کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

مشکلات گل اسپاتی فیلوم و چگونگی درمان آنها

0

از مشکلات گل اسپاتی فیلوم می توان به مسائلی نظیر زرد و قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم، عدم گلدهی اسپاتی در دوران گلدهی، پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم و همچنین هجوم آفات گیاهان خانگی به گیاه اشاره نمود با این حال تمامی موارد اشاره شده به عبارتی به علت عدم آشنایی ما با شرایط پرورش و نگهداری گیاه در خانه به وجود می آیند به طوری که اگر ما با شرایط آبیاری، کوددهی، نور مناسب گیاه و همچنین اتفاقاتی که درون خاک گلدان رخ می دهد آشنایی نداشته باشیم، اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا در معرض انواع تنش های محیطی قرار گرفته و آسیب می بیند.

مشکلات اسپاتی فیلوم
مشکلات اسپاتی فیلوم

از این رو به جهت اهمیت تک به تک موارد اشاره شده، در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به صورت جداگانه تمامی مشکلات گل اسپاتی فیلوم را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید به آسانی علت مشکل پیش آمده را برای گیاه خود تشخیص داده و با پیدا کردن سرنخ اصلی، فورا گیاه خود را درمان کنید و برای سال های بیشتری از زیبایی و دوران گلدهی آن در خانه ی خود لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم و کاری که می توانید انجام دهید

پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم
پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم

پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم دو دلیل اصلی دارد که یکی از آنها آبیاری بیش از حد اسپاتی فیلوم بوده و دیگری آبیاری کمتر از حد نرمال گیاه و برای تشخیص دقیق این مشکل از مشکلات گل اسپاتی فیلوم می بایست با دقت زیادی عمل کرد زیرا هر دو مورد مذکور از آبیاری نامناسب گیاه نشات گرفته و تشخیص اشتباه، به معنی پایان زندگی گیاه شما خواهد بود.

درمان این مشکل از مشکلات اسپاتی فیلوم در حالی که آبیاری گیاه کم باشد، بسیار ساده است زیرا تنها کافیست گیاه خود را آبیاری کرده و این تنش پیش آمده را برای آن برطرف کنید.

از علائمی که نشان می دهد پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم به خاطر آبیاری کمتر از حال نرمال است سوای پژمردگی برگ های گیاه، می توان به قهوه ای شدن نوک و لبه ی برگ های گیاه اشاره نمود.

از سویی دیگر درمان مشکلات مربوط به آبیاری زیاد بسیار سخت تر از آبیاری کم گیاه است زیرا در این حالت ریشه ها پوسیده شده و گیاه شما تنها به زنده ماندن فکر می کند و دیگر برای آن حفظ طراوت برگ ها و گلدهی اهمیت چندانی ندارد.

شناسایی صحیح علت اصلی پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم

همان طور که قبلا در مقاله درمان پژمردگی اسپاتی فیلوم اشاره کردیم می بایست در قدم اول تشخیص دهید هم اکنون مشکل پیش آمده یعنی پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم از کدامین سو نشات می گیرد، از آبیاری کم و یا از آبیاری بیش از حد گیاه؟؟

اگر مشاهده می کنید خاک گلدان اسپاتی فیلوم از انواع گل آپارتمانی بسیار مرطوب است اما شاهد پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم خود هستید، بدانید علت این مشکل از آبیاری بیش از حد گیاه بوده و ارتباطی با آبیاری کم آن ندارد.

از سویی دیگر اگر مشاهده می کنید خاک گلدان بسیار خشک است ولیکن برگ های اسپاتی فیلوم پژمرده هستند، در نتیحه می توان اینگونه برآورد کرد که علت پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم شما با خاطر آبیاری کم گیاه است.

از نشانه های آبیاری بیش از حد می توان به زردی برگ اسپاتی فیلوم اشاره کرد که در این حالت، زردی برگ ها از پایین گیاه شروع شده و در صورت عدم درمان این مشکل از مشکلات گل اسپاتی فیلوم، کل برگ های گیاه زرد خواهد شد.

قهوه شدن برگ اسپاتی فیلوم البته در نوک و لبه ها، هم می تواند به خاطر آبیاری بیش از حد باشد و هم به علت آبیاری کم، در نتیجه توصیه می شود برای تشخیص بهتر، هم رطوبت خاک و هم زردی برگ اسپاتی فیلوم را بررسی کنید تا علت اصلی به خوبی برای شما مشخص شود.

ریشه های اسپاتی فیلوم از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی را گلدان خارج کرده و به خوبی آنها را بررسی کنید و در صورتی که مشاهده می کنید ریشه ها قهوه ای، پوسیده و بد بو هستند بدانید علت پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم شما به علت آبیاری بیش از حد آن رخ داده است.

اگر گلدان اسپاتی فیلوم بسیار بزرگ باشد، در نتیجه میزان آب مورد نیاز آن افزایش داشته و خاک مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید که خشک شود در نتیجه می توان اینگونه برداشت کرد که در این حالت علت پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم شما به خاطر آبیاری زیاد و گلدان بیش از حد بزرگ می باشد که ظرفیت نگهداری بالایی در حفظ آب آبیاری گیاهان آپارتمانی دارد.

درمان پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم به خاطر آبیاری زیاد

آبیاری بیش از حد یکی از رایج ترین مشکلات گل اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی بزرگ بوده و می بایست در این حالت سریعا شرایط احیا برای گیاه فراهم شود زیرا آب زیاد ریشه هارا احاطه کرده و دسترسی آنها ها را به اکسیژن کاهش می دهد در نتیجه پوسیدگی ریشه از بیماری گیاهان شکل گرفته و گیاه در شرایط مرگ قرار می گیرد.

برای رفع این مشکل از مشکلات اسپاتی فیلوم تنها کافیست گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه های آن را بررسی کنید و در صورتی که ریشه ها آسیب دیده هستند، آنها را تا نقطه ی سالم ریشه هرس کرده و از گیاه آپارتمانی اسپاتی فیلوم در خاک تازه با قدرت زهکش بالا مراقبت نمایید.

از سویی دیگر اگر ریشه ها سالم هستند تنها کافیست میزان آبیاری اسپاتی فیلوم را کاهش داده و هر زمان که نیمه ی بالایی خاک گلدان خشک می شود، برای جلوگیری از پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم، گیاه خود را آبیاری کنید.

درمان پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم به علت آبیاری کم

درمان این مشکل از مشکلات گل اسپاتی فیلوم بسیار ساده است و تنها می بایست از حجم بیشتری برای آبیاری گیاه خود استفاده کنید به طوری که نحوه آبیاری اسپاتی فیلوم به گونه ای باشد که به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، آبیاری متوقف شده و هر زمان که نیمه ی بالایی خاک گلدان خشک می شود، آبیاری گیاه صورت پذیرد.

لازم به ذکر است برگ های آسیب دیده که نوک و لبه ی آنها قهوه ای شده است، هرگز به حالت قبلی خود باز نمی گردند ولیکن پژمردگی گیاه اسپاتی فیلوم با آبیاری به موقع گیاه به آسانی درمان می شود در نتیجه از بابت قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم خود نگران نباشید زیرا این گیاه از گیاهان آپارتمانی سریع الرشد بوده و سریعا برگ های جوان و سالمی را مجددا تولید خواهد کرد.

در صورتی که مشاهده ی برگ های آسیب دیده ی گیاه شما را آزرده خاطر می کند، می توانید توسط یک قیچی باغبانی ضدعفونی شده برگ های قهوه ای و آسیب دیده اسپاتی فیلوم را هرس کرده و منتظر تولید برگ های جدید از سوی گیاه باشید.

قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم و کاری که می توانید انجام دهید

از دیگر مشکلات گل اسپاتی فیلوم، قهوه ای شدن برگ های آن می باشد که رایج ترین علت آن، وجود نور بیش از حد خورشید در محل نگهداری گل اسپاتی فیلوم است زیرا زمانی که نور خورشید به صورت مستقیم بر روی گیاه بتابد، برگ های لطیف اسپاتی فیلوم قهوه ای شده و حالت سوختگی پیدا می کنند.

اینجا لازم است عرض کنم قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم هرگز نباید با آبیاری کم و یا بیش از حد گیاه اشتباه گرفته شود زیرا حالتی که در آبیاری به آن پرداختیم، تنها نوک و لبه ی برگ های اسپاتی فیلوم تغییر رنگ داده و قهوه ای می شوند.

چگونه قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم را درمان کنیم؟

اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد بنابراین می بایست جهت جلوگیری از قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم، نور محل نگهداری گیاه در خانه کامل، ولیکن غیر مستقیم و فیلتر شده باشد زیرا همان طور که در چند خط بالاتر به آن اشاره شد، نور زیاد سبب قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم شده و به کلروفیل برگ ها آسیب می رساند.

از سویی دیگر برای حفظ طراوت برگ ها می بایست رطوبت محیطی مناسب سوای بحث نور گیاه در اطراف اسپاتی فیلوم وجود داشته باشد زیرا رطوبت کم محیطی نیز از دیگر دلیل و یا علت سوختگی برگ اسپاتی فیلوم می باشد.

در صورتی که تمایل دارید رطوبت محیطی اطراف گیاه خود را برای درمان این مشکل از مشکلات گل اسپاتی فیلوم افزایش دهید، می توانید مقاله رطوبت گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید.

یکی دیگر از دلایل قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم، مصرف بیش از حد کود های شیمیایی است بنابراین اگر احتمال می دهید علت قهوه ای شدن برگ های گیاه به خاطر وجود نور زیاد در محیط اطراف گیاه نبوده و به علت مصرف کود زیاد است، کوددهی اسپاتی فیلوم را کاهش داده و خاک گلدان را توسط آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر در اطراف ریشه ی گیاه کاسته شود.

اسپاتی فیلوم نیاز چندانی به کوددهی نداشته و همین قدر که گیاه در فصل بهار و تابستان هر 4 هفته تغذیه شده و با فرا رسیدن فصل سرما یعنی پاییز و زمسان هر 8 هفته تغذیه شود، کافی خواهد بود و به آسانی از قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم جلوگیری می شود.

شما عزیزان می توانید پرسش های خود را در ارتباط با فرمول مناسب کود گیاه جهت جلوگیری از سوختگی برگ اسپاتی فیلوم در انتهای همین مقاله از طریق کامنت با بنده به اشتراک بگذارید.

علت زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم و کاری که می توانید انجام دهید

مشکلات گل اسپاتی فیلوم و زردی برگ ها
مشکلات گل اسپاتی فیلوم و زردی برگ ها

پس از قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم، نوبت به درمان و معرفی علت زردی برگ اسپاتی فیلوم می رسد. همان طور که در مقاله زردی برگ پتوس اشاره شد رایج ترین دلیل و یا علت زردی برگ گیاهان آپارتمانی آبیاری بیش از حد آنها می باشد با این حال گاهی اوقات مشاهده شده است که نوسانات دمایی نیز سبب زرد شدن برگ های گیاهان می شود.

اسپاتی فیلوم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما بوده و از سرمای بیش از حد محیط بیزار است در نتیجه هم اکنون که در فصل سرما هستیم، وجود نوسانات دمایی عملکرد گیاه را مختل کرده و سبب زردی برگ ها و همچنین گاهی پیچش آنها می شود.

چگونه زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم را درمان کنیم؟

برای جلوگیری از زرد شدن برگ های اسپاتی فیلوم به همان طریقی که در ابتدای مقاله اشاره شد، آبیاری گیاه را انجام دید تا این مشکل از مشکلات گل اسپاتی فیلوم به خوبی درمان شود.

از سویی دیگر توصیه می شود برای جلوگیری از زرد شدن برگ های گیاه، محوده دمایی 21 الی 24 درجه سانتی گراد را برای گیاه خود در طول 24 ساعت فراهم کنید تا برگ های گیاه سالم مانده و هم اسپاتی فیلوم ترغیب به گلدهی شود.

هجوم آفات گیاهان خانگی از دیگر مشکلات گل اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم از گیاهان مقاوم آپارتمانی بوده و در مقابل هجوم آفات گیاهان خانگی از خود واکنش مثبتی نشان می دهد با این حال همیشه احتمال هجوم آفات به گیاه وجود داشته و می بایست برای درمان این مشکل از مشکلات گل اسپاتی فیلوم اقدامی سازنده انجام داد (آفات با حمله به گیاه از آب درون برگ ها تغذیه کرده و سبب زرد شدن برگ اسپاتی فیلوم می شوند).

در صورت هجوم آفات چگونه از اسپاتی فیلوم مراقبت کنیم؟

بهترین حالت جهت جلوگیری از هجوم گسترده ی آفات آن است که دائما بافت رویشی گیاه مخصوصا قسمت زیرین برگ ها بررسی شده تا از عدم هجوم آفات اطمینان حاصل شود با این حال در صورتی که نقاط زرد رنگ کوچک و همچنین سوراخ های نامنظم را روی برگ های اسپاتی فیلوم مشاهده می کنید، بدانید گیاه شما مورد هجوم آفات قرار گرفته و می بایست نقاط آلوده را توسط یک پارچه ی مرطوب تمیز پاک کنید و برای از بین آفات از صابون های حشره کش با رعایت دوز مناسب استفاده نمایید.

مشکلات گل اسپاتی فیلوم و عدم گلدهی گیاه

چرا اسپاتی فیلوم گل نمی دهد

از رایج ترین دلیل و یا علت گل ندادن اسپاتی فیلوم می توان به نامناسب بودن نور محیطی اشاره کرد بنابراین برای درمان این مشکل از مشکلات گل اسپاتی فیلوم می بایست نور در دسترس گیاه را کمی افزایش داده تا قدرت گلدهی در گیاه تقویت شود زیرا اگر نور محیطی بسیار کم باشد، گیاه انرژی لازم را برای تولید گل و یا غنچه نخواهد داشت.

از دیگر دلایل عدم گلدهی اسپاتی فیلوم می توان به عدم تغذیه و یا کوددهی گیاه اشاره نمود زیرا نبود عناصر کافی در خاک فرآیندهای متابولیسمی گیاه را دچار مشکل کرده و به واسطه ی آن چرخه ی گلدهی در گیاه آسیب می بیند.

ترغیب اسپاتی فیلوم به گلدهی

برای درمان این مشکل از مشکلات گل اسپاتی فیلوم می بایست همان طور که اشاره شد نور محیطی گیاه را افزایش داد به طوری که نور خورشید مستقیم بر روی گیاه نتابد تا باعث قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم شود و در قدم بعدی گیاه را توسط کودهای کامل و مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کرده (اگر تا به حال کوددهی گیاه را انجام نمی دادید) تا با طی شدن مدتی، در آینده شاهد گلدهی گیاه زیبای خود باشید.

در پایان در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد مشکلات گل اسپاتی فیلوم سوال و یا تجربه ای دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 8 میانگین امتیازات: 4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy