کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

مصرف زعفران در دوران بارداری + طبع زعفران

0

مصرف زعفران در دوران بارداری بسیار مورد تحقیق و پژوهش های مختلف قرار گرفته است در نتیجه می بایست در مصرف آن به عنوان ادویه در تهیه خوراکی ها و دمنوش ها حد متعادل را در تمام طی دوران زندگی فردی رعایت کرد. برای آشنایی با مصرف زعفران در دوران بارداری تا پایان مقاله همراه سایت پرشیالرن باشید.

کاهش فشار خون بانوان حامله در زمان مصرف زعفران در بارداری

فشار خون بالا یکی از نارسائی های عمده و دردسر ساز و خطرناک برای جنین در طی دوران حاملگی خانم ها می باشد.

امروزه مصرف داروهای گیاهی برای این دوره حساس، مورد توجه بخش تحقیقات پزشکی بوده است.

در طب سنتی و در حوزه مصرف زعفران در بارداری برای کاهش فشار خون خانم ها مصرف روزانه 30 تا 50 میلی گرم زعفران سرگل که با یک لیوان شیر داغ مخلوط شده باشد و پس از چند دقیقه مصرف گردد، توصیه شده است.

این درمان هم اکنون در طب سنتی در برخی از نواحی استان خراسان جنوبی هنوز استفاده می گردد، مصرف زعفران در بارداری می تواند دوره حاملگی را راحتتر و خوشایندتر نماید.

مصرف زعفران در بارداری
مصرف زعفران در بارداری

همچنین یکی از مشکلات شایع در زمان حاملگی درد زیاد در اثر انسداد روده ها است و زعفران با تسریع گردش خون و سرعت عمل هضم مواد غذایی جهت درمان بکار می رود.

محصول زعفران حاوی مینرال هایی مانند منگنز، منیزیم و پتاسیم است که به عنوان آنتی اسید عمل کرده و فشار خون را متعادل می نماید.

زعفران به همراه شیر در دوران حاملگی برای جریان خون لگنی و کاهش گرفتگی عضلات استفاده شده و این شیر زعفرانی سبب تولید سروتونین شده که در کنترل هیجانات، استرس، تنش و افسردگی زنان باردار موثر است.

زعفران نه تنها در کاهش فرآیندهای تحلیل استخوانی بلکه در ترمیم سلول های آسیب دیده نقش مهمی را ایفا می نماید و در کنترل از دست دادن خون در حین دوره قاعدگی زنان مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان سخت زائی بانوان و مصرف زعفران در دوران بارداری

مصرف زعفران در دوران بارداری
مصرف زعفران در دوران بارداری

مصرف زعفران در سه ماه اول حاملگی باعث افزایش هورمون پروستاگلاندین در رحم شده و اثر تحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم دارد و در نتیجه احتمال سقط جنین را به همراه دارد، اما مصرف متعادل آن پس از سه ماه اول بارداری مفید است و مادر را برای زایمان راحتتر آماده می کند.

زعفران موجب خاصیت ارتجاعی در نسوج رحم می گردد، این اتفاق فیزیولوژیکی در رحم زنان زایمان آنان را روانتر و آسان تر می کند.

زعفرانی که پس از سه ماه اول حاملگی مصرف شده است تاثیر خود را چند ساعت قبل از زایمان با شروع شدن درد و با دریافت عصبی گیرنده های درد و تولید هورمون پروستاگلاندین که در هنگام وضع حمل باعث انقباض ماهیچه های دیواره رحم می شوند و اثر تحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم و اثر شل کنندگی سرویکس دارد می گذارد.

بنابراین با مصرف صحیح زعفران می توان، میزان هورمون پروستاگلاندین را در رحم زنان و در زمان فرا رسیدن زایمان افزایش تا تولد نوزاد راحتتر و از سخت زایی جلوگیری نمود.

تغییرات هورمونی در طی دوران بارداری باعث احساسات اضطراب، هیجان فوق العاده و خستگی فکر گشته که زعفران می تواند به عنوان ضد اضطراب و ضد افسردگی بر روی فکر تاثیر بگذارد.

این تاثیر منحصر بفرد مصرف زعفران در زمان بارداری به علت افزایش میزان اکسیژن خون دریافتی توسط مغز است و در نتیجه هورمون سروتونین (هورمون حس خوشحالی) بالا خواهد رفت.

پس با یک نوشیدنی چای زعفرانی در شب می توان، آرامش قبل از خواب را برای خود به ارمغان آورد، حداقل مقدار زعفران نگین ممتاز یا سرگل ممتاز برای تهیه دمنوش برای بهره مندی از خواص زعفران در طب سنتی برای رفع افسردگی در طی شش هفته بایستی 150 میلی گرم در هر لیوان آب جوش باشد که درون یک قوری چینی، زعفران در آن دم کشیده باشد.

تهیه دمنوش زعفران به این ترتیب زعفران در نقش یکی آرام بخش طبیعی برای بدن عمل خواهد کرد. اتصال سروتونین به برخی سلول های تحریک کننده، نشان دهنده علائم افسردگی می باشد به علاوه شرایط بیولوژیک و عوامل خاصی مانند تولید مثل، هورمون های ژنتیک، بارداری، زایمان و یائسگی در افسردگی تاثیر دارند.

بررسی تحقیقات مصرف زعفران در دوران بارداری بیانگر این است که در فرآیند افسردگی در مغز با کمبود غلظت سروتونین رو به رو هستیم.

افرادی که میزان تولید سروتونین در مغز آنها پایین است برای بهبود روحیه خود بیشتر به نوشیدن دمنوش زعفران، روی می آورند که سروتونین را در مغز زیاد می کند و این را می توان از دیگر خواص زعفران برای قلب و مغز دانشت که در نتیجه ی آن، کاهش افسردگی را در پی خواهد داشت.

ضد درد گیاهی می تواند نقش مهمی برای آرام کردن بدن داشته باشد و زعفران با داشتن سافرانال به عنوان یک آرام بخش عمل می کند.

این ویژگی ضد افسردگی و آرام بخش بودن زعفران، باعث تسکین درد و کاهش میزان استرس و اضطراب و خواب بهتر و تدریجا تسکین دادن فکر و روح می گردد. سافرانال ماده اروماتیک زعفران یک ترکیب آنتی اکسیدانی قوی است که خواص ضد افسردگی دارد.

آلفا کروسین کارتنویدی است که ویژگی رنگ زرد آن به عنوان ماده رنگی در خوراکی ها کاربرد داشته و به عنوان آنتی اکسیدان و ضد افسردگی به کار می رود. در داروسازی برای تهیه قرص ها به عنوان ضد افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند. زعفران حاوی ترکیبات سافرانال و آلفا کروسین است که در کنترل افسردگی بسیار موثر و به عنوان یک ضد تشنج عمل نموده و ایجاد خوشحالی کرده و خرد را به بدن انسان، باز می گرداند.

مصرف زعفران در دوران بارداری به همراه شیر برای جریان خون لگنی و کاهش گرفتگی عضلات استفاده شده و این شیر زعفرانی سبب تولید سروتونین شده که در کنترل هیجانات، استرس، تنش زنان باردار موثر است.

آیا امکان مصرف زعفران در شیردهی وجود دارد؟

مصرف زعفران در شیردهی
مصرف زعفران در شیردهی

مصرف زعفران در شیردهی برای مادر فرزند مشکلی ایجاد نخواهد کرد و مصرف آن بلامانع است البته در صورتی که در حد مجاز آن استفاده شود.

ناگفته نماند که طب سنتی همواره استفاده زعفران در این دوران تاکید داشته، زیرا مصرف آن سبب سهولت گردش خون و همان طور که اشاره شد، افسردگی پس از زایمان را در مادر فرزند پس از زایمان از بین می برد.

در کنار موضوعات گفته شده، مصرف زعفران سبب تقویت حافظه و روشن شدن پوست صورت مادر فرزند شده که این مهم از طریق شیر مادر به فرزند نیز منتقل خواهد شد.

مصرف زعفران در دوران شیردهی

مصرف زعفران در دوران شیردهی
مصرف زعفران در دوران شیردهی

با توجه به این موضوع که در خانم های باردار به علت شیردهی، بدن سوخت و ساز زیادی را انجام می دهد و از طرفی نیروی جسمانی آنها تحلیل می رود می توان گفت که مصرف زعفران در دوران شیردهی با افزایش اشتهای خانم ها همراه بوده و با بهبود عملکرد سیستم گوارشی بدن، کمک شایانی به انرژی از دست رفته بدن می کند. به عبارتی می توان گفت مصرف به اندازه و صحیح زعفران به طوری که روزانه حدود یک دهم گرم باشد، قوای بدنی نوزاد به واسطه شیری که از مادر تغذیه می کند افزایش پیدا کرده و از طرفی بدن مادر نیز به علت مصرف زعفران تقویت می شود.

طبع زعفران

طبع زعفران
طبع زعفران

زعفران دارای طبیعت گرم می باشد و مصرف آن باعث گرم شدن بافت های بدن و افزایش احساسات، حتی تحریک رحم و افزایش میل جنسی می گردد. طبع زعفران شاخص ترین و یکی از پنج گیاهی است که طبع گرم آنها بیشتر از سایز مواد خوراکی هست. دارچین، فلفل، زنجبیل، پنج انگشت از جمله مشهور ترین مواد دارای طبع گرم می باشند. به طور کلی مواد غذایی دارای دو طبع گرم و سرد می باشند. وضعیت سلامت افراد، سازگاری بدن با مواد خوراکی به علت تعادل یا بر هم خوردن تعادل این دو طبع در بدن می باشد.

همان طور که در مقاله ی زعفران و کیسه صفرا نیز اشاره شد با تمام ویژگی های اثرگذار زعفران، باید گفت که مصرف بیش از حد زعفران یعنی بالاتر از مقدار سه تا پنچ گرم، سبب سقط جنین و حتی مرگ زنان باردار می شود و یا اثرات وجد آوری و مخدر برای فرد مصرف کننده ایجاد کند، بنابراین توصیه می شود با رعایت میزان مصرف زعفران (سه تا پنچ گرم در ماه) در حفظ سلامتی خود و فرزندمان کوشا باشیم.

در صورتی که تا به حال تجربه مصرف زعفران در بارداری را داشته اید، در صورت تمایل می توانید تجربیات خودتان را با ما و دیگران از طریق کامنت در همین بخش به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 1 میانگین امتیازات: 2]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy