کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

هر آنچه که باید از آب مورد نیاز کاکتوس ها بدانید

0

هنگامی که صحبت از آب مورد نیاز کاکتوس ها از گیاهان آپارتمانی بزرگ و یا گیاهان آپارتمانی کوچک می شود بسیاری از افراد این تصور را دارند به علت آنکه گیاه در شرایط گرم و خشک زندگی می کند، نیاز چندانی به آب ندارد با این حال می توان گفت این تصور اشتباه بوده و هر زمان که مخلوط خاک گلدان به طور کامل خشک می شود نیاز هست که کاکتوس خود را آبیاری نمایید.

در ارتباط با میزان آب مورد نیاز کاکتوس می توان گفت نحوه ی آبیاری کاکتوس باید به گونه ای باشد که آبیاری به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان قطع شود زیرا این روش آبیاری سبب می شود ریشه های کاکتوس برای مدت کوتاهی به آب دسترسی داشته باشند، یعنی دقیقا به همان حالتی که گیاه در طبیعت رشد و نمو می کند.

میزان آب مورد نیاز کاکتوس
میزان آب مورد نیاز کاکتوس

با توجه به موارد اشاره شده می توان اینگونه برداشت کرد که وقتی خاک گلدان کاکتوس خشک می شود صرف نظر از مدت زمان خشک شدن خاک می بایست سریعا مقدار آب مورد نیاز کاکتوس را دراختیار گیاه قرار داد.

آیا تمامی کاکتوس ها بومی مناطق گرم و خشک کویری هستند ؟

دو گونه ی مختلف از کاکتوس ها وجود دارد که این دو گونه شامل کاکتوس های بیابانی (کویری) و کاکتوس های جنگلی می شود.

هر دو گروه اشاره شده از نظر شکل ظاهری، عادات رشد، بیماری گیاهان آپارتمانی، آفات گیاهان خانگی و نیازهای نگهداری نظیر میزان آب مورد نیاز کاکتوس ها با هم تفاوت دارند.

منظور از کاکتوس های بیابانی و یا کویری چیست ؟

کاکتوس های کویری مخصوص آب و هوای گرم و خشک بوده و بر خلاف گونه ی جنگلی، در بیشتر واریته های خود دارای خارهایی بر روی بدنه هستند.

با اینکه کاکتوس های کویری گاهی اوقات غنچه های زیبایی تولید می کنند اما علت محبوبیت آنها در نزد دوست داران گل و گیاه به علت منحصر به فرد بودن شکل، بافت و رنگ آنها است.

میزان آب مورد نیاز کاکتوس کویری چقدر است ؟

آب مورد نیاز کاکتوس کویری
آب مورد نیاز کاکتوس کویری

آبیاری صحیح کاکتوس های کویری مهم ترین قدم در راستای حفظ و سلامتی آنهاست. بر خلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی که در فصل زمستان نیاز کمتری به آب دارند، این موضوع در کاکتوس های کویری برعکس بوده و در فصل مذکور آب مورد نیاز کاکتوس ها می بایست به شکل مکرر و در زمان مناسب در اختیار گیاه قرار بگیرد.

در طول فصل رشد که فصول بهار و تابستان می باشد اجازه دهید رطوبت خاک تا نزدیکی سوراخ های زهشکی انتهای گلدان از بین برود (خشک شود) و سپس آبیاری کاکتوس را انجام دهید.

در فصل زمستان به علت تغییرات درجه حرارت و طول روز حدودا می توان گفت خاک کاکتوس یک ماه زمان خواهد برد که رطوبت خود را از دست بدهد در نتیجه پیشنهاد می شود به محض آنکه کاکتوس شما کمی حالت جمع شدگی پیدا کرد، آبیاری آن را انجام دهید.

در ارتباط با میزان آب مورد نیاز کاکتوس به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که هیچگاه اجازه ندهید آب آبیاری کاکتوس به حالت راکد بر روی سطح خاک به مدت زیادی باقی بماند زیرا در این حالت ریشه های گیاه دچار پوسیدگی خواهند شد.

چه نوع بافت خاکی مناسب کاکتوس های کویری است ؟

هنگامی که صحبت از خاک گلدان می شود شاید موضوع آب مورد نیاز کاکتوس اهمیت چندانی نداشته باشد زیرا هنگامی که از خاکی با بافت سنگین استفاده می کنید خاک مذکور رطوبت زیادی را در خود نگه داشته و برای گیاه شما تنش ایجاد می شود و حتی ممکن است در تنش ایجاد شده کار به جایی برسد که کاکتوس شما از بین برود.

خاک کاکتوس باید غنی از عناصر غذایی و دارای قدرت زهشکی بالا باشد (یعنی خاک سبک باشد) تا بتواند از حفظ رطوبت زیاد در درون خود جلوگیری نماید بنابراین پیشنهاد می شود هرگز از خاک هایی که برای انواع گلدان های گیاهان آپارتمانی مصرف می شود (خاک باغچه)، استفاده نکنید.

بنابر تجربه شخصی بنده برای رشد حداکثری گیاه می بایست از خاک های مخصوص کاکتوس ها که در بازار مربوطه به فروش می رسد، برای گلدان گیاه استفاده شود و در صورتی که تمایل دارید خودتان خاک کاکتوس را فراهم کنید می توانید از ترکیب پیت ماس، ماسه و پرلیت کمک گرفته و خاک ایده آل کاکتوس تان را درست کنید.

میزان آب مورد نیاز کاکتوس های کویری پس از تعویض گلدان

بهترین زمان تعویض گلدان کاکتوس های کویری در فصل رشد است و پیشنهاد می شود گلدان خریداری شده تنها کمی بزرگتر از گلدان فعلی گیاه باشد زیرا گلدان بسیار بزرگ میزان آب مورد نیاز کاکتوس را افزایش داده و ریشه های گیاه را دچار پوسیدگی می کند.

پس از تعویض گلدان بهتر است تا یک هفته آبیاری کاکتوس های کویری انجام نشود و سپس با طی شدن زمان مذکور، روند آبیاری مانند روند سابق از سر گرفته شود.

در آبیاری کاکتوس می توانم از کود شیمیایی استفاده کنم ؟

بله از کود گیاهان آپارتمانی به طوری که درصد نیتروژن آنها کم باشد، می توان در آب مورد نیاز کاکتوس ها استفاده کرد.

بهترین کود برای کاکتوس های کویری 5-10-5 می باشد که می توانید از آن ماهانه یکبار همراه با آب آبیاری گیاهان آپارتمانی برای تقویت و تغذیه ی کاکتوس خود استفاده نمایید.

لازم به ذکر است روند کوددهی کاکتوس های کویری می بایست در فصل زمستان به طور کلی متوقف شود.

منظور از کاکتوس های جنگلی چیست ؟

کاکتوس های جنگلی به علت داشتن ساقه هایی شبیه به برگ، به لحاظ ظاهری با کاکتوس های کویری تفاوت دارند و به صورت کلی می توان گفت بر عکس کاکتوس های کویری، آنها به محیط های سایه دار علاقه مند هستند.

میزان آب مورد نیاز کاکتوس های جنگلی چقدر است ؟

آب مورد نیاز کاکتوس های جنگلی
آب مورد نیاز کاکتوس های جنگلی

همان طور که اشاره شد این گونه کاکتوس ها در جنگل های بارانی رشد می کنند بنابراین در رطوبت محیطی بالا یعنی حدودا 50 درصد، بهترین عملکرد خود را دارند.

در صورتی که کاکتوس شما جنگلی است و تمایل دارید رطوبت اطراف گیاه را افزایش دهید می توانید مقاله ی رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

در ارتباط با میزان آب مورد نیاز کاکتوس های جنگلی می توان گفت هرگز نباید اجازه داد تا خاک گلدان این گونه از کاکتوس ها به طور کامل خشک شود یعنی اگر نیمه ی بالایی خاک گلدان رطوبت ندارد، می بایست اقدام به آبیاری گیاه نمود ( که به شرح کامل آن در مقاله زمان آبیاری کاکتوس پرداخته ایم).

میزان آب آبیاری باید به گونه ای باشد که به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، آبیاری گیاه تمام شود.

در طول فصل زمستان توصیه می شود آبیاری کاکتوس های تنها یکبار در هفته انجام شود.

نکته: با اینکه دفعات آبیاری کاکتوس های جنگلی نسبت به کاکتوس های کویری بیشتر است با این حال هرگز اجازه ندهید آب آبیاری خاک گلدان را به حالت غرقاب کند زیرا کاکتوس های جنگلی به شدت به بیماری پوسیدگی ریشه مستعد هستند.

کاکتوس های جنگلی طالب چه نوع بافت خاکی هستند ؟

خاک گلدان کاکتوس های جنلگی نیز مانند کاکتوس های کویری باید غنی از عناصر غذایی و قدرت زهشکی بالا باشد در نتیجه پیشنهاد می شود از خاک گلدان معمولی استفاده نکنید چون ظرفیت نگهداری رطوبت در این نوع خاک ها بسیار بالا است.

آیا تعویض گلدان کاکتوس های جنگلی با کویری تفاوت دارد ؟

خیر تفاوتی بین تعویض گلدان این دو گونه ی کاکتوس ها وجود ندارد و تنها برای تعویض گلدان کاکتوس جنگلی اجازه دهید رشد گیاه صورت گرفته و در صورت نیاز اقدام به تعویض گلدان نمایید.

آنچه در در تعویض گلدان کاکتوس های جنگلی مهم بوده آن است که در صورتی که می خواهید گلدان گیاه را تعویض کنید تا یک هفته قبل از تعویض گلدان، آب مورد نیاز کاکتوس را در اختیار گیاه قرار ندهید و سپس گلدان را تعویض کرده و روند آبیاری را همانند سابق انجام دهید.

به علت حساس بودن ساقه های گوشتی کاکتوس های جنگلی در هنگام تعویض گلدان مراقبت ساقه ها باشید که دچار شکستگی نشوند.

در آبیاری کاکتوس جنگلی می توانم از کود استفاده کنم ؟

بله در فصل رشد ماهانه یکبار می توانید کود کامل را در آب مورد نیاز کاکتوس حل نموده و در اختیار گیاه قرار دهید. لازم به ذکر است روند کوددهی کاکتوس های جنگلی می بایست از اواخر فصل پاییز تا انتهای زمستان به صورت کلی متوقف شود.

در صورتی که در مورد هر از یک مسائل آب مورد نیاز کاکتوس های جنگلی و کویری سوالی دارید حتما آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 3 میانگین امتیازات: 3.3]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy