کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

خواص زعفران برای قلب و مغز

0

خواص زعفران برای قلب

اثرات درمانی شامل کاهش فشار خون، پایین آوردن ضربان قلب و تحریک سیستم تنفسی، تهسیل عمل هضم غذا و کبد، رقیق کننده خون و …می باشد که همگی از خواص زعفران برای قلب می باشند.

پتاسیم موجود در زعفران باعث کنترل ضربان قلب شده که اثر حفاظتی بر قلب را ایفا می نماید.

مطالعاتی که درباره این خواص زعفران در اسپانیا انجام شده، حاکی است که در منطقه زعفران کاری که بیشتر مردم از زعفران استفاده می کرده اند، میزان مراجعات پزشکی به دلیل نارسائی قلبی در سطح معنی داری کمتر بوده است.

گل زعفران
گل زعفران

خواص دارویی زعفران در درمان سکته و بیماری های قلبی، کاهش احتمال بروز حمله های قلبی به دلیل ذوب چربی های اطراف قلب و کاهش کلسترول، جلوگیری از گرفتگی رگها و بهبود افزایش عملکرد، افزایش قدرت قلب و تنظیم فشار خون سرخرگی، به دلیل وجود ریبوفلاوین و تیامین موثر می باشد.

مخلوط نمودن 100 میلی گرم محصول زعفران با شیر کم چرب و مصرف آن به مدت 6 هفته سبب بهبود شرایط آنتی اکسیدانی خون افرادی که دچار بیماری کرونر قلبی هستند، می شود.

زعفران سبب تقویت قلب نوزادان شده و حتی تا بزرگسالی هم می تواند به این منظور مورد استفاده جهت بهره مندی از خواص زعفران قرار گیرد.

ترکیبات کروسین، کروستین و آنتی اکسیدان های دیگر زعفران سبب تقویت قلب شده و با اثرات ضد آترواسکلروز آن می تواند تشکیل فوم سلول را کنترل نموده، سبب ضخیم شدن اینتیما آیورت و تسریع در دفع چزبی های مدفوعی گردد.

در نتیجه به سلامت قلب کمک بسیاری می کند.

زعفران یک داروی قلبی است که کارکرد قلب را آسان کرده و خواص آنتی اکسیدانی آن مشکلات تنقسی را از طریق کاهش کلسترول و تری گلیسیرید تنظیم می کند و کروسین زعفران به رگها برای پمپ کردن اکسژن کافی به سیستم تنفسی، سیر کولاسیون جریان خون و تنظیم کردن ضربان قلب کمک موثری می کند.

با افزایش سطح پتاسیم به سلامت قلب و پایین آمدن میزان استرس و فشار خون و آرتروز کمک کرده و فشار خون متعادل باعث می شود تنش روی سیستم قلبی عروقی کاهش یابد و در نتیجه مانع سکته و ایست های قلبی گردد.

در یک تحقیق که در دانشگاه علوم پزشکی ایران جهت این موضوع خواص زعفران انجام شد، عصاره آبی کلاله زعفران پایین آورنده فشار خون بوده و اثر بخشی سافرانال بیشتر از کروسین گزارش شده است. سافرانال و کروسین هر دو از مواد موثره زعفران می باشند.

مصرف زعفران در دوران بارداری به شکل روزانه 20 تا 30 میلی گرم کلاله زعفران سرگل درجه یک در یک لیوان شیر توسط زنان باردار سبب کاهش فشار خون خانمها و استراحت عضله ها در طی دوران بارداری می شود.

در این دوره زنان بسیار به این موارد حساس هستند و می تواند دوره حاملگی را بسیار خوشایند نماید. زعفران حاوی مینرال هایی مانند منگنز، منیزیم و پتاسیم است که به عنوان آنتی اسید عمل کرده و فشار خون را متعادل می نماید.

طبق مطالعات انجام شده، گزارش شده است که چای زعفران از تجمع کلسترول در رگها جلوگیری می کند و به این ترتیب از بروز و یا توسعه بیماری های قلبی جلوگیری می نماید.

زعفران
زعفران

خواص زعفران برای مغز

جسم و اعصاب و روان انسان، ارتباط و وابستگی شدیدی به هم دارند لذا بیماری در هر کدام ایجاد شود، دیگری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

در بحث خواص زعفران برای مغز ویتامین های گروه ب نقش مهمی در کارکرد عصبی بدن دارد و مقدار بالای ویتامین ب 6 در زعفران موجب می شود که سیستم عصبی بهتر عمل کند و از برخی بیماری های خطرناک عصبی جلوگیری نماید.

از دوران ایران باستان نوشیدنی شربت زعفران شهرت جهانی داشته است، از این شربت به نحو گسترده و در گرماگرم جنگ سپاه بزرگ امپراطوری ایران با سپاه یونان از این شربت تسکین دهنده اعصاب بسیار استفاده می شده است.

خواص زعفران در شربت آن یک نوشیدنی سنتی و مختص ایرانیان از گذشته های بسیار دور بوده که باعث رفع خستگی، رفع عصبانیت و تسکین اعصاب می شده است و همچنین فرح بخش و شاد کننده نیز بوده است.

امروزه بر اساس تحقیقات متعدد این خواص زعفران به اثبات رسیده است، خاصیت تسکین دهندگی اعصاب یکی از خواص زعفران به شمار می رود که باعث نشاط آوری می شود.

تهیه شربت زعفران که از دم کرده زعفران سرگل تهیه شده باشد در لحظاتی که فرد بیمار دچار ناراحتی و اندوه هست، به افزایش نشاط و برطرف شدن اندوه بیمار کمک می کند و در زمان عصبانیت و خشم، آرام بخش و تسکین دهنده است.

برای تهیه این شربت بایستی نیم گرم زعفران سرگل را در 2 لیوان آب جوش دم نموده و پس از 10 دقیقه آن را با دو قاشق مربا خوری عسل مخلوط کرده، سپس آن را در یخچال گذاشته تا سرد شده و بعدا نوشیده شود.

روش دیگر برای تهیه شربت زعفران این است که مقدار دو گرم زعفران سرگل درجه یک به خوبی پودر شده و در یک لیتر آب جوش برای مدت 15 دقیقه دم بکشد و سپس با مقدار 300 گرم عسل طبیعی درجه یک مخلوط و شربت غلیظ تر به مقداری که برای نوشیدن هفت نفر کافی است، فراهم شود.

از دیگر خواص زعفران برای مغز می توان به رفع سر درد و تشنجات مغزی اشاره کرد. بر اساس نتایج تحقیقاتی در دانشگاه فوکوئوکا ژاپن، کاروتنوئید موجود در زعفران توانست از انسداد شریان مغزی در موش آزمایشگاهی جلوگیری نماید، نتایج حاصل از این تحقیقات حاکی است که در بحث خواص زعفران، کروسین در تولید سروتونین نقش داشته و استفاده از زعفران می تواند یک روش درمانی برای این بیماری وسواس مزمن باشد.

از دیگر خواص زعفران برای مغز می توان به تقویت حافظه، یادگیری و درمان آلزایمر اشاره کرد.

تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان ژاپنی حاکی است که زعفران خصوصا ماده رنگدانه کروسین جهت مشکلات یادگیری موثر و کاربردی بوده است.

در ژاپن از زعفران کپسوله شده در درمان بیماری پارکینسون، فراموشی و التهاب استفاده می گردد.

گل زعفران
گل زعفران

ایران و ژاپن تحقیقات زیادی بر روی خواص زعفران در درمان آلزایمر، پارکینسون و افسردگی انجام داده اند.

تحقیقات کلینیکی نشان داده که گلبرگ زعفران 30 میلی گرم در بار در روز در درمان افسردگی و صرع مانند داروهای فلوکستین و پروزاک می باشد.

این میزان همچنین در درمان آلزایمر خفیف به مانند داروهای دانپزیل و آریسپت عمل می کند.

کروسین موجود در زعفران به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی سیستم عصبی در دفاع از بیماری های عصبی به کار برده می شود.

به عنوان داروی ضد افسردگی و خواب آور ترکیبات کروسین و سافرانال موثر هستند.

از دیگر خواص زعفران برای مغز می توان به کاهش میزان استرس و درمان ضعف اعصاب اشاره کرد.

بر اساس تحقیقاتی که در ترکیه توسط عبدولاو صورت گرفته، عصاره زعفران تاثیر شگرفی روی افزایش میزان پراکسیداسیون چربی و سطح گلوتاتیون گذاشته است که این سبب از بین رفتن رادیکالهای آزاد در بدن می گردد.

وی تاکید کرده که زعفران قدرت حفاظتی از سلول های عصبی را در برابر مسمومیت دارا بوده و همچنین زعفران حاوی ترکیبات آرام بخشی مانند سافرانال است که بر روی سیستم عصبی اثر گذاشته و مانند داروی مسکن عمل می کند و با دارا بودن مواد ضد درد گیاهی می تواند نقش مهمی برای آرام کردن بدن داشته باشد.

این خواص زعفران یعنی آرام بخش بودن زعفران، باعث تسکین درد و کاهش میزان استرس و اضطراب و خواب بهتر و تدریجا تسکین دادن فکر و روح می گردد.

تغییرات هورمونی در طی دوران بارداری باعث احساسات اضطراب، هیجان فوق العاده و خستگی فکری گشته که خواص زعفران می تواند به عنوان ضد افسردگی بر روی فکر تاثیر بگذارد.

این تاثیر منحصر به فرد زعفران به علت افزایش میزان اکسیژن خون دریافتی توسط مغز است و در نتیجه ترشح هورمون سروتونین (هورمون حس خوشحالی) بالا خواهد رفت.

برای رفع استرس و درمان ضعف اعصاب بایستی به مدت یک ماه و هر شب مقدار 250 میلی گرم زعفران به صورت دمنوش در 250 سی سی آب جوش برای مدت 15 دقیقه در یک قوری چینی دم بکشد و قبل از خواب نوشیده شود.

از دیگر موارد مصرف و خاصیت های درمانی زعفران می توان به زعفران و کیسه صفرا اشاره نمود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 1 میانگین امتیازات: 1]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy