کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

معرفی 10 روش عالی برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

1

گیاهان آپارتمانی اعم از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما و گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما، به سطح رطوبتی بالاتر از آنچه که در محیط خانه تشکیل می شود برای رشد و نمو خود نیاز دارند با این حال در فصل زمستان با توجه به آنکه از سیستم های گرمایشی برای افزایش دمای خانه استفاده می شود رطوبت موجود در فضای خانه به شدت کاهش می یابد به طوری که درصد این رطوبت، پایین تر از آستانه ی تحمل گیاه آپارتمانی شما خواهد شد از این رو در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن به معرفی در 10 روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی می پردازیم تا با افزایش به موقع رطوبت خانه بتوانید فضای دلپذیر تری را برای گیاه یا گیاهان خود ایجاد کرده و از شادابی و رشد حداکثری آنها نهایت لذت را ببرید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

راه های افزایش رطوبت هوا برای گیاهان

راه های افزایش رطوبت هوا برای گیاهان
راه های افزایش رطوبت هوا برای گیاهان

از جمله راه های افزایش رطوبت هوا برای گیاهان آپارتمانی می توان به قرار دادن گیاهان آپارتمانی در کنار هم، غبارپاشی گیاهان، استفاده از رطوبت سازهای برقی و همچنین استفاده از زیر گلدانی اشاره کرد با این حال روش های دیگری نیز برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی وجود داشته که شرایط فراهم کردن آنها برای گیاه کمی سخت تر از موارد اشاره شده می باشد که از جمله ی آنها می توان به قرار دادن گیاه آپارتمانی در حمام، پرورش آن در فضای تراریوم و همچنین استفاده از کیسه ی نایلونی برای تامین رطوبت گیاه اشاره نمود.

روش های زیادی برای ایجاد رطوبت گیاهان آپارتمانی نظیر گیاهان آپارتمانی با نور کم و گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا و گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی وجود داشته و آنچه که در تامین رطوبت گیاه مهم بوده آن است که بدانیم افزایش رطوبت محیطی برای رشد حداکثری گیاه بسیار مفید بوده و نقش تعیین کننده ای در آن دارد.

در نقطه ی مقابل رطوبت کم محیطی، گیاهان آپارتمانی را در معرض انواع تنش های محیطی قرار می دهد.

در ادامه ی مقاله در وهله ی اول به تمامی روش های تامین رطوبت گیاهان خانگی می پردازیم و سپس در انتهای مقاله به اهمیت وجود رطوبت برای گیاهان آپارتمانی نگاهی مختصر خواهیم داشت.

چگونه رطوبت ایجاد کنیم ؟

چگونه رطوبت ایجاد کنیم
چگونه رطوبت ایجاد کنیم

همانطور که اشاره شد 10 روش ساده برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی وجود دارد که به آسانی می توان آنها را برای گیاه فراهم کرد. لازم به ذکر است روش های اشاره شده در صورتی که یک گیاه آپارتمانی را پرورش می دهید و چه در حالتی که از چندین گیاه مراقبت می کنید، پاسخگوی نیازهای گیاه خواهد بود.

قرار دادن گیاهان در کنار هم

گیاهان آپارتمانی به واسطه ی منافذ ریز برگ که در علم کشاورزی آن را روزنه ی برگ می نامیم، رطوبت خود را از دست می دهند.

در فرآیندی به نام تعرق این بخار آب که حاصل از آب آبیاری گیاهان آپارتمانی است بلافاصله در مجاورت گیاه قرار گرفته و می تواند رطوبت اطراف خود را افزایش دهد.

با قرار دادن گیاهان آپارتمانی در کنار هم میزان تعرق تا حد بسیار زیادی افزایش یافته و سطح رطوبتی تا حد قابل قبولی افزایش می یابد.

اگر بخواهم برای شما خواننده گرامی مثالی در این ارتباط بزنم می توانم به هوای داخل گلخانه و یا مراکز پرورش گل اشاره کنم که به محض ورود به این فضاها به راحتی می توان رطوبت زیاد موجود در هوا را احساس کرد و همانطور که اشاره شد این موضوع به علت تعرق گیاهان موجود در فضاهای مربوطه است در نتیجه این روش، یک راه حل عالی و طبیعی و صد البته کم هزینه برای تامین رطوبت گیاهان داخلی است.

تنها مشکل استفاده از این روش آن است که می بایست چندین گیاه آپارتمانی اعم از گیاهان آپارتمانی بزرگ و گیاهان آپارتمانی کوچک را در یک فضا کنار هم داشته باشید در نتیجه اگر این امکان وجود ندارد و یا فضایی که در آن گیاهان را پرورش می دهید کوچک است (همانند آشپزخانه)، می توانید از یک یا دو گیاه سبز کوچک در کنار گیاه خود استفاده کنید.

غبار پاشی گیاه دومین روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

غبار پاشی گیاه دومین روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی
غبار پاشی گیاه دومین روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

اولین روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی برای افرادی که به دنبال افزایش رطوبت محیط هستند، غبارپاشی گیاه است.

با استفاده از یک بطری ساده ی اسپری می توانید مستقیما با اسپری کردن آب بر روی گیاه، رطوبت مناسب را تامین کنید.

در این روش به علت آنکه آب مستقیما بر روی بافت رویشی گیاه قرار می گیرد به آرامی تبخیر شده و رطوبت محیطی برای چند ساعت افزایش می یابد.

استفاده از این روش تامین رطوبت گیاهان خانگی بسیار آسان و جوابدهی سریع دارد و این روش تنها برای چند ساعت می تواند رطوبت محیطی را افزایش دهد در نتیجه شما می بایست این فرآیند را در صورت نیاز مجدد تکرار کنید.

علاوه بر آنچه که گفته شد این روش باعث می شود قطرات آب مستقیما با برگ های گیاه در ارتباط باشند که این امر می تواند تا حد بسیار زیادی احتمال هجوم بیماری گیاهان آپارتمانی را به گیاه افزایش دهد.

در نتیجه پیشنهاد می شود غبارپاشی گیاه صبح زود انجام شود تا تمام رطوبت اضافی بر روی برگ گیاه قبل از فرا رسیدن شب از بین برود زیرا این تنها کاری است که اگر از این روش استفاده می کنیم بتوانیم گیاه را در سلامت کامل حفظ کرده و خطر ابتلای گیاه به بیماری ها را کاهش دهیم.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز برای گیاهان

تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی
تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

دستگاه رطوبت ساز گیاهان بسیار کوچک بوده و بدون ایجاد سر و صدا می توان با خاموش و روشن کردنشان اقدام به افزایش رطوبت محیطی کرد.

برخی از دستگاه های رطوبت ساز برای گیاهان این قابلیت را دارند تا آنها را تنظیم کرده تا سطح رطوبتی خاصی را حفظ کنند و یا تنها فقط در طی ساعات خاصی فعالیت خود را انجام دهند.

وجود این دستگاه ها در خانه نه تنها برای گیاهان سودمند است بلکه با فرا رسیدن فصل زمستان و خشک شدن هوای داخل خانه، بسیاری از افراد دچار خارش و خشکی پوست می شوند که وجود این دستگاه ها در خانه تا حد بسیار زیادی از موارد گفته شده برای افراد جلوگیری می کند.

استفاده از این روش تامین رطوبت گیاهان خانگی بسیار آسان بوده و نتیجه ی رضایت بخشی را برای گیاهان آپارتمانی دارد.

قرار دادن گیاهان آپارتمانی در حمام خانه

هنگامی که به مرطوب ترین نقطه ی خانه فکر می شود اولین محلی که به ذهنمان می رسد حمام خانه است. حمام خانه به طور کلی برای گیاهانی که به رطوبت محیطی بالایی نیاز دارند بهترین گزینه است.

در این روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی زمانی که حوله یا حوله های مرطوب در حمام خانه وجود دارد رطوبت موجود در آنها برای چندین ساعت تا زمانی که به طور کامل خشک شوند، می تواند سطح رطوبتی بالایی را برای گیاه فراهم کند.

از جمله گیاهان مناسب برای قرار دادن در حمام خانه می توان به گل ارکیده، گل آنتوریوم، اسپاتی فیلوم و … اشاره نمود.

استفاده از زیر گلدانی پنجمین روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

استفاده از زیر گلدانی پنجمین روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی
استفاده از زیر گلدانی پنجمین روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

هنگامی که از یک یا چند گیاه آپارتمانی در خانه ی خود مراقبت می کنید استفاده از یک زیر گلدانی حاوی سنگ ریزه، ساده ترین روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی شما است.

به تنها چیزی که در این روش نیاز دارید یک زیر گلدانی که تقریبا دو برابر قطر پایه گلدان است، می باشد. از سویی دیگر زیر گلدانی باید حداقل 10 سانتی متری عمق داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که آب موجود در آن به سرعت تبخیر نمی شود.

در قدم اول سنگ ریزه ها را به شکل یکسان بر روی زیر گلدانی بریزید به طوری که در زمان آبیاری زیر گلدانی، آب روی سطح سنگ ریزه ها قرار بگیرد.

سپس در ادامه ی این روش تامین رطوبت گیاهان خانگی، گلدان گیاه را بر روی زیر گلدانی قرار دهید به طوری که گلدان دقیقا بر روی سنگ ریزه ها قرار بگیرد تا خاک گلدان آب جذب نکند.

در این حالت آب زیر گلدانی به آرامی تبخیر شده و رطوبت محیطی را برای گیاه آپارتمانی شما افزایش می دهد به شکلی که تنها محل نگهداری گیاه دارای رطوبت بوده و سایر نقاط خانه از رطوبت برخوردار نخواهد بود.

اشکال اصلی استفاده از این روش آن است که زیر گلدانی همانند یک استخر راکد عمل کرده و می تواند باعث آفات گیاهان آپارتمانی و از سویی دیگر باعث هجوم بیماری ها به گیاه شود.

در نتیجه می بایست گیاه دائما از موارد اشاره شده بررسی شود تا خطری سلامتی گیاه را تهدید نکند.

شستشوی گیاه در حمام

استفاده از این روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی نه تنها باعث شستشوی برگ های گیاه می شود که اتفاقا برای سلامتی گیاه بسیار مفید است بلکه آغشته کردن شاخه و برگ گیاهان و همچنین خاک گلدان با آب، باعث تبخیر موضعی رطوبت در روزهای آینده شده که می تواند برای مدتی رطوبت لازم را برای گیاه شما فراهم کند.

استفاده از فضای تراریوم

تراریوم
تراریوم

تراریوم ها برای ساخت و طراحی بسیار سرگرم کننده هستند و جای تعجبی ندارد که در سال های اخیر شاهد محبوبیت آنها بوده ایم.

تراریوم ها این قابلیت را دارند که باز و یا بسته شوند در نتیجه می توانند در فضای مربوطه، سطح متوسط و یا سطح بالای رطوبتی را برای گیاه فراهم کنند.

با این حال در این روش تامین رطوبت گیاهان خانگی دیوارهای شیشه ای تراریوم مقدار قابل توجهی از رطوبت را به دام انداخته و با کاهش تهویه، سطح رطوبتی را افزایش می دهد.

روش دو گلدان از هشتمین روش تامین رطوبت گیاهان خانگی

استفاده از روش دو گلدان برای تامین رطوبت گیاهان خانگی، روشی است که در آن زیبایی گیاه کم نشده و محل نگهداری گیاه آسیبی نمی بیند.

گلدان فعلی گیاه آپارتمانی را در گلدانی قرار دهید که گلدان جدید به لحاظ سایز، 3 الی 5 سانتی متر بزرگتر از گلدان فعلی گیاه باشد.

شکاف بین این دو گلدان را توسط خزه پر کرده و سپس خزه ها را مرطوب کنید تا خزه ها با نگهداشتن آب، برای چند روز رطوبت مناسب را برای گیاه آپارتمانی شما فراهم کنند.

آنچه که در این روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی مهم بوده آن است که هر دو گلدان دارای سوراخ های زهشکی باشند تا از تجمع آب جلوگیری شده و گیاه در معرض هجوم بیماری ها قرار نگیرد.

قرار دادن لباس های مرطوب در مجاورت گیاه

هنگامی که لباس های خود را شستشو می دهید می بایست محلی را برای خشک کردن لباس ها اختصاص دهید. برای به کار بردن این روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی می توانید با طراحی یک قفسه در نزدیکی گیاه خود، رطوبت مناسب را برای گیاه از خشک شدن مدت دار لباس ها فراهم کنید.

پوشاندن گیاهان با پلاستیک

تامین رطوبت گیاهان خانگی
تامین رطوبت گیاهان خانگی

گرچه این روش تامین رطوبت گیاهان خانگی ظاهر گیاه را بد شکل می کند، با این حال باید گفت پوشاندن گیاه با یک پلاستیک شفاف رطوبت محیطی مناسب را برای گیاه ایجاد می کند.

این روش مناسب گیاهان حساس به رطوبت کم بوده و در فصل زمستان به خوبی عمل می کند درست همانند حالتی که برای قلمه زدن گل رز و یا نگهداری برخی از انواع بن سای استفاده می شود.

شما می توانید برای حفظ سلامتی گیاه در نزدیکی بافت رویشی آن تعدادی چوب را قرار دهید تا پلاستیک در معرض شاخه و برگ گیاه آپارتمانی قرار نگیرد.

در این روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی به این نکته ی مهم توجه داشته باشید در صورتی که در کناره های کیسه ی پلاستیکی میعان تشکیل شده است مقداری از کیسه را باز کنید تا هوا جریان داشته باشد.

از سویی دیگر این روش باعث ایجاد شرایط گلخانه ای برای گیاه می شود که در آن احتمال افزایش دما وجود دارد و ممکن است گیاه دچار استرس دمایی شود در نتیجه پیشنهاد می کنم اگر از این روش استفاده می کنید به این نکته ی مهم توجه داشته باشید.

کمبود رطوبت در اطراف گیاهان آپارتمانی چه عواقبی دارد ؟

پس از آنکه به تمامی روش های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی پرداختیم جا دارد به طور خلاصه نگاهی به اهمیت رطوبت برای گیاهان آپارتمانی داشته باشیم.

منشا بسیاری از گیاهان آپارتمانی مناطق گرمسیری است و به همین علت می باشد که این گیاهان به راحتی با دمای خانه و شرایط نوری آن سازگار می شوند.

از سویی دیگر این گیاهان به لحاظ ژنتیکی عادت به رطوبت محیطی بالا دارند که اغلب در محیط برای آنها وجود ندارد در نتیجه می بایست برای حفظ سلامتی و شادابی گیاه رطوبت مناسب را برای آنها فراهم کنیم.

علائم کمبود رطوبت در گیاهان

1_ قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی

2_ زردی برگ گیاهان آپارتمانی

3_ خشک و ترد شدن برگ ها

4_ ریزش جوانه ها قبل از باز شدن

5_ عمکلرد نامناسب جوانه ها در حین رشد

6_ پژمرده شدن گل ها قبل از باز شدن

7_ پژمردگی برگ و شاخه گیاه

8_ افزایش نیاز آبی گیاه

در پایان اگر شما عزیزان هم در زمینه تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی سوال و یا تجربه ای دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 64 میانگین امتیازات: 4]
1 نظر
  1. آرزو می گوید

    سام .ممنون از اطلاعات مفیدتون.
    من یک گیاه دراسنا اناناسی دارم تابستون خریداری کردم و الان حدود یکی دو ماه هست که نوک برگهاش ابتدا زرد وبعد قهوه ای و خشک میشه. همچنین چند تا از برگهای پایین گیاه زرد و خشک شدن.
    میخواستم بدونم علتش کمبود رطوبت محیطه؟
    ضمنا هفته ای یکبار ابیاری میشه آیا این میزان کافیه؟
    البته قبلا برگهای گیاه رو اسپری میکردم که این باعث شد لکه های کم رنگ روی برگها ایجادبشه و وقتی پرسیدم گفتن نباید آب به برگهاش اسپری میکردم و احتمالا بیماری قارچی گرفته که با آبیاری با قارچ کش، مشکل برطرف شد.
    ممنون میشم راهنماییی بفرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy