کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت زرد شدن برگ کالاتیا چیست؟ (مناسب همه گونه ها)

0

زرد شدن برگ کالاتیا دلایل متفاوتی دارد اما شایع ترین آن، آبیاری بیش از حد گیاه می باشد. از دیگر دلایل زرد شدن برگ های گیاه می توان به آبیاری بسیار کم، وجود نوسانات دمایی در اطرف کالاتیا، سازگاری گیاه با شرایط جدید در صورت تغییر محل نگهداری، عدم کوددهی صحیح گیاه، هجوم آفات گیاهان خانگی به کالاتیا و همچنین پیر شدن طبیعی برگ ها اشاره نمود.

زرد برگ گیاه کالاتیا ممکن است در نوک، لبه و حتی دیگر نقاط برگ های گیاه اتفاق بیفتد با این حال خبر خوب اینجاست که کالاتیا از گیاهان آپارتمانی بزرگ، گیاهی نسبتا مقاوم بوده و در صورت درمان، برگ های زیبایی را همانند گذشته تولید خواهد کرد.

کالاتیا بومی مناطق گرمسیری و بارانی است در نتیجه جای تعجبی ندارد که گیاه به خاکی همیشه مرطوب (نه به حالت غرقاب)، نور غیر مستقیم خورشید و رطوبت محیطی بالا نیاز داشته باشد در نتیجه اگر در هر بخش از نگهداری گیاه مشکلی ایجاد شود، ما شاهد زرد شدن برگ کالاتیا خود خواهیم بود زیرا تغییر رنگ برگ های گیاه، نشان از آن دارد که کالاتیا از استرس زیادی رنج می برد.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده، ما در این مقاله از مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت زرد شدن برگ کالاتیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با آشنایی بیشتر از شرایط پرورش گیاه بتوانید به خوبی مشکل پیش آمده را برای کالاتیای خود درمان کرده و از نگهداری آن برای سال های بیشتری در خانه لذت ببرید، تا پایان همراه ما باشید.

آبیاری بیش از حد شایع ترین علت زرد شدن برگ کالاتیا

علت زرد شدن برگ کالاتیا

همان طور که در مقالات زردی برگ دیفن باخیا و زردی برگ زاموفیلیا اشاره شد شایع ترین علت زرد شدن برگ های گیاهان آپارتمانی، آبیاری بیش از حد آنها است.

گیاه کالاتیا برای رشد حداکثری خود نیاز به خاکی دارد که همیشه مرطوب بماند اما این رطوبت خاک هرگز نباید به حالت غرقاب باشد در غیر این صورت، در درجه ی اول برگ های کالاتیا زرد شده و در صورت تداوم آبیاری زیاد، ریشه های گیاه پوسیده شده و از بین می روند.

در صورت مشاهده زرد شدن برگ کالاتیا پیشنهاد می شود در قدم اول ریشه های گیاه را بررسی کنید و در صورتی که ریشه ها پوسیده و دارای نقاط لکه مانند هستند، آنها را تا نقطه ی سالم هرس کنید.

از طرفی دیگر اگر ریشه های گیاه پوسیده نبود، تنها کافیست میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید تا گیاه شما رنج بیشتری نکشد.

بهترین زمان برای آبیاری کالاتیا موقعی است که 10 الی 15 سانتی متری سطح خاک گلدان خشک شده و عاری از هرگونه رطوبتی باشد.

برای تشخیص رطوبت خاک از انگشت اشاره دست خود استفاده کنید و تنها در صورت عدم احساس رطوبت در سطوح خاک، گیاه خود را آبیاری کنید تا از آبیاری زیاد و بروز مشکلاتی اینچنینی برای گیاه شما جلوگیری شود.

آبیاری بسیار کم گیاه

در نقطه مقابل آبیاری بیش از حد اگر آبدهی کالاتیا بسیار کم باشد، استرس شدیدی به گیاه وارد شده که نتیجه آن زرد شدن برگ های گیاه می باشد.

برای آنکه اطمینان حاصل نمایید علت زرد شدن برگ کالاتیا شما به خاطر آبیاری بسیار کم است می بایست در طول روز با دقت بالا برگ های گیاه خود را بررسی کنید زیرا کالاتیا گیاهی است که در شرایط خشک بودن خاک در طول روز برگ های خود را می بندد.

اگر گیاه شما از کم آبی رنج می برد، درمان بسیار ساده است و تنها کافیست که محبت بیشتری به گیاه خود داشته باشید و آن را در زمان مناسب آبیاری کنید.

رطوبت کم محیطی برگ های کالاتیا را زرد می کند

زرد شدن برگ کالاتیا
زرد شدن برگ کالاتیا

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد کالاتیا بومی مناطق گرمسیری و بارانی بوه و برای رشد هرچه بهتر خود نیاز به رطوبت محیطی دارد.

بهترین رطوبت برای گیاه کالاتیا محدوده 70 الی 80 درصد می باشد که امکان فراهم کردن آن در خانه کار بسیار سختی خواهد بود با این حال آستانه تحمل گیاه، رطوبت 50 درصد است بنابراین پیشنهاد می شود برای جلوگیری از زرد شدن برگ کالاتیا رطوبت حداقلی در محل پرورش و یا نگهداری گیاه وجود داشته باشد.

روش های مختلفی برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی وجود دارد اما آسان ترین آنها استفاده از زیر گلدانی گیاه بوده که توسط آب خروجی از انتهای گلدان و تبخیر آن، رطوبت محیطی مناسب برای گیاه فراهم شود.

نور نامناسب محل نگهداری گیاه کالاتیا

کالاتیا از گیاهان آپارتمانی با نور کم محسوب شده و در شرایطی که نور خورشید غیر مستقیم باشد، بهترین عملکرد خود را خواهد داشت.

اگر نور محیطی زیاد باشد، برگ های کالاتیا علائم سوختگی را از خود نشان خواهند داد اما آنچه که دلیل زرد شدن برگ کالاتیا است وجود نور بسیار کم در محل نگهداری گیاه می باشد که در این حالت برگ ها کمی تیره شده و سپس به مرور زمان زرد می شوند.

بنابر آنچه که گفته شد بهتر است برای درمان، گیاه کالاتیا را با فاصله ی 1 الی 1/5 متری از پنجره های خانه نگهداری کنید و نور خورشید را توسط پرده پنجره، برای گیاه خود فیلتر کنید.

سازگاری کالاتیا با شرایط جدید خود

بارها مشاهده شده است که بسیاری از افراد پس از خرید کالاتیا و انتقال آن به خانه، شاهد زرد شدن برگ کالاتیا خود هستند که در اینجا باید عرض کنم که این تغییر رنگ برگ های گیاه جای هیچگونه نگرانی نداشته و کالاتیا با طی شدن حدودا 1 الی 2 ماه، به شرایط پیشین عادی خود باز می گردد زیرا گیاه شما در این بازه زمانی مشغول سازگاری با شرایط جدید خود است.

کالاتیا قبل از آنکه به مرحله فروش برسد در محیط های گلخانه ای پرورش داده می شود و همین که گیاه از این شرایط خارج می شود، خود یک نوع استرس و یا تنش را به گیاه وارد می کند بنابراین تنهای کاری شما باید انجام دهید آن است که شرایط محیطی ایده آل را برای گیاه خود فراهم کنید تا کالاتیا شما از این مرحله حیات خود به سلامتی عبور کند.

تغییرات ناگهانی دما برگ های کالاتیا را زرد می کند

دیگر علت زرد شدن برگ کالاتیا، وجود نوسانات دمایی در محل نگهداری و پروش گیاه است.

گیاه کالاتیا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نشده و در محدوده دمایی 16 الی 27 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد خود را دارد.

محدوده دمایی اشاره شده به نوعی همیشه در محیط خانه برقرار است اما آنچه که برگ های گیاه کالاتیا را زرد می کند، کاهش و یا افزایش به یک باره دما است از این رو توصیه می شود هرگز از گیاه خود در معرض سیستم های گرمایشی و سرمایشی خانه و همچنین درب های که مدام باز و بسته می شوند، نگهداری نکنید.

کوددهی غیر اصولی کالاتیا

کالاتیا از جمله گیاهانی محسوب می شود که نیاز چندانی به مصرف کود گیاهان آپارتمانی ندارد.

هم کوددهی زیاد (به علت سمی شدن محیط اطراف ریشه) و هم کوددهی کم (به علت کمبود برخی عناصر در برگ های گیاه نظیر نیتروژن و منیزیم) باعث زرد شدن برگ کالاتیا می شوند از این رو پیشنهاد می شود گیاه را ماهانه یکبار در فصول بهار و تابستان و هر دو ماه یکبار در فصول پاییز و زمستان، توسط کودهای متعادل و کامل نظیر کود سه بیست مایع و یا کود مایع گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

برای ارتقای سلامتی گیاه و همچنین اثر بخشی بیشتر کود توصیه می شود پس از 4 نوبت کوددهی گیاه، خاک گلدان را با آب ولرم شستشو دهید تا از میزان نمک های مضر و اضافی اطراف ریشه گیاه کاسته شود.

هجوم آفات و بیماری ها به گیاه کالاتیا

آفات گیاهان خانگی با هجوم به بافت رویشی گیاه مخصوصا برگ ها سبب تغییر رنگ آنها می شوند به طوری که این حشرات موذی با اتصال به برگ های گیاه، از آب و مواد غذایی موجود درون آنها تغذیه کرده و در عمکلرد برگ های ایجاد مشکل می کنند.

بهترین راه برای پیشگیری از هجوم آفات، بررسی روزانه شاخه و برگ های گیاه می باشد تا از عدم حضور آفات اطمینان حاصل شود.

از نشانه های زرد شدن برگ کالاتیا به خاطر هجوم آفات می توان به لکه های عسلک مانند و همچنین وجود سوراخ های نامنظم روی برگ های گیاه اشاره نمود که در این حالت شما می بایست توسط آب ولرم و یا الکل، لکه های آلوده را پاک کرده و توسط صابون های حشره کش اقدام به حذف آفات کنید.

از بیماری های شایع که برگ های کالاتیا را تحت تاثیر قرار داده و زرد می کند می توان به هجوم قارچ فوزاریوم به گیاه اشاره نمود.

قارچ مذکور با هجوم به گیاه، برگ های آن را زرد کرده و روی ساقه لکه های قهوه ای رنگ ایجاد می کند از این رو بهتر است برای درمان گیاه در درجه اول کالاتیا را به طور کامل از گلدان خارج کرده و سپس ریشه ها را به خوبی با آب ولرم شسشتو دهید.

با طی شدن مراحل قبلی، خاک و گلدان جدیدی را برای گیاه خود خریداری کرده و کالاتیا را در آن بکارید.

آنچه که اشاره شد راه حلی بدون استفاده از مواد شیمیایی است با این حال اگر تمایل دارید از مبارزه شیمیایی برای درمان گیاه خود استفاده کنید می توانید قارچکش اوکسی کلرور مس را خریداری کرده و با رعایت دوز مناسب بر روی گیاه خود اسپری کنید.

تعویض گلدان از دیگر دلیل زرد شدن برگ کالاتیا

دلیل زرد شدن برگ کالاتیا
دلیل زرد شدن برگ کالاتیا

زرد شدن برگ کالاتیا بلافاصله پس از تعویض گلدان به خاطر آن است که تعویض گلدان به نوعی برای گیاه ایجاد مزاحمت تلقی می شود که در نتیجه ی آن، گیاه برگ های خود را زرد می کند.

در حالت اشاره شده تنها کاری که شما باید انجام دهید آن است که شرایط محیطی را به نحو احسن برای گیاه خود فراهم کنید تا با طی شدن مدت زمانی، مجددا گیاه شما در مسیر سلامتی خود قرار بگیرد.

پیر شدن برگ ها و مرگ طبیعی آنها

گاهی اوقات تمامی شرایط نگهداری کالاتیا ایده آل است اما شما شاهد زرد شدن برگ کالاتیا خود هستید که در این حالت برگ های بالغ و مسن گیاه که در انتهای گیاه قرار دارند، زرد شده و سپس دچار ریزش می شوند.

در این حالت، تغییر رنگ برگ های گیاه جای هیچگونه نگرانی ندارد زیرا گیاه شما تصمیم گرفته است تا انرژی خود را ذخیره و صرف تولید برگ های جوان کند از این رو شما می توانید برگ های مسن گیاه را قبل از ریزش هرس کرده و منتظر تولید برگ های جدید و جوان در گیاه خود باشید.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل زرد شدن برگ کالاتیا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 5 میانگین امتیازات: 4]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy