کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش چگونگی احیای گل ارکیده

22

ارکیده ها دارای گل های زیبایی هستند که هر مرتبه به واسطه چرخه گلدهی در گیاه تولید می شوند و قطعا این موضوع در زمانی که گلدهی در گیاه به اتمام رسیده است، نیز صادق است و هرگز نمی بایست گیاه را از دست رفته بدانیم.

با این حال با رعایت مواردی، می توان از گیاه مجددا انتظار گلدهی را داشت. در این مقاله به شیوه های احیای گل ارکیده می پردازم تا بتوانید برای مدت ها از گیاه خود نگهداری کرده و نظاره گر زیبایی های غنچه آن باشید.

لازم به ذکر است همگی روش هایی که اشاره خواهد، بر انواع گل ارکیده اثر گذار خواهد بود و همچنین جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نگهداری گل ارکیده می توانید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

تشویق گیاه به گلدهی در حوزه احیای گل ارکیده

گل ارکیده
گل ارکیده

در قدم اول می بایست پس از اتمام دوران گلدهی در گیاه، ساقه را برش دهید. برای انجام این کار باید از ابزار تمیز و استریل استفاده کرده و ساقه اصلی گیاه را در ارتفاع 25 سانتی متری برش دهید.

نقطه برش می بایست 0/5 سانتی متر بالاتر از یک میانگره در ساقه اصلی گیاه باشد، زیرا برش در محل مذکور سبب تشویق بیشتر گیاه به گلدهی می باشد.

در قدم بعدی باید به محض جوانه زنی و رشد ریشه ها، گیاه خود را جهت احیای گل ارکیده به گلدان جدید منتقل کنید. برای انجام این کار باید در ابتدا مقداری آب آبیاری گل ارکیده را در گلدان فعلی گیاه ریخته تا مخلوط خاک مقداری سست شود و سپس با استفاده از دستان خود می بایست گیاه را به آرامی از گلدان فعلی خود خارج کنید.

لازم به ذکر است در این مرحله باید از چسبندگی هرگونه اضافات خاک به ریشه جلوگیری شود و سپس گیاه به گلدان جدید منتقل شود.

گلدان جدید می بایست هم دارای سوراخ های زهشکی در کف برای خروج آب باشد و هم دارای سوراخ های زهکشی جهت تهویه هوا از کناره ها باشد. با قرار دادن یک سینی در زیر گلدان جدید، می توانید از آب خروجی انتهای گلدان جلوگیری کنید.

در صورتی که در گلدان جدید ریشه های ارکیده از سوراخ های زهکشی انتها خارج می شود، این موضوع به دلیل کوچک بودن گلدان جدید بوده و می بایست گلدان بزرگتری را برای گیاه تهیه فرمایید.

در قدم سوم می بایست مخلوط خاک را به گلدان اضافه کنید به طوری که بتوان ارکیده را برای احیا تقویت کرد.

برای مخلوط خاک می توانید از پیت ماس و کوکوپیت استفاده کنید به شکلی که در اطراف ریشه می بایست به نسبت یک به دو از مخلوط خاک پیشنهادی (1 پیت ماس و 2 کوکوپیت) استفاده کرده و سپس در لایه بالایی خاک تنها از کوکوپیت که دارای ذرات کمی بزرگتر نسبت به پیت ماس است، استفاده نمایید و اطمینان حاصل فرمایید که برگ های گیاه تحت پوشش مخلوط خاک قرار نمی گیرند.

فراهم کردن شرایط ایده آل برای احیای گل ارکیده

شرایط ایده آل برای احیای گل ارکیده
شرایط ایده آل برای احیای گل ارکیده

در صورتی که هنگام جابجایی گیاه به گلدان جدید مشاهده کردید که بخشی از ریشه های گیاه متورم، پوسیده و تغییر رنگ داده است، باید خدمت شما عزیزان عرض کنم که این مسائل مربوط به آبیاری بیش از حد گیاه می باشد، بنابراین میزان آبیاری را برای گیاه در گلدان جدید می بایست نسبت به قبل کاهش دهید و پس از چندین مرتبه آبیاری گیاه در گلدان جدید، مجددا ریشه گیاه را بررسی نمایید.

لازم به ذکر است علت تغییر رنگ ریشه ها هجوم بیماری ها بوده که این هجوم سوای موضوع مورد بحث، شرایط تکثیر گل ارکیده را سخت تر می کند.

در صورت مشاهده ریشه های خرد و خشک شده می بایست مقدار آبیاری گیاه را افزایش دهید زیرا کم آبی گیاه یکی از شایع ترین مشکلات ارکیده بوده و می بایست جهت احیای گل ارکیده برای تولید گل مقدار آب آبیاری را افزایش دهید.

ریشه های ارکیده باید سبز و سرحال به نظر برسند (البته ریشه های گل ارکیده فالانوپسیس) و وقتی که خشک و ساییده می شوند، سبب تخریب و خرد شدن برگ ها و تغییر رنگ آنها می شوند در نتیجه می توان گفت زرد شدن برگ گل ارکیده و یا تغییر رنگ برگها، نشان از شرایط کم آبی برای گیاه دارد.

برای آبیاری گل ارکیده می بایست از آب معدنی که دارای شوری پایین و PH مناسب است استفاده کنید و در صورت عدم دسترسی به آب معدنی می بایست از آب شیر خانه به مدت 24 ساعت در محیط منزل (در دمای 25 درجه سانتی گراد) نگهداری کرده و با تبخیر شدن کلر و سایر املاح، آب را در اختیار گیاه قرار دهید.

لازم به ذکر است سوای بحث تامین رطوبت محیطی برای گیاه از طریق سینی در زیر گلدان، می بایست با اسپری کردن آب به لبه های گلدان و روی خاک، رطوبت را افزایش داده تا شرایط رطوبتی مناسب برای احیای گل ارکیده فراهم شود.

ارکیده ها برای گلدهی و همچنین گلدهی مجدد پس از دوران خفتگی، نیاز به نور زیادی دارند و اگر ارکیده شما دارای رنگ سبز تیره می باشد، این موضوع به دلیل آن است که گیاه نور کافی برای رشد مناسب جذب نمی کند در نتیجه توصیه می شود ارکیده را در فاصله 20 سانتی متری از پنجره خانه نگهداری کنید.

از طرفی اگر ارکیده شما نور زیادی جذب می کند، قطعا می بایست علائم آفتاب سوختگی را بتوان در برگ های گیاه مشاهده کرد به طوری که در اثر آفتاب سوختگی با گذشت زمان برگ ها به رنگ زرد در برخی واریته های ارکیده و در برخی دیگر سفید شده و با مرور زمان قهوه ای می شوند.

در این شرایط سوای بحث مشاهده علائم سوختگی، با دست زدن به برگ های گیاه و احساس گرمای بیش از حد، می توان به این موضوع پی برد در نتیجه گلدان را باید در محلی که آنجا نور خورشید به صورت غیر مستقیم می باشد، نگهداری کنید.

در صورتی که گل ارکیده شما تغییر رنگ داده و دارای ضعف های زیادی از جمله شل شدگی برگ ها و ساقه است، این مسائل به وجود آمده به خاطر آن است که گیاه در دمای مناسبی نگهداری نمی شود، البته این موضوع در حالتی خواهد بود که آبیاری و استفاده از کود گل ارکیده نظیر کود کیوتن در طی دوران رشد، صحیح بوده باشد.

بنابراین توصیه می شود حداقل دما برای گیاه 16 درجه سانتی گراد و حداکثر 24 درجه سانتی گراد با رطوبت محیطی 50 الی 80 درصد برای احیای گل ارکیده در محیط نگهداری گیاه وجود داشته باشد.

علت آنکه خدمت شما عزیزان عرض کردم حداکثر دما نباید از 24 درجه سانتی گراد برای احیای ارکیده فراتر برود آن است که گیاه هنگامی که در هوای به نسبت گرم نگهداری شود، برگ ها رطوبت خود را از دست داده و پژمرده و زرد می شوند در نتیجه می توان گفت آستانه تحمل دمایی گیاه 27 درجه سانتی گراد می باشد که در این دما گیاه فقط زنده خواهد ماند و عملکرد مناسبی را نخواهد داشت بنابراین توصیه می شود گیاه را در محلی که کمی دارای سایه بوده و خنک کی می باشد، نگهداری کنید.

در صورتی که تا به حال تجربه پرورش و نگهداری گل ارکیده را داشته اید، در صورت تمایل می توانید تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

جهت پرسش در ارتباط با مسائل پرورش و احیای گل ارکیده می توانید در همین بخش از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 12 میانگین امتیازات: 4.1]
۲۲ نظرات
  1. حجازی می گوید

    سلام علت پژمرده شدن گلبرگ ها چی میتونه باشه البته یکی از شاخه ها دچار این مشکل هست
    ممنونم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام دوست عزیز
      دلیل اصلی پژمردگی در صورتی که شرایط آبیاری و و تغذیه گل ارکیده فراهم و رعایت شده باشد مساله شرایط محیطی به خصوص گرما هست در این حالت با افزایش دمای محیط تبخیر و تعرق در گیاه افزایش پیدا کرده و گیاه بیش از حد معمول انرژی مصرف کرده که در نهایت پژمرده می شود.
      شرایط محیطی رو رعایت کرده و اجازه ندهید دما از از ۲۶ ۲۷ درجه سانتی گراد فراتر برود.

  2. سمیه احمدی می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید. گل ارکیده من دچار سیاه شدگی درپشت برگها و ناحیه اتصال برگها شده و چند نقطه له شده و سوراخ شده و نقاط سفید کوچک با حاشیه زرد روی بعضی از برگها و شکاف خوردگی از خط وسط در یکی از برگها شده بود، چند روز پیش برای درمان آفت احتمالی برگها را با آبلیموی رقیق شده مرطوب کردم ولی متاسفانه حین جابجایی گلدان از دستم افتاد و یکی از برگها و دوتا از ریشها ها دچار آسیب وشکستگی شد، و مجبور شدم همه خاک که بیرون ریخته بود را پس از جدا کردن ریشه های آسیب دیده دوباره به گلدان بریزم و ۲ روز بعد بعلت پژمرده شدن گلها ، ساقه را از زیر محل اولین گل قطع کردم، حالا چه کنم که گلم مجدد احیا شده وگل دهد؟برگها سبز رنگ است ولی بیحال و افتاده شده

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      در صورتی که ساقه ارکیده در وضعیت سالمی هست و نقطه برش شما کمی بالاتر از گره روی ساقه بوده شما باید به گیاه فرصت بدید تا مجددا رشد خودش رو شروع کنه و تنها کاری که باید انجام بدید فراهم کردن شرایط ایده آل محیطی هست.

  3. پریا می گوید

    درود جنا،عذر میخوام ساقه ارکیده من خشک و زرد شد و‌من‌کامل چیدمش ،امکان ایجاد ساقه جدید هست؟ چه کاری میتونم انجام بدم در این زمینه؟ ممنون میشم

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      درود دوست عزیز
      اگر گیاه ریشه و برگ جدید تولید می کنه شما باید کمی به ارکیده سرما بدید و اون رو با کودهای نیتروژن و فسفردار تغذیه کنید.

      1. Aram می گوید

        سلام
        در چه حد دمایی سرما باید بدهیم و چه مدت؟ مثلا چند روز پیاپی؟
        یا چند ساعت در روز؟

        1. سینا فتاح زاده می گوید

          سلام
          مختصری از وضعیت خود گیاه و محل نگهداری اون رو بفرمایید.

          1. Aram می گوید

            من ارکیده را پارسال عید نوروز خریدم. حدود ۳ ماه گل داشت. بعد گلها ریخت. حدود ۱ ماه قبل دیدم ساقه اش خشک شده که از محل رویش جداش کردم. برگها سرحال هستند. داخل اتاق قسمت نورگیر ولی سایه نگهداری میکنم. من کانادا هستم و سرمای بیرون حدود منفی بیست درجه هست. برای همین پرسیدم. دما چقدر باشه و چه مدت توی اون دما بمونه؟
            ممنون

          2. سینا فتاح زاده می گوید

            با توجه به شرایطی که میفرمایید گیاه نیازی به دوره سرمایی نداره.
            اون رو با کود مخصوص گل ارکیده بنابر توصیه تولید کننده تغذیه کنید ماهانه یکبار ( داخل تمام مغازه های گلفروشی ارکیده این کود موجود هست).
            کود مصرفی باید عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم رو داشته باشه.

  4. Fazilat می گوید

    سلام و وقت شما خوش.
    من سه ماه پیش یه ارکیده خریدم، پر از گل و سالم، ولی وقتی آوردمش خونه گلها شروع به خشک شدن و ریزش کرد . برگها هم همه زرد شدن و افتادن . من همون موقع به شما پیام دادم و فرمودین که ریشه ها دچار پوسیدگی شده و بهتره که تمیز بشه و روش دارچین بزنم که من همین کار رو انجام دادم و واقعا هم همه ی ریشه هاش لزج و پوسیده شده بود و فقط یه ریشه ی سالم داشت .
    حالا من موندم و یه ریشه سالم که زنده است .
    آیا امیدی به این ریشه هست؟ آیا میشه دوباره به یه گیاه سالم تبدیل بشه یا نه من دیگه وقت براش نذارم؟
    چه کاری انجام بدم که دوباره برگ بده و ریشه بده؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      شما نور، درجه حرارت و رطوبت مناسب رو برای گیاه فراهم کنید و در آبیاری گیاه با دقت زیادی عمل کنید تا اون ریشه سالم از بین نره.
      یک ریشه باقی مانده نمی تونه تمامی نیاز های گیاه رو برطرف کنه در نتیجه احیای گیاه زمان بیشتری می بره تا اینکه ریشه های جدید تولید شن.
      گیاه احیا میشه ولی سه الی چهار ماه زمان می بره.
      بعد از اینکه گیاه چند ریشه داشت به من پیام بدید تا کودی معرفی کنم که ریشه دهی گیاه بهتر شه.

  5. مهوش صفا می گوید

    سلام ایا وقتی ارکیده رو تکثیر کردیم بعد از سه هفته کود دهی را اغاز کنیم یا خیر و اینکه کود سه بیست برای ارکیده مناسب است؟ ممنونم از پاسختون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      در صورت تمایل عکس گیاه رو آپلود کنید.

  6. الهی می گوید

    سلام وقت‌بخیر
    ارکیده من حدود ۶ ماه پیش گلهاش خشک شد و من ساقه اش و بریدم
    در حال حاضر چند تا برگ جدید در آورده
    ممکنه دوباره گل بده ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      زمانی که ساقه گیاه رو برش دادید، ساقه کاملا سبز بود ؟؟؟ و اینکه از کجای ساقه برش رو انجام دادید؟

  7. لیلا عباسی می گوید

    سلام. وقت بخیر.
    من یه گل ارکیده فالانوپسیس هدیه گرفتم.
    به من گفتن به نور کم و غیر مستقیم و رطوبت زیاد احتیاج داره، گذاشتمش تو یه اتاق با همچین شرایطی از نور و برای دریافت رطوبتش یه سینی از مخلوط آب و سنگ گذاشتم زیرش و یه دستگاه بخور گرم رو روشن کردم تو اتاق و درش رو هم بستم.خودم احساسش کردم که این حجم از دما و رطوبت براش مضره، دو روز این روال طی شد، دوباره تصمیم گرفتم جای گل رو عوض کنم، و دوباره جاشو عوض کردم، و یه بار بعد از اون هم جاشو عوض کردم. الان گل هاش پژمرده شده. بشدت مهمه برام که احیاش کنم و خیلی ناراحتم که این اتفاق افتاده، من قصدم مراقبت ازش بود اما متاسفانه برعکس نتیجه داد.
    خواهشی که از شما دارم اینه که کم‌کم کنید تا با راهنماییتون بتونم گلم رو احیا کنم. 🙏🏻

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام وقت شما هم بخیر
      به من بفرمایید که گیاه دقیقا کی به دست شما رسیده و اینکه قبل از اون آیا تو هوای سرد (مثل حمل و نقل ) بوده یا خیر؟
      جای اولی که فرمودید اگر نور غیر مستقیم هشت ساعت روی گیاه تابیده باشه مساله ای پیش نمیاد. ارکیده هم به نور غیر مستقیم نیاز داره و هم رطوبت بالا.
      و اینکه دمای فعلی محل نگهداری گیاه و میزان آبیاری و کوددهی اون رو بفرمایید.

  8. محمدرضا بختیاری می گوید

    باسلام وعرض ادب خدمت شما ارکیده من تمام گلهاش ریخت ومن ساقه گل دهی را حدود ده سانت بالاترازسطح خاک گلدان برش دادم آیا درست انجام دادم یاخیر لطفأ راهنمایی کنید واینکه ازچه زمان کودهی راشروع وبه چه روش انجام بدم باتشکرازلطف شما

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      اگر ساقه تماما خشک شده که برش از پایه گیاه صحیح بوده اما اگر همچنان سبز بوده، میشد از پایین به بالا کمی بالاتر از گره سوم برش رو انجام داد.
      بهتر هست یک ماه بعد از برش ماهانه یکبار از کود استفاده شه.

  9. المیرا می گوید

    من دو هفته پیش گل ارکیده خریدم گلای بنفش داشت چند روز پیش گلاش خشک شد افتاد،برگ و ساقه سالمه.جاش پشت پنجره ی غربی با پرده و ابیاری هفته ای دوبار و جزیره و بخور سرد هست و هیومیک اسید و سه بیست هم دادم چیکار میتونم کنم که دوباره گل بده؟اصلا به این زودی گل میده ایا؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      شما می بایست ساقه رو یک سانتی متر بالاتر از گره سوم روی ساقه برش بدید تا چند ماه آینده شاهد گلدهی مجدد گیاهتون باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy