید چیا باشه؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام وقت شما هم بخیر
          نقاط سوختگی دورشون زرد هست یا خیر؟
          بله گلدون باید عوض شه ولی نه الان چون گیاه استرس داره.
          مشکل برطرف شه بعدا به تعویض گلدون و خاک هم می پردازیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy