کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت رشد نکردن گل دیفن باخیا چیست + آموزش درمان (مناسب برای همه گونه ها)

0

رشد نکردن گل دیفن باخیا دلایل متفاوتی دارد که از جمله آنها می توان به آبیاری و کوددهی غیر اصولی، نور و درجه حرارت نامناسب محل نگهداری گیاه، رطوبت محیطی بسیار کم و همچنین هجوم آفات و بیماری های قارچی به گیاه اشاره نمود.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن تمامی دلایل و یا علت رشد نکردن گل دیفن باخیا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه خود را پیدا کرده و با استفاده از راه حل درمانی مناسب هر چه زودتر آنرا احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبیاری غیر اصولی چگونه باعث رشد نکردن گل دیفن باخیا می شود؟

رشد نکردن گل دیفن باخیا
رشد نکردن گل دیفن باخیا

زمانی که آبیاری گل دیفن باخیا بسیار کم باشد، خوب طبیعی است که رطوبت مناسب در بافت رویشی گیاه جریان نداشته باشد و در نقطه مقابل اگر آبیاری گیاه مذکور بیش از اندازه باشد، ریشه های آن پوسیده شده و در جذب آب و مواد غذایی موفق عمل نخواهند کرد هر چند که در این حالت خاک مملو از رطوبت و عناصر غذایی باشد.

همان طور که قبلا در مقاله زردی برگ دیفن باخیا اشاره کردیم بهترین زمان آبیاری این گیاه زیبا و محبوب موقعی است که 15 سانتی متر بالای سطح خاک به طور کامل خشک شده باشد و از طرفی دیگر بهترین روش آب دهی گیاه آن است که زمان آبیاری خاک در تمامی نقاط به خوبی مرطوب شود و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آبیاری گیاه دیفن باخیا متوقف شود.

با توجه به روشی که برای آبیاری گیاه اشاره شد گاهی نیاز هست که هر پنج روز یکبار و گاهی هر ده الی پانزده روز یکبار گیاه خود را آبیاری کنید بنابراین اگر آبیاری گیاه شما با آنچه که اشاره شد مغایرت دارد، تردید نداشته باشید که علت رشد نکردن گل دیفن باخیا شما به خاطر آبیاری نامناسب بوده است که در چنین وضعیتی پیشنهاد می شود به گیاه خود علاقه بیشتری داشته باشید و آن را به روش صحیح و در زمان مناسب آبیاری کنید.

کوددهی اشتباه چگونه باعث توقف رشد گل دیفن باخیا می شود؟

هم کوددهی زیاد و هم کود دادن کم، هر دو از دلایل و یا علت توقف رشد گل دیفن باخیا هستند به طوری که کوددهی زیاد PH خاک را تغییر می دهد که واسطه همین موضوع ریشه های گیاه آسیب دیده و علائم سوختگی پیدا می کنند.

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد کوددهی ناچیز باعث کمبود عناصر غذایی حیاتی در گیاه می شود که هر یک از آنها نقش متفاوت و به سزایی در افزایش رشد دیفن باخیا دارند.

به طور مثال عنصر فسفر باعث ریشه دهی و عنصر پتاسیم سبب افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش ها، آفات گیاهان خانگی و بیماری گیاهان آپارتمانی می شود بنابراین مهم است که در کود دادن گل دیفن باخیا با دقت بسیار بالایی عمل کنیم.

اگر می خواهید شاهد رشد نکردن گل دیفن باخیا خود نباشید، بهتر است آن را ماهانه یکبار در فصول گرم سال و هر 45 روز یکبر در فصول سرد سال تغذیه کنید به طوری که نحوه استفاده از کودهای شیمیایی بر اساس دوز پیشنهادی تولید کننده محصول باشد.

اگر خاک گلدان دارای عناصر غذایی است این شیوه اشاره شده برای تغذیه گیاه آسیبی به گل دیفن باخیا شما وارد نمی کند زیرا هم مقدار مصرف بسیار پایین است و هم به خاطر آبیاری گیاه عناصر غذایی داخل خاک قبلا شسته شده و از انتهای گلدان خارج شده اند.

کاهش رشد گل دیفن باخیا به واسطه نور نامناسب چگونه اتفاق می افتد؟

علت رشد نکردن گل دیفن باخیا
علت رشد نکردن گل دیفن باخیا

همان طور که قبلا در مقاله شل شدن برگ دیفن باخیا اشاره کریم گیاه مذکور در طول روز به هشت ساعت نور کامل (منظور از نور کامل نوری است که به تمامی برگ های گیاه بتابد) اما غیر مستقیم خورشید نیاز دارد بنابراین فاصله گلدان تا پنجره باید حدودا دو متر باشد و گیاه حتما حتما در طول روز به هشت ساعت نور مناسب دسترسی داشته باشد.

نور نقش بسیار مهمی در فتوسنتز و تامین انرژی برای گیاه دارد (حتی بیشتر از کود) به طوری که اگر میزان نور دریافتی گیاه کم باشد، سریعا رشد گل دیفن باخیا متوقف شده و گیاه وارد دورانی پر از بحران خواهد شد.

با توجه به موارد اشاره شده اگر علت رشد نکردن گل دیفن باخیا شما به خاطر نور نامناسب محل نگهداری گیاه است تنها کافیست گیاه محبوب تان را در نقطه ایی نگهداری کنید که شرایط نوری آن مناسب باشد.

برای جذب بهتر نور می توانید در طول هفته 3 الی 4 بار گلدان را را 180 درجه بچرخانید تا نور به شکل بهتری در دسترس برگ های گیاه شما قرار بگیرد.

درجه حرارت مناسب با چه مکانیسمی سبب افزایش رشد گل دیفن باخیا می شود؟

گیاه آپارتمانی دیفن باخیا در محدوده دمایی 10 تا 26 درجه سانتی گراد بیشترین و بهترین رشد خود را خواهد داشت بنابراین برای افزایش رشد گل دیفن باخیا پیشنهاد می شود کنار گلدان گیاه دماسنج کوچکی را نصب کنید تا همیشه بتوانید این محدوده دمایی را برای گیاه محبوب تان حفظ کنید.

اگر دمای محل نگهداری و یا پرورش گیاه کمتر از 10 درجه سانتی گراد شود (بیشتر شایع در فصول سرد سال)، رشد گیاه به طور کامل متوقف شده و شما با لوله شدن برگ دیفن باخیا خود روبرو خواهید شد (دیفن باخیا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما محسوب نمی شود).

از سویی دیگر اگر درجه حرارت بیش از 26 درجه سانتی گراد شود، به علت افزایش تبخیر و تعرق برگ ها که به واسطه آن گیاه وارد تنش می شود شما با رشد نکردن گل دیفن باخیا خود روبرو خواهید شد بنابراین قطعا بهتر خواهد بود همیشه به دمای محل نگهداری گیاه خود اشراف کامل داشته باشید.

رطوبت کم محل نگهداری دیگر علت رشد نکردن گل دیفن باخیا

رشد نکردن دیفن باخیا
رشد نکردن دیفن باخیا

رطوبت محیط خانه در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان تا حدی برای پرورش و نگهداری گیاه دیفن باخیا مناسب است اما با فرا رسیدن فصل سرما به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی رطوبت داخل خانه کاهش پیدا کرده و گیاه رشد مناسب و سریع خود را نخواهد داشت.

در فصول سرد سال پیشنهاد می شود با ساختن جزیره و یا با استفاده از رطوبت سازهای برقی هوای اطراف گیاه دوست داشتنی خود را مرطوب کنید تا هم رشد گیاه کاهش پیدا نکند و اما برگ های آن از طراوت زیادی برخوردار باشند.

برای افزایش رطوبت هرگز و هرگز برگ های گل دیفن باخیا را با آب اسپری نکنید زیرا انجام این کار باعث هجوم بیماری قارچی به گیاه خواهد شد زیرا همان طور که اطلاع دارید بیماری های قارچی زمانی به گیاهان آپارتمانی هجوم می آورند که بستر مرطوب و درجه حرارت مناسب برای رشد و تکثیر آنها وجود داشته باشد بنابراین اگر می خواهید شاهد بیمار شدن و رشد نکردن گل دیفن باخیا خود نباشید بهتر است از انجام این کار صرف نظر کنید.

آفات با هجوم خود چگونه سبب توقف رشد گل دیفن باخیا می شوند؟

آفات زمانی که به صورت گروهی حمله کنند، می توانند به گیاه آسیب رسانده و باعث توقف رشد گل دیفن باخیا شما شوند.

آفات با اتصال به برگ های زیبای دیفن باخیا از رطوبت داخل آنها تغذیه کرده و گیاه را وارد فاز بحرانی خود می کنند که گیاه شما پاسخ به این استرس رشد خود را کاملا متوقف می کند.

اگر شاهد چسبناک شدن برگ دیفن باخیا خود هستید و یا به عبارتی دیگر لکه های عسلک مانند زرد و قهوه ای را روی برگ های گیاه خود می بینید، شک نداشته باشید که علت رشد نکردن گل دیفن باخیا شما به خاطر هجوم آفات بوده است که در این شرایط می بایست با یک دستمال مرطوب سریعا لکه های عسلک مانند را از روی برگ های گیاه خود پاک کنید و در صورت مشاهده آفات آنها را با سموم مربوطه نظیر مالاتیون و دیازینون از بین ببرید.

بیماری های قارچی با چه فرآیندی باعث کاهش رشد گل دیفن باخیا می شوند؟

بیماری های قارچی نیز مانند آفات با استرسی که به گیاه وارد می کنند می توانند رشد گل دیفن باخیا را کاهش دهند در نتیجه برای آنکه هرگز گیاه بیماری نشود بهتر است در آبیاری آن با دقت زیادی عمل شود و همان طور که اشار شد از غبارپاشی برگ ها با آب جدا خودداری شود.

اگر روی برگ های گیاه خود نقاط سیاه و قهوه ای رنگی را مشاهده می کنید که این نقاط توسط هاله ای زرد رنگ احاطه شده اند، شک نداشته باشید که علت رشد نکردن گل دیفن باخیا شما به خاطر هجوم بیماری های قارچی بوده است از این رو توصیه می شود هر چه سریعتر قارچکش اوکسی کلرور مس و یا کاربندازیم را تهیه کنید و روی برگ های سالم و ناسالم گیاه تان را قارچکشی نمایید (بر اساس دستور تولید کننده محصول).

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثر گذار بر رشد نکردن گیاه خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 18 میانگین امتیازات: 3.8]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy