کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

بهترین زمان و روش آبیاری برگ انجیری چیست ؟ (راهنمای کامل)

0

یکی از فاکتورهای مهم در نگهداری گیاه برگ انجیری، آبیاری صحیح و اصولی گیاه می باشد به طوری که اگر آبیاری در زمان و به روش صحیح انجام نشود، گیاه دچار استرس و یا تنش های مختلفی شده که در صورت عدم درمان به طور کلی از بین خواهد رفت. بهترین زمان برای آبیاری برگ انجیری موقعی است که نیمه بالایی خاک گلدان خشک می باشد یعنی دقیقا درست وقتی که برگ های گیاه هنوز لوله ای و یا پژمرده نشده اند.

از سویی دیگر بهترین روش آبیاری گیاه برگ انجیری آن است که میزان آب موجود به خوبی تمامی نقاط خاک گلدان را مرطوب کند (کناره ها و وسط) و سپس به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا روند آب دهی برگ انجیری متوقف شود.

برای آبیاری گیاه محبوب خود از یک بطری آب استفاده کنید زیرا قرار دادن گیاه در یک بستر آب (یعنی شیوه ای که گیاه از کف آبیاری شود) سبب پوسیدگی کامل ریشه ها و زرد شدن تدریجی برگ های گیاه خواهد شد.

برای آبیاری برگ انجیری خود برنامه ریزی نکنید

زمان بندی برای آبیاری برگ انجیری
زمان بندی برای آبیاری برگ انجیری

برای آبیاری گیاه محبوب و دوست داشتنی خود هرگز و هرگز برنامه ریزی مشخصی نداشته باشید (مانند زمانی که تصمیم می گیرید هر دوشنبه گیاه را آبیاری کنید) و همیشه قبل از آبیاری رطوبت نیمه بالایی خاک گلدان را بررسی کنید و تنها در صورت نیاز گیاه به آب، آن را آبیاری کنید هر چند که انجام این کار یعنی بررسی رطوبت سطح خاک شاید برای شما خواننده گرامی این مقاله سخت بوده و نیاز باشد که هر روز یا یک روز در میان رطوبت سطح خاک را بررسی کنید با این حال چاره دیگری جز این نیست و برای حفظ سلامتی گیاه انجام آن لازم الاجراست.

با انجام نکته اشاره تعامل خوبی بین خاک گلدان و ریشه های گیاه صورت می گیرد که در این حالت نه ریشه های گیاه پوسیده می شوند و نه محیط خاک مملو از رطوبت اضافی می شود که بخواهد در فرآیندهای متابولیسمی گیاه ایجاد مشکل شود.

اگر میزان آبیاری برگ انجیری زیاد باشد، شما شاهد زردی برگ انجیری خود خواهید بود که در این حالت برگ های پایینی گیاه یک به یک زرد شده و از بین خواهند رفت و در این بین حتی ممکن است کار به جایی برسد که برگ های گیاه همگی با هم زرد شده و بوی بسیار بدی از سطح خاک به مشام برسد.

در وضعیت اشاره شده شما مجبور خواهید بود گیاه را به طور کلی از گلدان خود خارج کرده و ریشه های ناسالم آن را تا نقطه سالم هرس کنید.

از سویی دیگر اگر میزان آبیاری گل برگ انجیری بسیار کم باشد، در درجه اول نوک برگ های گیاه قهوه ای رنگ شده (زیرا نوک برگ ها آخرین نقطه ای است که به آن رطوبت ورود پیدا می کند) و سپس در صورت عدم آبیاری گیاه، شما به مرور زمان با لوله شدن برگ انجیری و یا پژمرده شدن برگ انجیری خود مواجه خواهید شد.

آبیاری گیاه را به صورت آهسته و پیوسته انجام دهید

اصول آبیاری برگ انجیری
اصول آبیاری برگ انجیری

با توجه به آنکه آبیاری گیاه مذکور موقعی می باشد که سطح خاک گلدان به طور کامل خشک شده، بهتر است آب آبیاری به صورت آهسته و پیوسته وارد خاک گلدان گیاه شود زیرا اگر آب به صورت یکجا وارد خاک گلدان شود به علت خشک بودن بالای خاک، با سرعت زیادی از انتهای گلدان خارج می شود که در اینجا ممکن است شما فکر کنید میزان آبیاری گیاه کافی بوده و روند مرطوب کردن خاک را متوقف کنید.

بنابر آنچه که گفته شد گلدان گیاه را به آشپزخانه منتقل کنید و با یک بطری یک و نیم لیتری آبیاری گیاه را آغاز کنید تا جای جای خاک گلدان به خوبی مرطوب شود و در آن لحظه اگر مشاهده کردید آب دائما از انتهای گلدان خارج می شود نگران نباشید و روند آبیاری برگ انجیری را پیش ببرید تا تمامی خاک نم دار شود.

در هنگام آبیاری گیاه مراقب باشید تا برگ های انجیری خیس نشوند زیرا برگ های مرطوب در خانه هایی که تهویه مطلوبی ندارند گاهی اوقات دچار بیماری های قارچی می شوند زیرا همان طور که اطلاع دارید قارچ های آسیب زننده زمانی به برگ های گیاه هجوم می آورند که بستر مرطوب برای رشد و تکثیرشان وجود داشته باشد.

پس از نم دار شدم خاک چند دقیقه منتظر بمانید تا آخرین قطرات آب اضافی از انتهای گلدان خارج شوند.

پس از تخلیه کامل آب اضافی، گلدان گیاه را روی زیر گلدانی خود قرار دهید تا ریشه ها با جذب آب و برگ ها با جذب نور فرآیندهای متابولیسمی خود را آغاز کنند.

برای تامین رطوبت گیاه برگ انجیری می توانید روی زیر گلدانی آن مقداری سنگ ریزه بریزید به طوری که انتهای گلدان یعنی منافذ زهکشی با آب در تماس نباشند و سپس یک روز در میان مقداری آب را روی زیر گلدانی گیاه بریزید تا با تبخیر آب رطوبت اطراف گیاه افزایش یابد.

چرا آبیاری گیاه نباید از کف انجام شود؟

اگر شما تصمیم داشته باشید آبیاری گیاه خود را از کف و از طریق سوراخ های زهکشی انتهای گلدان انجام دهید حدودا 20 دقیقه زمان خواهد برد تا تمامی نقاط خاک به شکل یکسان مرطوب شود که در این مقطع زمانی تا آب به لایه هایی بالایی خاک برسد ممکن است لایه های پایینی خاک حالت غرقاب به خود گرفته و اکسیژن رسانی به ریشه های برگ انجیری به طور چشمگیری کاهش یابد (یعنی ریشه ای احساس خفگی خواهند داشت).

با کاهش اکسیژن رسانی و یا به عبارتی دیگر عدم وجود تهویه در خاک، ریشه های برگ انجیری ممکن است در معرض هجوم بیماری های قارچی قرار بگیرند در نتیجه انجام این روش آبیاری برگ انجیری به هیچ وجه برای مرطوب کردن خاک گلدان مناسب نیست.

سوای مورد اشاره شده، برگ انجیری از گیاهان آپارتمانی با نور کم در طول فصل رشد نیاز به کوددهی منظم و صحیح دارد و اگر آبیاری گیاه از کف انجام شود امکان آن که نمک های اضافی حاصل از کوددهی شسته شده و از انتهای گلدان خارج شوند وجود نخواهد داشت در نتیجه PH خاک دستخوش تغییر شده (با تغییر PH عناصر غذایی روی جذب یکدیگر اثر منفی می گذارند) و ریشه های برگ انجیری علائم سوختگی خواهند داشت.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از موارد اشاره شده جهت آبیاری برگ انجیری خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 12 میانگین امتیازات: 3.7]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy