کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت پژمرده شدن سانسوریا چیست؟ (بعلاوه راه حل درمان)

5

پژمرده شدن سانسوریا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری بیش از حد، کیفیت پایین خاک گلدان، درجه حرارت نامناسب محل نگهداری سانسوریا، هجوم آفات و بیماری ها به گیاه، نور بسیار کم و یا زیاد و همچنین عدم تعویض گلدان گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت پژمرده شدن سانسوریا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل پیش آمده برای گیاه محبوب خود را تشخیص داده و توسط راه حل درمانی مناسب آن را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

زمانی که آبیاری زیاد است و به واسطه آن ریشه ها پوسیده می شوند

پژمرده شدن سانسوریا
پژمرده شدن سانسوریا

همان طور که در مقاله رشد سریع سانسوریا اشاره شد سانسوریا گیاهی است که برگهای آن ضخیم بوده و به خوبی می توانند رطوبت را در درون خود حفظ کنند بنابراین می توان اینگونه برآورد کرد که گیاه نیازی به آبیاری مکرر و یا متداوم ندارد.

از سویی دیگر سانسوریا بومی مناطق گرمسیری آفریقای غربی بوده و به واسطه همین موضوع به خوبی با محیط های گرم و خشک سازگار شده است.

برای جلوگیری از پژمرده شدن گل سانسوریا اجازه دهید مابین دو آبیاری کاملا خاک گلدان خشک شود و سپس اقدام به آبیاری گیاه محبوب خود کنید به طوری که میزان آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کرده و به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبدهی سانسوریا متوقف شود.

با توجه به چهار فصل بودن کشور ایران گاهی نیاز هست هر 10 روز یکبار و گاهی شاید هر سه هفته یکبار گیاه را آبیاری کنید در نتیجه اگر تا به حال سانسوریا خود را زیاد آبیاری کرده اید، به راحتی می توان گفت علت پژمردگی گیاه شما به خاطر آبیاری بیش از حد بوده است زیرا با آبیاری زیاد ریشه ها پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند.

بنابر آنچه که گفته شد اگر چندین مرتبه هست که آبیاری گیاه را زیاد انجام داده اید برای درمان گیاه لازم است تنها میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید و اگر ماه ها است که آبیاری گیاه را اشتباه انجام می دهید بهتر است سانسوریا را از گلدان خود خارج کرده و ریشه های ناسالم آن را تا نقطه سالم هرس کنید.

پس از هرس ریشه های آسیب دیده، ریشه های سالم و باقی مانده را توسط آب اکسیژنه ضدعفونی کنید و سپس گیاه محبوب خود را در خاک جدید و یا تازه بکارید.

قدرت پایین زهکشی خاک دیگر علت پژمرده شدن سانسوریا

علت پژمرده شدن سانسوریا
علت پژمرده شدن سانسوریا

گاهی اوقات ممکن است زمان و روش آبیاری سانسوریا صحیح باشد اما علت پژمرده شدن گل سانسوریا به خاطر فرسوده بودن و یا نامناسب بودن خاک گلدان باشد.

بنابر آنچه که گفته شد اگر بیش از 1/5 سال هست که خاک گلدان تعویض نشده و یا پس از آبیاری گیاه چند دقیقه طول می کشد که شاهد خروج آب اضافی از انتهای گلدان باشید، پیشنهاد می شود خاک گلدان را تعویض کنید و آن را با خاک مناسب تر جایگزین کنید (خاک مناسب کاکتوس ها و همچنین ترکیب کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس به نسبت مساوی برای نگهداری سانسوریا ایده آل است).

عدم تعویض گلدان

از دیگر علت پژمرده شدن برگ سانسوریا می توان به عدم تعویض گلدان گیاه اشاره نمود زیرا گیاه مذکور از جمله گیاهانی محسوب می شود که هر سه الی پنج سال نیاز به تعویض گلدان دارد.

در صورتی که گلدان گیاه تعویض نشود، فضای کافی برای رشد ریشه ها وجود نخواهد داشت که به واسطه همین موضوع جذب آب و مواد غذایی با مشکل مواجه می شود (زیرا ریشه ها در هم پیچ خورده و وظایف خود را درست انجام نمی دهند).

با توجه به نکات اشاره شده اگر قصد تعویض گلدان سانسوریا را دارید پیشنهاد می شود گلدان جدید تنها دو سایز از گلدان فعلی گیاه بزرگتر باشد.

از سویی دیگر اگر هم اکنون امکان تعویض گلدان را ندارید، توصیه می شود گیاه را به طور کامل از محیط کاشت خود خارج کرده و ریشه های آن را کمی هرس کنید تا ریشه های باقیمانده توان جذب آب و مواد غذایی را داشته باشند.

درجه حرارت نامناسب محل نگهداری و پرورش گیاه

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد گیاه دوست داشتنی و محبوب سانسوریا بومی مناطق گرمسیری است بنابراین جای تعجبی ندارد که گیاه تمایل به درجه حرارت گرم داشته و از گیاهان گرما دوست محسوب شود.

در نقطه مقابل گرما، آنچه که دلیل پژمرده شدن گل سانسوریا است، درجه حرارت سرد محل نگهداری گیاه می باشد (مثل زمانی که گیاه در فصول سرد سال در فضای باز نگهداری شود) از این رو پیشنهاد می شود هیچ گاه اجازه ندهید دمای محل نگهداری گیاه کمتر از 10 درجه سانتی گراد شود (از دیگر خسارات درجه حرارت سرد می توان به لوله شدن برگ سانسوریا و همچنین ترک خوردن برگ سانسوریا اشاره نمود).

نور کم و زیاد به برگهای گیاه آسیب می رساند

گیاه سانسوریا در نور کامل (یعنی نوری که به تمامی نقاط گیاه برسد) و نور غیر مستقیم خورشید بهترین عمکلرد خود را دارد.

در شرایط که نور محل نگهداری بسیار کم باشد، فتوسنتز در برگهای گیاه با مشکل مواجه می شود (که به شرح کامل آن قبلا در مقاله زرد شدن برگ سانسوریا پرداخته ایم) و از سویی دیگر اگر نور محل پرورش زیاد باشد، تبخیر و تعرق برگها زیاد شده و رطوبت زیادی را از دست می دهند.

با توجه به هر دو موضوع آسیب زننده برای جلوگیری از پژمرده شدن سانسوریا پیشنهاد می شود گلدان گیاه را با فاصله 1/5 متری از پنجره قرار داده و نور خورشید را توسط پرده های شفاف برای گیاه خود فیلتر کنید (درطول روز باید 6 الی 8 ساعت نور مناسب به برگهای سانسوریا بتابد).

هجوم آفات دیگر دلیل پژمرده شدن سانسوریا

دلیل پژمرده شدن سانسوریا
دلیل پژمرده شدن سانسوریا

آفات گیاهان خانگی با هجوم به برگهای زیبای سانسوریا از آب و مواد غذایی درون آنها تغذیه کرده و در فرآیندهای انتقال رطوبت و عناصر غذایی ایجاد مشکل می کنند.

از علائم هجوم آفات می توان به وجود لکه های زرد و یا قهوه ای رنگ (عسلک مانند) روی برگهای گیاه اشاره نمود بنابراین در صورتی که اطمینان دارید علت پژمرده شدن سانسوریا به خاطر هجوم حشرات موذی است پیشنهاد می شود در قدم اول توسط یک پارچه تمیز و مرطوب لکه های آلوده را پاک کنید و در صورت مشاهده آفات توسط صابون های حشره کش و یا سموم شیمیایی مناسب آنها را از بین ببرید.

هجوم بیماری های قارچی و عفونی

تنها بیماری گیاهان آپارتمانی که سانسوریا شما را تهدید می کند، بیماری پوسیدگی ریشه است که علت اصلی هجوم آن آبیاری بیش از حد و خاک نامناسب گلدان است زیرا قارچ های عفونی تنها در صورتی به ریشه های گیاه هجوم می آورند که بستر مرطوب برای رشد و تکثیرشان وجود داشته باشد.

بنابر آنچه که گفته شد توصیه می شود همواره در زمان مناسب و به روش صحیح گیاه خود را آبیاری کنید.

نتیجه گیری و کلام آخر

شایع ترین دلیل پژمرده شدن سانسوریا و همچنین پوسیده شدن ریشه سانسوریا، آبیاری بیش از حد گیاه می باشد از این رو پیشنهاد می شود در قدم اول برای احیای سانسوریا خود نخست آبیاری گیاه را بررسی کنید و سپس در صورت نبود مشکل در این بخش، دیگر احتمالات اشاره شده در همین مقاله را برای گیاه خود مورد ارزیابی قرار دهید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل و یا علت پژمرده شدن برگ سانسوریا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 80 میانگین امتیازات: 4.1]
۵ نظرات
  1. حسین شفیعی می گوید

    بسیار عالی بود .

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سپاس گزارم از لطف شما دوست عزیز.

  2. محدثه می گوید

    سلام خیلی ممنون عالی بودن مطالب،فقط اینکه بعد از مراعات نیازی به کود و تغذیه خاصی نیس؟

  3. فرید می گوید

    بسیار عالی بود متشکرم
    علت لول شدن برگ سانسور یا چیست؟

  4. رضا می گوید

    تمامی این‌کارها انجام شده ولی همچنان برگها پژمرده و بدون پاجوش جدید است.چهارپنج ماهی هست اینطور است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy