کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

چگونه گل ارکیده وندا را پرورش و نگهداری کنیم ؟

0

گل ارکیده وندا گیاهی گرمسیری بوده و در محیط گرم و مرطوب رشد مناسب را دارد. گلهای تولیدی از گیاه دارای قطری به اندازه 5 سانتی متر بوده و شامل تنوعی از رنگ ها می باشد. از ارکیده وندا به شرط فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی، می توان به آسانی در داخل خانه نگهداری نمود.

کاشت ارکیده وندا در گلدان

در قدم اول می بایست اقدام به خرید یک ارکیده وندا ی سالم را انجام دهید که گیاه دارای غنچه های باز و بسته باشد و در صورتی که تمام غنچه های گیاه باز نشده باشد، ارزیابی سلامت گیاه امری سخت خواهد بود.

از طرفی می بایست برگ های گیاه سالم و عاری از لکه های آفات و قارچ و دیگر بیماری های گل ارکیده باشد.

پس از انتخاب و خرید گل ارکیده وندا ی مناسب می بایست در فصل مناسب اقدام به کاشت گیاه کرد. بهترین زمان کاشت گیاه در گلدان مناسب ارکیده، فصل بهار می باشد زیرا هر فصلی به غیر از فصل بهار به علت تغییرات محیطی گیاه دچار استرس شده و حتی می تواند با خطر مرگ مواجه شود.

بنابراین به دلیل دوران خفتگی زمستانه وندا توصیه می شود به علت شروع رشد دوباره گیاه در بهار، در فصل مذکور گیاه خریداری و کاشته شود.

پس از کاشت گیاه در گلدان می بایست اقدام به بررسی نحوه قرارگیری ریشه های گیاه کرد به طوری که اگر ریشه های وندا به اطراف گلدان خزیده شده باشد، به علت گلدهی در بهار می بایست پس از اتمام گلدهی ریشه های گیاه را به درون گلدان هدایت کرد.

در صورتی که رشد ریشه ها بیشتر از 1/3 سانتی متر شده باشد، می بایست در همان فصل بهار اقدام به برگرداندن ریشه ها به داخل گلدان را انجام داد.

مخلوط خاک گلدان ارکیده ی مذکور می بایست از ذرات درشت با قدرت زهکشی بالا باشد، زیرا ارکیده ها، برای رشد نیاز به آبیاری گل ارکیده به شکل مکرر و مقدار اکسیژن زیادی نیاز دارند، بنابراین می توان گفت کاشت گیاه در یک خاک معمولی سبب از بین رفتن گیاه خواهد شد.

توصیه می شود از مخلوط خاک کوکوپیت و کوکوچیپس برای مخلوط خاک جهت نگهداری گل ارکیده استفاده شود تا هم پایه ای محکم برای ریشه های گیاه ایجاد شود و هم ریشه از خطر پوسیدگی در امان باشند.

گلدان مناسب وندا هم می تواند یک سبد چوبی باشد و هم یک گلدان که دارای سوراخ های زهکشی است، از این رو گلدانی که فراهم می کنید و یا اقدام به تعویض گلدان قدیمی گیاه می کنید، می بایست گلدان جدید 2/5 سانتی متر از قطر ریشه ها در حالتی که در هم تنیده شده باشند، بزرگتر باشد.

پس از اضافه کردن مخلوط خاک به گلدان باید حفره ای متناسب با اندازه ریشه ها ایجاد کرده و اقدام به کاشت گیاه کنید. در این بین توصیه می شود مخلوط خاک را به صورت فشرده در اطراف ریشه اضافه نکنید.

شرایط نگهداری از گل وندا

گل ارکیده وندا
گل ارکیده وندا

برای نگهداری ارکیده وندا می بایست گلدان را بر روی یک سینی که حاوی مقداری ماسه، سنگ ریزه و آب است، جهت تامین رطوبت محیطی مناسب گیاه قرار دهید، زیرا تامین رطوبت 75 تا 85 درصدی برای رشد گیاه امری ضروری می باشد.

در صورت از دست رفتن آب بر روی سینی به علت تبخیر، می بایست مجددا مقدار آب لازم را به سینی اضافه کنید زیرا اضافه کردن آب به علت آنکه گرمای محیطی سبب می شود تا آب در هوا پراکنده نشود، می تواند در اطراف گیاه رطوبت مناسب محیطی را ایجاد کند.

از طرفی مقدار آب موجود در سینی نباید بیشتر از حد معمول باشد، زیرا این امر سبب می شود که آب به درون سوراخ های زهکشی انتهای گلدان نفوذ کرده و سبب پوسیدگی ریشه های گیاه شود.

برای نگهداری وندا از گیاهان آپارتمانی با نور کم در خانه می بایست گیاه به مدت 14 تا 16 ساعت در معرض نور خورشید باشد، زیرا گل ارکیده وندا نیاز زیادی به نور آفتاب دارد و قرار دادن گلدان در پشت پنجره های جنوبی خانه امری کارساز خواهد بود. در صورت نبود یا عدم دسترس گیاه به ساعات نوری بلند، می توانید جهت تامین نیاز نوری گیاه از لامپ های فلورسنت استفاده کنید.

لازم به ذکر می باشد روشنایی مناسب گیاه نوری می باشد که از پرده پنجره خانه عبور کرده و به صورت غیر مستقیم در اختیار گیاه قرار بگیرد، زیرا تابش نور به صورت مستقیم سبب آسیب به گیاه و سوختن برگ های آن می شود.

دمای مناسب جهت نگهداری وندا در خانه، بین محدوده 16 تا 21 درجه سانتی گراد می باشد و در صورتی که بتوان تغییرات دمایی را ثابت نگه داشت، می توان گفت بهترین رنج دمایی برای رشد مناسب گیاه 27 درجه سانتی گراد می باشد بنابراین توصیه می شود در محل نگهداری گیاه دماسنجی وجود داشته باشد تا از شرایط مطلوب دمایی برای گیاه اطمینان حاصل شود.

پیشنهاد می شود که دما هرگز کمتر از 16 درجه سانتی گراد برای گیاه مهیا نشود زیرا این امر می تواند در فعالیت های گیاه اختلال ایجاد کند.

در صورتی که گلدان را در خارج از خانه و یا فضای باز نگهداری می کنید، می بایست عرض کنم که حد تحمل دمای گرم در فصل تابستان برای گیاه 35 درجه سانتی گراد می باشد و در صورت ایجاد شدن این شرایط محیطی برای گیاه پیشنهاد می شود اقدام به جابجایی محل نگهداری گلدان کنید.

جهت جلوگیری پوسیدگی، بیماری و آفت ریشه های ارکیده ی مذکور، می بایست همواره ریشه های گیاه، هفته ای یکبار بررسی شوند هر چند که عوامل گفته شده به ندرت در نگهداری گیاه در خانه اتفاق می افتد، با این حال باید از عدم آسیب به ریشه ها اطمینان حاصل کرده و از زهکشی مناسب خاک مطمئن بود.

لازم به ذکر است با هجوم بیماری ها به گیاه، تکثیر گل ارکیده ی مذکور امکان پذیر نخواهد بود.

آبیاری و کوددهی گل ارکیده وندا

ارکیده وندا
ارکیده وندا

همان طور که اشاره شد، ارکیده وندا نیاز بیشتری به آب نسبت به گل ارکیده فالانوپسیس دارد بنابراین می بایست برای تقویت گلدهی گیاه، آب زیادی در اختیار گیاه قرار داده شود که البته این امر باید در حالتی انجام شود که قدرت زهشکی خاک بالا باشد. بنابراین پیشنهاد می شود با قرار دادن تکه چوبی در خاک، زمان آبیاری گیاه را تشخیص دهید به طوری که هر گاه چوب مذکور خشک شده و رطوبت خود را از دست داد و 2 سانتی متر از بالای خاک نیز همانند چوب، خشک شد، می توان اقدام به آبیاری گیاه کرد.

توصیه می شود برای آبیاری گیاه از آب ولرم (25 درجه) استفاده کنید و مدت زمان آبیاری گل ارکیده وندا بیشتر از 15 ثانیه نباشد زیرا زمان بیشتر از آنچه که توصیه شد، سبب خواهد شد که آب راکد بر روی سینی زیر گلدان به وجود آید و ریشه گیاه در معرض خطر پوسیدگی قرار بگیرد.

ارکیده وندا می بایست هفته ای 2 بار آبیاری شود زیرا گیاه برای زمان غنچه دهی نیاز زیادی به آب دارد. از طرفی دیگر اگر از گیاه در گلدان های چوبی نگهداری می کنید، توصیه می شود یک روز در میان اقدام به آبیاری گیاه کنید. لازم به ذکر است که گیاه در دوران خفتگی خود در هفته نیاز به یکبار آبیاری دارد.

جهت کوددهی گل ارکیده وندا می بایست هفته ای یکبار به همراه آب آبیاری، کود مناسب ارکیده یعنی کود کیوتن در اختیار گیاه قرار بگیرد.

در صورت عدم دسترسی به کود توصیه شده می توانید از کود های مخصوص ارکیده جهت تغذیه گیاه خود استفاده کنید. زمان کوددهی به وندا فقط در فصل زمستان بوده و در دوران خفتگی می باشد و با عبور از این مرحله و آغاز فصل بهار و گلدهی گیاه، نیازی به تغذیه گیاه نمی باشد.

در صورتی که تا به حال تجربه پرورش و نگهداری وندا را داشته اید، در صورت تمایل می توانید تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

جهت پرسش در ارتباط با مسائل پرورش و نگهداری گل ارکیده وندا می توانید در همین بخش از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 1 میانگین امتیازات: 5]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy