کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

علت پوسیده شدن ریشه سانسوریا چیست؟ (بعلاوه آموزش درمان)

14

پوسیده شدن ریشه گیاه سانسوریا از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما دلایل متفاوتی دارد اما رایج ترین آن، آبیاری بیش از حد سانسوریا می باشد به طوری که اگر میزان آبیاری گیاه مذکور بیش از حد معین و لازم باشد، خاک گلدان مملو از رطوبت شده و گردش هوا (اکسیژن رسانی) مابین ذرات خاک به خوبی صورت نمی پذیرد.

با کاهش گردش هوا، بستر مناسب برای هجوم قارچ هایی نظیر ریزوکتونیا و فوزاریوم به ریشه های گیاه سانسوریا فراهم می شود زیرا همان طور که مستحضر هستید احتمال حمله قارچ های آسیب زننده زمانی امکان پذیر است که محیط بسیار مرطوب برای رشد و تکثیر آنها وجود داشته باشد.

با هجوم قارچ های فوزاریوم و ریزوکتونیا، ریشه های گیاه سانسوریا پوسیده شده و در جذب مواد غذایی و آب موفق عمل نمی کنند و از آنجایی که علائم پوسیده شدن ریشه گیاه سانسوریا در طی چند روز اول نمایان نمی شود، شما در این مقطع زمانی تنها شاهد زرد شدن برگ سانسوریا و یا لوله شدن برگ سانسوریا خود خواهید بود.

پس از تغییر رنگ و حالت برگها و همچنین عدم درمان گیاه، ریشه های سانسوریا آسیب بیشتری دیده و در این بین حتی ممکن است کار به جایی برسد که دیگر امکان احیا سانسوریا وجود نداشته باشد و شما خواننده گرامی مجبور باشید گیاه خود را دور انداخته و سانسوریای دیگری را خریداری نمایید.

بنابر اهمیت تک به تک موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن، تمامی دلایل و یا علت پوسیده شدن ریشه گل سانسوریا را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا با آشنایی هر چه بیشتر از شرایط رشد و پرورش گیاه بتوانید از روش های مناسب درمان پوسیدگی ریشه سانسوریا استفاده کرده و فورا گیاه خود را احیا کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

علت پوسیده شدن ریشه سانسوریا را در کدام بخش نگهداری گیاه جستجو کنیم؟

علت پوسیده شدن ریشه سانسوریا
علت پوسیده شدن ریشه سانسوریا
  • آبیاری بیش از حد

همان طور که قبلا در مقاله پژمرده شدن سانسوریا اشاره شد گیاه مذکور به دلیل نوع و جنس برگ هایی که دارد نیاز چندانی به آبیاری مکرر و یا متداوم ندارد زیرا برگهای سانسوریا گوشتی بوده و به خوبی توانایی ذخیره کردن آب را دارند و زمانی که گیاه دائما آبیاری شود، سطح اکسیژن خاک گلدان کاهش پیدا کرده و ریشه های سانسوریا احساس خفگی خواهند داشت.

  • قدرت پایین زهکشی خاک

گاهی اوقات آبیاری سانسوریا به زمان و روش صحیح انجام می شود اما چون بافت خاک گلدان نامناسب است، رطوبت زیادی اطراف ریشه های گیاه را در برمی گیرد از این رو توصیه می شود اگر بیش از یک سال هست که از سانسوریا خود مراقبت می کنید و یا پس از آبیاری، آب به مدت 30 الی 40 ثانیه روی سطح خاک به حالت راکد باقی می ماند، بهتر است فورا خاک گلدان را تعویض کنید و آن را با ترکیب یکسان پیت ماس، کوکوپیت و پرلیت جایگزین نمایید در غیر این صورت شاهد رشد سریع سانسوریا خود نخواهید بود.

  • کم بودن منافذ زهکش گلدان

گلدان گیاه برای جلوگیری از پوسیده شدن ریشه سانسوریا می بایست دارای منافذ زهشکی باشد تا آب اضافی حاصل از آبیاری بدون هیچ مشکلی از انتهای گلدان خارج شود.

  • استفاده از گلدان بسیار بزرگ برای نگهداری سانسوریا

بسیاری از افراد برای زیبایی هر چه بیشتر سانسوریا خود از گلدان های بسیار بزرگ برای نگهداری آن استفاده می کنند با این حال گلدان بزرگ یعنی حجم بیشتر خاک و مصرف بیشتر آب، که این موضوع به هیچ وجه خوشایند گیاه محبوب شما یعنی سانسوریا نخواهد بود.

  • جنس گلدان

گلدان های سفالی نسبت به گلدان های پلاستیکی قدرت بیشتری در خروج آب اضافی دارند زیرا گلدان های سفالی آب را از جداره های خود جذب می کنند در صورتی که این امکان در گلدان های پلاستیکی وجود ندارد در نتیجه اگر هم اکنون گیاه شما در گلدان پلاستکی قرار دارد فقط مطمئن شوید که گلدان گیاه به تعداد کافی منافذ زهکشی دارد.

  • نبود سنگ ریزه روی زیر گلدانی گیاه

همیشه باید روی زیر گلدانی گیاه سنگ ریزه وجود داشته باشد تا آب اضافی که روی آن جمع شده است از طریق منافذ زهکشی انتهای گلدان با خاک در ارتباط نباشد.

  • درجه حرارت سرد

بسیاری از افراد گیاه سانسوریا را در فصول گرم و سرد به یک شکل آبیاری می کنند با این حال جهت جلوگیری از پوسیده شدن ریشه سانسوریا باید عرض کنم به علت کاهش دما و کاهش میزان تبخیر آب از سطح خاک، سانسوریا در فصول سرد سال نیاز به آبیاری بسیار کمتری دارد (خود بنده در فصل زمستان گیاه سانسوریا را هر 20 روز یکبار آبیاری می کنم).

پوسیدگی ریشه سانسوریا چه علائمی دارد؟

پوسیدگی ریشه سانسوریا
پوسیدگی ریشه سانسوریا

از علائم پوسیده شدن ریشه سانسوریا در وهله اول می توان به رشد نکردن گیاه اشاره نمود که در این حالت برگ های پایینی سانسوریا شروع به زرد شدن می کنند.

در صورت عدم درمان و احیا سانسوریا، برگ های بیشتری از گیاه زرد شده و اگر در این مقطع زمانی گیاه را از گلدان خود خارج کنید خواهید دید بخشی از ریشه های گیاه زرد، قهوه ای و یا سیاه شده اند که قبلا به شرح کامل موضوع اشاره در مقاله قهوه ای شدن برگ سانسوریا پرداخته ایم.

چگونه پوسیده شدن ریشه سانسوریا را درمان کنیم؟

پوسیده شدن ریشه سانسوریا
پوسیده شدن ریشه سانسوریا

اگر گیاه سانسوریا شما تنها دو الی 3 برگ زرد دارد و روند زرد شدن برگ ها از پایین به بالا است، نیازی نیست گیاه را از گلدون خود خارج کنید و تنها کافیست برای درمان پوسیدگی ریشه سانسوریا میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید.

بهترین زمان آبیاری برای نگهداری سانسوریا موقعی است که خاک گلدان در پایین ترین نقطه خود در نزدیکی سوراخ های زهکشی گلدان خشک شده باشد که برای بررسی این نقطه از خاک می توانید انگشت اشاره دست خود را وارد منافذ زهکشی گلدان کرده و رطوبت لایه پایین خاک را بررسی کنید.

از سویی دیگر بهترین روش آبیاری سانسوریا آن است که میزان آب موجود به خوبی جای جای خاک گلدان را مرطوب کرده و به محض خارج شدن آب اضافی از انتهای گلدان، فورا برای پیشگیری از پوسیده شدن ریشه سانسوریا روند آب دهی گیاه متوقف شود.

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد، اگر تعداد برگ های زرد شده گیاه بیش از 2 الی 3 برگ است و از سطح خاک گلدان بوی بدی به مشام می رسد، بهتر است برای احیای سانسوریا گیاه را به طور کامل از گلدان خود خارج کنید و تمام ریشه های آسیب دیده را تا نقطه سالم برش دهید (قبل از برش ریشه ها حتما لوازم خود را استریل و یا ضد عفونی کنید).

پس از برش ریشه ها برای سانسوریا خود خاک تازه خریداری کرده و گیاه را درون آن بکارید.

در اینجا پیرو صحبتم این نکته را هم اضافه کنم پس از برش ریشه ها، حتما می بایست میزان آبیاری را نسبت به قبل خیلی بیشتر کاهش دهید زیرا ریشه ها کوچک شده و توانایی سابق را در جذب آب ندارند.

از سویی دیگر برای جلوگیری از تنش بیشتر پیشنهاد می شود تا دو ماه گیاه سانسوریا خود را توسط کود گیاهان آپارتمانی تغذیه نکنید زیرا این امر PH خاک را تغییر داده و باعث سمی شدن آن می شود (پس از دو ماه می توانید از کودهای شیمیایی برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید).

آیا احیا سانسوریا توسط قارچ کش های شیمیایی امکان پذیر است؟

بله، در صورتی که تعداد برگ های زرد شده گیاه بیش از 2 الی 3 برگ است می توانید برای درمان پوسیده شدن ریشه سانسوریا خود از قارچ های شیمیایی استفاده کنید در این حالت نیازی نیست گیاه را از گلدان خود خارج کرده و ریشه های آن را تا نقطه سالم هرس کنید.

قارچ کش های نظیر “اکسی کلرور مس” و “ایپرودیون + کاربندازیم” هر دو برای درمان پوسیدگی ریشه سانسوریا مناسب هستند فقط در زمان استفاده از آنها به این نکته مهم توجه داشته باشید که دوز مصرفی همان مقداری باشد که خود تولید کننده محصول توصیه می کند.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از دلایل پوسیده شدن ریشه سانسوریا سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 117 میانگین امتیازات: 3.8]
۱۴ نظرات
  1. ناهید می گوید

    سلام ،من بیش از یک سال هست که سانسوریا پا کوتاه دارم که رشد خوبی داشته بدون هیچ مشکلی الان یه چند هفته ای میشه که برگهاش نازک شده طوری که میشه اونا رو خم کرد بدون اینکه بشکنن واینکه توی این چند هفته وقتی اب بهش میدم ظاهرا آب رو جذب نمیکنه و خاکش حتی تا ده روز بعد هم مثل روز اول خیس هست لطفا راهنماییم کنین ممنون

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      در صورت تمایل با شماره بنده تماس بگیرید
      ۰۹۱۲۲۴۸۱۶۴۴

    2. ابوالفضل می گوید

      سلام از گلدان خارج کنید ریشه هارو برسی کنید اگر پوسیده شده اند قیچی کنید ودر گلدان و خاک جدید بزارید و آبیاری با قارچ کش انجام بدین آبیاری زیاد موجب پوسیدگی ریشه میشود

  2. امیر می گوید

    سلام سانسوریای پاکوتاه بنده دو تکه بود و از زیر به هم وصل بودن.
    الان دیدم یدونه از برگ هاش زرد شده و طبق معمول اومدم بکنمش کل گیاه از جا در اومد و دیدم اصن ریشه نداره (درحالی که قبلا خیلی ریشه داشت)و خاک رو هم که زیر رو رو کردم خبری از ریشه نبود و ساقش هم که تو خا دوتا تیکه رو به هم وصل کره بود تکه تکه شده بود.الان این گیاه هیچ ریشه ای نداره وبیرون از خاکه.چیکارش کنم؟

    1. سینا فتاح زاده می گوید

      سلام
      به من بفرمایید آیا تا به حال از کود برای تغذیه گیاه استفاده کردید یا خیر و اینکه آیا روی برگ های گیاه علائم بیماری یا آفت زدگی وجود داره یا خیر؟

      1. مهدیار می گوید

        سلام منم همین مشکل و دارم باید چه کاری انجام بدم؟؟؟

    2. ابوالفضل می گوید

      بزارید کنار تو یه دمای معمولی ته گیاه پینه ببنده بعد تو خاک بکارید و با قارچ کش ابیاری کنید تاخراب نشع اگه گیاه تهش گندیده شد دیگه بدرد نمیخوره قارچی شده

  3. زهرا خسروی می گوید

    سلام خسته نباشید یه سالی هست کا این گیاه رو دارم هیچ مشکلی نداشت تا اینکه یه روز از خواب بیدار شدم دیدم یکی از براش غش کرده من فک کردم ضربه خورده ولی وقتی از خاک در آوردم کلا اون دسته سانسوریا دو تا از براش از انتها زرد و دوتای دیگر آب انداخته اومدم اینارو از ریشه جدا کردم جون آب انداخته بود دوباره کاشتم و بعد از یه هفته دوباره آب انداخته انتهای الان من چیکار کنم

    1. ابوالفضل می گوید

      بزارید کنار تو یه دمای معمولی ته گیاه پینه ببنده بعد تو خاک بکارید و با قارچ کش ابیاری کنید تاخراب نشع اگه گیاه تهش گندیده شد دیگه بدرد نمیخوره قارچی شده

      1. سامیارعطائی می گوید

        سلام وقت بخیر من یه سانسوریا ابلق دارم ۶ماهی هست خوب بوده همه چی الان یه هفتس دوسه تا از برگهاش زرد شد و خشک بدش افتادن نمیدونم چی شده تروخدا کمکم کنید چیکارش کنم خیلی دوسش دادم میترسم خراب بشه

  4. فرزانه می گوید

    سانسوریا در اثر آبیاری زیاد پوسیدگی ریشه پیدا کرده بود از گلدان خارج کردم و نوبت اول قارچ کشی انجام شد و در خاک جدید که خاک سبک با زهکش مناسب هست کاشتم بعد دوازده روز چندین برگ باز هم زرد شده

  5. منصوره می گوید

    سلام خسته نباشید من یه گیاه سانسوریا دارم که تازگی دو سه تا از برگاش از پایین شروع کرد به سیاه و قهوه ای شدن بعد کج شدن و شل شدن و من مجبور شدم درش بیارم که متوجه شدم با ریشه در اومد و کلا ریشه ی اون ۳ برگ پوسیده بود و در اومد برای اینکه برای بقیه برگا این اتفاق نیفته چیکار باید بکنم

  6. فاطمه می گوید

    سلام من ی سانسوریا ابلغ دارم هیچ مشکل ظاهری نداره تا اینکه خونه بوی بدی گرفت و بررسی ک کردم متوجه شدم ک گلدان هست خاک رو ک حالی کردم متوجه شدم ک خاک کرم داره و اینکه اطراف ریشه همون بوی نامطلوع شبیه دریاچه یا باتلاق میاد الان چکار کنم گیاه اسیب نبینه ممنون میشم منو راهنمایی کنید

  7. سمیرا می گوید

    سلام برگ های گلدونم به طور خودکار ازریشه جدا میشه و میوفته
    خیلی خوب رشد میکرد وبلند شده بود تااینکه این اتفاق اوفتاد اول ۶ تاش باهم اوفتادن ازریشه جدا شده بودن درش اوردم بعد دوباره چندروز بعدش یکیشون باز ازریشه درامد چیکارباید بکنم
    ضد قارچ هم ریختم یک قاشق چایی خوری با یک لیتر آب بعد ابی که از خاک جدا شده بود توی ظرف سریع ازش جدا کردم
    خیلی نگران بقیه شاخه هاش هستم لطفا راهنماییم کنید ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy