کانال یوتیوب پرشیالرن کانال یوتیوب پرشیالرن

هر آنچه که باید از جزیره برای شفلرا بدانید ( آموزش ساخت + نکات مهم )

0

گیاه شفلرا بومی مناطق گرمسیری و بارانی است بنابراین اصلا جای تعجبی ندارد که گیاه مذکور برای حفظ طراوت برگ هایش و همچنین افزایش رشدش نیاز به رطوبت محیطی نسبتا بالا داشته باشد زیرا دقیقا به واسطه همین موضوع است که وجود جزیره برای شفلرا از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

در این مقاله از سری مقالات سایت پرشیالرن ما نخست به اهمیت افزایش رطوبت برای گل شفلرا می پردازیم و سپس در ادامه مقاله به شما آموزش خواهیم داد تا در ساختن جزیره برای شفلرا خود به چه نکات مهمی توجه نمایید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

چرا گیاه شفلرا برای رشد مناسب خود نیاز به رطوبت محیطی نسبتا بالا دارد ؟

جزیره برای شفلرا
جزیره برای شفلرا

سوای آنکه گیاه شفلرا منشا نقاط گرمسیری و بارانی را دارد، رطوبت مناسب محیط باعث می شود از قهوه ای شدن نوک برگ های شفلرا جلوگیری شده و مشکلی در فرآیندهای متابولیسمی گیاه رخ ندهد.

در حالتی که رطوبت محیط اطراف گیاه صفر و یا بسیار کم باشد، گیاه شفلرای شما با استرسی که تحمل می کند رشد کاهش پیدا کرده ( شرح کامل تر در مقاله رشد نکردن شفلرا ) و شما به مرور زمان شاهد از بین رفتن گیاه محبوب خود خواهید بود.

سوای نکته اشاره شده، رطوبت محیطی بالا باعث می شود میزان تبخیر و تعرق برگ های گیاه طبق اصول حرکت کند و گیاه شما همیشه برگ های شادابی داشته باشد و هرگز در نگهداری شفلرا خود شاهد پژمردگی و یا آویزان شدن برگ های گیاه تان نباشید.

روش های بسیار زیادی برای افزایش رطوبت محیط اطراف گل شفلرا وجود دارد اما از رایج ترین آنها می توان به ساختن جزیره برای شفلرا اشاره نمود.

تامین رطوبت با جزیره هم بسیار ساده است و هم برای 24 ساعت روز امکان استفاده از آن برای گیاه وجود دارد.

رطوبت مورد نیاز شفلرا
رطوبت مورد نیاز شفلرا

بسیاری از عزیزانی که سایت پرشیالرن را دنبال می کنند می دانند که بنده به شدت مخالف غبارپاشی گیاهان آپارتمانی هستم زیرا اسپری کردن آب روی برگ ها سوای آنکه تنها برای چند ساعت رطوبت اطراف این گیاهان را افزایش می دهد بلکه از سویی دیگر نیز با ماندن قطرات آب روی برگ ها، بستر مناسبی برای هجوم بیماری های قارچی به گیاهان فراهم می شود.

امروزه بر همگان ثابت شده است زمانی که درجه حرارت خنک و بستر مرطوب برای رشد قارچ ها وجود داشته باشد، این بیماری ها به گیاهان مظلوم ما هجوم می آورند.

یادمان باشد خانه مانند محیط گلخانه ای نیست که در آن میزان تهویه بسیار بالا باشد و از غبارپاشی گیاه آسیبی به آن نرسد در نتیجه توصیه بنده این است با کمک یک جزیره برای افزایش رطوبت محیط اطراف گیاه خود اقدام نمایید.

در ساختن جزیره برای شفلرا به چه نکاتی توجه کنیم ؟

نکات مهم ساخت جزیره برای شفلرا
نکات مهم ساخت جزیره برای شفلرا

منظور از اصطلاح جزیره برای گیاهان آپارتمانی آن است که روی زیر گلدانی آنها مقداری سنگ ریزه ریخته شود تا با آب خروجی و تجمع آن در زیر گلدانی، رطوبت محیط اطراف این گیاهان افزایش پیدا کند.

آنچه که در ساختن جزیره برای شفلرا اهمیت دارد، موضوع متناسب بودن سایز زیر گلدانی با اندازه خود گلدان است بنابراین پیشنهاد من این هست که تنها از زیر گلدانی مناسب خود گلدان برای ساختن جزیره کمک بگیرید.

از سویی دیگر گل شفلرا به بیماری پوسیدگی ریشه بسیار حساس است ( که قبلا به موضوع اشاره شده در مقاله بیماری های گل شفلرا پرداخته ایم ) بنابراین می بایست روی زیر گلدان گیاه حتما مقداری سنگ ریزه وجود داشته باشد تا آب جمع شده روی زیر گلدانی، از طریق منافذ زهکشی پایین گلدان با خاک در ارتباط نباشد.

همان طور که در ابتدای همین مقاله اشاره شد گیاه آپارتمای شفلرا در طول 24 ساعت شبانه روز نیاز به رطوبت دارد بنابراین پیشنهاد می شود هرگاه آب جزیره به صورت کامل تبخیر شد آن را مجددا شارژ نمایید و منتظر نمانید تا زمان آبیاری مجدد گیاه فرا برسد زیرا ایران کشوری چهار فصل است و زمان آبیاری شفلرا طی هر فصل با دیگری متفاوت است به طوری که گاهی اوقات گیاه نیاز دارد که هر 5 الی 6 روز یکبار و گاهی هر 10 الی 15 روز یکبار آبیاری شود.

اگر با در نظر گرفتن تمامی موارد اشاره شده ساختن جزیره برای شفلرا سخت است، می توانید رطوبت اطراف گیاه محبوب خود را با استفاده از رطوبت سازهای برقی افزایش دهید به طوری که این دستگاه ها در فاصله دو متری گیاه ( در فصل تابستان از بخور سرد و در فصول زمستان از بخور گرم استفاده نمایید ) و در 24 ساعت شبانه روز روشن باشند.

در آخر اگر تمایلی به ساختن جزیره برای گیاه خود ندارید و استفاده از دستگاه بخور برای شما مقرون به صرفه نیست می توانید دو ظرف یک لیتری آب را کنار گلدان گیاه تان قرار دهید تا با تبخیر شدن آب داخل این ظرف ها، رطوبت اطرف شفلرای شما افزایش یابد.

در صورتی که در ارتباط با هر یک از مسائل مطرح شده پیرامون ساختن جزیره برای گیاه خود سوالی دارید حتما آن را با ما و دیگر همراهان سایت پرشیالرن به اشتراک بگذارید.

پاینده باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل امتیازات: 19 میانگین امتیازات: 3.3]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ارائه تجربه کاربری بهتر Cookie های شما را ذخیره می کنیم. در صورتی که مایل هستید دکمه "موافقم" را انتخاب نمایید. موافقم ادامه

Privacy & Cookies Policy