کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

آموزش اصولی و علمی پرپشت شدن گیاه شفلرا با سینا فتاح زاده

4

برای پرپشت شدن گیاه شفلرا در درجه اول لازم است تمامی شرایط ایده آل محیطی و نگهداری را برای گیاه محبوب خود فراهم کنیم به طوری که شفلرا ترغیب به رشد حداکثری اش شود و با هرس کردن به موقع، ظاهری پرپشت و شاداب داشته باشد.

بنابر اهمیت موارد گفته شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن نخست به شرایط ایده آل نگهداری و پرورش شفلرا و سپس به آموزش اصولی هرس کردن این گیاه محبوب آپارتمانی می پردازیم تا با رعایت تمامی نکات گفته شده هرچه زودتر شاهد پرپشت شدن گیاه شفلرا خود باشید.

نور محل نگهداری چه ارتباطی با پرپشت شدن گیاه شفلرا دارد ؟

پرپشت شدن گیاه شفلرا
پرپشت شدن گیاه شفلرا

برگ های گیاه برای فتوسنتز پرقدرت نیاز به نور مناسب خورشید دارند و دقیقا به واسطه همین فتوسنتز هست که انرژی مضاعفی درون گیاه تولید می شود تا با آن بتواند رشد مناسبی داشته باشد و شاخه و برگ های جدیدی را تولید کند (مخصوصا شش ماه نخست سال).

برای پرپشت شدن گیاه شفلرا پیشنهاد می شود نور محل نگهداری غیر مستقیم و گیاه در طول روز حتما هشت ساعت نور خورشید را دریافت کند.

برای تامین چنین طیف نوری لازم است که گیاه در نزدیکی پنجره های جنوبی و با فاصله حدودا دو متری باشد.

از سویی دیگر برای جذب بهتر نور خورشید توسط برگ های گیاه توصیه می شود یک روز در میان 180 درجه گلدان گیاه را بچرخانید تا نور آفتاب به شکل بهتری در دسترس برگ های گیاه شما قرار بگیرد.

به عنوان نکته آخر در ارتباط با تامین نور مناسب برای گیاه این موضوع را هم اشاره کنم شما ماهانه یکبار می توانید گیاه خود را به فضای باز انتقال دهید (24 ساعت) تا با یک شوک مفید و بدون ضرر، رشد گیاه خود را افزایش دهید (انتقال گیاه به فضای باز تنها در هفت الی هشت ماهه نخست سال امکان پذیر است).

درجه حرارت مناسب با چه مکانیسمی ظاهر گیاه را پرپشت می کند ؟

بهترین دما برای پرورش و نگهداری شفلرا در منزل محدوده 17 تا 27 درجه سانتی گراد می باشد بنابراین پیشنهاد می شود اگر عشق و علاقه زیادی به گیاه خود دارید، حتما کنار آن دماسنج کوچکی را نصب کنید تا بابت آسیب ندیدن گیاه خیالتان راحت باشد.

برای پرپشت شدن گیاه شفلرا بهتر است بین دمای شب و روز 10 درجه سانتی گراد اختلاف باشد تا گیاه دائما در سوخت و ساز نباشد و انرژی آن بیهود تلف نشود بلکه با استراحت بتواند انرژی مضاعفی را ذخیره کرده و در طول روز صرف تولید شاخه و برگ هایش کند (هرگز اجازه ندهید این اختلاف دما بیش از 10 درجه شود).

لازم به ذکر است از اصلی ترین خسارات درجه حرارت نامناسب می توان به کاهش رشد گیاه اشاره نمود که قبلا به شرح کامل آن در مقاله علت رشد نکردن شفلرا پرداخته ایم.

معرفی پکیج تقویتی کود برای رشد انفجاری شفلرا

کود سه بیست برای شفلرا
کود سه بیست برای شفلرا

پرپشت شدن گیاه شفلرا یعنی افزایش شاخه و برگ های گیاه، بنابراین می بایست این گیاه محبوب ماهانه یکبار توسط کودهای کامل نظیر کود سه بیست به همراه کود آهن با رعایت دوز مناسب تغذیه شود.

هر یک از عناصر غذایی نقش جداگانه ای در افزایش برگ، شاخه و به طور کلی رشد گیاه دارند. به طور مثال عنصر نیتروژن در افزایش برگ دهی شفلرا و همچنین افزایش ارتفاع گیاه نقش موثری دارد بنابراین می توان اینگونه نتیجه گرفت که با آب خشک و خالی نمی توان از مهمان خانه که گیاه شفلرا باشد پذیرایی نمود.

برای تقویت شفلرا تنها از کودهای مخصوص یا مناسب خود گیاه استفاده کنید در غیر این صورت آنطور که باید از کوددهی گیاه خود نتیجه نخواهید گرفت.

اگر می خواهید گیاه تان همیشه برگ هایی سبز داشته باشد و آن را به روش کاملا اصولی و علمی تغذیه کنید، می توانید به فروشگاه سایت پرشیالرن مراجعه کرده و پکیج کود سه بیست برای شفلرا را به همراه کود آهن خریداری نمایید.

در این پکیج یک عدد کود آهن به همراه یک عدد کود سه بیست مخصوص گیاه وجود دارد تا بتوانید با یک زمان بندی مشخص تغذیه شفلرا خود را تا یک سال آینده بیمه کنید.

آبیاری اصولی چه نقشی در پرپشت شدن گیاه شفلرا دارد ؟

عوامل تاثیر گذار بر پرپشت شدن گیاه شفلرا
عوامل تاثیر گذار بر پرپشت شدن گیاه شفلرا

زمانی که آبیاری گیاه بسیار کم باشد، شفلرا دچار استرس شده و آب و مواد غذایی به خوبی جذب شاخه و برگ های گیاه نمی شود بنابراین در چنین حالتی طبیعی است که شاهد عدم و یا کاهش رشد گیاه خود باشید.

در نقط مقابل آبیاری کم، آبیاری بیش از حد باعث خفگی و پوسیده شدن ریشه های گیاه می شود که به دنبال آن ریشه های شفلرا به درستی وظایف خود را انجام نمی دهند هر چند که در آن مقطع زمانی خاک سرشار از رطوبت و مواد غذایی باشد.

هرگاه که 15 سانتی متر بالای خاک گلدان خشک می شود گیاه را آبیاری کنید و تا جایی روند آبیاری را ادامه دهید که تمامی نقاط خاک گلدان به طور یکسان مرطوب شده و حتما حتما حتما آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود.

بر اساس این شیوه آبیاری گاهی نیاز هست 4 الی 5 روز یکبار و گاهی هر 10 الی 15 روز یکبار گیاه خود را آبیاری کنید بنابراین از شما همراهان گرامی سایت پرشیالرن تقاضا دارم هر دو الی سه روز یکبار رطوبت سطح خاک را بررسی کنید تا گیاه شما تنها در صورت نیاز آبیاری شود زیرا همان طور که قبلا در مقاله بیماری های گل شفلرا اشاره کردیم بسیاری از دلایل بیمار شدن گیاه از آبیاری نادرست آن نشات می گیرند بنابراین قطعا بهتر خواهد بود با دقت بیشتری در آبیاری گیاهتان عمل کنید.

این بود کلیاتی در ارتباط با شرایط ایده آل محیطی و نگهداری گیاه شفلرا، در صورتی که در هر بخش نگهداری گیاهتان مشکلی وجود دارد (یعنی با آنچه که اشاره شد مغایرتی وجود دارد)، سریعا ایراد به وجود آمده را برای گیاه خود اصلاح کنید و از پس از اصلاح شدن یک ماه به شفلرا خود زمان بدهید تا به طور کامل از این استرس خارج شود. سپس می توانید با خیالی آسوده آن را هرس کنید تا گیاه شما همیشه ظاهری پرپشت داشته باشد.

برای حفظ ظاهر پرپشت چگونه گیاه شفلرا را هرس کنیم ؟

هرس کردن شفلرا باعث می شود تا انرژی در وسط پایه گیاه متمرکز شده و به طرفین آن هدایت نشود بنابراین شما می توانید در فصول رشد (بهار و تابستان) شاخه های کناری گیاه را هرس نمایید تا ظاهر آن متراکم و یا فشرده تر به نظر برسد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از عوامل اثرگذار بر پرپشت شدن گیاه شفلرا خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 99 میانگین امتیازات: 3.6]
۴ نظرات
  1. الهه می گوید

    سلام
    شفلرا تک ساقه رو میخوام پر پشت بشه و چند ساقه راهکاری دارید؟

    1. نوید فرخی می گوید

      سلام
      سر زنی بکنید
      سرش رو با حداقل ۵ برگ کوتاه کنید
      همون سرش رو میتونید ۳ برگ پایینش رو بکنید و قلمه بزنید تا ریشه دار بشه و بعد بزارید توی خاک و بشه گیاه جدید، از محل برش گیاه اصلی هم چند شاخه در میاد خیلی پرپشت، هفته قبل از سرزنی حتما کود ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید تا گیاه قوی باشه، قارچکش برای محل بریدگی فراموش نشه.
      اگه خیلی خوش شانس باشید، گیاه از قسمت های پایین ساقه هم ممکنه ریشه بده که گیاه رو جذاب تر میکنه

  2. Zahra می گوید

    سلام وخسته نباشید خدمتتون ۵ ماهی میشه که یه شفلراخریدم اما تازگیا تموم برگای سالم گیاه میریزه بطوری که اگه یه تکان کوچیک به گلدون بدم ۱۰تاش میریزه بخاطر همین گذاشتمش توحیاط نمیدونم چیکارکنم ممنون میشم جواب بدید

  3. میثم عاشق گل گیاه می گوید

    شفلرا سبز دارم خیلی خوب و مقاومه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy