کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش گام به گام کاشت زعفران در باغچه + تصویر

1

زعفران یک ادویه منحصر بفرد و خوشمزه است که در بسیاری از بسترها مانند جعبه ها، کاشت زعفران در گلدان ، زمین های کشاورزی و باغچه خانه قابلیت پرورش و نگهداری را دارد.

محصولی که از زعفران تولید می شود تنها مقدار کمی از زعفران سالانه را به دست می آورد و به همین دلیل می باشد که زعفران گران ترین ادویه در جهان می باشد.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به ایجاد شرایط مناسب جهت کاشت زعفران در باغچه و همچنین مراقبت های لازم در طول پرورش زعفران می پردازیم، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

ایجاد شرایط مناسب جهت کاشت زعفران در باغچه

شرایط مناسب برای کاشت زعفران در باغچه
شرایط مناسب برای کاشت زعفران در باغچه

در قدم اول می بایست خرید پیاز زعفران که گلی زیبا و بنفش را تولید خواهد کرد، انجام شود.

برای تهیه پیاز زعفران می توانید به صورت آنلاین و یا خرید از بازار های مربوطه اقدام نمایید. لازم به ذکر است که پیاز زعفران تنها در محیط هایی که دارای آب و هوای سرد و نسبتا خنک است، امکان رشد خوبی را خواهد داشت.

محل مناسب برای کاشت زعفران
محل مناسب برای کاشت زعفران

پس از تهیه پیاز زعفران می بایست محلی از باغچه که دارای خاک مناسب وهمچنین شرایط نوری ایده آل است را جهت کاشت زعفران در باغچه انتخاب نمایید.

مساحتی از زمین را انتخاب کنید که مقدار مناسبی از نور خورشید را در طی ساعات روز دریافت می کند.

نوع خاک محل کاشت زعفران می بایست از نوع و فرم بافت سبک باشد زیرا این احتمال وجود دارد که پیاز زعفران در اثر آبگرفتگی (خفگی پیاز) به طور کامل از بین برود.

در نتیجه می توان گفت خاک سبک با قدرت زهکشی بالا و همچنین PH خنثی، برای کاشت پیاز زعفران در باغچه ایده آل خواهد بود.

در صورت سرسخت بودن خاک می توانید قبل از کاشت پیاز، خاک محیط کشت را با اضافه کردن مقداری خاک، سبک نمایید.

اضافه کردن مواد آلی به خاک مناسب کاشت زعفران
اضافه کردن مواد آلی به خاک مناسب کاشت زعفران

پس از آماده سازی بستر کشت می بایست خاک باغچه را با مواد آلی ترکیب کنید به طوری که این مواد باید در ارتفاع 25 سانتی متری خاک و محیط پیرامون پیاز زعفران وجود داشته باشد.

  • برای اضافه کردن مواد آلی به خاک می توانید از کمپوست و برگ های خرد شده استفاده نمایید.
  • مواد آلی باعث زنده ماندن پیازهای زعفران در فصل زمستان خواهند شد.
تاریخ کاشت زعفران در باغچه
تاریخ کاشت زعفران در باغچه

برای کسب بهترین نتیجه در کاشت زعفران در باغچه خانه می بایست 6 الی 8 هفته قبل از اولین یخبندان عمیق و در فصل پاییز (اوایل پاییز)، پیاز های خود را کاشت کنید.

لازم به ذکر است بسته به نوع آب و هوای هر منطقه ممکن است زمان گفته شده دچار تغییر شود و این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و در نتیجه می بایست از نمودار های اقلیم و هواشناسی هر منطقه اطلاع کافی داشت.

روش صحیح کاشت پیاز زعفران در باغچه خانه چیست ؟

کاشت پیاز زعفران در باغچه خانه
کاشت پیاز زعفران در باغچه خانه

جهت کاشت زعفران در باغچه، پیاز یا پیازها را در خوشه های بستر کشت قرار دهید (درست همانند تصویر بالا) زیرا رشد آنها نسبت به کاشت در ردیف بهتر خواهد بود.

پیازهای زعفران را تقریبا با فاصله 7/6 سانتی متری نسبت به هم و در گروه های 10 الی 12 تایی بکارید.

پیاز زعفران می بایست در عمق 7/7 الی 10/2 سانتی متری از سطح خاک کاشته شود و برای حفر این گودال های کوچک می توانید از بیلچه استفاده نمایید.

پس از قرار گرفتن پیازها در خاک می بایست مابقی فضاهای اطراف پیاز را با خاک سبک که از قبل با مواد آلی ترکیب شده، بپوشانید.

آبیاری پیاز زعفران
آبیاری پیاز زعفران

پس از کاشت پیاز زعفران در باغچه می بایست خاک محل کشت را مرطوب نگه دارید به طوری که خاک گیاه هرگز غرقابی نشود و همین که دارای رطوبت باشد کافی است.

در ابتدای رشد گیاه؛ میزان آبیاری زعفران در هفته، یک الی دو مرتبه مناسب بوده و پس از گذشت مدتی می بایست با قرار دادن انگشت دست در خاک (زمانی که 7 سانتی متر بالای خاک خشک می شود اقدام به آبیاری زعفران نمایید)، از میزان رطوبت آن جهت آبیاری گیاه، کسب اطلاع نمایید.

همان طور که اشاره شد، زمانی پیاز زعفران کاشت می شود که قبل از یخبندان و در فصل پاییز بوده، بنابراین پیشنهاد می شود در صورت بارش های آسمانی، میزان آبیاری پیاز ها را کاهش دهید و در صورت عدم بارش ها، همان طور که اشاره شده با انگشت دست خود رطوبت را سنجیده و مقدار آب لازم را در اختیار گیاه قرار دهید.

با طی شدن 2 هفته، میزان آبیاری پیازها به یکبار در هفته کاهش پیدا کرده که این موضوع کاملا مرتبط با آب و هوای محل کشت می باشد و ارتباط مستقیم با آن دارد.

از طرفی اگر خاک گیاه به زودی رطوبت خود را از دست می دهد و خشک می شود، می بایست مقدار آبیاری را افزایش دهید.

کوددهی زعفران
کوددهی زعفران

به طور کلی می توان گفت در هر فصل یکبار نیاز می باشد تا کود مناسب را جهت تغذیه پیاز زعفران با خاک محل کاشت پیاز ها ترکیب کنید ( پس از برداشت زعفران نیاز هست که پیاز در درون خاک تغذیه شود تا برای سال بعد گلدهی مناسب را داشته باشد).

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که محل مذکور دارای آب و هوای گرم است، بهتر بوده که کود های اولیه را در فصل پاییز با خاک مخلوط کنید و اگر محل زندگی شما دارای آب و هوای معتدل است، می بایست بعد از گل دهی و یا به عبارتی برداشت محصول، کوددهی پیاز زعفران را آغاز نمایید.

انجام این کار سبب خواهد شد تا پیاز زعفران یک منبع قوی از کربوهیدرات را درون خود توسعه داده تا بتواند برای سال بعد زنده مانده و گلدهی داشته باشد.

برای کوددهی و تقویت پیاز زعفران در هر فصل می توانید از کود سه بیست npk و کود 12 12 36 برای گلدهی با رعایت دز مناسب (پیشنهاد تولید کننده)، استفاده نمایید.

چگونه محصول زعفران را برداشت کنیم ؟

برداشت محصول زعفران
برداشت محصول زعفران

پس از عبور مراحل قبلی کاشت زعفران در باغچه؛ نوبت به برداشت محصول می رسد.

برداشت زعفران امری آسان می باشد و تنها نکته منفی، شاید این موضوع باشد که هر گل زعفران تنها سه عدد رشته زعفران را تولید کرده که در زمان گلدهی می توان گفت محصول کمی قابل برداشت می باشد.

کاشت زعفران در باغچه و برداشت محصول
کاشت زعفران در باغچه و برداشت محصول

عملیات برداشت زعفران می بایست در صبح زود انجام شود و انجام این عملیات در صبح زود مشقت فراوان برای برداشت کنندگان گل در فصل پاییز و روز های سرد سال دارد (البته در حالت کشت وسیع).

اگر برداشت گل در صبح زود انجام پذیرد، گل زعفران به حالت غنچه خواهد بود و بدون اینکه بساک های پرچم گل زعفران آفتاب بخورد، به هیچ عنوان گرده های گل در محفظه داخل گل زعفران پخش نشده و کلاله ها کاملا تمیز و عاری از گرده های زرد رنگ گل زعفران خواهند بود.

اما اگر به دلایل متعدد ناشی از بارش، طوفان، تاخیر در برداشت گل توسط زعفران کار، ناشی از تنبلی یا عدم وجود کارگر تا روز بعد یا تا ساعات بین روز که گلها کاملا باز و گرده های بساک برچم ها در اثر آفتاب رسیده و باز و پخش می گردند عمل برداشت گل به تعویق بیفتد، در این صورت کلاله ها آغشته به مواد زایدی شده که همان گرده های زرد رنگ پرچم های گل زعفران هستند، این اتفاق باعث افزایش پنج تا شش درصدی وزن کلاله های زعفران می گردد که مواد ناخالص تلقی و از طرفی باعث کاهش قیمت زعفران اصل نگین ممتاز و یا سر گل ممتاز درجه یک نیز می گردد.

خواص زعفران برای بدن بی شمار است در نتیجه نباید با تاخیر در برداشت از خواص بی نظیر آن مانند خواص زعفران برای قلب و مغز، زعفران و کیسه صفرا، مصرف زعفران در دوران بارداری و ….. بی بهره شد.

به طور تقریبی در کاشت زعفران در باغچه خانه می توان گفت که گل های زعفران پس از کاشت، 6 الی 8 هفته زمان خواهد برد که محصول نهایی تولید شود.

پس از عبور مرحله ی کاشت زعفران در گلدان و یا باغچه و گلدهی، کلاله های قرمز و یا نارنجی رنگی از گل بنفش زعفران تولید شده که می بایست همان طور که اشاره شد در صبح زود زمانی که گلها کاملا باز شده اند با استفاده از انگشتان دست، اقدام به جمع آوری آنها کنید.

پس از برداشت کلاله ها، میبایست محصول زعفران را خشک و ذخیره کنید و برای خشک کردن زعفران می توانید کلاله ها را بر روی حوله های خشک، تمیز و در جای گرم قرار داده تا پس از گذشت 3 روز به صورت کامل خشک شوند.

در صورتی که تا به حال تجربه کاشت زعفران در باغچه را داشته اید، در صورت تمایل می توانید تجربیات خودتان را با ما به اشتراک گذاشته تا دیگران همراهان سایت پرشیالرن از آن بهره مند گردند.

جهت پرسش در ارتباط با مسائل پرورش و نگهداری زعفران در باغچه می توانید در همین بخش از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 70 میانگین امتیازات: 3.9]
1 نظر
  1. ابراهیمی می گوید

    پیاز زعفرانی که می‌خواهم بکارم دارای نخهای سبزی مانند چمن هست قبل از کشت با انها چه باید کرد. با سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy