کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت پاجوش نزدن آلوئه ورا چیست + معرفی ترفندهای افزایش پاجوش آلوورا

3

پاجوش نزدن آلوئه ورا دلایل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به درجه حرارت و نور نامناسب محل نگهداری آلوئه ورا، هجوم آفات و بیماری های قارچی به گیاه، آبیاری غیر اصولی، تقویت نشدن گیاه با کودهای فسفردار و همچنین استفاده از گلدان های نامناسب برای پرورش آلوورا اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل پاجوش نزدن آلوورا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی پاجوش نزدن گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راه حل مناسب آن را ترغیب به رشد مناسب و تولید پاجوش نمایید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی چگونه باعث پاجوش نزدن آلوئه ورا می شود؟

پاجوش نزدن آلوئه ورا
پاجوش نزدن آلوئه ورا

همانطور که قبلا در مقاله رشد سریع آلوئه ورا اشاره کردیم گیاه مذکور نیازی به آبیاری پی در پی و یا مکرر ندارد زیرا این گیاه مدت های بسیار زیادی هست که با مناطق گرم و خشک سازگار شده است.

زمانی که 15 سانتی متر سطح خاک گلدان خشک می شود، آبیاری آلوررا را انجام دهید به شکلی که خاک به خوبی نم دار شده و حتما حتما آب اضافی از انتهای گدان خارج شود.

بنابر آنچه که اشاره شد اگر آبیاری آلوئه ورا را بیش از حد معین انجام داده اید، علت پاجوش نزدن آلوئه ورا شما به خاطر آبیاری زیاد می باشد که باید گیاه را از گلدان خود خارج کرده و ریشه های ناسالم آن را تا نقطه سالم هرس نمایید.

از سویی دیگر اگر آبیاری گیاه شما کمتر از آنچه که اشاره شد می باشد، بهتر است محبت بیشتری به گیاه خود داشته باشید و آن را در زمان و به روش اصولی آبیاری کنید.

لازم به ذکر است از دیگر خسارات آبیاری نامناسب می توان به زرد شدن برگ آلوئه ورا (زمانی که آبیاری بسیار زیاد باشد) و همچنین قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا (زمانی که آبیاری بسیار کم باشد) اشاره نمود.

نور مناسب محل نگهداری چطور باعث افزایش پاجوش آلوورا می شود؟

افزایش پاجوش آلوورا
افزایش پاجوش آلوورا

اگر از آلوئه ورا خود در فضای باز نگهداری می کنید، نور قابل دسترس گیاه باید حالت سایه داشته باشد (یعنی نوری که از لا به لای شاخه و برگ های درختان عبور کرده باشد) و اگر از گلدان گیاه در خانه مراقبت می کنید، می بایست نور در اختیار گیاه نور غیر مستقیم و فیلتر شده خورشید باشد.

در هر دو حالت اشاره شده برای افزایش پاجوش آلوورا می بایست هشت ساعت نور مناسب بر روی بافت رویشی گیاه بتابد و اگر شرایط نوری گیاه شما با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد، شک نداشته باشید که علت پاجوش نزدن آلوورا شما به خاطر نور نامناسب است که برای احیا گیاه باید گلدان آن را جا به جا کنید تا شرایط نوری برای رشد و تولید پاجوش گیاه مناسب شود.

درجه حرارت بسیار زیاد یا کم چگونه رشد گیاه آلوئه ورا را تحت تاثیر قرار می دهد؟

اگر می خواهید شاهد افزایش پاجوش آلوئه ورا خود باشید، باید همیشه دمای محل نگهداری گیاه را بین 12 تا 26 درجه سانتی گراد نگه دارید که برای انجام هر چه بهتر این کار می توانید از یک دماسنج کوچک کمک بگیرید.

اگر درجه حرارت بیش از 26 درجه سانتی گراد شود، شما شاهد پژمرده شدن برگ های گیاه خود خواهید بود اما آنچه که علت رشد نکردن آلوئه ورا و همچنین پاجوش نزدن آلوئه ورا شما می باشد، کاهش دما به کمتر از 12 درجه سانتی گراد است از این رو توصیه می شود در نگهداری و پرورش گیاه محبوب خود به این نکته مهم توجه ویژه داشته باشید.

هجوم آفات و بیماری های قارچی به گیاه دیگر علت پاجوش نزدن آلوورا

علت پاجوش نزدن آلوئه ورا
علت پاجوش نزدن آلوئه ورا

اگر مشاهده می کنید که برگ های آلوئه ورا چسبناک شده و روی آنها سوراخ های ریز و کوچکی وجود دارد تردیدی نداشته باشید که گیاه شما مورد هجوم آفات قرار گرفته و برای افزایش پاجوش آلوورا خود می بایست هر چه سریعتر با استفاده از سموم مالاتیون و یا دیازینون گیاه را سم پاشی کنید و آفات و یا حشرات موذی را از بین ببرید.

هجوم آفات باعث فعال شدن مکانیسم دفاعی در گیاه آلوورا می شود که به واسطه همین موضوع گیاه تمرکزش را برای دفاع از خود گذاشته و انرژی را صرف تولید پاجوش نمی کند.

از سویی دیگر هجوم بیماری های قارچی نیز مثل آفات به گیاه استرس وارد می کند. از علائم هجوم بیماری های قارچی می توان به ظهور لکه های قهوه ای و سیاه روی برگ های زیبا و دوست داشتنی گیاه آلوئه ورا اشاره نمود که این لکه توسط نواری زرد رنگ احاطه می شوند و در صورت عدم درمان گیاه می توانند با سرعت بسیار زیادی گیاه آلوورا را از پای در بیاورند.

اگر گیاه شما دارای لکه های اشاره شده روی برگ های خود است در نظر داشته باشید دلیل پاجوش نزدن آلوورا شما به خاطر هجوم بیماری های قارچی بوده است از این رو توصیه می شود قارچکش کاربندازیم و یا اوکسی کلرور مس را تهیه کرده و آنها را با رعایت دوز مناسب بر روی نقاط آسیب دیده گیاه خود اسپری کنید.

برای افزایش پاجوش آلوئه ورا از کودهای فسفر دار استفاده کنید

بخشی از انرژی گیاه برای انجام فرآیندهای متابولیسمی توسط نور خورشید و قسمت دیگر با عناصر غذایی تامین می شود.

تمامی عناصر درشت و ریز مغذی نقش به سزایی در افزایش پاجوش آلوئه ورا دارند که یکی از مهمترین این عناصر فسفر می باشد.

برای تولید پاجوش و ترغیب گیاه به رشد حداکثری اش ماهانه یکبار آلوورا خود را با کودهای کامل تغذیه کنید به طوری که در هر نوبت کوددهی گیاه 15 سی سی یا گرم در دو لیتر آب از کود استفاده شود.

اگر تا به حال گیاه خود را با کودهای شیمیایی تقویت یا تغذیه نکرده اید و مابقی شرایط نگهداری اشاره شده در این مقاله برای گیاه شما مناسب و فراهم است، تردیدی نداشته باشید که دلیل پاجوش نزدن آلوئه ورا شما به خاطر استفاده نکردن از کودهای شیمیایی است که برای احیا آلوورا کافیست روند تقویت و یا کود دادن گیاه خود را از هم اکنون آغاز کنید.

از دیگر خسارات عدم کوددهی گیاه می توان به باریک شدن برگ آلوئه ورا اشاره نمود.

استفاده از گلدان های نامناسب چه خطراتی را برای گیاه آلوورا در پی دارد؟

همان طور که قبلا در مقاله پوسیدگی ریشه آلوئه ورا اشاره کردیم استفاده از گلدان بسیار بزرگ برای آلوورا یعنی آبیاری بیشتر و استفاده از حجم خاک زیاد که گیاه محبوب شما به آنها نیازی ندارد.

اگر گلدان آلوئه ورا بیش از حد بزرگ باشد، میزان آبیاری گیاه بیشتر شده که به واسطه آن ریشه های گیاه احساس خفگی خواهند داشت و به مروز زمان از بین خواهند رفت.

از طرفی دیگر گلدان بسیار کوچک باعث در هم تنیده شدن ریشه های آلوورا می شود که در نتیجه آن ریشه ها به خوبی آب و مواد غذایی را جذب نمی کنند و شما شاهد افزایش پاجوش آلوورا خود نخواهید بود.

گلدان مناسب برای آلوئه ورا گلدانیست که دو سوم فضایش توسط ریشه های گیاه اشغال شود در غیر این صورت یا گلدان بزرگ است و یا کوچک که می بایست هر چه سریعتر فکری به حال این موضوع کرد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر پاجوش نزدن آلوورا خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 11 میانگین امتیازات: 4.5]
۳ نظرات
  1. گل کار می گوید

    سلام من نزدیک به یکماهه که آلوئه ورا خریدم و همون اول هم گلدانش رو عوض کردم بعد از مدتی هم بهش کود کاکتوس میدم میخوام ببینم کی پاجوش میزنه .ممنون میشم اگه پاسخ بدین

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      بستگی به اندازه سن گیاه و یا ارتفاع اون داره.
      بفرمایید تو چه مرحله ای از رشد هست گیاهتون تا من نظرم رو اعلام کنم.

  2. شهرام مجتبی زاده می گوید

    سلام – من چند گلدان آلوئه ورا دارم – مادرم به اشتباه هر دو روز یه بار گلها رو آب داده – حالا یکی از گلدونهام از پایین یعنی سمت ریشه حالت ژله ای و گندیده گرفته – از قسمت سالم بریدم و دوباره داخل خاک خشک گلدان و کوددارکاشتم و آب هم ندادم ولی بعد از دو روز دوباره ادامه گل ژله ای و گندیده شد ، علت چیه راهنمایی کنید . ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy