کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت قهوه ای شدن برگ عبایی چیست؟ (بعلاوه راه حل درمان)

2

قهوه ای شدن برگ عبایی دلایل مختلفی دارد اما شایع ترین آن آبیاری بیش از حد و بسیار کم گیاه می باشد زیرا شما اجازه نمی دهید مابین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شده تا از بروز مشکلاتی اینچنینی برای گیاه جلوگیری شود.

از دیگر دلایل و یا علت قهوه ای شدن برگ عبایی می توان به نور زیاد محل نگهداری گیاه، کوددهی زیاد و غیر اصولی برگ عبایی، نوسانات دمایی (تغییرات به یک باره دما)، هجوم آفات گیاهان خانگی به برگ بیدی و همچنین هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، تمامی دلایل قهوه ای شدن برگ گل عبایی را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه خود را تشخیص داده و با درمان آن برای سال های بیشتری از پرورش برگ عبایی خود لذت ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

۹ علت قهوه ای شدن برگ عبایی

علت قهوه ای شدن برگ عبایی
علت قهوه ای شدن برگ عبایی
  • آبیاری بسیار کم.

برگ عبایی از گیاهان آپارتمانی کوچک ترجیح می دهد قبل از آبیاری مجدد، نیمه بالایی مخلوط خاک گلدان خشک شود با این حال اگر شما آبیاری گیاه را فراموش کنید و میزان خشکی خاک کمتر از آستانه تحمل گیاه شود، شما شاهد قهوه ای شدن نوک برگ عبایی خود (برگهای جوان) خواهید بود که در این بین حتی ممکن است برگهای پایینی و مسن تر گیاه نیز به طور کامل قهوه ای شده و از بین بروند.

  • آبیاری بیش از حد.

زمانی که آبیاری گیاه بیش از اندازه و حد معین باشد، خاک گلدان به مدت زمان بیشتری مرطوب مانده و ریشه های گیاه پوسیده خواهند شد.

در حالت اشاره شده، شما اول شاهد زرد شدن برگ های پایینی برگ عبایی خود خواهید بود که به دنبال آن نیز نوک برگ های جوان گیاه قهوه ای رنگ خواهد شد.

  • نور بیش از حد خورشید.

برگ عبایی از گیاهان آپارتمانی با نور کم بوده و برای رشد مناسب خود نیاز به نور غیر مستقیم خورشید دارد با این حال اگر نور محل نگهداری گیاه زیاد باشد، شما شاهد قهوه ای شدن نوک برگ عبایی و دیگر قسمت های برگ (مثل کل برگ و یا در امتداد برگ) خواهید بود.

  • مرگ طبیعی برگها.

گاهی اوقات تمامی شرایط نگهداری و پرورش برگ عبایی ایده آل بوده اما شما شاهد قهوه ای شدن برگهای گیاه خود هستید.

موضوع اشاره شده جای هیچگونه نگرانی ندارد زیرا گیاه شما در این مقطع زمانی تصمیم گرفته است تا برگ های پیرتر خود را فدای تولید برگ های جدید و جوان کند.

  • سازگاری برگ عبایی با شرایط جدید خود.

زمانی که گیاه را از بازار مربوط خریداری کرده و آن را به منزل انتقال می دهید و یا محل نگهداری برگ عبایی را در خانه تغییر می دهید، ممکن است در حالات اشاره شده شاهد قهوه ای شدن برگها باشید مخصوصا اگر گیاه به مکان سردتر و تاریکتری منتقل شده باشد.

قهوه ای شدن نوک برگ عبایی
قهوه ای شدن نوک برگ عبایی
  • کوددهی بیش از حد و غیر اصولی.

یکی از شایع ترین دلایل و یا علت قهوه ای شدن نوک برگ عبایی کوددهی بیش از حد گیاه می باشد زیرا با کوددهی زیاد محیط خاک سمی شده (مخصوصا اطراف ریشه) و PH آن تغییر پیدا می کند.

با سمی شدن خاک، دیگر ریشه های برگ بیدی در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نمی کنند و علائم آبیاری بسیار کم و همچنین کمبود عناصر غذایی در گیاه محبوب شما نمایان می شود.

  • استرس دمایی و یا درجه حرارت نامناسب.

برگ عبایی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نشده و در شرایی که دمای محیط کمتر از 7 درجه سانتی گراد شود (مخصوصا زمانی که گیاه را در فصل سرما خارج از محیط خانه نگهداری می کنید)، گیاه با تنش هایی روبرو می شود که آسیب این تنش ها را اول برگ های پایینی و پیرتر گیاه تجربه می کنند.

  • هجوم بیماری های قارچی.

علت اصلی هجوم بیماری های قارچی و یا عفونی به برگ عبایی، آبیاری بیش از حد و غبارپاشی گیاه می باشد که به واسطه هر دو عامل گفته شده، بستر مناسب برای هجوم قارچ های عفونی فراهم می شود.

با هجوم قارچ ها ممکن است چندین لکه قهوه ای رنگ را روی برگ ها و حتی ساقه گیاه مشاهده کنید.

  • هجوم آفات و یا حشرات موذی.

شته ها، مگس های سفید و کنه های عنکوبی از جمله آفات شایع هجوم آورنده به برگ عبایی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما هستند که خود را به شاخه و برگ های گیاه متصل کرده و از شیره درون گیاهی تغذیه می کنند.

با هجوم آفات، لکه های زرد و قهوه ای رنگی روی برگ عبایی پدیدار می شود که می بایست سریعا گیاه را درمان نمود.

چگونه قهوه ای شدن برگ عبایی را درمان کنیم؟

قهوه ای شدن برگ عبایی
قهوه ای شدن برگ عبایی

علائمی که نشان می دهد علت قهوه ای شدن برگ عبایی شما به خاطر آبیاری بیش از حد می باشد:

  • برگ های پایینی و پیرتر گیاه زرد شده و هم اکنون در حال قهوه ای شدن هستند که در این بین نوک برگهای جوان قهوه ای رنگ شده است.
  • بوی بسیار بدی از سطح خاک به مشام می رسد.
  • خاک گلدان دارای قدرت زهکشی بسیار کمی است و آب چندین دقیقه بر روی سطح خاک به حالت راکد باقی می ماند (برای خاک مناسب برای گیاه عبایی می توانید در انتهای همین مقاله از طریق کامنت با من در ارتباط باشید).
  • کاشت گیاه در گلدان بسیار بزرگ (گلدان بزرگ یعنی خاک بیشتر که به واسطه آن آبیاری برگ عبایی نیز افزایش پیدا می کند).
  • گلدان گیاه منافذ زهکشی (منافذ خروج آب) ندارد و یا تعداد آنها بسیار کم است.

به دنبال ترکیبی از چند مورد در گیاه خود باشید تا علت اصلی تغییر رنگ برگهای گیاه به خوبی برای شما خواننده گرامی مشخص شود.

در صورتی که میزان آسیب دیدگی بسیار کم است، تنها کافیست که میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید و از سویی دیگر هرگز از دستور العمل خاصی برای آبیاری گیاه خود پیروی نکنید (مثل زمانی که تصمیم می گیرد هر دو شنبه گیاه خود را آبیاری کنید) و هر زمان که نیمه بالایی خاک گلدان خشک می شود اقدام به آبیاری گیاه کنید.

از سویی دیگر اگر از سطح خاک بوی بسیار بدی به مشام می رسد، این علامت نشان از پوسیده شدن ریشه های برگ عبایی دارد در نتیجه توصیه می شود گیاه را کاملا از گلدان خارج کنید و ریشه های ناسالم را تا نقطه سالم هرس کنید.

با طی شدن مراحل قبلی، برگ عبایی خود را در خاک جدید و یا تازه بکارید و در آبیاری گیاه با دقت بیشتری عمل کنید.

  • از علائمی که نشان می دهد گیاه شما از کمبود آب رنج می برد:

آبیاری بسیار کم از اصلی ترین علت قهوه ای شدن نوک برگ گل عبایی می باشد زیرا نوک برگها آخرین نقطه ای است که آب و مواد غذایی به آن ورود پیدا می کند.

اگر میزان آبیاری و رطوبت بسیار کم باشد، نوک برگها از آب و مواد غذایی بی بهره بوده و هر دو مورد اشاره شده قبل از رسیدن به نوک برگها، صرف فرآیندهای متابولیسمی سایر نقاط می شوند.

و اما علائم کمبود آب در برگ عبایی:

  • خشک بودن بیش از حد خاک به طوری که با لمس دست ذرات خاک همانند گرد و غبار در هوا پخش می شوند.
  • موج دار شدن برگها (لوله شدن برگ عبایی).
  • خشک، ترد و پژمرده شدن برگها.

راه حل احیای گیاه به خاطر کمبود آب بسیار ساده است و تنها کافیست محبت بیشتری به گیاه خود داشته باشید و آن را در زمان مناسب آبیاری کنید به طوری که مقدار آب موجود به خوبی خاک گلدان را مرطوب کرده و به محض خروج آب اضافی از انتهای گلدان، روند آبیاری برگ عبایی متوقف شود.

  • علائمی که نشان می دهد برگ عبایی شما از کوددهی زیاد رنج می برد:

بسیاری از افراد متاسفانه برای رشد سریع برگ عبایی خود از کود گیاهان آپارتمانی با دوز بالا استفاده می کنند در اینجا لازم است عرض کنم این موضوع به شدت به گیاه آسیب رسانده و نتیجه معکوس دارد.

کوددهی زیاد یکی از شایع ترین دلایل قهوه ای شدن نوک برگ عبایی می باشد از این رو اگر رسوبات نمک مانند را روی سطح خاک گلدان مشاهده می کنید، بدانید علت تغییر رنگ برگ های گیاه خود را پیدا کرده اید.

برگ عبایی می بایست ماهانه یکبار توسط کودهای کامل (کودهایی که هم عناصر درشت مغذی دارند و هم ریز مغذی) نظیر کود سه بیست مایع، کود مایع گیاهان آپارتمانی، کود سه بیست npk و … با نیمی از توان توصیه تولید کننده تغذیه شود.

در صورتی که اطمینان دارید از کود زیادی برای تغذیه گیاه خود استفاده کرده اید، پیشنهاد می شود دو مرتبه خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های اضافی کاسته شود و از سوی دیگر تا دو ماه گیاه خود تغذیه نکنید تا PH خاک متعادل شده و برگ عبایی شما دچار شوک دیگری نشود.

  • علائمی که نشان می دهد برگ عبایی شما از نور زیاد خورشید رنج می برد:

نور زیاد خورشید از شایع ترین علت قهوه ای شدن وسط برگ عبایی می باشد زیرا گیاه در طول روز توانایی تحمل بیش از 1 الی 2 ساعت نور مستقیم را ندارد.

سوای لکه های قهوه ای وسط برگ به خاطر بیماری ها که در ادامه به آن می پردازم، برای احیای گیاه پیشنهاد می شود برگ عبایی را با فاصله 1/5 الی 2 متری از پنجره قرار داده و نور خورشید را برای گیاه خود توسط پرده های شفاف فیلتر کنید.

از سویی دیگر در صورتی که تمایل دارید نور به شکل بهتری به برگ های گیاه برسد، پیشنهاد می شود یک روز درمان گلدان گیاه را 180 درجه بچرخانید تا راندمان کیفی فتوسنتز در برگهای برگ عبایی افزایش پیدا کند (از دیگر روش های بهبود فتوسنتز در گیاهان، تمیز کردن برگهای آنها می باشد که جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی را در سایت پرشیالرن مطالعه نمایید).

  • علائمی که نشان می دهد برگ عبایی شما از دمای بسیار سرد رنج می برد:

از دیگر دلایل قهوه ای شدن نوک و کل برگ عبایی، تغییرات به یکباره دما است.

دمای خانه همواره برای نگهداری برگ عبایی مناسب است اما آنچه که سلامتی برگ ها را تهدید می کند، وجود نوسانات دمایی است از این رو پیشنهاد می شود از گیاه خود هرگز در معرض سیستم های سرمایشی و همچنین درب هایی که مدام باز و بسته می شوند نگهداری نکنید زیرا دمای کمتر از 7 درجه سانتی گراد به طور کل رنگ برگ های گیاه را تغییر داده و قهوه ای می کند.

  • علائمی که نشان می دهد برگ عبایی شما از هجوم بیماری ها رنج می برد:

در صورتی که لکه های قهوه ای و یا سیاه رنگ را روی برگهای گیاه خود مشاهده می کنید که این لکه ها غوطه ور در آب هستند و یا توسط حاشیه ای زرد رنگ احاطه شده اند، در نظر داشته باشید علت قهوه ای شدن برگ عبایی شما به خاطر هجوم بیماری ها بوده است.

برای احیای گیاه شاخه و برگ های آلوده را توسط لوازم باغبانی مناسب هرس کنید و آبیاری برگ عبایی را تنها در زمان مناسب و به شیوه ای که بدان اشاره شد انجام دهید.

از طرفی دیگر اگر گیاه خود را برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی غبارپاشی می کنید، تنها در صورتی این کار را انجام دهید که اطراف برگ عبایی شما تهویه به نسبت ملایم وجود دارد.

  • علائمی که نشان می دهد برگ عبایی شما از هجوم آفات رنج می برد:

آفات با هجوم خود از شیره درون گیاهی تغذیه کرده و روی برگها لکه های عسلک مانند قهوه ای و یا سیاه رنگ ایجاد می کنند، در این مرحله شما باید توسط یک پارچه تمیز آغشته به آب یا الکل، لکه های آلوده را از برگ های گیاه محبوب خود پاک کنید و سپس توسط آفت کش گیاهان آپارتمانی اقدام به حذف حشرات موذی کنید.

  • علائمی که نشان می دهد برگ های عبایی به صورت طبیعی از بین رفته یا خواهد رفت:

اگر گیاه شما در فصول پاییز و زمستان دارای یک الی دو برگ قهوه ای است (برگهای پایینی) و برگ های وسطی و بالایی گیاه سالم و تمامی شرایط نگهداری ایده آل است، پیشنهاد می شود به گیاه خود اجازه دهید بر اساس فرآیندهای متابولیسمی خود که در ژنتیک آن تعریف شده است، برگ های پیرتر خود را فدای تولید برگهای جوان کند.

  • علائم سازگاری برگ عبایی با شرایط جدید خود:

به محض خرید گیاه و انتقال آن به منزل و یا جا به جایی آن در خانه ممکن است شما شاهد قهوه ای شدن برگ گیاه عبایی خود باشید زیرا در صورت انتقال ممکن است گیاه شما با نور کم، دمای کم و یا رطوبت محیطی بسیار کم مواجه شود که به واسطه همین امر رنگ برگهای گیاه تفییر پیدا می کند.

در حالت اشاره شده پیشنهاد می شود شما برای گیاه خود تنها شرایط ایده آل را فراهم کنید و به آن فرصت دهید تا با شرایط جدید خود وفق پیدا کند و به سلامتی از این دوره حیات خود عبور کند.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل قهوه ای شدن نوک برگ عبایی و یا قهوه ای شدن سایر نقاط برگ گیاه سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 11 میانگین امتیازات: 4.3]
۲ نظرات
  1. النا می گوید

    سلام روز خوش
    بنده ۱ماه پیش گلدان و خاک برگ عبایی رو تعویض کردم و با امینو اسید و بیورادیکانت ابیاری کردم رشدش خیلی خوب بود و ۷تا پاجوش داد و بعد از دو هفته هیومیک اسید داوم ولی ۲-۳روزه متوجه شدم برگها دچار نوک سوزی شدن…حالا نمیدونم علتش کود هیومیک اسیده ک دادم و میزانش رو همونقدر ک روی ظرفش نوشته ریختم…چطور باید از خشک شدن بیشتر برگها جلوگیری کنم…مقاله شمارو خوندم که نوشتید اگه علت دوز بالای کود باشه تا ۲ماه کود ندیم و ابیاری تنها باشه.. قارچ کش کمکی نمیکنه؟

  2. نادر کم غم می گوید

    ممنون از توضیحات مبسوط شما واقعا وقتی مشکلی داری و توی اینترنت جستجو میکنی و به مطالب شیوا و کامل مثل این مطلبی که شما گذاشتی میرسی باید از تولید کننده محتوا حداقل با یک کامنت ساده تشکر کنی .
    بر حسب وظیفه ازتون سپاسگزارم🙏

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy