کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش اصولی و علمی رشد سریع آلوئه ورا + معرفی کود سه بیست برای آلوئه ورا

2

در ابتدای مقاله قبل از آنکه به موضوع اصلی یعنی رشد سریع آلوئه ورا بپردازم لازم است عرض کنم برای رشد سریع آلوورا خود هرگز و هرگز از هورمون های گیاهی و کودهای عجیب و غریب استفاده نکنید زیرا تقریبا تمامی هورمون های موجود در بازارهای گل و گیاه تقلبی بوده و صرفا جهت حقه بازی و افزایش فروش محصول در معرض دید شما قرار می گیرند بنابراین به صورت کلی می توان گفت ماحصل استفاده از کودهای نامناسب و همچنین هورمون ها، از بین رفتن گیاه جذاب و دوست داشتنی شما می باشد (هورمون های موثر برای افزایش رشد گیاهان چند میلیون تومان قیمت داشته که خود تولید کننده های آلوئه ورا نیز توان خرید و استفاده از آنها را ندارند).

برای رشد سریع آلوئه ورا از زیبا و محبوب ترین گیاهان آپارتمانی شش راهکار وجود دارد که این موارد عبارتند از:

  • گلدان آلوورا بهتر است سفالی باشد تا آب را از جداره های خود جذب کرده و خطرات آبیاری بیش از حد را برای ریشه های آلوئه ورا کاهش دهد.
  • گلدان گیاه باید به اندازه ای باشد که حتما دو سوم فضایش توسط ریشه های گیاه اشغال شود.
  • خاک گلدان آلوئه ورا می بایست دارای قدرت زهکشی بالا و حاوی مقداری عناصر غذایی باشد (در ادامه مقاله اشاره خواهم کرد که چگونه خاک گلدان را بسازید و آن را دارای عناصر غذایی کنید).
  • نور محل نگهداری آلوورا باید مستقیم باشد.
  • درجه حرارت محل پرورش آلوئه ورا در خانه حتما باید در محدوده 12 تا 27 درجه سانتی گراد باشد.
  • برای رشد سریع آلوورا اجازه دهید سطح خاک گلدان کاملا خشک شود و سپس آبیاری مجدد گیاه محبوب تان را انجام دهید.
  • گیاه باید در فصول رشد توسط کود سه بیست برای آلوئه ورا تغذیه شود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن هر یک از عوامل اثرگذار بر رشد سریع آلوئه ورا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با آشنایی هر چه بیشتر از شرایط پرورش و نگهداری آلوئه ورا بتوانید سرعت رشد گیاه محبوب خود را افزایش داده و از نگهداری آن برای سال های بیشتری در خانه خود لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

برای رشد سریع آلوئه ورا نوع خاک و جنس گلدان را بررسی کنید

خاک مناسب برای رشد سریع آلوئه ورا
خاک مناسب برای رشد سریع آلوئه ورا

برای آنکه اطمینان حاصل شود خطرات آبیاری بیش از حد گیاه مان را تهدید نمی کند باید در قدم اول نوع خاک و جنس گلدان آلوورا را بررسی کنیم.

برای رشد سریع آلوئه ورا پیشنهاد می شود خاک گلدان گیاه را هم اکنون تعویض کنید به طوری که ترکیب خاک مخلوطی از کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت شود.

در ترکیب پیشنهادی بهتر است 60 درصد فضای گلدان کوکوپیت، 30 درصد پیت ماس و 10 درصد پرلیت باشد (علت حضور پرلیت در این ترکیب آن است که زهکشی و تهویه خاک شکل بهتری داشته باشد).

EC کوکوپیت خریداری شده حتما 0/5 و سایز پرلیت متوسط باشد.

پس از فراهم کردن خاک پیشنهادی بهتر است به این خاک مقداری پوست موز اضافه کنید (به طوری که پوست موز در وسط لایه خاک باشد) زیرا پوست موز دارای مقداری پتاسیم بوده که به مرور زمان به خاک اضافه خواهد شد (وجود عناصر پتاسیم باعث افزایش مقاومت گیاه در برای هجوم آفات و بیماری ها می شود).

پس از تهیه شدن خاک برای رشد سریع آلوورا اگر جنس گلدان از سفال نیست بهتر است آن را هم تعویض کنید زیرا همان طور که اشاره شد به طور کلی گلدان های سفالی خطرات آبیاری زیاد را کاهش می دهند.

اگر قصد تعویض گلدان را دارید، گلدان خریداری شده حتما باید دارای منافذ زهکشی باشد (منافذ خروج آب اضافی از انتهای گلدان) و از طرفی به قدری بزرگ باشد که دو سوم فضایش توسط ریشه های آلوئه ورا پر شود.

پس از کاشت گیاه در گلدان جدید آبیاری آن را به شکل کامل انجام دهید به طوری که کل خاک مرطوب شده و با خروج آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری آلوئه ورا متوقف شود.

با طی شدن مراحل قبلی تا 18 روز به هیچ وجه گیاه را آبیاری نکنید تا حسابی ریشه های آلوورا تشنه شده و محبور شوند برای جستجوی آب در خاک جدید پخش شوند.

انجام این کار باعث خواهد شد رشد ریشه های آلوئه ورا سرعت بیشتری داشته باشد. پس از 18 روز آبیاری گیاه را به شکل صحیح انجام دهید که در ادامه مقاله به شرح کامل آن خواهم پرداخت.

آلوورا برای انجام فرآیند های متابولیسمی خود نیاز به نور کامل خورشید دارد

از دیگر عوامل موثر بر رشد سریع آلوورا می توان به نور محل نگهداری گیاه در خانه اشاره نمود.

آلوئه ورا گیاهی است که در طول روز به شش ساعت نور کامل و مستقیم خورشید نیاز دارد (منظور از نور کامل نوری است که به تمامی نقط گیاه بتابد) بنابراین بهتر است گلدان گیاه را با فاصله نیم تا یک متری پنجره خانه قرار دهید و هفته ای یک یا دو بار گلدان گیاه را 180 درجه بچرخانید تا نور به شکل بهتری در دسترس بافت رویشی گیاه محبوب تان قرار بگیرد.

نور زیاد باعث پاجوش نزدن آلوئه ورا و نور کم سبب باریک شدن برگ آلوئه ورا می شود.

برای تبخیر و تعرق صحیح برگ ها درجه حرارت مناسب را برای گیاه فراهم کنید

آلوئه ورا گیاه است که در محدوده دمایی 12 تا 27 درجه سانتی گراد بهترین عمکلرد خود را دارد در نتیجه برای رشد سریع آلوئه ورا خود تنها کاری که باید انجام دهید آن است که یک دماسنج را در اطراف گیاه خود نصب کنید تا از آخرین تغییرات دمایی محل نگهداری و پروش گیاه خود مطلع باشید.

معمولا دمای خانه برای نگهداری آلوورا مناسب است اما آنچه که به سلامتی گیاه آسیب می رساند آن است که آلوئه ورا در معرض سیستم های گرمایشی، سرمایشی و درب هایی که دائما باز و بسته می شوند نگهداری شود.

اگر دما کمتر از 12 درجه سانتی گراد شود شما شاهد لوله شدن برگ آلوئه ورا و اگر دما از 27 درجه فراتر رود، به علت تبخیر و تعرق شدید برگ ها با زرد شدن برگ آلوئه ورا خود روبرو خواهید شد.

گیاه آلوئه ورا را در زمان و به روش صحیح آبیاری کنید

روش صحیح آبیاری برای رشد سریع آلوورا

پس از تعویض خاک گلدان و سپری شدن 18 روز بهتر است آبیاری گیاه به شکل صحیح انجام شود.

بهترین زمان آبیاری آلوورا موقعی است که 15 سانتی متر سطح خاک گلدان به طور کامل خشک شده باشد و از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه مذکور آن است که میزان آب موجود به خوبی جای جای خاک گلدان را مرطوب کند و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آب دهی آلوئه ورا متوقف شود (برای استفاده از کود سه بیست برای آلوئه ورا نیز باید به همین روش آبیاری کود در آب حل شده و در اختیار گیاه قرار بگیرد).

ایران کشور چهار فصلی است و در آن تغییرات دمایی و نوری بسیار، بنابراین پیشنهاد می کنم برای رشد سریع آلوورا خود هرگز برای آبیاری گیاه محبوب تان برنامه ریزی نکنید و همواره قبل از آبیاری رطوبت سطح خاک را بررسی کرده و تنها در صورت لزوم آلوئه ورا را آبیاری کنید.

آلوورا نسبت به بیماری پوسیدگی ریشه بسیار حساس است در نتیجه سعی ما بر این است که به هیچ وجه ریشه های گیاه آسیب نبینند زیرا نمی توان افزایش رشد را از یک بیمار توقع داشت.

معرفی کود سه بیست برای آلوئه ورا و آموزش نحوه استفاده از آن

کود سه بیست برای آلوئه ورا
کود سه بیست برای آلوئه ورا

بهترین زمان استفاده از کود سه بیست برای آلوئه ورا آن است که گیاه هر دو هفته یکبار در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان و ماهانه یکبار در فصل پاییز تغذیه شود (گیاه آلوورا در فصل زمستان به هیچ وجه نیاز به کوددهی ندارد).

از سویی دیگر بهترین روش استفاده از کود سه بیست برای آلوئه ورا حالتی است که دوز مصرفی، نصف دوز پیشنهادی تولید کننده محصول باشد تا هم PH خاک تغییر پیدا نکند و هم ریشه های گیاه از خطر سوختگی در امان باشند (از خطرات کوددهی زیاد می توان به قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا اشاره نمود).

برای رشد سریع آلوئه ورا پیشنهاد می شود کود مصرفی 100 درصد قابل حل در آب و همچنین PH آن متعادل باشد تا عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی نگذارند.

از طرفی دیگر اگر آب مصرفی برای آبیاری گیاه دارای املاح است آن را 24 ساعت قبل از آبیاری در فضای آزاد قرار دهید تا از املاح مضر آن به خصوص کلر کاسته شود و سپس آن را با کود سه بیست برای آلوئه ورا ترکیب کرده و در اختیار گیاه محبوب خود قرار دهید.

از جمله کود سه بیست مناسب برای آلوئه ورا می توان به کود مجیک اشاره نمود که در صورت تمایل شما عزیزان می توانید آن را به صورت آنلاین از فروشگاه سایت پرشیالرن خریداری نمایید.

برای رشد سریع آلوورا پاجوش های گیاه خود را برش دهید

با افزایش رشد آلوئه ورا، گیاه در نزدیکی پایه خود پاجوش هایی را تولید می کند از این رو برای رشد سریع آلوورا پیشنهاد می شود پاجوش ها را حتما برش دهید و از آنها برای تکثیر گیاه خود استفاده کنید زیرا پاجوش های تولید شده در جذب آب و مواد غذایی با گیاه مادری رقابت می کنند که این امر رشد گیاه اصلی را کاهش می دهد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل موثر بر افزایش رشد آلوورا و همچنین کود سه بیست برای آلوئه ورا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 32 میانگین امتیازات: 3.8]
۲ نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام
    من حدود ۴ ماه پیش یک گلدون آلوورا که ۱۵ آلوورا توی اون بود رو پیدا کردم بعد اونهارو توی چند گلدون تقسیم کردم و برای اونها از خاک بلوار ها استفاده کردم، ولی الان رشد مناسبی ندارم و احتمالا بدلیل این باشه که آلوورا خاک با زهکشی بالا میخواد ولی الان خاکشون زهکشی خیلی کمی داره، شنیدم که اگه خاک یک گیاه رو چند بار در سال عوض کنید گیاه خراب میشه بنظرتون چه کاری انجام بدم که گیاه رشد خوبی داشته باشه و آسیب نبینه؟

  2. سیدمجتبی موسوی می گوید

    سلام وقت بخیر من گلخانه الوورا دارم سال اولی هست ک کشت کردم و میخوام بدونم کود سه بیست رو من هم میتونم استفاده کنم یان
    اگر میشه ب شکل و ب چ اندازه باید مصرف کنم
    فضای هر گلخانه ۳۲۰متراست ممنون میشم راهنمایی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy